23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

HISTORIE: Válečná výroba USA a pomoc Stalinovu SSSR

Budeme-li chtít zhodnotit válečnou pomoc Spojenců Sovětskému svazu v průběhu 2. světové války, docházíme k nesmírně zajímavým souvislostem, které nám do sebe zapadají jako ozubená kolečka hodinového stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 9.5.2021 19:33

No, pro přesnost - uvedené zbraně byly konstruovány pro náboj 7,62 x 25 Tokarev. Ten sice vycházel z náboje 7,63 mm Mauser, ale nebyl s ním totožný ani zaměnitelný. Byl taky laborovaný vyšší výkon.

U nás po válce užívaly tohoto náboje pistole vz. 52 a samopaly vz. 24 a 26.

J. Chvojka 9.5.2021 11:46

ano, Vickers -> T-26, Christie -> BT -> A-20 -> A-30 -> A-32 -> A-34 -> T-34. A kdyby USA nedodaly dostatek potravin a zemědělských strojů, tak by armáda i civilní obyvatelstvo pochcípalo hlady a bylo by po válce. nehledě na letadla, dural (asi 1/3 všeho použitého), výbušnin, aditiv do benzínu, náklaďáků, legovacích prvků do oceli, již zmíněných bot.

Jinak ruské GAZy byly licenční fordy, letecké motory vycházeli z licenčních Hispano-Suiza -> VK-105, Wrightů -> AŠ-82FN, BMW -> AM-35/37/38 ... ještě do motorů pro Tu-4 (opajcnutý B-29 Superfortress) AŠ-73 pasovalo dost náhradních dílů od Wrightu. Li-2 byl licenčně vyráběný DC-3 (Dakota).

Co rusové uměli skvěle byly ruční zbraně PPD-40, PPŠ-41 či PPS-43 byly výborné samopaly (na němcký náboj Mauser 7,63)

J. Chvojka 9.5.2021 11:35

nehledě na to, že socialistický prezident USA se přičinil o rozbití Britského impéria svou deklarací podporující snahu o získání nezávislosti tehdy ještě kolonií ... a samozřejmě úspěchy Japonska v počáteční fázi války tyto snahy podpořily, když bylo vidět, jak je VB oslabená

P. Černý 8.5.2021 8:57

Nemá smysl uvažovat o tom, co by kdyby.

Fakt, že Hitler poslal Wehrmacht do SSSR bez zajištěné zimní výstroje svědčí jednak o jeho mravní úrovni s vztahu k vlastním vojákům, ale hlavně o jeho (ne) schopnosti vnímat realitu.

Jistě, kdyby se Hitler stanovil jako hlavní prioritu dobytí Moskvy, asi by padla. Jaký by byl další průběh války je otázka. Ale i Stalin udělal po začátku německé invaze ohromné chyby. Už jen fakt, že nevěřil informacím o připravovaném útoku, že neposlechl Žukova, který navrhoval připravit preventivní útok proti vojskům koncentrovaným u západních hranic, opakované pozdní reakce na hrozbu obklíčení statisíců vojáků atd.

P. Černý 8.5.2021 8:39

Klíčovou, ve smyslu, že ta pomoc odemkla SSSR cestu k vítězství, určitě ne. To máte pravdu.

P. Černý 8.5.2021 7:09

Jistě. Vy se zase seznamte s průběhem Velké vlastenecké války. Do bojů v ulicích Stalingradu se americké dodávky příliš nezapojily.

J. Hrdlička 8.5.2021 7:07

to nepomůže. Na jaře a (na podzim) bylo v SSSR neprůchodné bláto

J. Hrdlička 8.5.2021 7:05

K poslední větě: v době té jarní ofenzívy (1942) byla Amerika ve válce čtvrt roku, jeji ekonomika se teprve rozjížděla, natož aby už by se stihlo přepravit významější množství dodávek.

J. Jurax 8.5.2021 0:02

No jo, viz třeba Wiki:

Pre Lend-Lease“ – 22. června 1941 do 30. září 1941. Placeno v hotovosti ve zlatě a dalších vzácných kovech a minerálech.

