26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

SVĚT: Energie je civilizace II.

Stalo se, že na můj článek o energii a civilizaci sepsal velmi dlouhou odpověď pan Artur Linhart na svém blogu a poslal mi odkaz na ni. Načež jsem se ocitl v takzvaném dilematu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 10.12.2021 18:14

Jaderné elektrárny v rozumném termínu a v rámci rozpočtu dokáží dnes stavět jen Rusko a Čína. A proto naši politici dodávky elektráren z těchto zemí zakázali zákonem...

F. Kusák 10.12.2021 10:27

Ten problém je pochopitelně mnohem širší než jen prostá diskuze o logice energetického mixu. Kam se bude Evropa ubírat vyplyne samozřejmě z celkové nálady evropské společnosti. S tím nic nenaděláme a diskuzi o energetice zde na NP považuji za téměř zbytečnou, protože nic neřeší. Dokonce se mi zdá, jako kdyby nadšení pro jádro i v naší společnosti ustupovalo. Je to zřejmě z důvodů nejaderné strategie převážné části EU, posun k aktivistickému a neoliberálnímu chápání světa a v neposlední řadě úpadek přírodovědného vzdělání. Říkáme, že první pořádný blackout to změní. Nemyslím si to, protože i dnešní zoufalá situace s dostatkem cenově přístupné energie u nás nemění na chování značné části společnosti včetně politické reprezentace vůbec nic.

P. Rada 10.12.2021 10:43

Cítíteli- se přírodovědně vzdělaným pak je ku podivu, že na zásadní věcný argument svědčící o poklesu efektivity EROEI zejména u JE 3+ generace které jako jediné dnes realizačně připadají v úvahu reagujete spekulacemi o nevzdělanosti evropských souvislostí.

T. Hraj 10.12.2021 11:20

Jistě, EROEI by byl hlavní, ne-li v podstatě jediný parametr (alespoň ekonomicky vzato) v případě, že by bylo vyřešeno skladování EE u OZE. To ale ani zdaleka není.

J. Strakoš 10.12.2021 11:28

Přesně tak, kousek technologie pořád chybí - úplně stejně dojdete při zkoumání elektromotoru k závěru ́, že je o mnoho lepší než spalovací. Jen ty baterie, kdyby už byly! A prostě nejsou, takže tu stále máme a ještě nějakou dobu budeme mít spalovací.

V. Petr 10.12.2021 18:18

Baterie nejenže nejsou, ale ani nebudou! Půl tuny vážící baterie, která vystačí na 300-400 km opravdu není řešení...

J. Strakoš 11.12.2021 7:05

Nevím, zda v budoucnu nebudou, minimálně teď v rozumném poměru cena/výkon nejsou. (Rozumný poměr = lepší než jiná technologie).

Jinak těch 300-400 km papírových je podle zkušeností jako bývalá oficiální spotřeba aut - realita byla jinde.

F. Kusák 10.12.2021 12:51

No já se necítím přírodovědně vzdělán, já jsem přírodovědně vzdělán i s oběma diplomy, které jsem získal. A také se dlouhodobě technickou prací živím. Nijak se tím nevychloubám, jen k některým problémům přistupuji jinak než, obecně vzato, lidé s humanitním vzděláním. A nic proti nim. Já se ani historikovi nebo psychologovi do práce nepletu. A Vy jste asi nepochopil, co jsem se snažil naznačit. Ale to je fuk, ani Vy ani já věci nezměníme, jen se můžeme přiklonit k jedné či druhé názorové platformě. Takže argument s EROI je o něčem jiném a o tom já jsem vůbec mluvit nechtěl. A pokud máte výhrady, napište jaký energetický mix v EU byste si představoval třeba v roce 2030, a hlavně jakými politickými a ekonomickými nástroji byste toho chtěl dosáhnout. To je totiž to nejdůležitější, Vážený pane Rado.

J. Dostál 10.12.2021 18:40

Na ekonomicky nepokřiveném trhu nahrazuje EROEI ekonomika a stačí jen pohlídat externality. Prozatím se musí obnovitelné zdroje sumárně dost dotovat. Ony i ty stojící záložní plynové elektrárny něco budou stát.

