22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

SVĚT: Kdo odchází bojovat za islámský stát?

Před deseti lety jsem v článku „Tři domy“ předpověděl, že nastane doba, kdy se pro islám nadchnou Evropané vyrůstající v sekulárním prostředí. Nebyl to nějaký můj odhad; bylo to prorocké slovo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Prokop 1.1.2015 17:55

Re: Pan Drápal dobře popisuje to,

Pan Drápal fantazíruje.

Vy ostatně také.

Řád a sounáležitost sice může být na náboženském základě, ale nemusí.

J. Jurax 1.1.2015 23:12

Re: Pan Drápal dobře popisuje to,

Ale kuš - pan Drápal je nábožensky zaslepen, akorát že křesťansky. Vy možná také ... a takoví prorokuji rozklad a plameny pekelné, jenž nastanou, zřeknou-li se lidé bohů - pochopitelně těch jedině správných, našich bohů - a náboženské zaslepenosti.

F. Matousek 1.1.2015 10:59

tak 22 z miliónu ?!

pokud nekoho toto císlo znepokojuje, tak me nikoliv. Jedná se o zlomek promile. Tito rekrúti jsou zrejmí úchylové, kterych je v kazdé spolecnosti mnohem víc. Ale nastestí ne kazdy je takovym imbecilem, aby naletel islámské propagande.

Pokud tito odjízdejí nekam do tramtárie bojovat, je to to nejlepsí, co muze spolecnost potkat.

Pokud padnou v boji, prijdou do ráje a mají harém pannen - jak sami verí. Tak jim to prejme

Pokud se chtejí vrátit,  jsem na rozpacích. Asi bych pro ne profylakticky zrídil nejakou speciájní  psychiatrickou lécebnu. Jsou dle mého názoru nemocní a nesvéprávní.

Pokud by se prokázalo ze je nekdo z nich preci jenom psychicky zdráv, mel by projít nekolikaletou karanténou prevychovného pracovního tábora. Zní to drasticky ? Ale preci jenom se jedná o vrahy ?!

K. Janyška 1.1.2015 10:35

Už ten název. Taková pitomost.

Cožpak Evropa je jednotně myslící a jednající osobou ? Do prdele, komentátoři, doučte se aspoň něco z teorie spontánního řádu lidské interakce. Aspoň podstatu... Dzp.

S. Rehulka 1.1.2015 8:55

Povětšině.....

....to jsou blbci, věřící i ve spiknutí illuminates, svobodných zednářů, v nebezpečné chemtrails a často i věřící, že to má "v rukách strejda Rotschild" !

Z takových hnupů je pak lehké rekrutovat jihadisty !

V. Vaclavik 1.1.2015 8:36

Ateismus je nevira v nadprirozeneho boha

ale ateismus nevylucuje viru jako takovou - viru v sebe, viru ve vlastni mysl, rozum, viru ze clovek muze dosahnout stesti, zivotniho naplneni. Jde o viru sekularni (oproti vire v nejake nadprirozeno, tedy iracionalni mysticismus), viru v sebe sama, receno v terminech bozstvi - sekularni vira je vira v prirozeneho boha.

Sekularni verici clovek uctiva namisto nejakeho mystickeho boha svou mysl, ktera je jeho bohem. Tento buh, jako ten udajny krestansky, je vzdy pritomen a soudi kazde nase jednani, jako to vsevidouci oko krestanskeho boha. Neseme si ho totiz kazdy na svych ramenech. Je to buh v mnoha ohledech jako ten krestansky, take se mu musime zodpovidat za vsechno sve jednani - jedname-li nemoralne, je nas buh nestastny a dava nam to pocitit emocnimi pocity, a naopak, moralni jednani odmenuje pocity stesti.

Moralni je to jednani, ktere, siroce receno, je pro-zivot, nemoralni je to nase jednani, ktere jde proti zivotu cloveka. Mluvime tu predevsim o zivotu vlastnim a pote o zivotech nasich blizkych a dale pak zivotech ostatnich lidi, ktere vsechny jsou, na sestupne skale, pro nas sekularni ateisty, hodnotou.

