22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

HISTORIE: Válečná výroba USA a pomoc Stalinovu SSSR

Budeme-li chtít zhodnotit válečnou pomoc Spojenců Sovětskému svazu v průběhu 2. světové války, docházíme k nesmírně zajímavým souvislostem, které nám do sebe zapadají jako ozubená kolečka hodinového stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 7.5.2021 21:32

No jo, už chápu, proč Knižní thriller Mračna nad Evropou nyní v prodeji se superslevou. Jestli je napsán stejným stylem jako tento článek ... i když ve faktické rovině jsou údaje o americké pomoci z článku odpovídající. A výkon amerického průmyslu za WWII je vskutku fascinující.

Přesnější a úplnější údaje lze nalézt třeba v desetidilném seriálu na Válka.cz - první díl zde https://1url.cz/BKQAO

Nicméně autor se dopouští hrubé chyby, jež zpochybňuje jeho odbornost - tank Vickers, přesněji Vickers Mark E, vůbec nebyl technicky předchůdcem tanku T-34, ba neměl s ním nic společného. Stalinovi emisaři zakoupili jeho licenci ve Velké Británii (mimochodem stejně učinili emisaři Pilsudského - polský tank 7TP byl stavěn na základě Vickers Mark E) a sověti jej vyráběli jako T-26 v řadě verzí. Byl předchůdcem T-34 nanejvýš tak, že spolu s mnohými dalšími typy začal sloužit v sovětském tankovém vojsku dřív než T-34.

Předchůdcem T-34 byly tanky typu BT, jež vznikly na základě tanku vynálezce Christieho, jehož plány a dva vzorové kusy sověti v USA koupili. Kolopásové tanky BT převzaly i Christieho uspořádání vnitřního prostoru - úplně vpředu seděl řidič, za ním byl ve středu bojový prostor a na zádi, za motorovou přepážkou, motor, převodovka a spojky stranového řízení. Oproti tehdy běžnému řešení s převodovkou vpředu, naháněnou kardanem po celé délce vozidla od motoru vzadu, a tedy také s hnacími koly vpředu (jako i T-26), měly tanky BT/Christie hnací kola vzadu a napínací vpředu. Byly v SSSR stavěny v řadě verzí postupně zdokonalovaných. Z poslední verze BT-7M s naftovým motorem vznikl přímý předchůdce T-34, čistě pásový tank A-32 (T-32), jenž zdědil po BT-7M odpružení Christie, uspořádání vnitřního prostoru a naftový motor V-2, ale měl už zcela novou korbu.

J. Chvojka 9.5.2021 11:46

ano, Vickers -> T-26, Christie -> BT -> A-20 -> A-30 -> A-32 -> A-34 -> T-34. A kdyby USA nedodaly dostatek potravin a zemědělských strojů, tak by armáda i civilní obyvatelstvo pochcípalo hlady a bylo by po válce. nehledě na letadla, dural (asi 1/3 všeho použitého), výbušnin, aditiv do benzínu, náklaďáků, legovacích prvků do oceli, již zmíněných bot.

Jinak ruské GAZy byly licenční fordy, letecké motory vycházeli z licenčních Hispano-Suiza -> VK-105, Wrightů -> AŠ-82FN, BMW -> AM-35/37/38 ... ještě do motorů pro Tu-4 (opajcnutý B-29 Superfortress) AŠ-73 pasovalo dost náhradních dílů od Wrightu. Li-2 byl licenčně vyráběný DC-3 (Dakota).

Co rusové uměli skvěle byly ruční zbraně PPD-40, PPŠ-41 či PPS-43 byly výborné samopaly (na němcký náboj Mauser 7,63)

J. Jurax 9.5.2021 19:33

No, pro přesnost - uvedené zbraně byly konstruovány pro náboj 7,62 x 25 Tokarev. Ten sice vycházel z náboje 7,63 mm Mauser, ale nebyl s ním totožný ani zaměnitelný. Byl taky laborovaný vyšší výkon.

U nás po válce užívaly tohoto náboje pistole vz. 52 a samopaly vz. 24 a 26.