29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

SVĚT: Černé díry v červených číslech 2

Město Berlín mělo k letecké dopravě vždycky kladný vztah. Již v roce 1909 ukazovali odvážní muži na létajících strojích Berlíňanům, jak se dá stoupat do oblak bez balónů a vzducholodí. Předváděcí lety startovaly z travnatého pole, které používala císařská armáda jako cvičiště. Jmenovalo se Tempelhofer Feld.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Tesařík 5.4.2017 11:56

Re: Ono chtít

Ale jistě. Lezou z toho potom chytrolíni, kteří všechno poserou.

J. Pražák 5.4.2017 11:50

Re: Neprojektovali to "arabští ynžynýřy" - Novoněmci?

Jde o boj gangů politiků a jejich kamarádů, kteří vlastní pozemky pod budoucím okruhem .Každý vsadil na jinou variantu -Ss nebo J a tak si hází klacky pod nohy. Na var. J není dnes reálné získat EIA, protože by dopravu pouze přemístila do jiných částí Prahy. J byla navržena před 85 lety, kdy byla Praha daleko menší.

Když jedete kolem Berlína, tak také město málokdy vidíte přes lesy. To by mělo být i u nás v Praze.

T. Hraj 5.4.2017 11:48

Re: Rád si tu přečtu :-P

Ano, je trapné, že garáže stále ještě nejsou v provozu. Ale 1) to nebrání využívání primárního účelu Blanky (jízda tunelem) a 2) řešení nebude znamenat obrovské investice a stavební úpravy jako je tomu u proti požárního systému v Berlíně.

J. Rechnovský 5.4.2017 11:43

Skvělé!

Milton Friedmann kdysi napsal:

"Kdyby stát dostal do správy Saharskou poušť, byl by tam do 5ti let nedostatek písku"

Z. Lapil 5.4.2017 11:39

Re: Neprojektovali to "arabští ynžynýřy" - Novoněmci?

Nepochybně o hodně. Uniká mi ale smysl přístupu "Nedostanu všechno, tak nechci nic". Nebo někdo vážně věří, že uzavřením tunelu by se urychlilo (do)budování okruhu? Fakt je, že v Jesenici to vyšlo.

Mimochodem: kromě Blanky je severní alternativou silnice tuším 16. Mezi D8 (Nová Ves) a R7 a částečně R6 (Kačice) je plná kamiónů, které nesmějí do Blanky (to je správné) a nechce se jim objíždět Prahu z jihu. Tam (na té 16tce) je zase úzkým místem kruhový objezd ve Slaném. Názor místních "vesničanů" radši nezjišťovat, mohlo by to člověku pokazit karmu.

J. Pražák 5.4.2017 11:02

Re: Neprojektovali to "arabští ynžynýřy" - Novoněmci?

A o kolik by se doprava zlepšila, kdyby byl dokončen silniční okruh, jak to podmiňuje stavební povolení tunelu Blanka....

Nyní Blanka supluje neexistující most na severu Prahy.

Z. Lapil 5.4.2017 10:56

Re: Neprojektovali to "arabští ynžynýřy" - Novoněmci?

Ta samá auta zmizela jinde, protože se přesunula úzká místa. Konkrétně Blanka zásadně odlehčila křižovatce nad Letenským tunelem (Letná a Korunovační "od venkova", Veletržní až někam před holešovický zimní stadion od centra).

Občas jedu z východopražských Letňan na Kladno. Rozhodně cesta přes Prahu byla před Blankou prakticky nepoužitelná (běžné zdržení klidně kolem půl hodiny, když to nešlo extra dobře), dnes prvně zastavíte a pár minut se zdržíte na křižovatce na Vypichu. Nechci věc zjednodušit na míru "pomůže mi, je tedy dobrá", ale upřímně si myslím, že denně ušetří řidičům možná tisíce osobohodin popojíždění a lidem u cesty litry a litry (desítky? Spíš stovky, ale fakt nevím) spáleného benzínu z aut poskakujících pod okny.

Ač vyššího středního :-) věku, nemám se za paďoura neochotného udělat krok pěšky, ale použití auta mi ten den ušetří ne-li tři hodiny.

Zpátky do Německa (a k opeře v Sydney, příkladů neschopnosti státu efektivně stavět je nepříjemně mnoho). Myslím, že i tam platí: Není třeba hledat úmysl ve věcech vysvětlitelných lidskou blbostí.

F. Houžňák 5.4.2017 10:33

Co ještě v článku chybí, je to, že se zjistilo,

že protipožární systém nenavrhoval příslušně zkušený inženýr, ale jakýsi kreslič, který si zfalšoval diplom a různá vysvědčení a stal se tak při stavbě letiště vrchním odborníkem na protipožární zabezpečení. A ještě tam chybí vlastně primární příčina všech těchhle problémů: berlínští politici (SPD a Zelení, vedení buzerantem Wowereitem) se na začátku rozhodli, že stavbu letiště nezadají - jak bývá obvyklé - jako generálnímu dodavateli nějaké firmě, co už nějaká ta letiště postavila, ale že stavbu budou politici řídit přímo sami, čímž se vše urychlí, zlevní a nedá se vydělat různým těm zvrhlým kapitalistům, co by všechno rozkradli a nic pořádného nepostavili. Na příkladu stavby berlínského letiště lze pěkně vidět budoucnost EU, vedené kdysi efektivním a namyšleným, dnes chaotickým, socialistickým a ještě více namyšleným Německem.