Standardem moralky je zivot. Jeho zachovani, ktere je tou nejvyssi metou, tak sekularnimu ateistovi urcuje co je moralni a co nikoli. A protoze zivot zajisti jen jednani jisteho druhu, nikoli jakekoli jednani, nejsou hodnoty sekularniho ateisty nejak relativni, nebo arbitrarni (nahodne), ale musi byt jeho rozumem opatrne urcene. Rozum, vlastni rozum, je tak pro sekularniho ateistu nastrojem, pomoci nehoz preziva a dosahuje zivotniho stesti.

Skutecnost je takova, ze primitivni clovek se svou mysli v casnem vyvoji, pomylene pripisoval pocity, ktere mu jeho mysl zacinala posilat, jako odezvu na jeho jednani, externimu bozstvu, ktere je treba uctivat, uspokojovat svym chovanim... Ani dnesni clovek, technologicky ale nikoli jiz rozumove vyspele Zapadni civlizace, si jeste neuvedomuje, ze buh je on sam, ze bohem je jeho vlastni mysl, vedomi.

J. Fleiszner 1.1.2015 10:19

Re: Ateismus je nevira v nadprirozeneho boha

Tedy vy jste se tady vykecal :-)

R. Brzák 1.1.2015 12:59

Re: Ateismus je nevira v nadprirozeneho boha

Já si pane Fleisznere myslím, že pan Václavík přinejmenším zajímavě argumentuje (byť se nad některými jeho vývody musím zamyslet, zda jsou v souladu s mým náhledem). U Vás zatím ani nevím, zda s řečeným souhlasíte, nebo ne. Podle jednoduchého pravidla - mlčím, tedy souhlasím - jste s panem Václavíkem v souladu, ne-li?

J. Jurax 1.1.2015 23:21

Re: Ateismus je nevira v nadprirozeneho boha

Ale na rozdíl od Vaší poznámky uvážlivě a moudře, byť ne se vším bych zcela souhlasil ...

R. Brzák 1.1.2015 13:19

Re: Ateismus je nevira v nadprirozeneho boha

Více méně dokáži souhlasit s většinou Vámi zde psaného. Jen s jednou výhradou - není bohem jen "on sám", ale on s dalšími lidmi. Společenství, provázané vztahy, neustále se svou interakcí dobírající k hodnotám dobra - to je života, jak píšete - je pak tou mocí, která je všemocná, vševědoucí, schopná všeho - i odpouštění, i nutného trestání či spíše tlaku k nápravě svých chybujících součástí - schopná toho všeho s láskou k životu se všemi jeho příjemnými i obtížnými stránkami.

Sám člověk býti bohem nemůže - ano, je jistě i tak jeho součástí, ale čím větší jej jeho izolace, tím menší jsou jeho "božské" atributy (řekněme jeho přínos k "všemocnosti" či "vševědoucnosti"), či tím se od svého zapojení do "božského" vzdaluje. Naprosto izolovaný člověk - ale ne nutně fyzicky, například psychopatická bytost - je možná bohem, ale spíše Bohem - jen sám pro sebe.

Takto lze hodnotit z omezeného pohledu lidského. Možná lze ale nahlédnout, že součástí tohoto "společenství božího" jsou i všechny danosti kolem nás, jichž jsme součástí my sami, na nichž jsme závislí a přestože jejich božskost nevnímáme, neboť jako například kámen na cestě je jeho vliv pro nás nepatrný, je stejně tak od všeho, co představujeme my se svým rozumem, neoddělitelný.

Pro mne je tedy bohem VŠECHNO. My lidé jsme jeho součástí "více", než židle, na níž sedím, ale "méně", než fyzikální zákony, například...

V. Vaclavik 1.1.2015 18:44

Re: Ateismus je nevira v nadprirozeneho boha

U cloveka vsechno, vcetne tech spolecenskych vztahu, musi zacit u jedince, a to u kazdeho zvlast, protoze rozum a vladu nad nim mame kazdy oddelene od vsech ostatnich lidi. S ostatnimi lidmi muzeme rozumove debatovat, spolupracovat, ale nikdo nemuze ridit nas rozum, jen my sami, a my zase nemuzeme ridit ten jejich.

