29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

HISTORIE: Když se tak rádi dovoláváme Masaryka

Před pár dny vydala Konzervativní strana prohlášení, v němž varuje před snižováním našeho vojenského rozpočtu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Schuh 4.4.2012 12:37

Připomenutí

Za taťuldy Masaryka se střílelo do stávkujících. To naštěstí dnešní vládní mafiáni ještě nedělají.... 

J. Kanioková 4.4.2012 17:03

Jezusmarjááá.... :(

B. Rybák 6.4.2012 15:06

Re: Připomenutí

Myslíte to jako vážný příspěvek do diskuze, nebo si z nás střílíte?

P.S. Požár se musí hasit dřív, než se opravdu rozhoří. Obzvlášť tehdy, když v jeho pozadí i popředí stojí bolševičtí vrahové.

B. Veltrubský 6.4.2012 22:08

Re: Připomenutí

A za tkz. socialismu se věšelo za názor a ne za rabování obchodů protože nebylo co rabovat

J. Friedlaender 4.4.2012 11:04

Vřelý dík

Díky Vám, pane Anderle, se dovídám, že možná právě dnes je tomu už 80 let, co se Masaryk vyslovil pro federalizaci Evropy (o rok později to napsal, po dalším roce to řekl malíři Kokoschkovi). Svědčí to o jeho nesmírné moudrosti a současně o opačné kvalitě některých diskutérů, kteří dovedou nanejvýš vypustit slovo "eurohujer" a jinak neumí vůbec nic.

Ať tedy žije památka eurohujera TGM!

J. Kanioková 4.4.2012 16:17

Vážený, každé slovo či prohlášení podléhá korekcí danou časovým odstupem a praktickými zkušenostmi...

A Masyrykova "Nová Evropa" - Svůj programový politický spis psaný v závěru 1. světové války(!), nejhrůznější války celých předchozích dějin lidstva, nazval T. G. M. Nová Evropa.

V ní nastínil svou vizi poválečné střední Evropy, představil a vymezil základní podmínky vzniku budoucích federací.(!, mn.č.).  

Podle Masaryka je nutnou podmínkou ke vzniku federace, aby všechny národy byly volné, svobodné a rovnoprávné! Jestliže vzniknou federace menších států, budou to federace svobodně založené, vzniklé v opravdové rovnosti a z potřeby národů.(Masaryk 1994: 102).

Přestože Masarykovu vizi ideálního uspořádání Evropy můžeme nazvat spíše idealistickou a málo praktickou, obsahuje určitou významnou zásadu - Jen svobodný národ se podle Masaryka může dobrovolně rozhodnout chce-li se stát členem federace či ne. R-U složené z devíti národů se nemůže stát skutečnou federací, jelikož je to stát jenž je typickou ukázkou organizovaného násilí vládnoucí menšiny nad většinou a pokračováním středověkého dynastického absolutismu (Masaryk 1994: 101 - 102).

Za války se mu podařilo v USA založit zvláštní organizaci sjednocující zájmy malých národů střední Evropy, tzv. "Demokratickou Unii Střední Evropy" jejímž předsedou byl zvolen.[1] Ovšem Unie již od počátku trpěla odlišnými představami jednotlivých členů. Od příprav na vytvoření skutečné federace až po jakýsi debatní klub a zdá se, že ani sám Masaryk neměl zcela ujasněnou představu, co by vlastně unie měla dělat. Konec války a vznik národních států ukázal rozpory mezi nástupnickými státy, že se zdálo být pouhou utopií se o něco podobného, jako by byl vznik jakési federace, pokoušet.

J. Kanioková 4.4.2012 16:35

Re: Vážený, každé slovo či prohlášení podléhá korekcí danou časovým odstupem a praktickými zkušenostmi...

V prvních poválečných letech Masaryk zcela opustil federalizační plány a začal, ve shodě s danou politickou situací, uvažovat a postupovat zcela pragmaticky. V letech 1919 - 1923 se zásadně a odmítavě vyjádřil o jakýchkoliv federačních nebo konfeder. plánech v podunajském prostoru.

Jasně řekl, že (na rozdíl od Maďarů) si Československo nepřeje žádné Rakousko-Uhersko v nové formě. V memorandu slovenskému politikovi Vavro Šrobárovi prohlašuje: "..Pro nás je dostačující odstranění překážek v obchodu a dopravě."

