19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

NATO: Význam pro ČR a předpovědi rozpadu

V souvislosti s prohlášením francouzského prezidenta Macrona o stavu mozkové smrti Severoatlantické aliance se ihned vyrojily nejrůznější komentáře zpochybňující smysl naší existence v NATO, často předpovídající její rozpad v řádu několika let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 6.12.2019 23:23

Myslím, že naše fukční armáda by vůbec nemusela být tak drahá, kdyby se její vybudování řídilo tím, jaké nebezpečí nám potenciálně nejvíc hrozí. A tím jsou jednoznačně vetřelci z muslimských zemí, hlavně ti, které si pozvala Merkelová do Německa. Dá se celkem logicky čekat, že Německo nebude časem stačit dostatečně prokrmovat jejich stále rostoucí počet a pak se může začít dít všelicos. Obrana hranice s Německem by měla být prioritou naší armády. Na to nejsou zapotřebí drahé hračky jako stíhačky, vrtulníky a obrněné transportéry, ale dostatečný počet můžů s ručními zbraněmi. A nemusí vůbec jít o profesionální vojáky. Můžou to být klidně i aktivní zálohy.

Co se týká snahy o vybudování "evropské armády", může jít o snahu Bruselu získat mocenský nástroj k pacifikaci případné neposlušnosti podřízených států, který zatím Bruselu chybí. Dotace jsou sice dobrý nástroj na ovládání, ale jejich účinnost je omezená.:-P

I. Polák 6.12.2019 20:06

R^R^R^Konečně mi někdo vysvětlil Makrona.

A. Reček 6.12.2019 16:54

Když jsme vstupovali s Poláky do NATO, slíbili jsme, že ročně budeme finančně přispívat 2% z HDP do společné kasy. Poláci to od prvopočátku plní, ale my vypadáme jako ekonomicky a finančně slabí parteři!!

J. Kanioková 6.12.2019 15:52

USA chtějí opustit NATO? V Berlíně byla tato možnost probírána za účasti Polska -- https://eurokurier24.pl/index.php/bezpieczenstwo/item/246-usa-chca-wystapic-z-nato-w-berlinie-cwiczono-ten-wariant-z-udzialem-polski

Teze francouzského prezidenta Emanuela Macrona o „mozkové smrti“ NATO, jak již bylo vysloveno před několika dny, se zdá být jen povrchem toho, co se děje v politických salónech po dlouhou dobu. Zveřejněno bylo na základě podnětu, který vznikl bezprostředně po nekonzultacích a v žádném případě nebyl koordinován se spojenci turecké invaze do severní Sýrie v říjnu.

V. Kain 6.12.2019 18:36

Možná že by stálo za to spočítat, kolik má ta naše operetní armáda generálů a jiných šajb.Tím že se jim budou zvyšovat platy bojeschopnost nezlepšíte jako policisty nedostanete do ulic opětovným zvyšováním jejích platů.

P. Kubáč 6.12.2019 15:05

Autor je podle mně vedle jak ta jedle : Buselské elity jsou ( někdy a na někoho ) sebedestruktivně pacifistické, ale Makarón a ostatní Francouzi, co mají v tornistře maršálskou hůl, by Euro-vojsku rozkazovat uměli.

Pokud něco takového vznikne - budeme opět v ohrožení, že za vlastní prachy budeme financovat vlastní okupaci a to by byl opravdu silný důvod ( konečně ) Euro-Sajuz opustit.

A. Reček 6.12.2019 16:59

Nějak jste to s názorem na autora článku přehnal.

K. Kocourek 6.12.2019 13:33

Jen pro upřesnění:

- Každá země by měla být schopná na svém území ubránit to, na čem jejím spojencům nezáleží. Primárně hrozbou vyšších ztrát, než by byl přínos pro potenciálního útočníka. Je jasné, že pokud na jejím území leží něco se strategickým významem pro ostatní, může být přínos pro útočníka větší, než jaké ztráty mu samotná země může způsobit. A od toho jsou pak spojenci, protože je to i jejich zájmem.

