28.5.2024 | Svátek má Vilém


Diskuse k článku

KANADA: Chamtivost nebo jenom pátá kolona?

Tak ve středu vesmíru tak, jak je Toronto známo všem v Torontu, kromě nás ostatních, měli zlatou oslavu (čili, jak tomu radostně říká tamní list Nový domov, Golden Gala). Společenským vyvrcholením (zlatým hřebíkem?) události prý byla přítomnost dvou velvyslanců s manželkami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Lenc 7.3.2012 7:57

Moc hezké.

P. Sulc 7.3.2012 2:29

Velice dobry a vystizny clanek,

Cesi si drive "upravovali vztahy". Ted v USA se leckteri mohli pretrhnou, aby ziskali zpet ceske obcanstvi, neb se to ted muze, dvoji obcanstvi povoleno. Bud zlodejny, ci sedeni na dvou zidlich se zda jako narodni vlastnost..

V. Novák 7.3.2012 16:36

No no, to bylo řevu, že jedna čechoameričanka

nedostala české občanství - a tudíž nedostala vrácenou jakousi louku.

Kruci, jako ona se ta "česká básnířka" s mánií pana Hymana Kaplana vyzdobovat svůj projewv hvězdičkami a jinými znaménky jmenovala? Emigranti doslova slinili nenávistí, když jsem se jí dovolil zeptat, jestli náhodou nepřísahala, že se vzdává českého občanství, když se stávala občankou USA... Jako by to rehulka tennkrát psal - ale nejspíš ne, jenom ta nenávist byla rehulkovská.

P. Sulc 7.3.2012 22:16

Re: No no, to bylo řevu, že jedna čechoameričanka

Nevim o cem vlastne tlachate, nevim kdo je Kaplan a take nevim co pan Rehulka psal.Vim ale zcela urcite jedno: ze jsem neprisahal, ze se vzdavam cs obcanstvi. Prisahal jsem jen vernost USA, o cs obcanstvi nebylo reci: bylo nas asi 150, kazdy odjinud, nekdo si ponechal puvodni obcanstvi, jiny ne. CSR-USA dohoda z r.1928 puvodni obcanstvi rusila zcela automaticky nabytim americkeho, dotycny se k tomu nemusel ani vyjadrovat. Nepiste pitomosti, kdyz o tom nic nevite.

V. Novák 8.3.2012 17:25

Takže odpřisáhla, že nabývá amerického občanství,

čímž se automaticky vzdala československého - a popuzené reakce jak její, tak vaše, a i ostatních emigrošů nejsu na místě.

Že neznáte americkou klasiku, je váš problém. A vaše škoda. Je to kniha k popukání.

P. Adler 10.3.2012 1:21

Re: No no, to bylo řevu, že jedna čechoameričanka

pane, co by rekla vase pani, paklize nejakou mate, kdyby zjistila, ze jsem pred oltarem byl nejen s ni, ale taky s nejakou jinou, a ze si je udrzujete obe?

P. Matustik 7.3.2012 2:24

Mate pravdu

Amen

B. Volarik 7.3.2012 1:18

Souhlas.

Jenom si nejsem jist, jak se sklonuje Toronto. Pokud vim, tak je to:

Toronto, V Tom Ronte, do Toho Ronta... atd

P. Adler 7.3.2012 1:34

Re: Souhlas.

smarja, pane volariku, to me nenapadlo! je pravda, ze calgarsti jsou znechuceni, kdyz sklonuju jmeno jejich mestyse dle vzoru podebrady, ale vas napad to predci ... dovolite mi, abych toho pouzival?

Z. Kulhánková 7.3.2012 4:10

Re: Souhlas.

Pokud mě paměť nemýlí, Toronto se odjakživa skloňovalo podle vzoru "město". Patvar "v Torontu" zavedli až pologramotní poplyšákoví čeští novináři.

Z. Kulhánková 7.3.2012 4:12

Re: Souhlas.

Správně je to ovšem Tróno, bez Tróna, v Tróně.

L. Fikr 7.3.2012 5:33

Re: Souhlas.

Ja vzdy myslel, ze se to sklonuje podle vzoru Hogtown ...