K myšlence sjednocené Evropy nebo podunajského prostoru se sice čas od času vracel, zejména v rozhovorech se zahraničními novináři, avšak v tomto případě se jednalo spíše o slova  MYSLITELE  nežli o slova politika.

Jeho přínos k federalizačním ideám byl už v této době v podstatě pouze symbolický, Masaryk již nikdy nepředstoupil před domácí i světovou veřejností s jakýmkoliv federalizačním programem.

Že si tady nikdo z vědátorů či novinářů nikdo nevzpomněl na data osobností autorem zmíněných, je opravdu ostuda a výrazem ignorance historických zkušeností, se kterými bychom se měli vždy poměřovat, možná bychom si ušetřili mnohé chyby.

B. Rybák 6.4.2012 15:19

Re: Vážený, každé slovo či prohlášení podléhá korekcí danou časovým odstupem a praktickými zkušenostmi...

Výborný příspěvek. Díky

B. Rybák 6.4.2012 15:19

Re: Vážený, každé slovo či prohlášení podléhá korekcí danou časovým odstupem a praktickými zkušenostmi...

Výborný příspěvek. Díky

J. Kanioková 4.4.2012 16:52

Obzvlášť toto bych vám vypíchla, je to typicky o EU, i když je to JEN o R-U

..."Jen svobodný národ se podle Masaryka může dobrovolně rozhodnout chce-li se stát členem federace či ne. R-U složené z devíti národů se nemůže stát skutečnou federací, jelikož je to stát jenž je typickou ukázkou organizovaného násilí vládnoucí menšiny nad většinou"...

a EU už skutečně dlouho není o rovnoprávnosti suverénních států, o stejné síle jejich hlasů. Už dávno je to ve skutečnosti "organizované násilí" Merkozy nad většinou !

B. Rybák 6.4.2012 15:14

Re: Vřelý dík

Mohu Vás ujistit, že TGM by ani na moment neuvažoval o federativní Evropě, v níž je křesťanství nahrazeno parazitickým morálním relativizmem a jejímž "tmelem" jsou neokoloniální vztahy silných, vůči menším státům (diktát Merkozy).

B. Šourek 4.4.2012 10:35

Masarykovy bláboly

"Postavil se tvrdě proti "korupčníkům a jejich společníkům"..." "Nakonec řekl: "Má-li program svobody nebýti anarchií, má-li ideál rovnosti nebýti chytráckým vykořisťováním slabších, nemá-li pod rouškou bratrství řáditi všeho druhu násilnictví. Tedy dělat politiku rozumnou a poctivou."

Je to taková havlovština, apely na morálku, které se lehce říkají a dobře poslouchají. A tak je to ve všech republikách...

M. Bezouška 4.4.2012 15:19

Re: Masarykovy bláboly

pane Šourku, promiňte mi prosím, vy jste někdy četl něco "z Masaryka" a o Masarykovi? Že to totiž suverénně nazýváte bláboly. A čistě cvičně - mohl byste uvést nějaký "neblábol" na dané téma?. Nebo alespoň autora nějakého neblábolu.

B. Šourek 4.4.2012 16:20

Re: Masarykovy bláboly

Ano, prosím, četl. Jsou to vesměs levičácké liberální bláboly zaobalené do krásných slov o morálce. Tak jak to po něm dělal snaživě (na poněkud nižší úrovni) Václav Havel.

Autora? No, výběr není lehký. Josef Pekař např. Nebo Karel VI. Schwarzenberg (pozor, to není ten náš ministr, zrádce národa). Neblábolů by bylo také dost na výběr. Napadá mě Churchill: "Není jediného národa ani území patřícího před tím habsburské monarchii, jemuž by získání nezávislosti nepřineslo utrpení, jaké staří básníci a teologové připisovali výhradně zatraceným a prokletým." nebo "Tato válka by nikdy nemohla vypuknout, kdyby nebylo došlo k tomu, že jsme pod americkým a modernizačním tlakem vyhnali Habsburky z Rakouska a Hohenzollerny z Německa. Vytvořením tohoto mocenského vakua jsme otevřeli prostor pro to Hitlerovské monstrum, aby vylezlo ze své žumpy a zmocnilo se opuštěných trůnů. Nepochybuji, že tento názor není zrovna v módě....“ nebo "Kdyby si Spojenci u mírového stolu ve Versailles nepředstavovali, že odstranění dynastií se staletou historií je ukázka pokroku, a místo toho dovolili Hohenzollernům, Wittelsbachům a Habsburkům vrátit se na své trůny, nebyl by tu žádný Hitler."