- Turecko je v NATO kvůli Úžinám. Může si dělat, skoro co chce (včetně vedení proxy války se svým spojencem v NATO), ale pokud o ně nechce přijít, musí se domlouvat alespoň na tomto základním předpokladu. NATO nechce, aby Úžiny padly do rukou Ruska, a Turecku za to nabízí ochranu. Turecko nabízí výměnou zachování statu quo Úžin. Možná taky výhodu ve vyjednávání, protože má právo zabránit průjezdu plavidel zemi, se kterou je ve válce. Tj. kdyby Rusko bylo v (omezené) válce s nějakým ze spojenců Turecka v NATO, Turecko by se mohlo tvářit, jako že je ve válce i s ním a zastavit ruskou plavbu Úžinami.

J. Krynický 6.12.2019 13:32

Je třeba chápat, že Trumpova prohlášení měla za cíl hlavně donutit ostatní členy NATO, aby zvýšili své obranné rozpočty. Jak proto, aby náklady na obranu nenesly jen USA, tak proto, aby se zvýšil prodej amerických zbraní a tedy příjmy a zaměstnanost. Oboje je v případě prezidenta USA naprosto legitimní.

L. Chaloupka 6.12.2019 11:46

Hlavně ať se USA v případné III.WW nic moc nestane. Proto finančně podpoříme jejich zbrojovky a při nejhorším trochu těch ZHN na svém území zkousnem. O naší armádě je zbytečné v těchto souvislostech vést diskusi.

J. Fridrich 6.12.2019 10:55

" NATO, základ bezpečnostní architektury ČR " - to platí při základním předpokladu, že bude i nadále v NATU hlavní vojenská síla Západu, tedy Amerika-USA..

Macron by měl řešit situaci ve své zemi, která se rozpadá a nedávat " panské rady " jiným zemím..

J. Krynický 6.12.2019 13:34

No a právě na to řešení problémů by se mu hodila armáda placená zbytkem EU plná lidí, kteří neumí francouzsky a tím pádem se nedomluví s místními a nehrozí tak, že budou mít problém s potlačováním povstání.

Evropská armáda není určena k ochraně Evropy před vnějším nepřítelem, ale k ochraně "elity EU před občany.

F. De Winter 6.12.2019 14:09

R^

D. Bystriansky 6.12.2019 20:03

Naprosto přesné!

M. Malovec 6.12.2019 10:48

Proboha, ať Makronek z aliance zase vypadne a nezaclání.

I. Schlägel 6.12.2019 10:46

Ano.

A. Nový 6.12.2019 10:39

E.Macron - malý Napoleonek.

M. Valenta 6.12.2019 9:48

Makron má pravdu, NATO je ve stavu klinické smrti a ne že ne. A jestli se nevzpamatuje v dohledné době, nějaká náhrada se najít musí a 12 nových českých vrtulníků nespasí ani NATO ani to případné nové uskupení.

F. Kusák 6.12.2019 11:51

Také si myslím, že NATO je ve stavu klinické smrti, jenže to neznamená, že bych si přál nějakou evropskou armádu pod francouzským a německým velením. A těžko si dovedu představit, že by s tím souhlasili třeba Španělé nebo Poláci. Spíše by se mělo velmi rychle reformovat NATO. Tak by mě zajímalo, jakou aktivitu v tom vyvíjel třeba gen. Pavel, když tak rád plácá o bezpečnosti v Evropě a hrozbě z Ruska a Číny.

J. Kanioková 6.12.2019 15:59

Poláci by asi byli PRO.. jinak s ostatním souhlas..

J. Schwarz 6.12.2019 9:46

A co nám brání ten poměr otočit - na pět vojáků jednoho úředníka? Navíc pokud bychom věnovali na vyzbrojení a výcvik armády ona dvě procenta HDP zcela by to k vybudování bojeschopné síly stačilo. Škrtat by šlo v podporách neziskovek, investičních pobídkách, v "rozvoji turistického ruchu", ve financování mnoha obskurních "vysokých škol" a podobných ptákovinách...