P. Pepax 10.12.2021 10:50

Uvidíme co první pořádný blackout, či dlouhodobě předražená energie se společnosti provede- Možná že při dlouhodobém blackoutu v zimě pouze pokojně zmrznou.

T. Hraj 10.12.2021 11:29

Lidu bude vysvětleno, že blackout je trest za nedostatečnou zelenost a je tedy třeba "investovat" do OZE, zaplatit odpustky a možná také být "flexibilní ve spotřebě" (termín Kalifornského guvernéra Newsoma).

Ostatně na ČT např. dávali pořad o tom, jak se v Piesteritzu, Lovosicích (Lovochemie) a Šale (Duslo) (všechno Agrofert) spekulativně omezila výroba močoviny, aby se vyvolala panika a Babiš se tak napakoval. Ani slovo o tom, že se močovina dělá ze zemního plynu, který je cenově přes 400% oproti začátku roku.

J. Strakoš 10.12.2021 17:56

A víte, že si myslím, že máte pravdu? Když se zdražily energie a Bohemia Energy to zabalila, ukazovalo se na ni, že je strůjcem všeho zla. Pamatujete to vyhrožování žalobou apod.? To ukazování na obrovské zdražení v režimu DPI?

Takže při blackoutu se to bude svádět na Putina nebo antigreenidealisty.

V. Petr 10.12.2021 18:11

Jede Brežněv a Husák na dvoukole. Kdo řídí - Brežněv. Kdo šlape - Husák. A pokud spadnou do příkopu, kdo za to může? No přece Reagan.

ČTV proměnila tuto anekdotu v realitu...

J. Strakoš 11.12.2021 7:05

:-)

P. Kubáč 10.12.2021 9:38

Dneska se rusofobové kroutí před Rosatomem jak žížaly v ohni, ale kupodivu se nikdo nekroutí před Gazpromem. Přitom jaderná elektrárna vydrží běžet na zásobní palivo v reaktoru alespoň rok ( během kterého se "ruské provokace" dají nějak řešit ) zatímco plynové elektrárny po otočení ventilem plynovodu končí za několik dní po spotřebování obsahu místních plynojemů.

A pak ještě druhá poznámka - už ten fakt že špičkou v jaderné technologii je Jižní Korea, která v 80. letech, kdy jsme si my sami ( dle ruské licence ) stavěli Dukovany - pořád ještě řešila sklizeň rýže - je varovný.

Příznačnou ukázkou kvality evropské "vzdělanostní společnosti" však bude až budeme ( ze strachu před Ruskem a Čínou ) žebronit o reaktory ve Vietnamu, Indonésii a na Filipínách ( všechy tyto státy mají smrtelně vážné úmysly v rozvoji domácí jaderné energetiky - jako Jižní Korea po roce 1990 )

P. Dvořák 10.12.2021 9:52

Vietnamská večerka na reaktory ;-D

I. Schlägel 10.12.2021 9:58

Ano, strategicky je závislost na ROSATOMu stejně špatně jako na GAZPROMu. V obou případech jde o strategickou závislost na Rusku. Což ovšem naši evropští progresivisté neřeší.

R. Langer 10.12.2021 12:08

Ano, správně. Proto také na nějakém ROSATOMU NIJAK ZÁVISLÍ NEJSME! Ale dost technických analfabetů to dosud nepochopilo. ;-)

J. Jurax 10.12.2021 12:21

Ano.

Jenže závislost na plynu je horší. Postavenou jadernou elektrárnu už dodavatel neovládá, zejména když i klíčové technologie si stále ještě umíme vyrobit a opravovat doma (Škoda JS, patřící ovšem Rusům) a palivem se lze jednak předzásobit, jednak koupit jinde; objemově jde o něco, co se dá přepravit pár kamióny nebo vlaky.