Napadá mě ještě Milan Rastislav Štefánik: "Viděl jsem republiku pěkně zblízka. Je to zakuklené tyranství nejhoršího druhu. Jsem zuřivým odpůrcem republiky…".

J. Kanioková 4.4.2012 16:43

Díky...

P. Sulc 4.4.2012 1:55

Cesi nikdy nepomahaji tlacit,

ti jen vyskoci na vuz, kdyz uz je rozjety. A  potom se ovsem chlubi, jak daleko dojeli a ze bez nich by to neslo

Armada CR se hodi tak akorat nekde hlidat, sem tam zarachotit temi nekolika tanky, co jeste zbyvaji a zavrcet par letadly. A to je vse. Ti by svoji zem neubranili ani kdyby byla jako fotbalove hriste.. Je dobre mit profesionalni armadu, ale take je dobre mit v zaloze nekolik set tisic odvedencu, kteri vedi jak strilet ci hazet granatem. A to by vyresila povinna sluzba, alespon na rok. Tak nejak je to ve Svycarsku a Norsku, tam po vojne kluci maji doma vsechno, vcetne flinty.Ale to byly vzdycky odvaznejsi narody.

M. Zavala 4.4.2012 2:38

Re: Cesi nikdy nepomahaji tlacit,

trochu mene sebemrskacstvi by neuskodilo. Cesi jsou dost statecni, ze jsme se nebranili, tezko to kritizovat.Jak jit proti mnohonasobnemu Nemecku kdyz ti poseroutkove (Francie a Anglie) jen pacifisticky mlatili hubou? A nechali nas ve stychu, ale co lidi odeslo  bojovat!

A ani ted to nebude na nas, podivejte na Anglany, vovce!  Pretrhnout se muzou aby  ukazali jak jsou MC a PC kdyby je to melo privest do hrobu

P. Sulc 4.4.2012 4:08

Re: Cesi nikdy nepomahaji tlacit,

Ja mam spise myslim pad bolsevismu. Uz nekolik let pred 89 rokem byly statisicove demonstrace ve vedlejsich rudych zemich, jen v CSR ne, tam demonstrovalo jen asi 5000 lidi a to policajdti rozpendrekovali.Ale stale se chlubi "sametem" a jak to oni tem rudym dali. Jen jim nejak z toho vypadl Reagan a John-Paul..A co se tyce te dnesni armady, to se domnivate ze je k necemu? Objednalo se pro ni 8000 novych pusek. To je tak do operety, pred valkou se objednavalo 50 ci 100 tisic mauserovek vz 24. Po tisicovkach se objednavaly vz. 33 pro cetniky a financniky.

J. Kanioková 4.4.2012 17:10

Většinou s Vámi souhlasím,

ale někdy to přeháníte - "Uz nekolik let pred 89 rokem byly statisicove demonstrace ve vedlejsich rudych zemich, jen v CSR"

Jen Maďaři v r. 56 a Poláci (teď nevím 80(?)

A před pádem totáče to začlo ne statisíci v r. 88, ale to už i u nás..

J. Kanioková 4.4.2012 17:14

A zapomněla jsem na r. 38,

na opravdu poctivý zápal a ochotu vojáků, a pak jejich zoufalství, když to rozpustili a poslali je domů ! Táta byl důstojník a co to s ním udělalo, škoda mluvit...

P. Sulc 4.4.2012 18:31

Re: Většinou s Vámi souhlasím,

87, 88 rok, statisicove demonstrace v Poznani, Gdansku, Berline, Wroclavy.A polska Solidarita pomahala deset let bourat rezim. A kolegove v praci se me ptali proc se nedemonstruje v CSR. Demonstrovalo, ale 5, nanejvejs 10 tisic lidi, to pak policajti rezali pendreky. 300 tisic se seslo na Letne az nekdy v listopadu 89, ale to se to uz smelo, uz bylo jasne ze rezim padne. To uz se "zvonilo klici", takze se soudruzi polekali. Jestli se pletu, opravte me, ale at se vam to libi ci ne, casto jsem v te dobe cetl o polskych, obcas nemeckych demonstracich ale nikdy o ceskych. To mate jako ten rijen 1918 ci revoluci v 45. Vse zacalo tak par, ale opravdu jen par dni pred koncem valky., az kdyc uz se to "smelo".

