5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

RUSKO: Putinova hlavní výzva

7. května oslavil Vladimir Putin 15. výročí své inaugurace na první prezidentské období. I když dodnes nesplnil svůj tehdejší slib zdvojnásobit HDP Ruska během 10 let, není toho málo, co za dobu svého prezidentování dokázal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hejna 13.5.2015 21:09

A navíc:

Jednou, když bylo Putinovi asi šest let, tak šlápnul do louže!

Š. Hašek 13.5.2015 18:23

Rusko nezmizí. Kdo tam nebyl neví.

Už by se to mělo vědět. Po těch stoletích a pětiletkách.

Kolik dáváte bruselským v té sockombinaci právařů a afrických příjemců/čerpačů?

Pane Fištejne.

Putina nežeru, je daleko, bruselští sakra za humny. Zjednodušeno.

P. Mach 13.5.2015 21:45

Re: Rusko nezmizí. Kdo tam nebyl neví.

Ani miliony afrických čerpačů a bruselských byrokratů nemají tak destruktivní vliv jako jeden psychopatický magor s napoleonským komplexem sedící na kremelském trůnu a hrajícím si na vůdce národa.

Š. Hašek 14.5.2015 13:21

Re: Rusko nezmizí. Kdo tam nebyl neví.

Již zítra uvidíme.

Váš popis ruského presidenta jest dosti emocionální a nepřesný.

V. Křepelka 13.5.2015 15:13

Walter Lippman 1945 - Vztahy USA - Rusko

"Spojené státy od roku 1776 neměly nikdy rády vlády, kterým Rusové dovolili aby jim vládly." A toto platí pořád - řadovému Rusovi jak je tady správně uvedeno, to vyhovuje.

Druhá věc, že se v krizích navzdory takovým odlišnostem vzájemně podrželi. Za americké revoluce se carevna Kateřina stavěla proti Anglii a v nejkritičtější chvíli americké občanské války v roce 1863, kdy Anglie už už se chystala uznat Konfederaci, tak Rusové poslal do New Yorku baltickou a do San Francisca dálněvýchodní flotilu, aby demonstrovali podporu jednotě USA. Nebylo to ze strany Ruska

, samozřejmě z nějaké lásky k USA, ale protože se to jim hodilo v dané chvíli ve velmocenském koncertu.

A ještě ze současnosti - velice úspěšný ruský spisovatel žijící ovšem v Berlíně a píšící německy po přehlídce na Rudém náměstí řekl, že Německo (a pro Japonsko to platí rovněž) se z porážky dokázalo poučit. SSSR, dnes Rusko nikoliv.

J. Laták 13.5.2015 12:07

Ona shrbená a žebrající troska

před Putinem, to je významná třešnička na dortu, který jsme po sametovém listopadu upekli sami sobě. Přítomnost jednatele firmy Lukoil Aviation Czech Martina Nejedlého, dodala trosce patřičný lesk a váhu.

J. Cervenka 13.5.2015 9:23

rusofob

autor neni rusofob- jen cituje odbornika. Kez bvy diskutovali jen odbornici a ne emocionalni a primitivni antiamerikanisti.

P. Švejnoch 13.5.2015 9:41

Re: rusofob

No, co se týče osoby pana Fištejna, tak toho lze označit za rusofoba celkem bez obav. Stačí sledovat jeho články a vystoupení.

Co se týče citovaného Richarda Pipese - to je zřejmě odborník, ale vzhledem k jeho bývalému angažmá u Ronalda Reagana jej lze asi jen těžko označit za nestranného - což validitu jeho expertizy poněkud snižuje. Jak psal pan Frauknecht níže - s lečcíms z výroků pana Pipese lze souhlasit, jen je třeba dávat pozor na to, co je akcentováno a co naopak potlačováno.

A co se týče Vašeho přání, aby diskutovali "jen odbornici a ne emocionalni a primitivni antiamerikanisti": Nejsem si jednak úplně jist, jestli by bylo dobré z diskuze kohokoli (byť se nám zdá emocionální a primitivní) vylučovat. Ale hlavně: Znamená Vaše prohlášení, že emocionální a primitivní rusofobi se diskuze, na rozdíl od jejich opozice, zúčastnit mají? :-)

P. Mach 13.5.2015 21:46

Co se týče pana Fištejna, tak ho dle jeho článků a

vystoupení lze označit za znalce ruských poměrů.