První protokol – období od 1. října 1941 do 30. června 1942 (podepsáno 1. října 1941), toto zboží bylo buď přímo vyráběno nebo původně dovezeno do Spojeného království. Placeno formou úvěru od vlády USA.

J. Jurax 7.5.2021 23:52

No, ono šlo "jen" o hospodářskou pomoc, dodávky materiálu a padesát starých torpédoborců třídy Hunt z z 1. světové války. A pak o občasný pasivní doprovod konvojů od břehů USA do hloubi Atlantiku americkými válečnými loděmi s tím, že Němci si netroufnou na ně zaútočit.

To bylo něco zcela jiného než oficiální válka. Roosevelt před volbami v roce 1941 sliboval, že američtí hoši nebudou umírat v evropské válce a v USA byl velice silný izolacionalismus. Nebýt Pearl Harboru a toho, že Hitler USA válku vyhlásil, je otázkou, jak by se situace vyvíjela dál.

J. Jurax 7.5.2021 23:32

Ano. Časnější termín, do něhož jim vstoupila nutnost balkánské kampaně, vždyť o tom píšu. Barbarossa měla začít o měsíc dřív.

A to s Velkou Británii - ano, Stalin by se na Němce určitě někdy vrhnul, ale patrně až v roce 1942 (když tedy pomineme Suvorova, co tvrdí něco jiného); těžko říct, to co jsem četl je rozporné, resp. zastává odlišná, leč vyargumentovaná stanoviska. A vyřešení Velké Británie - na to po porážce v bitvě o Anglii a existenci silné Home Fleet, jíž se Kriegsmarine nemohla rovnat, Hitler prostě neměl. Bez nadvlády ve vzduchu a aspoň lokální na moři byla operace Seelowe neuskutečnitelná.

J. Jurax 7.5.2021 23:23

Víte, to je těžký. Ono je to coby kdyby.

Kdyby se v letech 1942 až 1943 SSSR ekonomicky zhroutil, což by se bez spojeneckých dodávek mohlo - opakuju mohlo, nemuselo - stát, pak by se vojenský odpor zhroutil a Němci se dostali až k Uralu. No a čertvíjak by to dopadlo, taky možná pádem sovětského režimu a nějakým příměřím.

Němci by pak vyvázali stovky divizí, jimiž by pak mohli bránit Evropu proti vylodění. Na pacifikaci dobytého by jim stačil jen zlomek sil. Přinejmenším dočasně. Ono by dost záleželo na tom, jak by se chovali k obyvatelstvu - kdyby jako Němci a nadlidé, mohli mít na krku dlouhodobou guerillu, kdyby lidsky a rozumně a ukazali, že za nich bude líp jak za sovětů, kdo ví ... tohle Němci promarnili na Ukrajině ...

No a dál se dá spekulovat různě.

J. Vintr 7.5.2021 23:20

Když si přečtěte třeba tohle:

https://www.valka.cz/13329-Ekonomicka-situace-SSSR-v-prubehu-1941-42-a-spojenecka-pomoc-Lend-Lease-dil-1

tak se dozvíte, že v roce 1942 (i později) tvořily dodávky amerických zbraní v nejdůležitějších kategoriích dost podstatnou část výzbroje Rudé armády.....

J. Vintr 7.5.2021 23:16

A mimochodem, Amerika začala posílat válečnou pomoc do Ruska už od září 1941, dávno před tím, než jí Německo formálně vyhlásilo válku.

J. Vintr 7.5.2021 23:11

Roosevelt sice Německu válku nevyhlásil, ale prakticky se do ní Amerika zapojila už tím, že pomáhala Británii překonávat německou námořní blokádu. To byl ostatně nejspíš důvod, proč Hitler vyhlásil Americe válku. Mělo to umožnit německým ponorkám bez omezení útočit na americké lodě a tím urychlit "vyhladovění" Angličanů. Počítal zřejmě s tím, že Británie kapituluje dřív než se Amerika stačí zapojit do války v Evropě. V tom se hrubě přepočítal.

J. Jurax 7.5.2021 23:11

No, byla krize a každý zákazník byl vážený, zvlášť když platil jako sověti zlatem a poptával velké objemy zakázek.