P. Lenc 6.12.2019 10:12

Ano, to co navrhujete je to jediné správné.Problém je, že to je v dnešní politické situaci naprosto nereálné.A nejen u nás, mimo vyjímky potvrzující pravidlo.

D. Polanský 6.12.2019 8:57

V roce 1938 jsme měli docela slušnou armádu, no a co? Vždyť dnes ani nevíme, jaké je poslání naší armády. Ví to někdo? Co bude dělat armáda, když se sem začnou valit migranti? Je na to připravena? Vůbec ne, protože zbrojí na útok na Rusko. Jenomže když nám to tu rozvrátí migranti, už na Rusko nikdo ani nepomyslí.

L. Písařík 6.12.2019 11:19

Nikdo na Rusko nezbrojí, dost se mýlíte, jestli někdo zbrojí, tak na obranu proti Rusku. Rusko považuje východní polovinu Evropy za území dobyté v WW2, které se jen dočasně vymknulo z ruského ovládání. Vzpomeňte, jak plakali, že nemají z ČSR kam jít, že nemají kasárny, natož bydlení pro důstojnické rodiny - čili počítali s tím, že zde zůstanou, jako jejich občané zůstali v pobaltí a jinde. Dokonce v Egyptě najdete Rusy taky, kolem Asuénu a Luxoru, děti na vás pokřikují v ruštině. Vrátili se známí z Izraele a pravili: angličtině rozumí pouze část perzonálu v hotelu, ale bez problému se domluvíš rusky. Pak, že se neroztahují principem páté kolony.

F. Navrátil 6.12.2019 11:26

Do Izraele se nestěhovali Rusové, ale ruští Židé.

L. Písařík 6.12.2019 11:44

Já vím, jen dokládám rčení: Slovan všude bratra má. I když ruský žid je jen ten, kdo se přihlásil, nemusí dokládat, že pochází z židovské matky.

K. Kocourek 6.12.2019 13:10

A jak byste si představoval, že má reagovat armáda na příval migrantů? To je přece policejní práce! Příval migrantů nevypadá tak, že by nějaká vojenská jednotka s veškerou podporou dobývala území ČR. A armádu, která je převelená na policejní práci, to zpravidla demoralizuje.

Pokud by náhodou, v nějaké blíže nespecifikované budoucnosti, takové jednotky migranti měli, vojáci myslím vědí, jak na to. Základem je dobré zpravodajství. A k tomu, abych zastavil hordu nějakých zoufalců, stačí pěší rota. (Kdo to chce vidět v reálu, ať si na YouTube vyhledá Maricana mine massacre - varování, kruté záběry...)

P. Grigar 6.12.2019 21:02

..až se v Evropě něco začne dít, rozhodně nebudou silové složky stát proti hordě neorganizovaných zoufalců, vyzbrojených holemi.. k dobrému zpravodajství potřebujete schopné zpravodajce s patřičnými jazykovými znalostmi. Tento problém nedokáží řešit ani ve Francii a to mají za sebou zkušenosti z kolonií.

K. Kocourek 6.12.2019 22:45

Oni jenom nechtějí, přitom mají návod přímo u sebe. Stěžejní práce na toto téma napsal francoouzský podplukovník David Galula.

J. Lukavsky 6.12.2019 7:44

"dlouhých 43 let Francie nebyla členem NATO, o stabilního člena se tedy rozhodně nejedná" no byla to Francie, která nechala Hitlera beztrestně obsadit Porýní, byla to Francie, která zradila naši První republiku (měla s námi jasnou smlouvu, Anglie ne, ta jí měla s Polskem), byla to Francie která fakticky vystoupila z NATO a pak se tam vrátila. Prostě spojenec k pohledání. S ní vybudovat Velkou Evropskou Armádu bude hračka....J.L.