J. Mrázek 13.5.2015 8:33

Naprostá pravda.

Putin nerozvrací půlku světa, nepoštvává proti sobě národy, dodržuje slíbené a dokonce pomáhá ! Navíc zvyšuje produktivitu, zlepšuje život lidí...S něčím takovým do  našeho cilvilizovaného světa nepatří ! Pryč s ním ! Chraňme si naši dosaženou úroveň devótnosti a poslouchejme dál moudrého spojence za velkou louží, který chce jen naše dobro, kdybychom chcípnout všichni měli...

J. Václavíková 13.5.2015 8:43

Re: Naprostá pravda.

Pane jo! Vy máte v hlavě pořádný zmatek!

J. Laták 13.5.2015 16:15

Re: Naprostá pravda.

Na venkově se říká, že má v hlavě na§ráno.

B. Volarik 13.5.2015 8:51

Re: Naprostá pravda.

Pane Mrázek, škoda, že si váš příspěvek nemohou přečíst povraždění ruští novináři. Za Putinovy vlády se v Rusku stalo novinářské řemeslo jedním z nejnebezpečnějších. Sakryš, kdo to rozeštvává národy na Uklrajině...aha...ti ruští vojáci na dovolené, dobrovolně, bez pomoci ruského státu...že ano?

V. Novák 13.5.2015 15:32

Re: Naprostá pravda.

Jo jasně - národy na Ukrajině samozřejmě nerozeštvávají banderovští pohrobci, pokusy o zrušení ruštiny jako úředního jazyka, oktrojování východním oblastem oligarchů v převleku za gubernátory, ani náhodou je nerozeštval majdan, oslavování vrahounské UPA - rozeštvávají je ruští vojáci...

už je někdo viděl? Ty ruské vojáky v aktivní službě?

A prosil bych - neodvolávejte se na fotky ruských tanků v horách Rostovské oblasti - to je tak blbé, že na to přišel I americký kongresman.

P. Mach 13.5.2015 21:50

"pokusy o zrušení ruštiny" existují akorát ve vylízaných

palicích místních volksrusáků. A jistě rusácké bandy vyslaní putinem krom vraždění a loupení také rozeštvávají národy na Ukrajině ale pohrobci jsou to tak maximálně velmocenských ambicí zločince putina. A nováku s palicí v putinově prdeli nemáš moc šancí vidět cokoliv.

J. Fridrich 13.5.2015 15:28

Re: Naprostá pravda.

Pane Mrázek, jste na vycházce, nebo jste z psychiatrického ústavu utekl přes plot ? Já vám pomohu rozšířit vaše argumentace při adoraci vašeho poloboha, kábégáka Putina :

Soudruzi mimozemšt'ané, mám pro vás dobrou zprávu - po stovkách, ba tisících létech máme - a to v blízkém sousedství hrdinného reka, jakého svět ještě neviděl. Kdepak Achilleus, Hérakleus a další starořečtí hrdinové. Ba ani stateční a neporazitelní ruští bohatýři Ilja Muromec, Ilja Volžanin a především velký Čurila Plenkovič - přemožitel Ptáka Velikána Velikánoviče ( jejichž nadlidské hrdinské skutky tak krásně popsal náš František Ladislav Čelakovský ) - se nemohou měřit se soudruhem rozvědčíkem Vladimírem Vladimírovičem Putinem. Snad nejvíce mne zaujalo jeho kroužení na nebi v čele hejna jeřábů - Daidalos hadra.........ale i uspávání tygra a ledního medvěda mohlo být také hezké. Také nález amfor, které mu tam naskládali kolegové z rozvědky bylo úžasné. No a nyní vážně - tato adorace BOHA-VLÁDCE je pro tuto asijskou, nebezpečnou zemi zcela charakteristická - je to cesta od carů, přes Lenina, Stalina, Chruščova, Brežněva, Gorbiho ( snad s jedinou výjimkou Jelcina-skoro demokrat) po Putina..

