20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

LEVICE: Nesvatá aliance

Příliš mnoho lidí si myslí, že ty pro-palestinské demonstrace v západních městech jsou drtivě, ne-li výlučně složeny z relativně čerstvě přivandrovalých muslimů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 15.11.2023 11:04

Normální průběh, u Rusáků a jejich poskoků či kolaborantů. Musí lhát a měnit lži tak rychle, že už to ani nikdo nevyvrací.

Z. Lapil 15.11.2023 11:17

:-). Tedy vlastně ;-(.

L. Beneš 15.11.2023 11:53

Tedy vlastně jaksi prostě jakoby v principu cécéá.;-D

Z. Lapil 15.11.2023 14:28

Co byste taky po politickém vyjádření chtěl? Pro každého něco.

P. Vychodil 15.11.2023 11:27

synku, ty si tak blbý...tak ani nebyli komunisti...a že je pamatuji...videitelně kapitalismus dokáže vyprodukovat ovčany super servilní...

V. Pavelka 15.11.2023 18:28

Tuším že, p. Vychodile směřujete k jisté dokonalé spravedlnosti v poměrech lidiček v tom koutku země ! Velmiměsereto nespravedlivé a vyděračské chování Palestinců vůči Izraelcům , kteří už za desítky let vyzkoušeli všechno možné aby se mohli společně nebo vedle sebe nažívat ! Nebýt přemrštěného zasmrádlého Brusel humanizmu, který zneužívá politiku ve svůj prospěch . Dávno by Izrael zpacifikoval Palestince do přijatelné formy !:-/

R. Meišner 15.11.2023 10:13

prostě úpadek civilizace jak vyšitý--a dokonce v přímém přenosu.... co víc k tomu všemu říct. 8-o

K. A. 15.11.2023 10:11

Melenchon označil francouzský pochod proti antisemitismu za setkání „přátel bezpodmínečné podpory masakru“ Palestinců v Gaze.

Ale všechna média označují Melenchona důsledně za levici, zatímco Le Penová a Zemmour jsou krajní pravice, přitom Melenchon je mnohem větší extrémista.

P. Diviš 15.11.2023 10:45

Melenchon je krajní levice, občas to i někdo napíše. Pravda, ne tak často, jako v případě pravice, kde je za "krajní" označována prakticky jakákoliv pravice.

Z. Grabec 15.11.2023 9:48

Dvacet mešit v 110 tisícovém městě v Anglii? To snad není možné? Co dělali tamní rodilí Angličené, co stavební úřad města? ;-€;-€;-€

P. Diviš 15.11.2023 9:55

Tamní rodilé Angličanky málo rodily, s tím stavební úřad nic nenadělá. A GB zřejmě dost ochotně přijímá přistěhovalce z bývalých kolonií.

Z. Lapil 15.11.2023 10:09

Těm bych to úplně nevyčítal. Mešita je stánek kulturní, ne jenom(!!!) náboženský. Takže to mohlo být povoleno řekněme jako Dům pákistánské kultury, sknihovnou a přednáškovým sálem a internetem pro chudé, a posléze - třeba proto, že se tam lidé scházejí k modlitbám - to v "objektivním" průzkumu spadlo do kolonky mešita.

Zkouším odhadnout, kolik bylo řekněme v Plzni nebo v Pardubicích kostelů. Dvacet asi ne, ale zásadní rozdíl to nebude. A teď z hlavy vím hned čtyři městečka, kde je kostel na méně než 10 000 lidí. Plus ve třech z nich hřbitovní kaple.

Jen tak z hlavy si promítám, jak je to s kostely v našich krajích, a jeden živý kostel na 10 000 lidí nebude daleko od pravdy.