Plyn ovšem má kohoutky u taky ideově nevhodného dodavatele, jenž je plně ovládá. Lze argumentovat, že i dodavatel nás odběratele potřebuje, protože kšeft (ale to platí i pro jaderné palivo), nicméně v případě opravdu velmi vážné krize by kšeft mohl jít stranou a pak jsme v loji do několika měsíců, až se vyčerpají zásobníky. Dtto třeba pro případ politické nestability u dodavatele, jež by se mohla projevit i nestabilitou či omezením dodávek. Přitom náhrada dodávek plynu je technicky obtížná (terminály, plynovody i disponibilní zdroje) a zpravidla nákladná.

A to zcela pomíjím, že přechod na plyn je silou nucen zelenými magory, protože aby se nahradilo fuj levné uhlí (a domácí) s jeho fuj emisemi zločinného kysličníku, přičemž "ekologický" plyn má tytéž emise v zásadě stejné.

Z. Lapil 10.12.2021 10:01

Jo, dobrá poznámka. Možná jsme pořád první, ale už nějaký čas zdaleka ne nejrychlejší. Blbý je, že si sami svazujeme nohy. Zákaz tamtoho, dotace na ono... Stát má různé užitečné vlastnosti, ale efektivita mezi ně nepatří.

F. Kusák 10.12.2021 10:02

Nemám rád odkazy v diskuzi, ale v tomto případě udělám výjimku. Zajímavý odkaz na úroveň jaderné energetiky je asi tento. Je také zajímavé, přečíst si diskuzi k onomu článku.

https://oenergetice.cz/nazory/korejsky-jaderny-program-historie-soucasnost-potencial-cr

T. Hraj 10.12.2021 11:37

Neházejte odkazy do žita. Jsou dobré, když jsou dobré :-). Tenhle je pravda trochu delší, ale vypadá rozhodně zajímavě.

F. Kusák 10.12.2021 12:55

No jistě, souhlas, jen mně vadí, když se vlastní názor diskutéra rozplyne v desítkách odkazů.

P. Rada 10.12.2021 10:20

Nejspíše plácáte když píšete:..."všechy tyto státy mají smrtelně vážné úmysly v rozvoji domácí jaderné energetiky"...

Doložit to lze právě na té Číně která po Fokušimě zastavila všechny projekty a dnes pokračuje jen v těch nejnadějnějších přímořských. Je jen pravdou, že asijská technologická dovednost oproti západoevropské doposud výrazně roste. Nejlépe je to ale znát na elektronice a tedy na oborech které vedou ke snižování energetické náročnosti.

P. Diviš 10.12.2021 10:23

Rusofobové, nebo rusorealiaté?

R. Langer 10.12.2021 12:10

Rusorealista je kdo? Ten, kdo si před každým Rusem uplivne? Tak to jo, to by potom seděli i EUrorealisté. ;-D

I. Schlägel 10.12.2021 9:26

Příspěvek pana Linharta jsem si přečetl. Je tam celá řada dílčích rozumných argumentů. Akorát vzato celkově jako koncept dostatečně vyfutrované energetiky, OZE tak vyfutrovaně fungovat nikdy nebudou. Ne bez masivních záložních ( a fosilních) zdrojů energie, ne od listopadu do února i se záložními zdroji, ne bez nekonečných lánů panelů a větrníků, ne bez nezdravé závislosti na Číně a Rusku atd. A co ty naše obnovitelné zdroje? Jsou jimi materiály pro výstavbu větrných farem? Pro výrobu solárních panelů, baterií, drátů? Jsou jimi plyn nebo štěpka? Pa, pa.

P. Dvořák 10.12.2021 9:53

Máte na mysli štěpku z toho, co nám na týdenní spotřebu vyroste jednou za pět let?

;-D

I. Schlägel 10.12.2021 10:00

Ano, přesně tu myslím. Hnutí DUHA a podobným organizacím by se Vaše uštěpačná poznámka o štěpce zle nelíbila.

P. Dvořák 10.12.2021 11:23

Oni se mně nelíbí podstatně koncentrovaněji. Mít tu moc, tak s Hnutím DUHA, Děti Země nebo např. i Lékaři bez hranic, bych byl hotov do pěti minut.