K. Frauknecht 13.5.2015 7:26

S mnohým

souhlasím. Přesto dvě poznámky:

- Je nezbytné pochopit, že ne všechny země jsou ochotny přijmout demokracii v současné "exportní" podobě. Důvody jsou různé. Buď ji nepotřebují (mají jiný jim vyhovující systém) nebo ji prostě nechtějí (výsledky demokracie v EU a USA nejsou moc lákavé :-)).

- Autor, podobně jako jeho překladatel :-)), žije neustále v době boje proti Sovětům. Někdo to tak prostě má. Moje babička až do své smrti (30 let po válce), neustále bojovala s nacistickým Německem.

Zatímco důsledky mé druhé poznámky jsou pouze směšné, nepochopení té první může mít fatální důsledky.

P. Lenc 13.5.2015 8:17

Re: S mnohým

S tou první poznámkou naprostý souhlas, u druhé poznámky, babičce se nedivím i já mám stále na paměti "bratrskou internacionální pomoc".Paměť je sviňa.

K. Frauknecht 13.5.2015 9:02

Re: Zdravím.

Jo, i já si invazi pamatuji (zkresleně dětským věkem), mnohem výrazněji však následné časy normalizace. V té době bylo proti čemu a proti komu bojovat! A o to jde. Fištejn a zdejší rusobijci jsou jako moje babička. Čtvrt století po válce nebylo nacistické Německo, stejně jako dnes, po čtvrt století, už nejsou Sověti. Dnešní "boj" je bojem ze setrvačnosti, jakoby nic jiného neuměli :-)).

I. Mertl 13.5.2015 8:22

Re: S mnohým

K Vaší první poznámce. Je tomu tak, export demokracie zjevně selhal. Těžko však říci, k jakému systému vládnutí samovolně dospějí země dnes demokracii odmítající. Na sdruhou stranu, Vám je znám funkční nedemokratický systém, který by Vám vyhovoval? Pokud ano, tak neváhejte a běžte za ním. Pokud ne, tak o čem je řeč? Ráj na zemi už, pane Frauknechte, nikdy nebude.

K poznámce druhé. Nebojuje se Sověty, ale varuje před autokratem, který porušuje mezinárodní právo a neskrývaně hrozí válkou.

K. Frauknecht 13.5.2015 9:31

Re: S mnohým

K Vaší první :-). Neznám a jsem rád za náš stávající systém (byť má, dle mého, k dokonalosti daleko). Řeč byla o tom, že nikdo (ani božská EU nebo USA) nesmí zasahovat (jakkoliv a s jakoukoliv záminkou!) do systému jiného státu. Afghánistán, Jugoslávie, Irán, Sýrie, Ukrajina, Jemen - s důsledky se budeme vyrovnávat všichni (tedy i "neviní") dlouhá léta.

K Vaší druhé. Rus bezpochyby porušuje mezinárodní právo. Krym není zdaleka "čistý" a to tvrdím od začátku. Kroky Rusa byly reakcí, byly logické a dobře předvídatelné. Hlavně však byly bezprostřední reakcí na ochranou země. Nejednalo se o "hájení zájmů" (převážně ekonomických) na druhé straně planety, jako tomu bylo u všech výše zmíněných států.

I. Mertl 13.5.2015 11:59

Re: S mnohým

Promiňte, ale prdlajs. Amíci jsou divný národ (jde-li vůbec o národ) s těmi vlajkami všude a zachraňování světa před kosmickými zrůdami. A tak si občas pletou zeměkouli s Vesmírem. Nelíbí se to ani spoustě Američanů; mám tam přibuznou a je toho plná, i v dopisech se rozhořčuje, i Obama ji zklamal. Antiamerikanismus je pýchou každého druhého západoevropana a předmětem nenávisti mnoha lidí jinde ve světě. Ale, pane, něco je třeba pravda, Amíci často šlapou v porcelánu, ale v té nenávisti je především závist. Američani v minulém století dvakrát zachránili Evropu ve světových válkách, i když třeba ne vždy ochotně, jednou pomohli ve válce studené. Vaše příklady zásahů do systému jiných států jsou pochybné: Afgánistán rozesrali RUsové, Jugoslávie byla ostudou Evropy (tím myslím bratry Srby i CHorvaty), zásah NATO zastavil (jakkoli ne bez chyby) domácí krveprolití, nevím, co vůbec myslíte Iránem, v Sýrii Rusko drží Asáda kvůli své základně, Jemen je záležitost arabsko-perská. A Ukrajina - Vy znáte jakýkoli důkaz a reálném (myslím fyzickém, politika, "co se mi líbí-nelíbí" je věc jiná) zasahování USA či EU do záležitostí na Ukrajině. Čili: Ze strany Ruska nejde na Ukrajině o žádnou obranu (proti čemu, že ten druhý se tomu třetímu líbí víc než já?), ale o to, čemu se mezi lidmi říká "sprostá zlodějna", o snahu zlikvidovat souseda jen proto, že se kamarádí s jiným, v mezinárodním právu o čistou agresi a zahájení války bez jejího vyhlášení. Ale asi si neporozumíne.

