11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

POLSKO: Opět trefa vedle

Tak jako předtím ve Spojeném království a ještě dříve v Izraeli, i tentokrát jsme svědky stejného dilematu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 15.5.2015 17:55

Jsou jen dvě možnosti a obě špatné

Ve všech uvedených případech byl agenturami odhadovaný výsledek politicky korektnější než skutečnost. To lze vysvětlit jednak tím, že lidé se už dnes obávají prozradit svůj nekorektní postoj dokonce i agentuře pro předvolební výzkum, nebo tím, že ty agentury své výsledky politicky korektně "korigují" (obě tyto možnosti se nevylučují).

Ať tak či onak, průzkumy mají sloužit jako návod pro "správnou" politicko-korektní volbu občana. Ten návod má ale tu vadu, že většina lidí už má politické-korektnosti "plné zuby", takže ti z nich, kteří si ten návod přečtou, běží honem (nekorektně) volit!

F. Lesniak 14.5.2015 15:34

Připadá mi divné,

že se Stejskal zabývá nějakou pitomou agenturou, která předpovídá výsledky, ale to, že Vatikán uznal Palestinu jako stát nějak přechází. Že by to potřeboval nejdříve rozdýchat, stejně jako Izrael?

T. Menyhért 14.5.2015 11:03

Nepochopenie žánru

Autor si pletie volebné prieskumy s predpoveďou počasia.

Kým počasie nevieme priamo ovplyvniť želateľným smerom a bude rovnaké bez ohľadu či predpoveď meteorológovia zverejnia alebo si ju nechajú v šuflíku, volebný prieskum prieskum poskytuje spätnú väzbu a v konečnom dôsledku výraznou mierou ovplyvňuje výsledky volieb. Predpoveď počasia, nám umožňuje si naplánovať aktivity na najbližšie dni, pritom čas od času sa nemusí trafiť do čierneho a s rastúcim časovým horizontom jej presnosť rapídne klesá.

Volebný prieskum poskytuje stranám či kandidátom spätnú väzbu, na základe tejto spätnej väzby zmenia alebo nezmenia taktiku a stratégiu predvolebného boja, prípadne hodia uterák do ringu a mapa preferencií sa zákonite prekreslí.

Rovnako tak je volebný prieskum spätnou väzbou spojený s voličmi. Napríklad potencionálni voliči Komorowského si výsledky prieskumov prečítali tak, že druhé kolo má isté a už v prvom bude mať vysoký, ale nepostačujúci náskok na celkovú výhru a tak sa mnohí rozhodli 1. kola nezúčastniť. Naopak voliči druhého v poradí boli motivovaní na 1. kolo ísť, aby sa určite dostal do druhého kola.

Čosi podobné sa stalo na Slovensku, keď si každý myslel, že do druhého kola sa určite dostane Kukan s Mečiarom a tak Kukana preskočil Gašparovič a ako menšie zlo sme potom volili Gašparoviča. Ambíciou agentúry je síce odhadnúť volebné výsledky čo najpresnejšie, ale okrem štatistických aspektov vstupujú do hry aj tieto psychologické aspekty negatívnych a pozitívnych väzieb vyplývajúcich zo zverejnenia prieskumov.

F. Lesniak 14.5.2015 10:19

Není tajemstvím,

jak se provádějí průzkumy. Nedávno jsem četl od pracovníka jedné takové agentury, jak se to dělá a koho se ptají. Horší na tom je to, že tomu někteří lidé i věří.

J. Růžička 14.5.2015 10:15

předvolební průzkumy

slouží toliko k ovlivnění ovlivnitelných voličů

K. Janyška 14.5.2015 8:59

Jsou cinknuté. A já věřím, že z Bilderbergu nebo minimálně

z EU. Ty rozdíly jsou do nebe volající... Dzp.

A. Bocek 14.5.2015 6:22

Kdo potřebuje průzkumy ?

Asi více politici než řadoví občané. Pokud se agentůry dopouštějí omylu , nebo spíše nadbíhají politikům , nezaslouží si mzdu svou.