17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

SVĚT: Fotbal a fatwa

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
kanadan 1.12.2005 19:13

Re: a propos fatwa

Na moje Arabske chlapce me nesahejte. Ze ano ?
 
chetgar 1.12.2005 18:02

Ulč taky dští

jako onehdá Pehe. Pan expat si přečetl něco v levičáckém (jindy jím tolik kritizovaném) NYT a záslužně přeložil do češtiny. Jenže ono je to s tou fatwou trošku jinak. Fatwu vydává islámský duchovní. Její následování je, stejně jako jiných pouček kteréhokoli duchovního, čistě dobrovolné. Vzhledem k neexistenci centrální autority nelze fatwu odvolat jinak, než ústy jejího vyhlašovatele (sorry, já si to rozmyslel...). Proto má takový Rushdie smůlu, páč Chomejní natáhl bačkory a jeho ústa nejspíš už nepůjdou transplantovat. Naštěstí pro spisovatele na Chomejního památku padá prach a kdyby jeho fatwu naši islamofobové nevytahovali, moc muslimů by si na ni nevzpomnělo (navíc byl Chomejní ši'íta, tudíž 90% muslimstva ho má za špinavého kacířského psa) Čili kde Ulč lže: 1. Fatwa není právně závazná, její vynucování státní mocí je porušením islámského práva - té známé a proklínané šarí'i. Vztah duchovní-věřící je čistě dobrovolný, stejně dobrovolné je tedy i následování fatwy. 2. Islamofobie je stejný kreténismus jako křesťanofobie. Islamofobové nevidí (nebo hůř-nechtějí vidět) tu úžasnou kličku, kterou jim islám umožňuje - lze přece podpořit protifatwu, strčit ji do reklamy na AlDžazíře a rázem o ní bude vědět 100krát více lidí, než kdyby ji vyhlásil sám Chomejní z hrobu povstavší. Nikoho na západě ještě nenapadlo propagovat umírněné islámské duchovenstvo - a myslím tím účinnou podporu, ne takové ty pindy a konstatování na slezinách pohlavárů, kteří si pletou Bejrút s Berounem. 3. muslimové se můžou holit. oni dokonce můžou podle koránu i pít alkohol, jen se nemůžou intoxikovat - čili argumentace, že po jedom pivu jsem schopen řídit, tudíž nejsem intoxikovaný je ideálním námětem pro islámského telekazatele. Myslím, že by byl rázem velmi populární i mezi Chomejního dětmi :o)
Jan Štýs 1.12.2005 19:41

Re: Ulč taky dští

o fatwě ještě jinak - úplně přesně je to právní dobrozdání, výklad pravidla chování, který poskytují učenci (ulamá u sunnitů, fuqahá u šíítů) v případech, kdy přímo z textu koránu, resp. sbírek tradic (sunna, šía), není právní norma jasná. Ke znění fatwy se učenci dopracují obdobnými technikami, jaké se používají při výkladu práva v kontinentálním či anglosaském systému - kijás (analogie), idžmá (souhlas více učenců), idžtihád (logická úvaha svobodné vůle - komplikaci představuje axiom, že korán je slovo boží, tedy člověkem neměnitelný). "Síla" fatwy pak nutné odvisí od postavení daného učence či skupiny učenců, takže v případě ajatolláha Chomejního jakožto vrcholné postavy íránského režimu byla vcelku pochopitelně absolutní, a to nejen na území Íránu. Právě kvůli prolnutí pravidel šaríi celým životem nemůže ani státní moc v příslušných zemích bez dalšího fatwy ignorovat - např. v době obsazení svatyně Kaaba v Mekce (rok 1978?)    pokr.
Jan Štýs 1.12.2005 19:56

Re: Ulč taky dští 2

si nechal sáúdskoarabský trůn vypracovat fatwu ohledně přípustnostni použití síly proti radikálním blouznivcům vedeným mahdím, tj. mesiášem, kteří chtěli přimět své spoluobčany k návratu ke kořenům pravé víry. Až ve chvíli, kdy ulamá potvrdili přípustnost použití zbraní v areálu svatyně, byli radikálové zlikvidováni (podstatnou pomoc snad měli Sáúdům poskytnout Francouzi). Proto velmi záleží na postavení učence vydávajícího fatwu v hierarchii v dané zemi a ovšem na jeho zařazení na stupnici konzervativních/liberálnějších názorů. Je vůbec otázka, zda v aktuální a nebo i blízce budoucí společenské atmosféře panující v Egyptě, Palestině, Íránu a dalších zemích je možný četnější výskyt učenců, "opozičně" smýšlejících proti zdá se převažujícím názorům, jež zvenku považujeme za zčásti bigotní, zčásti absurdní (Západ je mravně zkažený, Izrael je malý Satan, mučednická smrt chvályhodná atd.).
Alex Juchelka 1.12.2005 17:33

Vodníku...

