11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

GLOSA: Být jako Finové?

O Finsku se u nás mluví zřídka. Třeba teď, kdy se vlády ujala Sanna Marinová (34), nejmladší premiérka na světě. Nebo když její předchůdce Antti Rinne odstoupil po stávce pošťáků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Paleček 15.12.2019 22:50

Zase jen povadlý slovník flašinetáři?

P. Pavel 16.12.2019 1:53

Fakta ti nejdou pod čumák, lidový rusáku.

J. Paleček 16.12.2019 8:22

Fakta jsou ve statistikách MMF a potvrzují moje slova. Sbohem flašinetáři.

J. Kanioková 15.12.2019 14:32

Hulváte !

P. Pavel 15.12.2019 16:41

Tos palečeka ohodnotila přesně.

J. Jurax 14.12.2019 20:07

Asi tak.

P. Pavel 14.12.2019 22:40

Ideová pevnost jako když vyšije.

P. Zinga 14.12.2019 13:20

Velmi selektivní výběr fakt: Finsko nezískalo nezávislost, Finsko bylo propuštěno (Leninem!). Finsko vděčí za své národní přežití právě Rusku, které ho zachránilo před "švédizací" (což např. hrozilo Slovákům maďarizací a více-méně i Čechům poněmčením).

Finsko vypovědělo spojenectví s Německem a na konci války otočilo zbraně proti nim.

A útok SSSR na Karélii byl strategický a jak se ve válce ukázalo, životně důležitý. Tudíž něco, co provádí Izrael i |USA.

A Finský maršál, stojící v čele Finska v té době, býval generálem Ruské armády. Napsal Hitlerovi, že dává přednost přežití národa před zničením ve spojenectví s Německem.

"Finlandizace", neboli zvláštní vztah se SSSR poskytl Finsku 40 let klidu a prosperity.

Ale i ve Finsku-tak jako u nás-se najdou lidé s krátkou či selektivní pamětí.

V. Zadák 14.12.2019 13:41

Upřesnění: generál Mannerhaim byl národností Švéd a finsky se začal učit teprve tehdy když se stal finským prezidentem.

J. Paleček 14.12.2019 13:49

Pane Zingo máte pravdu, jen s tím Leninem si nejsem jistý. Jenže tohle je diskuze i tak byl můj příspěvek příliš dlouhý a musel jsem ho zkrátit. Zkuste ještě a Finské domky.

J. Paleček 14.12.2019 13:51

Pardon,ztratil se mi příspěvek kde se v ČSR vzaly finské domky.

P. Pavel 15.12.2019 13:59

Tys toho ztratil víc. Kromě finských domků i mentální zdraví.

P. Pavel 14.12.2019 14:35

Přesně, velmi selektivní výběr a navíc falšování historie, ovšem z tvé strany zingo.

Za prvé, Finsko nebylo "propuštěno" Leninem. Finsko získal samostatnost na základě Brest-litevského míru, tedy z donucení bolševického rusácka německem. Za druhé, co má společného rusácká agrese vůči Finsku z roku 1939 společného ze Švédskem, které o vliv ve Finsku přišlo na začátku 19. století? "Strategický" stalinův pokus (rozuměj agrese bez vyhlášení války, na rozdíl od sebeobrany Izraele) o okupaci Finska, skončil stejně jako jiného jeho "strategické" pokusy, tedy genocidou buď vlastních vojáků, nebo okupovaného civilního obyvatelstva, nebo obojím. Za třetí, které armády asi měl být Mannerheim důstojníkem, když bylo Finsko součástí rusáckého impéria? Za čtvrté, 40 let klidu a prosperity dalo SRN členství v NATO. Finlandizace dala Finsku pod hrozbou agrese a zničení rusáckem 40 let nesamostatnosti v ekonomice a rusáckého diktátu v zahraniční politice. Atd. atp.

J. Jurax 14.12.2019 20:28

Ehm ... Brestlitevský mír prosadil Lenin proti vůli svých soudruhu,zejména Trockého.

A zbytek - jste obdivuhodně momentálně správně ideově pevný, ale kalí Vám to úsudek.

P. Pavel 14.12.2019 22:38

Tak to jim určitě držel pistoli u hlavy, že. Mimochodem, jaký to má vliv na fakt, že lenin nikoho "nepropustil", ale byl přinucen Německem k odstoupení území? Vzhledem k tomu, že jste se ani nepokusil o nějaký protiargument, je evidentní, že o ideové pevnosti a zakaleném úsudku víte všechno z vlastní zkušenosti.