J. Kanioková 4.4.2012 19:16

Nemáte pravdu, statisícové demonstrace byly až v r. 89

Taky jsem se na jejich organizacích podílela, tak o tom vím dost. Ale že to u nás šlo ztuha, to máte pravdu. Ovšem v r. 87 a 88 žádné velké demonstrace mimo ČR nebyly, když, tak spíš něco málo a lokálního rázu spíš ekologického či místního problému. A v Polsku když, tak hlavně věřící... A u nás teprve v r. 88, 21. srpen, 28 říjen, 10. 12., nic moc obrovského, ale už to začínalo trochu nabírat obrátky. A Pak v lednu 89 to dostalo docela švunk. Nedělejte z nás zas takové blbce... Já tam jezdila až od Ostravy a bylo nás víc..

J. Kanioková 4.4.2012 19:22

A před Solidaritou smekám,

ovšem měli to o něco "jednodušší" byli vždycky organizovaní, zvyklí přes církev, tudíž se ti lidi víc znali a uměli organizovat. I já tam jezdila. A přes moře se dostávali k různým pomocným materiálům..

Já si opravdu Poláků vážím, už i za 39 rok.

P. Čech 4.4.2012 8:57

Re: Cesi nikdy nepomahaji tlacit,

Že jsou Češi stateční, prokázali v obou posledních válkách (legie v Rusku, čeští vojáci v armádách GB, Francie, USA). Pokud se týče oficiální čeké armády, je to trochu sporné. Armáda, jak známo, má svého vrchního velitele, jehož rozkazů musí poslouchat. Vrchní velitel však zatím vždy zklamal a zradil. V roce 1938, 1948, 1968. Jak jít proti mnohonásobnému Německu? Stejně, jako šel Vietnam proti USA, stejně jako šel proti SSSR a teď proti USA Afganistán.

V. Novák 4.4.2012 10:17

Ze strany Anglie to nebyl pacifismus, ale "vyvažování" sil,

které Anglie v Evropě provozovala stovky let. A nešlo ani tak o to, že "nás nechali ve štychu", ale že nás do toho štychu otevřeně a drsně natlačili. Benešovi bylo jasně dáno najevo, že pokud se ČSR nepodřídí a neodevzdá co jí bylo naoktrojováno komu bylo naoktrojováno, bude to ČSR, kdo bude považován za "rušitele míru".

Takže "demokratičtí spojenci" nejen řekli "my vám nepomůžeme ve vaší obraně", oni řekli "vy se bránit nesmíte, obrana bude považována za útok - a opovažte se něco si začít se Sovětským Svazem, kryptobolševici!".

Nazývat zejména britskou politiku vůči Hitlerovi "appeasement" - to je snad největší úspěch britské propagandy. Něco jako rakouské oblbnutí světa, že Hitler byl Němec a Beethoven Rakušan...

F. Eliáš 4.4.2012 10:55

Re: Cesi nikdy nepomahaji tlacit,

Nemyslím, že bychom oplývali statečností. Je to vidět i na našich politicích. Francouzi jsou podobně zbabělí jako my. Angličany a severské národy bych nepodceňoval.

J. Kanioková 4.4.2012 17:20

No, ono to nikdy není tak jednoznačné,

je lehčí rozhodování v případě přírodních podmínek, nedostupnosti a vzdálenosti od místa bojiště, Švédsko - neutralita a Anglie - vzdálenost, horší přístupnost pro nepřítele..

T. Kočí 4.4.2012 8:55

Re: Cesi nikdy nepomahaji tlacit,

Máte pravdu.Ani kdyby byl rozpočet 10% na armádu,moc by to nepomohlo.Dnes není dost ani základně vycvičených branců,vlastenecky myslících.

J. Kanioková 4.4.2012 17:22

Kdyby jen branců, ale i informace z policie jsou neskutečné..

P. Sulc 4.4.2012 18:43

Re: Cesi nikdy nepomahaji tlacit,

To teda mate pravdu, tu "kvalitu" brancu jsem opomel.Nema-li iPod nemuze ani existovat. Slysel jsem nejednou, nevim ale je-li to pravda: kdyz pred valkou kluka neodvedli, byla to pro nej ostuda. Priznam se, ze v 58 roce by to pro me ostuda nebyla, ac ted bych sel i do cizinecke legie, jen kdyby me udelali dvacetiletyho.Ale tak ci onak, dospely chlap ma byt pripraven branit svou zem a to chce zakladni vycvik, rusit sluzbu byla blbost..