Ulč mi připadá neškodný v tom, že podněcuje jenom pár rozzuřených 'kondelíků' na českém fóru, zde v USA by se svým projevem naprosto zesměšnil a to nejen v universitním prostředí. Zdejší 'kondelíkové' se budou jen zbytečně a naprázdno vztekat, celá historie jejich působení na Psu dokazuje, že jsou to zbabělci a tuto část Ulčova dopadu na zdejší masy prostě ani neřeším... : )
kanadan 1.12.2005 17:44

Re: Vodníku...

To je zase ten trapny Juchelka z jeste trapnejsiho Zwedavce ? Ten co nenavidi Bushe a celou Ameriku a demokracii ? 
Alex Juchelka 1.12.2005 18:01

Re: Re: Vodníku...

Ameriku mám rád a podle jednoho z nástrojů demokracie - průzkumu veřejného mínění - je mé myšlení (na téma Bush a Irák) po dlouhé době opět víceméně většinové. : ) Bush je vůl, stejně jako všichni Kanaďané, kteří ho adorujou, a stačí jím pohrdat - nelze nenávidět blba a diletanta, kterého zdejší demokracie bohužel vynesla dočasně na výsluní... Znám hodně Američanů, kteří toho dnes litují...
G. Pašek 1.12.2005 18:16

Hle, degenerovanej českek imigrant v USA pan Juchelka přišel kázat jeho bludy. . .

Juchelko blbe, vrať se zpátky na tu tvojí kupku hnoje kokrhat mezi svejma rovnejma slepicema. Tady jsi soudným lidem pro smích.
Pana Ulče intelekt a selskej rozum? Nesaháš mu ani pod kolena, blbe. 
Alex Juchelka 1.12.2005 18:33

Pane Pašku...

již jsem Vám několikrát nabídl, ať se pokusíte své názory ucelit a napsat na Vrbu krátký článek o tom, jak to vidíte Vy. Opravdu mě zajímá, jak se třeba z Ulče, který v minulosti jistě psal lépe, mohl stát dnešní ulhaný propagandista v nejlepších tradicích RP. Od Vás jsem v minulosti nic nečetl, měl jste asi plno práce s výchovou okupantů... BTW, slyšel jste o tom, že nekteří američtí vojenští lékaři vydávali v Iráku dobrozdání o stavu vězňů na jejichž základě se pokračovalo v mučení...
Vodník 1.12.2005 18:37

Gerte

podle čeho se pozná degenerace? A.Juchelka zastává poměrně konsekventně určitý postoj, ke kterému se dnes kloní většina Ameriky; tento postoj pak koherentně vyjadřuje ve svých komentářích. Ty tu akorát nadáváš, žádné argumenty pro svoje adorantství vůči tomu kriplovi v Bílém domě nemáš a posíláš ho pryč, jako kdyby si byl tady na stranické schůzi a eliminoval ideologicky závadné elementy z řad Strany. Ty ses koukám v té Americe demokracii nepřiučil ani za těch 35 let nebo jak dlouho tam seš.
G. Pašek 1.12.2005 19:18

Re: Gerte

Hele Vodníku,
nohslede Juchelky, nechápu proč ty sem furt lezeš strkat  ten tvůj usmrkanej rypák z holandského Amsterodámu do USA, drze pomlouvat USA a našeho prezidenta. Koukám ty zase kouříš ty srandovní cigarety a šňupáš holandskej pudr . . . .
Přečti si ty tvoje slavné holandské noviny co se děje v tom perfektním ráji holandském.  Bordel na kolečkách!
Na tu hromadu hnoje čemu Juchelka říká Vrba? To dříve uvidíš druhej příchod Ježíše Krista než mě na Vrbě čí nezaměstnaného fašisty čecháčka Stwory z Toronta na jeho Zvědavci. 
Vodník 1.12.2005 19:25

Re: Re: Gerte

Zapomněls mi odpovědět, podle čeho se pozná degenerace.
BTW, jak víš, že jsem Juchelkův nohsled? Co když je to obráceně?
kanadan 1.12.2005 19:30

Re: Gerte

Pane Vodnik nemate pravdu. Vetsina Ameriky stoji za Bushem ne za
Arabama. Davaji prednost bezpecnosti sami sobe a svym detem. Jen
hloupi a nevzdelani  lide jsou proti "Kriplovi z Bileho domu". Nedovedou si
proste uvedomit nebezpeci expanse nabozensvi Koranu. Asi tak jako vy
a ten "ucenec" Juchelka.  Vam Evropanum se jeste neotevreli oci ? Vy jim,
Arabum budete stale lozit do zadku ?  S vas musi ti Holandane mit urcite
velkou radost.
 