J. Jurax 7.5.2021 23:09

Američané to ovšem dělali za prachy. Byla krize a každý kšeft byl vítaný. Sověti platili zlatem.

J. Jurax 7.5.2021 23:07

Stručně - v roce 1939 vznikly jako potenciální náhrada tanků řady BT prototypy kolopásu A-30 a čistě pásového A-32. Přebraly od BT uspořádání vnitřního prostoru (všechno vzadu) a podvozek Christie, dostaly jako BT-7M naftový motor V-2, ale měly novou korbu a věž.

Z nich byl po zkouškách v létě přijat A-32 a po úpravách začal být v roce 1940 vyráběn jako T-34.

J. Jurax 7.5.2021 23:02

Vite, Vy o opravdu tom kulové víte ...

Stručně - v roce 1939 vznikly vývojem jako potenciální náhrada tanků řady BT prototypy kolopásu A-30 a čistě pásového A-32. Z nich byl po zkouškách v létě přijat A-32 a po úpravách začal být v roce 1940 vyráběn jako T-34.

J. Vintr 7.5.2021 22:55

Němci si termín útoku na SSSR nezvolili. Ten jim zvolil nevědomky Stalin, což byla vlastně jeho hlavní a jediná osobni zásluha na porážce Německa. Kdyby si Němci mohli termín útoku na Rusko zvolit sami, udělali by to určitě až v době, kdy by měli vyřešený problém s Velkou Británií a hlavně v časnějším ročním období, aby je předčasně nezastihla zima.

J. Jurax 7.5.2021 22:49

No, možná, kdyby USA a Británie sovětům nepomohli, mohla se sovětská ekonomika během let 42 a 43 zhroutit a ozbrojený odpor by na východní frontě ustal. Pakliže by se tak stalo, celá síla wehrmachtu se mohla nasadit do Itálie a na obranu západního valu, a spojenci by mohli mít situaci hodně ztíženou. Taky by nemuselo dojit k totální porážce Německa, nýbrž jen k nějakému uzavření míru, Němcům by se nechalo, co si na východě dobyli za odchod z Francie a ČSR by tudíž nemusela být vůbec obnovena.

J. Jurax 7.5.2021 22:40

No, trofejní české tanky napráskaly leda tak Francouzům, tvořily čtvrtinu až třetinu tanků co převálcovaly Francii, když se nepočítaly tančíky PzKpfw I a II.

Ovšem v Rusku už byly zastaralé, mohly se měřit leda tak s T-26 a tanky řady BT, pro T-34 a KV nebyly soupeřem, a během roku 1942 byly z první linie staženy. Němci pak dál využívali podvozky LT-38, resp. PzKpfw 38(t) pro Marder III, Grille, Flakpanzer 38(t) a Hetzer.

J. Jurax 7.5.2021 22:25

No, někde jsem četl povzdech nějakého sovětského veterána ve smyslu "Pro porážku Německa nám dodávali Spojenci materiál a my jsme dodávali krev."

J. Jurax 7.5.2021 22:21

Schopni určitě ne. I tak při vylodění v Normandii neměli zaručeno, že bude úspěšné. Existují třeba spekulace, že kdyby Hitler nedržel záložní tankové divize mimo z obavy, že vylodění v Normandii je jenom maskování skutečné invaze v Pas-de-Calais, mohly být invazní jednotky i vrženy zpět do moře.

J. Jurax 7.5.2021 22:12

No, nebyla. Nezapomínejte, že Německo bojující proti Británii a SSSR vyhlásilo válku USA, nikoliv naopak. Roosevelt už neměl co usuzovat, byl chtě nechtě se sověty na stejné lodi. Kdyby Hitler tuhle chybu neudělal, je otázkou, kdy a jak by USA do války proti Německu přímo vojensky vstoupily, když už byly napadeny Japonskem.

J. Jurax 7.5.2021 22:05

Ne. Britové prostě už vyčerpáni válkou neměli sílu impérium udržet. Nakonec válčili skoro 6 let, z toho rok od pádu Francie po přepadení SSSR zcela sami.