Tracha vlastivědy: úžasná kaple je na hradě Lukov, u Zlína. Lukov je zřícenina a kaple taky, ale je nově vysvěcená a nově vybavená. To vybavení se mi vysloveně líbí - na první pohled štíhlé a docela křehké, a na pohled druhý? Chuligáni - karatisti se železnou tyčí tam toho moc rozmlátit nedokážou. Viz https://zlinsky.denik.cz/zpravy_region/na-hrade-lukov-vysvetili-kaplicku-a-otevreli-nove-detske-hriste-20150926.html

K. Kubů 15.11.2023 12:12

V mém rodném městě o 20 tis. obyvatelích je kostelů pět. Všechny jsou v provozu. A všechny z doby, kdy tady žila tak pětina, možná čtvrtina dnešního počtu.

R. Langer 15.11.2023 14:22

A kolik je tam mešit? ;-)

K. Kubů 15.11.2023 16:52

Nemůžu zaručit, že nějaká neunikla mojí pozornosti. Ale protože jsem zatím nezaslechl ječivý hlas muezína svolávajici k modlitbě, tak bych řekl, že žádná. Zaplať pánbůh.

J. Anděl 15.11.2023 7:57

Ano.

Doplnění k myšlence "„nesvaté aliance“, které nedávají logický smysl".

Tady nás logika myslím zrazuje. Ano, tato různá uskupení deklarují různé, až zcela protichůdné cíle. Ovšem pozitivní linie (to, čeho chtějí dosáhnout) právě těch revolučních levicových kruhů je obvykle dost vágní a prázdná (snad s výjimkou klasických komunistů). Mnohem výraznější, definovanější je jejich negativní linie, tedy to, co chtějí odstranit, proti čemu bojují.

Proto se mohou snadno spojit i s nesourodou ideologií, protože mají toho nepřítele společného. A revoluční levičáci nic jiného než toho nepřítele nemají. Na nepříteli stojí celá jejich ideologie.

Pouze se mu v různých terminologiích říká trochu jinak. Někde kapitalismus, někde kolektivní Západ, někde bílý heterosexuální muž, někde kolonialismus, někde sekularismus či křesťanství, případně Izrael/Židé.

A myšlenka, že nepřítel mého nepřítele je můj přítel, vlastně asi bohužel logická je. Zejména, když nic jiného než toho nepřítele nemám.

J. Anděl 15.11.2023 9:09

Mám hypotézu. Tzv. Západ do nějaké míry ctí demokracii a svobodu slova. V té míře se (také, kromě jiného) liší od zbytku světa.

Za jeden z nutných, až svatých atributů svobody slova považujeme odhalování nepravostí a chyb vlastního systému. Odsun Němců, atomovka či válka ve Vietnamu, indiáni, kolonialismus, exploitace přírodních zdrojů, diskriminace menšin... Mohl bych psát ještě dlouho. Skoro se zdá, že si v tom libujeme.

Takové jevy jsou i jinde, v historii či současnosti jiných národů či kultur je celá řada násilí, bezpráví, krutosti, diskriminace. Ale víc tam funguje jakási ideová sebekontrola, sebezáchova, které se zároveň jeví jako cenzura či autocenzura. Takže tam v takové míře až vůbec nedochází k sebekritice a ani nestabilnímu populismu.

Výsledkem je, že "svět" se shodne na kritice Západu a tam ta světová shoda končí.

Následující roky, i s pomocí umělé inteligence a dalšího rozvoje informačních a mediálních technologií, ukážou, jestli je svoboda slova silnou nebo slabou stránkou Západu.

Já si demokracie, sekularity náboženské i ideologické, i svobody slova velice cením. Ale já nechci zničit Západ. Podle mě tím vzniká paradox.

J. Anděl 15.11.2023 9:13

AI zmiňuji jako sarkastickou narážku na to, že jestli se AI učí na datech internetu, vinu Západu bude statisticky brát jako jediný nezvratný fakt.