R. Brzák 5.4.2017 10:28

Re: poučení není jen jednoduché, ale i notoricky známé -

Ano - ale potenciál dopadu vlastní chyby vede v dlouhodobém hledisku k zvyšování vlastní zodpovědnosti. A jinak to nefunguje.

J. Pražák 5.4.2017 10:25

Re: Neprojektovali to "arabští ynžynýřy" - Novoněmci?

Blanka smí být uvedena do provozu až po zprovoznění celého silničního okruhu. Proto se zvýšil počet aut v Praze 6 a 7 po zprovoznění. Doufám, že nějaký spolek, např. Arnika, podá žalobu a tunel zavřou a to přitlačí všehoschopné úředníky k dokončení okruhu.

Nějaké problémy se vyskytují na každé stavbě, ale Německo v poslední době rychle směřuje mezi země 3. světa. Viz např. 10x dražší koncertní budova v Hamburgu,...

I u složitých staveb se musí předvídat, ale rozsah chyb na BER svědčí skoro o záměru....

J. Růžička 5.4.2017 10:11

Podobnost čistě náhodná

Možná jsou v Německu výběrová řízení cinknutá, vybrán dodavatel předem určený, zavázaný převést podstatnou část peněz do jisté stranické pokladny.

L. Křivan 5.4.2017 10:10

Re: to se bohužel děje po celé Evropě

Ale to co se děje v Berlině, to je nedostižné ! Tam se pos...o všechno.

S. Netzer 5.4.2017 10:09

Re: Ono chtít

"Sociologické fakulty" a "humanizace školství" jsou důvodem průtahů zprovoznění BER, aha.

Na to by nepřišel ani sám Michael Müller http://www.bz-berlin.de/berlin/das-maerchen-von-der-ber-eroeffnung-2017

M. Prokop 5.4.2017 10:06

Re: poučení není jen jednoduché, ale i notoricky známé -

Někdy ani tehdy ne, ale to už je chyba dotyčného a na jeho úkor.

M. Prokop 5.4.2017 10:05

Re: Rád si tu přečtu :-P

http://byznys.lidovky.cz/blanka-porad-neni-uplne-hotova-podzemni-garaze-budou-nejdriv-na-podzim-1zx-/doprava.aspx?c=A160527_165107_ln-doprava_pave

R. Brzák 5.4.2017 10:01

musím se zastat německé důkladnosti a přesnosti - ta

je skutečně Němcům vlastní. Ale přirozeně jen tam, kde jsou pod tlakem na kvalitu - a ta ve státem řízeném projektu prostě chybí vždy (snad s výjimkou válečného stavu).

R. Brzák 5.4.2017 9:57

poučení není jen jednoduché, ale i notoricky známé -

stát není schopen efektivně a hospodárně hospodařit na jakémkoliv projektu. Důvodem je prosté - člověk je zodpovědný jen tehdy, když hospodaří za své vlastní, v potu své práce vydřené peníze.

Z. Lapil 5.4.2017 9:41

Re: Otázka:

:-)

Z. Lapil 5.4.2017 9:41

Re: Neprojektovali to "arabští ynžynýřy" - Novoněmci?

Odhaduji, že dvě třetiny celého problému jsou v zadavatelích a úřednících. Ne že by byli a priori neschopní a lumpové, ale viz tunel Blanka: kdosi navrhl přepychové osvětlení a posléze měl průšvih, protože nešetřil. Jistě nepochybujete o tom, že při prvotním návrhu "osvětlení minimální" by se rychle našel někdo, komu by tam byla tma.

Z podobných zmatků plyne zmatek v koordinaci - tenké protipožární trubky, chybějící šachty, přehřívající se serverovny (v situaci, kdy nevíte, jak moc vám technologie topí, ale víte, že se s klimatizací musíte vejít do nějakých peněz a termínu, tu klimatizaci poddimenzujete, ať máte barvu pleti jakoukoliv). Snad jen o tom o pět metrů kratší zábradlí by se "v bělošských podmínkách" doslechl někdo ochotný a schopný to (vy)řešit.

V podobných situacích je možná "český" borrdel a s ním spojený trénink v improvizaci užitečnější, než sebevymakanější "systémy řízení". Opět Blanka: sice není zkolaudovaná a ještě dlouho nebude. Podmínkou je totiž nějaký další kus silnice; jelikož brzy bude mít půlstoleté výročí objev jednotky dočasnosti 1 furt, dovedeme si oba představit, co to může znamenat.

P. Lenc 5.4.2017 9:32

Re: Poučný příběh.

Máte pravdu, ale to se bohužel děje po celé Evropě.