K. Frauknecht 13.5.2015 13:06

Re: Dobrý den.

Dlouhý psaní, tak pozdravim :-). Jo, s úvodem naprostý souhlas. Věřte, nevěřte. V sedmdesátých létech jsem se honil v Plzni s fízlama, skrzeva americkou vlajku našitou na bundě :-))!. Dnešní Amerika NENÍ Amerika!

S těmi nešťastnými konflikty. Zkuste si zodpovědět otázku proč USA, podporující dříve protisovětský odboj, do Afghánistánu vlítly a začali bojovat s těmi, které vyzbrojovaly. Jugoslávie byla ostudou Jugoslávie nikoliv Evropy, té do toho nic nebylo (NATOž pak NATO :-))! Zdrojů je více, ale např. WIKI: "Po selhání OSN [10] proběhla v srpnu 1995 za podpory letectva NATO rozhodující chorvatská ofenzíva „Oluja“ (Bouře) a došlo k etnické čistce srbského obyvatelstva obývajícího toto území déle než tři století." ??? Když dva dělají totéž... Jsem stár :-), místo Íránu měl být Írák, sorry a nekomentuji. Ať Sýrii drží třeba čert. Byl tam jakýs takýs pořádek. Nepřísluší nikomu jej napravovat (=financovat opozici), kromě Syřanů!!! Teď je situace tak nepřehledná, že (a klíďo se s Váma vsadim) západ vycouvá a Rusko to bude klidnit. Saudi z pohledu mezinárodního práva nezákonně (a naštěstí neúčinně :-)) bombardují Jemen s materiální podporou USA. Na UK, stejně jako v Lybii (na tu bych pozapomněl) nebo v Sýrii byla financována politická opozice (ofiko přiznáno) za účelem nastolení demokracie a důstojného života pro obyčejné lidi:-)) (=získání trhů). Ještě by mě zajímalo, kdo že se s tou UK kamarádí :-))). To rozhodně neospravedlňuje Rusa ze "záboru" Krymu. Není to však natolik jednoduchý, abych to mohl nazvat "sprostou zlodějnou".

Rozumět si nutně nemusíme. Myslím, že stačí se vzájemně respektovat a naslouchat :-).

I. Mertl 13.5.2015 14:32

Re: Dobrý den.

Jo, svět je složitý, všichni dělají (děláme) chyby a na málo věcí je jednoduchá odpověď. Ale, Amerika JE Amerika! Pořád. Jak jsem říkal: vlajky a patriotismus. Je to trochu blbý, ano. Ale připomínám ty světové války. Především ta druhá: CCCP se na Hitlerovi podepsal paktem, kterým sledoval užižlat kus Polska. Stalin se spletl, Hitler chtěl víc. Pak, kdyby běhěm prvního období Stalinovi nepomhli dodávkami, kdoví, jak by se Velká vlastenecká vyvíjela. Ale to je S.F.

Afganistan. Jistě blbost, ale bylo to po 1. září. Hoinil Bin Ládina a Talibán je podfoukl. Prohra, ale čestná - jistého pokroku tam dosaženo, ale s tím islámem to prostě není jednoduché. Asi opravdu lepší nechat je, ať se vybíjejí sami. Chce to trpělivost. Deset let = žádná míra. Nebezpečí pro svět (skutečné) však nevidím, vyrovná-li se Evropa rozumně s africkou emigrací. Jugoslavie - trvám na svém: Smí Evropa trpět v regionu středověké poměry typu krevní msta mezi sousedními národnostmi včetně systematckého vraždění nemluvňat? Dál si možná zhruba rozumíme, ale já opravdu důsledně rozlišuji mezi zájmy politickými (včetně podpory opozice) a imperiálními, tj. anexí cizího území a likvidací sousedního slabšího státu nevyhlášenou válkou. Kdepak bychom skončili, pane? Ani já EU a NATO nezbožňuji, ale carství v Evropě nechci

K. Frauknecht 13.5.2015 14:56

Re: Dobrý.