Z. Lapil 15.11.2023 9:23

R^

R. Langer 15.11.2023 14:24

To je tvrdá realita, přesně takhle totiž vzniká ta Umělá blbost, co s inteligencí nemá zhola nic společného. ;-)

J. Anděl 15.11.2023 18:28

Njn, však taky hrozba AI nespočívá v tom, že by byla inteligentní, ale že s přibývajícím výkonem a kapacitou dat bude inteligenci čím dál úspěšněji napodobovat a předstírat. Rozhodně úspěšněji, než kdejaký blbec.

:-)

F. De Winter 15.11.2023 9:22

Máme tady takovou svobodu slova, že kritici např. migrace nebo islámu byli ještě nedávno uštěkání - v lepším případě, v horším vyhozeni z práce, nebo rovnou kriminalizováni. Totéž se týká kovidu nebo války na Ukrajině. A Bůh ví čeho ještě. Ne, ne, už dlouho je to s to naší svobodou slova nahnuté. Ještě to není jako za komančů, ale není všem dnům konec.

P. Diviš 15.11.2023 9:28

Čímž potvrzujete slova pana Anděla. Dokonalá svoboda bohužel není možná. Porovnáváme tedy, kde je omezena více a kde méně, případně, kde ta omezení dávají nějaký smysl. A to porovnání pro nás vychází stále ještě docela dobře. Také vzhledem k tomu, že to "uštěkávání", případně "vyhazování z práce" i "kriminalizování" bývá zveličováno.

Z. Lapil 15.11.2023 9:51

Spojujete dvě věci. Býti uštěkán je rizikem svobody slova, být vyhozen z práce je rizikem... Řekněme společenským, předpokládám, že přinejmenším u nás nebyl vyhozen nikdo na základě rozhodnutí soudu s rozsudkem "Říkal, co neměl".

Naproti tomu kriminalizace je věcí zákona čili státu, a ten se nemá do svobody slova co plést. Velmi opatrně bych připustil výjimky pro speciální případy: bezprostřední výzvy k násilí, pomluvy, lži (neplést s omylem) - přitom pozor: například podvody jsou právně ošetřeny. Víc mě momentálně nenapadá.

Obecně: tady narážíme na problém, že se zákonem pokoušíme definovat něco, co přísluší pojmu slušnost. Něco jako že v hospodě můžu říct "Ten tvůj Fiala/Babiš je totální idiot", ale na politickém shromáždění musím lépe vážit slova (slova, ne názor!!!) a v televizi tuplem.

J. Anděl 15.11.2023 10:04

Ano, to máte pravdu. O to vtipnější je ten paradox. Protože - opět - se za ubývání svobody slova mrskáme jen u nás. Jinde si řeknou, že Putin s Kyrilem a Kadyrovem maj pravdu tak jakýpak cavyky, zapijou to vodkou a vyřešeno, svoboda slova neomezena.

:-P

J. Anděl 15.11.2023 10:25

... Putin pak vystoupí v televizi s tím, jak je Západ v rozkladu a mimo jiné strašně omezuje svobodu slova. A tleskají mu tam i tady.

A Irán předsedá radě pro lidská práva.

Prostě velká legrace.

F. De Winter 15.11.2023 11:24

"My" se nemrskáme. Tedy, někteří z nás dělají vše pro to, aby svoboda slova byla u nás samozřejmostí a jiní se snaží zavést cenzuru, i když tomu říkají třeba boj proti dezinformacím.

J. Anděl 15.11.2023 12:20

To je jen reformulace. Ano, je to jak píšete, ale to platí i u všeho ostatního, co zmiňuji.

Na okraj. Součástí svobody slova je navrhovat omezení svobody slova.

Což je pointa mé úvahy o, vlastně, ztrátě pudu sebezáchovy.

P. Diviš 15.11.2023 9:31

Dlouhodobě by měla být silnou stránkou, protože svoboda slova je nutnou podmínkou zpětných vazeb. A bez zpětných vazeb se dlouhodobě neobejde žádný funkční systém.

J. Anděl 15.11.2023 10:06

To je pravda, souhlasím.