P. Lenc 5.4.2017 9:31

Ono chtít

nejen po Němcích něco, co bylo základem evropského úspěchu, t.j.solidnost, technická vyspělost, poctivý přístup k práci, to vše vzalo za své již před nějakým desetiletím v okamžiku, kdy se začala prosazovat po celé Evropě tzv. humanizace školství a kdy začala převažovat "výchova kádrů" na sociologických fakultách nad samozřejmně mnohonásobně studijně obtížnějších technických fakultách.Důsledky této vzdělávací politiky se samozřejmně projevují nejen v Německu.Maturant, který nezvládá ani malou násobilku protože "on ji k životu nepotřebuje" samozřejmně opravdu nemůže studovat jakýkoliv technický obor.Zato bude úspěšný jako člen nějaké neziskovky, živené stále se zmenšující skupinou těch, kteří ještě nějaké hodnoty vytváří.

A. Alda 5.4.2017 9:30

Ano, opravdu zvláštní.

Jestli ono to nebude souviset s těmi lidskými právy a trvalým třídním bojem proti korupci.

B. Rameš 5.4.2017 9:29

Poučný příběh.

Závěr z něj vyvozuji takový, že se krade, odklání, šidí a fláká všude a při každé příležitosti, kde a kdy to jde. To jest především tam, kde si soukromý majitel (budoucího) objektu ve vlastním zájmu nedokáže ohlídat, zda jsou odváděné práce v pořádku. Pokud si necháte postavit dům a nebudete provádět kontrolu (případně jí nepověříte někoho důvěryhodného a znalého), zapláčete rovněž.

A. Alda 5.4.2017 9:28

Zajímavé.

Takže protahování staveb z veřejných financí není jen náš problém. Ten pes bude asi zakopán na nějakém společném "pozemku".

T. Hraj 5.4.2017 9:10

Re: Otázka:

Nechte si ty vulgarizmy! Tady je slušná diskuse. Když už se bez nich neobejdete, tak pište alespoň třeba Ev****ská U*ie.

T. Hraj 5.4.2017 9:01

Re: Rád si tu přečtu

Jako příští odpověd exemplární všem těmto zahořklým sebemrskačům si článek ukládám.

Přiznám se, že jsem neměl o této kauze tušení, takže mi spadla čelist. Jaký rozdíl oproti možná předraženému, ale perfektně fungujícímu tunelu Blanka!

V. Dosoudil 5.4.2017 8:48

Otázka:

Kde je německá důkladnost, odpovědnost a smysl pro pořádek?

Odpověď: V Evropské unii (dala by se napsat i jinak, ale zůstávám u slušné verze).

J. Pražák 5.4.2017 6:59

Neprojektovali to "arabští ynžynýřy" - Novoněmci?

Výsledek měl být jiný, než garáž pro velbloudy, ale to asi zkazil překladatel zadávací dokumentace. Jinak si ty problémy neumím vysvětlit - německá precisnost a toto v praxi...

J. Kovaříček 5.4.2017 4:47

Dodatek

Autor se zmiňuje o letišti v Bangkoku. Ještě pamatuji přistávání na Don Mueang letišti. Když Thajci zjistili, že už velkému provozu nestačí, rozhodli se pro nové letiště. Stavba začala roku 2002 a dokončena byla v roce 2006!!! Ani tam se to neobešlo bez problémů, jednak politické převraty, které jsou ovšem thajským národním sportem, ale také třeba to, při stavbě narazili dělníci na starý hřbitov a potom tam viděli duchy zemřelých. Odmítli pracovat. Rychle to spravilo 99 buddhistických mnichů, kteří duchy zahnali.

Suvarnabhumi není letiště malé, vloni jím prošlo 52 milionů pasažérů. Je rozlehlé, mívám dojem, že do té Evropy jdu pěšky a ne k mému letadlu. Služby jsou tam vynikající a nikterak předražené. Doprava z letiště byla ovšem problémem, v době špičky (což jest v Bangkoku většinu dne) vzala cesta taxíkem do města až dvě hodiny. Thajci to vyřešili stavbou odvětví Sky train (nadzemní rychlovlak), který urazí trasu 30 km za necelých 20 minut. Trať byla otevřena r. 2010!

Tak to jsou ty rozdíly mezi zemí rozvojovou a technologicky vyspělým Německem

P. Dvořák 5.4.2017 4:03

Re: Právě jste ho přečetl.

S prvním odstavcem nemusíte souhlasit, ale ani jeden z Kalouskových "úspěšných" nezbohatl z poctivé práce.

POZOR: Nezaměňovat s tím, že se nedopustil trestné činnosti. Sám přece víte, že kdejaká sviňárna prostě u nás není trestná nebo ji "nelze" dokázat. Aktovka z dvaceti mega neznámého původu v trezoru ministra zahraničí nebo osm mega neznámého původu v krabici od bot . . .

Třetí odstavec nemusíte komentovat. Ale pro orientaci v problému stačí zapátrat v paměti, kdy obyčejné lavičky do parku, které koupíte v Hornbachu za pár stovek, stály 20.000,- Kč za kus (slovy: dvacet tisíc). Myslím, že to bylo veledílo "úspěšného" Oulického v Ústí na Labem. Kolik mohly stát květináče v Praze?

Šalunk a trocha betonu . . .