Vodník 1.12.2005 19:35

Pane Kanaďane,

podle průzkumu většina Ameriky už za Bushem nestojí. Ohledně muslimů v Evropě: je to komplexní problém, který vnímám zblízka už 23 let. Chyby, které nadělaly evropaské vlády v 60. a 70. letech se nedají odstranit a musíme zde najít cestu, jak tu spolu vyjít. Tou cestou není islamofobní třeštění místních přispěvatelů, kteří s muslimy a se soužitím s nimi nemají žádné zkušenosti, jen jsou k smrti vyděšeni agitkami Ulče a jemu podobných, takže nejsou schopni racionálního přístupu.
Alex 1.12.2005 21:44

Re: Hle, degenerovanej českek imigrant v USA pan Juchelka přišel kázat jeho bludy. . .

Ach jo,  Pasek prej je soudnej. Mozna tak v PUB. Jsi v mensine troubo. Uz to potvrzuje prez 60% americanu. Cekam, kdy to dojde Tane.
Vodník 1.12.2005 18:30

Alexi,

je otázkou, zda-li se vliv Ulče a jemu podobných omezí na několik místních "kondelíků" a nebo jestli má signifikantní vliv na mínění české populace jako celku. V tom druhém případě se o neškodnosti nedá mluvit: Češi si zvolí vládu, která bude na světovím fóru podporovat válečné zločiny, pokud budou namířeny proti muslimům. Ale i v tom prvním případě je se svou troškou nenávisti a islamofobní paranoie do mlýna rozhodně škodlivější než popírači holokaustu.
Alex Juchelka 1.12.2005 18:46

Re: Alexi,

je pravda, že jsem v minulosti podcenil hloupost svých spoluobčanů, kteří zde dvakrát zvolili Bushe, i když teď (kdy je skoro pozdě) často své volby litují... Americká politika je dnes ve světě tak zdiskreditována, že i kdyby Ulč sjednotil právě Čechy v nenávisti vůči islámu, nevím, kam by současná americká vláda tuto nenávist nasměrovala anebo jí jinak využila. EU dokonce uvažuje o trestech pro členské země, které na svých územích povolily tajná vězení CIA, pokud se tato obvinění prokážou... Ulč, Pašek & spol. jsou dnes jen dinosauři se silnými projevy senility; stačí se podívat na Ulčovo odtržení od reality, ideologický nápor, nebo Paškův projev... : )
Mozek 1.12.2005 19:11

Re: Re: Alexi,

nevím jak v Americe, ale v Evropě pozoruji, že lidé pomalu prozírají, co se Islamizmu týče. Opravdu sem kdysi pocit, že Islamisté ovládnou svět a vybudují si ten svůj Chalifát, protože Evropané jim polezou někam a budou se nechat vyhazovat v metru oděni do triček Bush rovná se hákový kříž... Ale naštěsti politický zákon akce i reakce funguje... Z události ve Francii šel opravdu strach a mnoho lidí si uvědomila, že by i Evropa se mohla proměnit v Irák.
Veřejné mínění, zvlášť v Americe je velice vrtkavé. Vzpomináte jakým byl John Kerry favoritem? A jak to nakonec dopadlo? Sem přesvědčen, že republikání v roce 2006 vyhrají volby.
Alex Juchelka 1.12.2005 20:06

Re: Re: Re: Alexi,

Nesmysly o kalifátu pomáhá právě Bush naplňovat. Mé výhrady proti tomuto lžipresidentovi jsou založeny především na tom, co udělal Americe, to, že důsledkem obelhání Američanů byla okupace Iráku je pro mě až druhotné (i když o to horší...). Veřejné mínění, jakkoliv vrtkavé, je poháněno úspěchem. Pokud v Iráku nedojde k úspěchu, veřejné mínění zůstane stejné. V Iráku za Bushe k úspěchu dojít nemůže - on a jeho vláda jsou ideologičtí, ulhaní a kriminální diletanti... Veřejné mínění je toho odrazem... Problém pro Bushe je hlavně v tom, že je to lhář, fanatik a ideolog - s realitou nemají jeho postoje nic společného...
Vodník 1.12.2005 19:19