J. Dupal 15.12.2019 11:54

Pane Pavel jak čtu Vaše příspěvky tak zjišťuji že kde Vám chybí fakta, tam vložíte urážky!

P. Pavel 15.12.2019 13:51

Co máš proti rčení, že jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá? Rozdíl mezi mnou a tebou je ten, že já jsem fakta v diskuzi již uvedl, ty nikoliv.

V. Petr 15.12.2019 12:43

To je sice pravda, ale ne z nějakých humanistických pohnutek ale z vojenské nutnosti.

ALE i tak muselo Finsko nezávislost VYBOJOVAT stejně, jako pobaltské republiky (též za pomoci bělogvardějců).

P. Zinga 15.12.2019 9:42

Nejseš příbuzný s tímfešáckým generálem, čecháčkovský lokaji?

P. Pavel 15.12.2019 11:29

Co máš proti Čechům, rusácký poskoku?

J. Jurax 14.12.2019 20:21

Finsko sice bylo propuštěno Leninem, ale přesto si muselo hned potom svou nezávislost na bolševicích vlastních i ruských vybojovat.

V čem byl útok na Karélii strategický? Dosáhl jen toho, že vehnal Finsko do náruče Německa a Leningrad stejně dopadl jak dopadl. V opačném případě by Finsko nejspíš zůstalo v konfliktu neutrální nebo by, jsouc napadeno Německem, se stalo spojencem sovětů.

Finové ani jako němečtí spojenci přes německé naléhání nepostoupili dál do Ruska než na svá předtím uloupená území.

Jinak ale v zásadě souhlas.

J. Dupal 14.12.2019 22:39

Až na to že se zúčastnili s Němci blokády Leningradu.

L. Kolman 14.12.2019 13:18

Náhodou kácení pomníků je docela dobrá věc. Když budu chtít někam kandidovat, čím na sebe upozorním a jak lépe můžu prezentovat své hrdinství, než zbourat padesát roků starou sochu, která do té doby nikomu nevadila. Už se těším, jak budu za několik let bourat Novotnému Vlasova.

L. Novák 14.12.2019 19:37

Ta socha nevadila tobě, protože jako komouš jsi se k ní chodil modlit a klanět Vladimíru Iljiči Leninovi jako každý přesvědčený komunista. Ti ostatní drželi hubu a krok, aby nepřišli o práci a neměli kaňku v kádrovém posudku... :-P

J. Jurax 14.12.2019 20:33

Ale kuš ... bourat lze i starší sochy; na každého se něco najde a zviditelní Vás to taky.

J. Jurax 14.12.2019 20:36

Ano, geroji. Povídejte, přehánějte, jak Vy jste hubu a krok nedržel a statečně bojoval proti hydře komunismu.

F. Navrátil 14.12.2019 11:55

Finové se vždy vyznačovali houževnatostí, realismem a národní jednotou. Kolaborantství se fakticky nevyskytovalo. Navíc měli v zimní válce v roce 1939-40 obrovské štěstí, že sovětská armáda se ještě nevzpamatovala po vyvraždění velitelského sboru a hlupáci jako maršál Vorošilov či vrchní politruk Mechlis považovali válku s Finskem jen za malou trestnou výpravu. Proto také řízení bylo odebráno generálnímu štábu a válkou byl pověřen Leningradský vojenský okruh. Válka byla zahájena v zimě, bez průzkumu, logistiky, rozvědky. Vpád skončil katastrofou ne proto, že by Finové měli lepší výzbroj nebo výstroj, ale protože měli statečná srdce a promyšlenou taktiku, což jim umožnilo bojovat v malých a rychle se přesunujících skupinách. Stalin musel válku na dva měsíce přerušit neboť ztráty na straně agresorů byly větší než byl počet vojáků celé finské armády! Charakteristické pro vztah Finů k Sovětskému svazu bylo, že po zabrání území v Karelii a vyborgské šíji bylo finskému obyvatelstvu nabídnuto zůstat ve svých domovech. Nezůstal nikdo.

J. Dupal 14.12.2019 22:28

A protože se Ruská tanková vojska utopila v těch hraničních bažinách. Tak ať jim postaví pomník.

F. Navrátil 15.12.2019 8:44

Neutopila se v bažinách, ale zmrzla. Agresorům se pomníky nestaví. Ale povoluje se jim pohřbívat své mrtvé.

J. Dupal 15.12.2019 11:46

Dobrý den pane Navrátil. Když si přečtete Před branami Leningradu, v tom blátě utopili tankisti. U Kursku a Smolenska zmrzli. Pomník jsem myslel postavit tomu blátu co jim pomohlo.