Z. Kulhánková 7.3.2012 9:25

Re: Souhlas.

U nás na západním pobřeží tomu říkáme Podpaží světa.

B. Volarik 7.3.2012 6:14

Re: Souhlas.

Jsem rád, že jste se poučil. S Cagarami je to asi podle vzoru Poděbrady dobře. tedy: jedeme do Calgar,byli jsme v Calgarech (ne tedy v Calgarách?)

B. Volarik 7.3.2012 6:15

Re: Souhlas.

v Calgarách - to by bylo podle vzoru HORY. Nikoli tedy v Calgarách alébrž na Calgarách a jedeme na Calgary!

Z. Kulhánková 7.3.2012 9:30

Re: Souhlas.

My říkáme, že jedeme do Cowtownu. Ale spíš tam lítáme.

S. Rehulka 7.3.2012 10:35

Re: Souhlas.

Zdravím Zuzanko, opravdu mnoho českých Kanadanů, tak jako mnoho českých Australanu hovoří zvláštním nářečím, které náš (Váš) pan Škvorecký nazval češtinou Blběnky Cabicarové.

Z. Kulhánková 7.3.2012 17:41

Re: Souhlas.

1) V Kanadě nebo Austrálii se to dá pochopit.

2) Pokud to těmto lidem vytknete, zastydí se.

3) Horší je, že podobně mluví i spousta Čechů v ČR,

4) a tito Blbounkouvé si myslí, kdoví jak nejsou IN.

L. Fikr 7.3.2012 15:16

Re: Souhlas.

Jo, jo ... Cowtown - tak je to spravne ... :-)

Z. Kulhánková 7.3.2012 9:29

Re: Souhlas.

To mi připomíná dopis, ve kterém Mařenka Kočebrlová oznamovala svému snoubenci, který narukoval do války Severu proti Jihu, že už na něj čekat nebude a vezme si Frantu Vomáčku z Cedrový Rapice (Cedar Rapids - tam je dodnes velká česká obec).

P. Čech 7.3.2012 10:30

Re: Souhlas.

Pane Adlere, když jsem navštívil Kanadu, samozřejmě jsem se tam setkal s množstvím československých emigrantů. Víte, co se mi docela líbilo? Angličtina, jak známo, nezná skloňování podstatných jmen. A tak jsem slyšel " byl jsem včera ve Vancouver", nebo " pojedu se podívat na Niagara vodopády. Úsměvné!

Z. Kulhánková 7.3.2012 17:51

Re: Souhlas.

Hm, tak s tím jsem se za 30 let v Kanadě nesetkala. Naopak je tu spíš tendence počešťovat a pomoravšťovat anglická jména, například "bydlím na Kingsvéce" (Kingsway) nebo "jedu do Keloně" (Kelowna). Niagara Falls se říká Niagára a Vancouveru hezky slovensky Vonkufer. Blízké Surrey je Šúrava pri Vonkuferi nebo zkráceně Turbanovice. Předměstí Burnaby se skloňuje jako "hory" (jedu do Burnab, bydlím v Burnabách).

Je možné, že jste se setkal s lidmi nedávno přišlými, kteří si místopis dosud neosvojili a tápají.

J. Adler 7.3.2012 19:46

Re: Souhlas.

Ahoj Zuzano,

do Keloně??? - tak to musel být Brňák jako poleno....

Z. Kulhánková 7.3.2012 19:58

Re: Souhlas.

Tož jasné, kemo!

Z. Kulhánková 7.3.2012 20:15

Re: Souhlas.

Juro, za měsíc budu zepár dní ve Vankecu. Nezajdem na škopek? Při posledním stěhování jsem našla fotku, jak čechrujem v Banffu blahé paměti.

J. Adler 7.3.2012 22:56

Re: Souhlas.

Určitě - výtečný nápad - dej mi vědět kdy dorazíš

J. Wagner 7.3.2012 2:07

Re: Souhlas.

Móóóc pěkné:-)))

P. Matustik 7.3.2012 2:25

Re: Souhlas.

To je moc a moc pekne :-D

Z. Kulhánková 7.3.2012 0:45

Moc pěkné, absolutní souhlas!