29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

NĚMECKO: Městský autobus zdarma

Německé staré univerzitní město Tübingen chce od roku 2015 mít městskou dopravu zdarma. Je to oblíbený projekt zelených a pirátů, kteří se po posledních volbách ujali vlády v Badensku-Württembersku a jak s zdá, zlepšili image města víc, než všechny ostatní ekologické iniciativy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Matuška 30.4.2012 17:55

Nic nového pod sluncem.

Otec, který se narodil v roce 1895, se už zmiňoval o úvahách jezdit ve měste zdarma. Nejsem ekonom a matika mi nikdy nešla. Ale souhlasím s názorem, že za všechno se musí platit. Stačí se podívat jenom na MHD v Praze. Vybere se na jízdném 25% skutečných nákladů? Kde brát peníze na rozšíření metra, údržbu, obnovu vozového parku, platy a bůhví co ještě? Lidé typu pana Hvížďaly jsou sociálními altruisty, ale bohužel, ty peníze někdo musí vydělat.

J. Matuška 30.4.2012 18:00

Re: Nic nového pod sluncem.

Vzpomněl jsem si na  socialistické bydlení, nájem skoro zadarmo. Mělo to malou nevýhodu. Chodit po chodníku se stalo nebezpečným sportem. O rezavějících lešeních ani nemluvím...

M. Heisler 30.4.2012 15:30

Pozitiva versus negativa

Samozřejmě, že to bude vhodné pro životní prostředí, protože i autobus produkuje méně škodlivin než stejný počet aut, zejména při popojíždění. A regulace dopravy tak, aby MHD mělo přednost a bylo (i přes nutnost přestupovat a stavět) stejně rychlé, je také dobrá, nicméně to lze realizovat bez nulové ceny.

Základní negativum vidím v tom, že za nulovou cenu se stanou z linek příbytky bezdomovců. Nebude možné je vykázat (maximálně na konečné, kde znovu nastoupí). Za minulého režimu tenhle problém nefungoval. V malém městě asi také nevadí. Ve větších městech, zejména, kde je metro, to bude problém (nádraží mají ten problém už dnes - proto nutnost míst platnou jízdenku nebo vstupenku na perón). Prostě lidé budou to, co je zdarma zneužívat.

Další nevýhodou je to, že daň platí místní (bydlící), ale dopravu využívají i přespolní (včetně turistů, tam to ale nevadí, neboť ti to mohou mít v ceně ubytování - třeba v Ženevě vám hotel poskytne celodenní jízdenku zdarma) - což je v některých městech polovina i více uživatelů.

A pokud platím 100 nebo i více euro ročně, tak to odpovídá ceně roční karty.  Osobně si myslím, že lepší cesta je nízké jízdné (hlavně roční - optimálně na rodné číslo co je na OP - čtecí zóna by to měla umožňovat) a vysoké pokuty (hlavně při opakovaném porušení).

K. Janovská 30.4.2012 14:11

než zbytečně diskutovat zprava či zleva

stálo by zato napřed si zjistit, jak to funguje v těch 47 či kolika městech - ekonomicky, ekologicky, společensky - no měla by být doprava zdarma v provozu aspoň rok, aby byly výsledky aspoň trochu relevantní. Pak z toho teprve dělat závěry. Mně se to nezdá jako špatný nápad pro velká města,ale všechny námitky, které se v diskuzi objevily, představují riziko, které by mohlo výbornou věc otočit v bohapusté vyhazování peněz...takže i návrh pro autora na další článek, který by shrnul údaje o využívání, ceně, komplikacích v těch již zdarma jezdících městech. jinak je to jen PR text.

V. Stejskal 30.4.2012 14:10

bolsevik

Za bolsevika byla doprava temer zdarma a to byl bolsevik opravdu hloupy. I zdaravotnictvi bylo temer zdarmy a celkem slusne. Jak to tenbolsevik vlastne delal, ze jsme to v patek po obede sbalili a jeli na chaty ci chalupy? A dluhy po nem nezustaly.

B. Volarik 30.4.2012 18:12

Re: zdaravotnictvi bylo temer zdarmy a celkem slusne

Clovece drahej, byl jste uz nekdy v USA v nemocnici nebo u zubare? Kdyz jsme pribyli do Ameriky, predelali nam vsechen ten smejd, co nam do psy nastrkali dentiste na statni vyplate. Kdy zena poprve rodila, zirali jsme, co je to nemocnicni pokoj a perfektni pece bez uplatku (na bazi soukromeho pojisteni).

B. Volarik 30.4.2012 18:14

Re: A dluhy po nem nezustaly.

Nezustaly. Zustala pustina. Mravni i hmotna.

V. Stejskal 30.4.2012 21:37

Re: A dluhy po nem nezustaly.

Mam pritele, Cecha, ktery 40 let zije v USA. Celou dobu radne pracuje s pojisteni atd. Drive mel ulekare vse zdarma, t.j. v ramci pojistky. V posledni dobe ma spoluucast - 5000 $. Znamena to, ze mu pojiatovna prakticky nic nehradi. Komozusi nebyli nemravni, byli hloupi az tupi.

P. Zeman 30.4.2012 10:58

Jak je něco "zadarmo"...

...a vždy to zavání nějakým průserem. Taky mě pobavilo "základní právo na mobilitu" :-D.

J. Kadeřábek 30.4.2012 10:44

Doprava zdarma, internet zdarma....