Ta analogie s bohem vericich ma za ucel trknout jak verici krestany, tak pomylene ateisty, kteri jsou 'ztraceni' a neuznavaji nic, vsechno je pro ne relativni a nevidi duvod pro nejake moralni chovani (aspon tedy v teorii, v praxi byvaji lide zatracene rozumnejsi). Samozrejme se ja sam sobe, sve mysli neklanim, ani se k ni nemodlim, jako k nejakemu bohu - nejsem narcis a vztah cloveka ke svemu rozumu nemuze byt ponizeny, jako je vztah krestanu k jejich Bohu.

To trknuti ma spocivat v tom, ze clovek ma duvod zit moralne, i kdyz na nejakeho krestanskeho boha neveri - ze moralka nepochazi od Boha, ale vyplyva z faktu skutecnosti, ze clovek je tvor obdareny rozumem a musi rozum pouzivat za ucelem, aby v prve rade vubec prezil a v druhe, aby to preziti bylo dustojne, hodne zivota cloveka coby homo sapiens. Nejde tedy jen o pouhe fyzicke preziti, ale i o dosahnuti dusevni pohody, dustojnosti. Chci jak verici, tak dnesni ateisty trknout, ze i ateista ma zatraceny duvod zit moralne, ze 'desatero', tedy moralni zakony, nemusi pochazet od Boha, ale ze nam jsou diktovane fakty skutecnosti.

Clovek je tvor spolecensky a bez spoluprace s ostatnimi by sotva prezil, nebo zil zivot jen na hodne primitivni urovni a dusevne by stradal. To ovsem neznamena, ze clovek ma byt spolecnosti zavazim - kazdy clen zdrave spolecnosti (mluvim jen o dospelych, zdravych jedincich) musi stat na svych nohou, pouzivat svuj rozum nezavisle na ostatnich, a to predevsim ve vlastnim zajmu.

To vase shrnuti v poslednim odstavci ma ve filozoficke vede jiste pojmenovani, nemuzu si ted vzpomenout jake, je to nespravny nahled na skutecnost a nesouhlasim s nim a to velice hluboce.

J. Kanioková 1.1.2015 16:56

Mimo poslední odstavec - naprostý souhlas,

a ten poslední odstavec - možná jen jinak vyjadřujete základní podstatu - že každý sám je svého štěstí tvůrce, že z 99 % si za svůj osud zodpovídáme my sami. Což beru..

Sám sobě si, ale s přihlédnutím k oprávněným potřebám "mého společenství". Tj. rodina, blízké okolí, moje vlast.

V. Vaclavik 2.1.2015 2:35

Re: Mimo poslední odstavec - naprostý souhlas,

Zrejme nemyslite ten 'posledni odstavec', ale nejaky predchozi? V tom poslednim ve zkratce nastinuji, jak clovek historicky k vire prisel. Vice jsem se o tom rozepsal uz nekdy v minulosti.

Mozna reagujete na tuto vetu - "Ani dnesni clovek, technologicky ale nikoli jiz rozumove vyspele Zapadni

civlizace, si jeste neuvedomuje, ze buh je on sam, ze bohem je jeho

vlastni mysl, vedomi."

Da se to tak polozit, ze 'každý sám je svého štěstí tvůrce' - ale hlavne tim chci rici, ze ztrata viry v nadprirozeneho Boha neznamena nutne ztratu moralniho ukotveni, jak to vidi ti, kteri stale jeste u te viry zustavaji. Je pravda, ze behem poslednich par stoleti lidstvo nasi civilizace od viry upada a ztraci moralni ukotveni v zivote, a je take jasne, ze nutne bude trvat nejake prechodne obdobi, nez lide nahlednou svuj omyl a rozpoznaji ukotveni v pozemske, sekularni vire v sebe sama. Nebude to ovsem nejaka jina slepa vira, nybr vira vidouci, tedy podlozena racionalnim nahledem na skutecnost.