Re: Re: Alexi,

Já se pořád cítím Čechem a mám k ČR přes její momentální stav určité sentimenty. Nerad bych, aby se proslavila v povědomí světa (a teroristů zvláště) krvěžíznivou rétorikou, jež by jistě inspirovala mnohé magory k tomu, aby se vyhodili do luftu třeba v pražském metru, ve kterém pojedou moji příbuzní a známí, a přitom (po právu!)  tvrdili, že je to obrana proti otevřeně agresívnímu postoji Čechů obecně vůči nim.
DJing cheb pako 1.12.2005 20:04

Ano ano Hastrosi

kdepak nejake kozomrdy, jak jim rika tvuj kamarad a vubec ti to nevadi, pokouset retorikou, proboha pravoslavneho.
Snad nejlepe zase teroristy prijimat za zahranicni studenty a posilat je na Vanoce domu s balickem semtexu, dobre vyskolene. To bylo lepsi, vid? Tobe musulmani zalejvaji kytky, tak permonici a jejich akce jsou jen
-Ulcovym vymyslem
-spravedlivym bojem za sebeurceni
 
Hastros - uzlicek kontradikci.
Jurgen 2.12.2005 0:19

Vodniku...

To uz si asi opravdu delas legraci. Jak nekdo muze "popravu" vyhodit do vzduchu metro, kvuli postoji statu k otazce islamskeho fundamentalismu a terorismu.
Mozek 1.12.2005 18:49

Re: Alexi,

Možná si Češi zvolí vládu, která bude podporovat učinný boj proti teroristickým zločinům.
Alex Juchelka 1.12.2005 19:03

Re: Re: Alexi,

Pokud toto úsilí nebude preventivní a nebo založené na lžích úzkého okruhu lidí bez větší veřejné diskuse, jako v případě Iráku, nelze nic namítat. ČR má jistě právo se proti terorismu bránit. Problém je v tom, že po Bushově akci v Iráku je IMhO intelektuálně značně nepoctivé pohoršovat se nad odvetnou akcí teroristů proti USA a našim spojencům - viz třeba nedávné akce iráckých partyzánů v Jordánu... Můžeme namítnout snad jediné, tato země - Jordán - je království a dá se říct, že poddaní Jordánského krále za rozhodnutí svého panovníka nemohou. Občané demokracií tento 'luxus' nemají...
Mozek 1.12.2005 19:14

Re: Re: Re: Alexi,

Já si myslím, že veřejná diskuze o Iráku byla dost silná, před válkou i teď a bude trvat ještě dlouho. Intelektuálně nepoctivé je nazývat teroristy, kteří vyhazují civilisty v hotelech partyzány. V to mpřípadě v Londýnském metru asi taky zaútočili partyzáni?
Alex Juchelka 1.12.2005 19:35

Re: Re: Re: Re: Alexi,

Opravdová veřejná diskuse o důsledcích napadení a okupace Iráku v USA byla před válkou minimální, pokud vůbec nějaká a i současné pokusy o jakous takous diskusi přišly bohužel s křížkem po funuse a pouze proto, že nám v Iráku teče do bot... Útočníci z londýna byli SPOJENCI iráckých partýzánů, členové koalice proti americké okupaci... Co je na tom tak težkého pochopit...?
Vodník 1.12.2005 19:08

Re: Re: Alexi,

Vláda, která by skutečně účinně bojovala proti teroristickým zločincům IMHO zatím neexistuje; ujišťuju Vás, že bych byl mezi prvními, kteří by ji podpořili. Přepadení Iráku je válečným zločinem, které nejenže nemá s bojem proti terorismu nic společného (snad jen tím, že vzrůst terorismu nebývale podpořilo), ale i poškozuje zájmy USA ve světě. Současné americké vládě, jež má tyto hříchy na svědomí, tu dělají Ulč & spol. propagandu, oblbujíce tak naivní Čechy, kteří znají kromě sebe a Slováků tak leda soužití s Romy a Vietnamci.
Mozek 1.12.2005 19:16

Re: Re: Re: Alexi,

Přepadení iráku nebylo sam,ozřejmě válečným zločinem, ale aktem osvobození od tyranie.
Vodník 1.12.2005 19:31

Re: Re: Re: Re: Alexi,

Přepadení suverénního státu je válečným zločinem a s eventuální tyranií (v očích přepadávajícího) to nemá nic společného.
kanadan 1.12.2005 19:44

Re: Re: Re: Re: Alexi,

Vazeny pane, to pan Vodnik a Juchelka nemohou pochopit. To je moc na ne.USA jim proste znicili jejich komunismus a USA se stal jejich uhlavnim nepritelem. To, co do nich vtloukli komuniste to uz v nich zustane navzdy.