Lenin by se divil kam jsme ten komunismus dotáhli. To není jen elektrifikace a sověty jak razil on.

S. Netzer 30.4.2012 7:11

Zelení a Piráti

 "se po posledních volbách ujali vlády v Badensku-Württembersku"?!

Co to je za nesmysl?!

J. Huml 30.4.2012 5:26

Tak neni jasne, zda to funguje ci ne?

Tento system tedy funguje ve 47 mestech? Lidi odlozili bicykly a hlavne v zime jezdi vyhratou hromadnou mestskou dopravou do prace a na rande? Nejak nechapu, jestli je vlastne dobry nebo spatny. Lidi to maji radi nebo ne? Je to propaganda nebo populismus? Nechapu, proc by nekdo jezdil porad tramvaji ci autobusem zadarmo, kdyz muze pekne sedet sam v aute a jezdit si kdy chce kam chce, opravdova svoboda jednotlivce nepotrebuje jizdni rad. No je pravda, ze jizda autem neco jednotlivce stoji, ale my na to preci mame, ne? Zatraceny zeleny pirati, to jsou ale pitomy napady, MHD zadarmo - kdo to jakziv slysel?

E. Heusinger 30.4.2012 8:04

Abychom byli ještě svobodnější

protkáme města sítí čtyřproudých dálnic a krajinu zaasfaltujeme. Motorismus musí pulsovat!

J. Brunner 30.4.2012 0:30

Propaganda a populismus

Někdo to stejně zaplatit musí.

R. Malaschitz 30.4.2012 8:30

Re: Propaganda a populismus

Nie len, že to niekto zaplatí - to je tak vždy. Ale začne sa MHD využívať neefektívne.

V. Novák 30.4.2012 10:48

A to proč?

...

P. Zeman 30.4.2012 10:55

Re: A to proč?

No řekl bych třeba už díky tomu, že velice těžko změníte návyky lidí. Ti zvyklí na auta sockou pojedou leda jen z donucení. Primárně však bude počítáno i s nimi, takže přibudou spoje etc.

V. Novák 30.4.2012 11:32

Předpokládám, že v Tübingen jsou aspon tak chytří jako v Praze,

takže tak měsíc po zavedení se provede průzkum obsazenosti vozidel, případně přepravních proudů  a tomu se přizpůsobí grafikony. Za čtvrt roku další - ale ty se musejí dělat taj jak tak. Když to zvládnou v Praze i jiných českých městech...

Ušetří se za prodej lístků, jejich tištění včetně ochranných prvků, taky odpadne odklánění na Kajmany, nebudou potřeba revizoři a celý ten juristický aparát nabalený na vymáhání pokut... Město bude moct zavést další parkovací zóny a ulice přístupné pouze pro MHD a dopravní obsluhu, čili se celkově zklidní.

O. Mayer 30.4.2012 13:26

...takže tak měsíc po zavedení se provede průzkum obsazenosti vozidel...

.. trošku mi to připomíná, jak jsme u nás 40 let realizovali "vědecky sestavený" pětiletý plán, a ten taky moc nefungoval. Jinak zcela obecně, jakmile je něco tzv. zadarmo (viz třeba u nás zdravotnictví) 1. nemá to v očích občanstva žádnou hodnotu+ 2. stává se automaticky bezednou dírou na prachy (a pochybuju, že by tomu bylo v Něměcku jinak)    

V. Novák 30.4.2012 14:13

Měli jsme a máme snad špatnou MHD?

UITP si to nemyslí a nemyslela. Naopak, české (československé) podniky MHD byly na prvních místech v hodnocení. Už proto, že v ČSSR byla MHD základem městské dopravy, takže musela fungovat dobře.

Výhodou české (československé) MHD bylo právě to, že nerealizovala žádné pětileté plány, ale sloužila přepravě cestujících a řídila se pravidelnými průzkumy obsazenosti jednotlivých linek v jednotlivých obdobích dne.

Jaký je asi rozdíl ve využívání MHD, když si koupím roční šalinkartu a celý rok myslím jenom na to, abych ji neztratil nebo nenechal doma - a nebo ji nebudu potřebovat, protože MHD bude zadarmo? Myslíte, že MHD někde vydělává? Možná v Londýně, kde je nehorázně drahá a možná v těch několika městech USA, kde ji nezlikvidovali (a kde uvažují o obnově).

O. Mayer 30.4.2012 16:54

Re: Měli jsme a máme snad špatnou MHD?

no rozdíl je poměrně podstatný.1.  Pokud tu městkou dopravu opravdu používat, tak si tu šalinkartu opravdu koupíte, na druhé straně proč by měl stejnou sumu za městskou dopravu platit člověk, který do autubusu jak je rok dlouhej nestrčí nohu (např. můj případ, městskou jedu tak 4x do roka večer do hospody- zpátky už stejně musím pěšmo nebo tágem) 2. jakmile má někdo svoje peníze (ve formě daní) jisté, okamžitě jde obrovsky dolů jak kvalita tak hlavně racionální využívaní těch prostředků (viz např. státní dráhy) Takhle se musí alespoň trochu snažit , aby si tu šalinkartu vůbec někdo koupil. Jinak na MHD za socíku si celkem živě pamatuju a to zřejmě trošku jinak než vy.  

V. Novák 30.4.2012 11:24

A to proč?

...