J. Štrobl 1.1.2015 19:51

Re: Ateismus je nevira v nadprirozeneho boha

Pěkně jste svůj materialistický názor popsal a já vám ho neberu, až na to, že za boha vlastně považujete sám sebe. Ale přiznám se, že mne takový názor neuspokojuje.

V. Vaclavik 2.1.2015 3:16

Re: Ateismus je nevira v nadprirozeneho boha

Je to vysvetleni v terminech viry. Nejsem zadny narcis, abych se doopravdy povazoval za nejakeho boha, ovsem povazuji se za neco mnohem vic - za cloveka, ktery prohledl, ze nadprirozeneho bozstva cloveku netreba, ze si clovek vystaci sam. Krestansky buh je ve skutecnosti stejne jen modelovany na cloveku, jen jeho vlastnosti jsou, na rozdil od cloveka, udajne nekonecne...  a je jen otazkou dalsiho casu, nez vice lidi prohledne.

Buh, ci jakekoli bozstvo je doopravdy detske prani mit rodice i pote, kdy clovek fyzicky dospeje. Odhadoval bych, ze lidstvo se dnes analogicky nachazi nekde ve veku puberty, kdy rebeluje proti rodicum a neuznava zadnou autoritu... to je presne situace dnesnich ateistu, kteri rebeluji proti vire, krestanske autorite, stejne jako deti v puberte rebeluji proti rodicovske autorite. A z toho casem clovek vyroste, i kdyz to muze trvat jeste staleti.

Technologicky je nase civilizace staleti vepredu pred nasim dusevnim vyvojem a tato nerovnovaha se bude muset nejak srovnat, bohuzel nas nejspis ceka nikoli srovnani rychlejsim dusevnim vyvojem, ale destrukci toho technologickeho. Ten muze zmizet mnohem, mnohem rychleji, nez se objevil. Naprosta vetsina dnesnich lidi (mluvim tu jen o lidech Zapadni kultury) jsou parchanti, frackove, kteri vse dostali na taliri a niceho si nevazi - proto komunismus, proto socialismus, proto to veskere koketovani s kolektivismem, ktere predevsim a nade vse znevazuje lidske usili, jako male deti veri, ze si ho lze jednoduse privlastnit (prerozdelovani, jak to dnesni, tak to komunisticke...).

V. Halašta 1.1.2015 1:32

Křesťané by z nich byli těžko.

Většinou jde totiž o potomky přistěhovalců z muslimských zemí.

J. Kanioková 1.1.2015 16:58

ANO !

J. Schwarz 1.1.2015 0:21

Spíš mám dojem,

že za "Islámský stát" jdou bojovat mládenci a děvy ze sekulárního prostředí, kteří už mají plné zuby nasládlého pokrytectví západních společností, které, i když někoho prohlásí za nepřítele, pořád cítí nutkání ho omlouvat a  chápat přičemž po lidech, které proti nepříteli posílají bojovat vyžadují aby především dbali na to, aby se proboha nic nestalo tamním "nevinným civilistům" - i když civilistu není možné poznat, protože nepřátelští bojovníci jsou samozřejmě v civilu a k atentátům používají i dětí a žen. Islámský stát  je za důraznost v boji trestat opravdu nebude a místní populace je neodsoudí i když "neznabohovi" uřežou hlavu. Že by je tahali po vyšetřovacích komisích za pár facek nějakým vězňům je nemožné si i jenom představit.

P. Jášek 1.1.2015 10:15

Re: Spíš mám dojem,

Nechtěl bych být nějaký škarohlíd, ale je to trest, trest za zradu práce našich předků! Mám napsat boží?

A tak končí, neomarxisty vyhlášený, "dlouhý pochod institucemi! Finito, poslední zhasne!

Nebo:

POSLEDNÍ PROPADNE PEKLU!

J. Jurax 1.1.2015 23:25

Re: Spíš mám dojem,

Ale kuš - za islámský stát jdou bojovat mládenci a děvy mající místo mozku neorganizovanou hmotu. Prostě blbci a blbky.