Nakonec bysme mohli možná i na pivo :-).

První světovou válkou se rozbila staletá rovnováha pěti mocností a od té se to tady se.e :-). A zase, s tím Polskem to nejni tak jednoduchý. Polsko podepsalo pakt s Hitlerem skoro o dva roky dřív než Stalin a bylo jim to k prdu, jako Stalinovi. Vraždění nemluvňat je pokrytectví a výmluva. Podobná zvěrstva se dějí v Africe, v Asii a žádný éra tam nevrčí. A obavy z carství si fakt nedělejte :-)). Jsem si jist, že Rusko má svých starostí nad hlavu a neznám důvod proč si mělo "k noze" přivázat další kouli :-))).

K. Pavlik 13.5.2015 18:22

Re: S mnohým

No v te Jugoslavii to bylo trosku jinak. Amici se do boje Srbu s Chorvaty nemichali. Oni zurive pomahali tezce utiskovanym Albancum si vytvorit vlastni zemi a vyhnat z ni Srby.

V. Novák 13.5.2015 15:34

Re: S mnohým

Který autokrat porušil mezinárodní právo - a jak?

A kdy, kde a jak nskrývaně vyhrožoval válkou?

P. Kmoníček 13.5.2015 8:24

Re: S mnohým

Ale demokracie je zatím to nejlepší co lidstvo vymyslelo a nacistické Německo nebojuje už proti nikomu,natož proti Vaší babičce,zatímco Rusko chce neustále bojovat proti všem ,kteří ho ohrožují a podle nich je ohrožuje celý svět a zvláště pak ten koho určí některý car.Současný nebo příští,to je celkem jedno.

K. Frauknecht 13.5.2015 13:23

Re: Omlouvám se,

že jsem Vás "zanedbal", ale byl jsem zaneprázdněn panem Mertlem :-)). Myslím, že mé odpovědi se vztahují i k Vašemu příspěvku.

J. Fridrich 13.5.2015 15:44

Re: Omlouvám se,

Někteří zde diskutující neznají velmi pravdivý výrok Jana Wericha - a ten zní : " Když dva dělají totéž - není to totéž ". Tento výrok platí v lidské civilizaci zcela neomezeně, obecně - od soustružníků, pekařů, konstruktérů, technologů, spisovatelů, malířů pokojů i obrazů - po vědce, lékaře a samozřejmě i pro politiky. Platí také na chování zemí, států a národů v celé dlouhé lidské historii.

Ten rozdíl - NATO je obranné, dobrovolné společenství západních, civilizovaných zemí ( není to útočný pakt, jak některým napovídaly soužky učitelky na základce a na VUMLu ) a jeho členství bylo nabídnuto po pádu SSSR i Rusku. Jak jinak - odmítlo. Rudé právo urážlivě psávalo, že USA je světový četník. Lidská společnost ale - a nyní je to jasně vidět - četníka zcela evidentně potřebuje. Bud'me rádi, že ho až neuvěřitelně nezištně dělají USA - kdyby měl SSSR čtyři roky v rukou " absolutní zbraň " jak měli USA od 1945 do 1949 - " Velký Hybatel " ochraňuj svět.. Svět by byl uspořádán rudým, totalitním, Orwelovským způsobem.. Není soused Ruska, který by na to nedoplatil - včetně nás - také si kousek " ukousli ".

No a o té druhé straně - Rusku, pak SSSR a nyní zase Rusku a jeho imperiální agresivitě, zaostalosti technické i společenské ( pardon - kromě výroby zbraní a i tam hodně " opisují " ). Pročpak asi lidé z celého světa jdou již několik století do Ameriky a Západní Evropy - a ne do Ruska ????? Proč asi ?