J. Jurax 7.5.2021 22:01

Klíčovou se zdaleka říct nedá. Přesnější je významnou. A navíc šlo hlavně o dodávky britské. Do konce roku 1941 se do SSSR dostalo pouze 35 kusů amerických tanků, ale 466 britských..

Viz https://1url.cz/JKQmK

Klíčovou roli sehrála spíš nepřipravenost wehrmachtu na ruské podmínky včetně rasputicy a zimy, a taky zpoždění spuštění operace Barbarossa kvůli angažmá wehrmachtu proti Jugoslávii a Řecku na pomoc Mussolinimu. Sekundárně taky nedostatek zpravodajských informací a podcenění možnosti odporu Rudé armády.

A mezi Moskvou a polskými hranicemi normální zpevněná silnice byla, ale byla nejspíš jediná.

J. Jurax 7.5.2021 21:32

No jo, už chápu, proč Knižní thriller Mračna nad Evropou nyní v prodeji se superslevou. Jestli je napsán stejným stylem jako tento článek ... i když ve faktické rovině jsou údaje o americké pomoci z článku odpovídající. A výkon amerického průmyslu za WWII je vskutku fascinující.

Přesnější a úplnější údaje lze nalézt třeba v desetidilném seriálu na Válka.cz - první díl zde https://1url.cz/BKQAO

Nicméně autor se dopouští hrubé chyby, jež zpochybňuje jeho odbornost - tank Vickers, přesněji Vickers Mark E, vůbec nebyl technicky předchůdcem tanku T-34, ba neměl s ním nic společného. Stalinovi emisaři zakoupili jeho licenci ve Velké Británii (mimochodem stejně učinili emisaři Pilsudského - polský tank 7TP byl stavěn na základě Vickers Mark E) a sověti jej vyráběli jako T-26 v řadě verzí. Byl předchůdcem T-34 nanejvýš tak, že spolu s mnohými dalšími typy začal sloužit v sovětském tankovém vojsku dřív než T-34.

Předchůdcem T-34 byly tanky typu BT, jež vznikly na základě tanku vynálezce Christieho, jehož plány a dva vzorové kusy sověti v USA koupili. Kolopásové tanky BT převzaly i Christieho uspořádání vnitřního prostoru - úplně vpředu seděl řidič, za ním byl ve středu bojový prostor a na zádi, za motorovou přepážkou, motor, převodovka a spojky stranového řízení. Oproti tehdy běžnému řešení s převodovkou vpředu, naháněnou kardanem po celé délce vozidla od motoru vzadu, a tedy také s hnacími koly vpředu (jako i T-26), měly tanky BT/Christie hnací kola vzadu a napínací vpředu. Byly v SSSR stavěny v řadě verzí postupně zdokonalovaných. Z poslední verze BT-7M s naftovým motorem vznikl přímý předchůdce T-34, čistě pásový tank A-32 (T-32), jenž zdědil po BT-7M odpružení Christie, uspořádání vnitřního prostoru a naftový motor V-2, ale měl už zcela novou korbu.

P. Černý 7.5.2021 21:25

Klíčovou určitě. Ale nikoli jedinou nebo samospasnou. To nejdůležitější byla změna charakteru sovětského odporu. Sověti dohnali výcvik v boji. Učili se i od Němců. Jak vojáci, tak velitele. Dostávali stále více výborných zbraní ( většinou sovětských). Ale hlavně, lidé se sjednotili k odporu ve vlastenecké válce. To Německa bestialita sjednotila národy SSSR. Nikoli politruci či stalinské zadržovací oddíly.

J. Vintr 7.5.2021 20:54

Američani si válkou "pomohli" jen v tom smyslu, že válečné potřeby je donutily udělat obrovský skok ve zlepšení efektivity výroby. Materiálně jako stát na válce nejen nic nevydělali, ale stála americké daňové poplatníky naopak obrovské množství peněz. Pomoc Rusku nebyl žádný ekonomický kalkul, bylo to politické rozhodnutí, kdy Roosevelt usoudil, že bolševický režim je méně špatný a nebezpečný než ten nacistický. Možná to byla chyba.