30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

POLITIKA: Vysvětlovači proti Izraeli

Co je ve světě nového? Minulý čtvrtek zabili v pákistánské modlitebně 70 a zranili 150 občanů; Izrael uvažuje o výstavbě nových bytových jednotek na Západním břehu. Co se ve světě přihodilo v posledních pár letech?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 25.2.2017 3:20

Re: děkuji - velmi výživné a ve vztahu k naší - západní -

Mate pravdu, samozrejme. Ale zajimalo by mne, odkud tento zrudny proud spiny vychazi, je to jakoby rizene. A svalovat to na blbost, jak se casto dela, to uz vubec neplati. Dokonce neverim, ze ti politici, co zenou svet doleva, v skrytu duse skutecne levaci jsou. Neverim, vetsinoy jsou prachati, nevedi co s penezi. Tak odkut to zlo prameni?

R. Brzák 25.2.2017 10:06

Re: děkuji - velmi výživné a ve vztahu k naší - západní -

Zlo pramení z omylů v rozhodování (ať už vědomého, nebo instinktivního). Rozum je pouze nástroj, který můžu vzděláním zdokonalovat - ale jestliže mu k analýze dodám omezený okruh infomací, zvyšuje se pravděpodobnost chyby. Při instinktivní reakci (která je vybuzena strachem, jenž přinese omezenou informaci - "zde je potenciál ohrožení"), což znamená vždy buď útok nebo útěk (a jejich různé formy), je možnost chyby velmi vysoká. Ale jestliže člověk nemá dost času na shromáždění více informací, může zachraňovat život. Když ale mám trochu času, je důležité si svého strachu i jím nešené informace povšimnout, avšak nenechat se strachem ovládnout. Protože strach omezuje vnímání širších souvislostí konkrétní situace. Říká se tomu tunelové vnímání.

Prakticky, jestliže jsem vystrašen možností, že se nějaké dítě imigrantů utopí na moři, tento strach mi zabrání vnímat (či zohledňovat) skutečnost, že s každým dalším člunem plným plaváčků, které naložím na moři a odvezu ke svým břehům, se v první řadě nalodí dalších deset člunů lidí odhodlaných využít okna příležitosti, kterou tak pro ně vytvářím. Tím se zvyšuje riziko, že se malých dětí mezi nimi utopí desetkrát více...to však nejsem schopen vyhodnotit, poklud jsem ovládnut strachem o topící se dítko...

Levicové koncepty jsou vždy výsledkem obavy, že se ve svém životě o sebe (nebo o druhé) dobře nepostarám, sám bez moci nad sebou (nebo moci nad druhými, které se potřebuji zmocnit, třeba i proto, abych zachraňoval je). Je to vše jen výsledek strachu.

Není paradoxem, nýbrž přirozenou reakcí savčí biochemie, že samotné získání moci nad druhými strach jejího držitele zvětšuje. A vlivem moci a s ní souvisejícího strachu (který se skrývá i za dlouhodobými motivacemi politiků u moci) se pak i původně pravicově uvažující politik stále více nechává zlákat k budování moci a k levicovým konceptům.

P. Zinga 25.2.2017 11:37

Re: děkuji - velmi výživné a ve vztahu k naší - západní -

Zřejmě mluvíte o vlastní zkušenosti: já jsem soběstačný a moje levicovost vychází z této soběstačnosti, pokud tedy chápeme levicovost jako solidaritu. Neplést, prosím, s charitou. Strach nemám, pouze jsem momentálně nas..nej.

R. Brzák 25.2.2017 12:59

Re: děkuji - velmi výživné a ve vztahu k naší - západní -

Solidarita je vždy dobrovolná vlastnost svobodného člověka. Pokud budu svou solidaritu vztahovat na druhé lidi, jsem pravicový. Pokud budu vztahovat solidaritu druhých lidí na sebe, jsem levicový. Samotný princip státu, ve kterém jde o vztahování solidarity povinně na druhé lidi či na sebe (přerozdělováním do sociálního systému jakéhokoliv státního - tedy mocí zajištěného druhu), je levicový. Jediný důvod, proč svobodný a odpovědný člověk nad sebou buduje moc státu, proč ji vyžaduje, aby ochraňovala jeho, jeho blízké, či dokonce bližní, je strach. Obava, že se o ně (či o sebe, za různých okolností) nepostarám. Namísto toho, abych se spolehl na své vlastní schopnosti vytvářet či vydobývat a následně své plody práce zobchodovat ke spokojenosti své i svých bližních, vytvářím nad sebe (spolu se svými sousedy - obchodními partnery i konkurenty) moc, kterou pověřuji kontrolou, regulací, přerozdělením. To vše ze strachu. jakmile tak učiním, stávám se na státu závislým - spoléhám, že se postará o věci, které zatím neumím, nebo nechci zaobstarávat vlastní silou.

Hněv je jen derivát strachu.