23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

EVROPA: Od jednotného trhu k tragické frašce

Lidé se v názoru na Evropskou unii dělí na ty, co ji považují za zbytečnou a neúnosně nákladnou, a na ty, co v ní vidí budoucnost Evropy a model pro lidstvo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 28.4.2021 13:24

Jistě.

Jde o celý tzv. Západ. Ovšem USA si volbou skvadry Biden&comp budují vlastní, specifickou cestu k zatracení. Eurocesta k zatracení je ukotvena v Lisabonské smlouvě, v EK, v putovním cirkuse EP, v ilegální imigraci, jíž EU nejen nečelí, ale díky bruseli podporuje, v šíleném nekontrolovaném zadlužování a v neposlední řadě v zeleném třeštění.

J. Jurax 28.4.2021 13:09

No to víte, Piráti by ho nebrali ... :-)

M. Pivoda 28.4.2021 13:09

Důležité je nejen CO se píše, ale také KDO to píše. Cituji: "Autor je belgický klasický liberál, spisovatel a zakladatel l’Institut Hayek v Bruselu. Má doktorát z filozofie z pařížské Sorbonny a také řídí investice evropských společností."

Komentář: Ani doktorát z filosofie z pařížské Sorbony, autora článku není zárukou relevance pro úspěšný management v rozvíjejícím se 21. století.

Cituji z článku: Prioritou je dnes například evropský „Zelený úděl“ – dohoda, jejímž záměrem je udělat z Evropy první „klimaticky neutrální“ kontinent snížením evropských emisí skleníkových plynů do roku 2050 na „čistou nulu“, přestože ekonomické důsledky budou pro Evropany neudržitelné.

Komentář: Prošel jsem několik vědních i praktických oborů, ale ke klimatu planety Země nejsem schopen říci nic relevantního. Nejsem klimatolog (a už ten obor nestihnu nastudovat). Pochybuji ale, že kompetenci k tomu výše ocitovanému sdělení bylo možno získat studiem filozofie na pařížské Sorboně.

Ke zmíněné ekonomice zde mohu sdělit následující (a opírám se přitom o tento týden vyslovený názor Elona Muska): Tržní ekonomika (tak jak je popsána v učebnicích) by fungovala opravdu dobře, pokud by operovala se správně stanovenými cenami. Používané ceny ale, bohužel, nezahrnují úplné náklady, tzn. včetně škod na životním prostředí (které je prostředím pro všechny občany planety Země, nikoliv jen prostředím ekonomů).

Závěr: Filozofové zpravidla zastřešují dílčí pohledy pohledem komplexním. To je v pořádku. Od toho jsou filozofové. Jenže když vycházíte z mylných předpokladů, nemůžete dojít ke správnému závěru. Těch mylných výchozích předpokladů je v článku více. Já jsem zde okomentoval jen jeden z nich.

J. Jurax 28.4.2021 13:09

No to víte, Piráti by ho nebrali ... :-)

J. Jurax 28.4.2021 13:08

Pakliže ano, bylo by to Trikolóře ctí.

V. Církva 28.4.2021 13:07

Tak jistě jde o demokratický deficit daný jak strukturálně, tak ideologicky a zbytečná centralizace. EU jako volnější spolupráce demokratických států je dobrá myšlenka. Moc lidí se mnou nebude souhlasit, ale tak jako se Čína vzpamatovala a dnešní systém v ekonomice funguje, dala by se i EU překopat. Ale ne s tím politickým materiálem co máme. Rudozelení jsou prakticky všichni i ti co si říkají pravice.

No a přiznejme si i tu pravdu. Ono nejde jen o EU, ale o celý Západ.

J. Jurax 28.4.2021 13:06

Souhlas.

Zejména poslední odstavec by se měl tesat.

I. Mertl 28.4.2021 13:03

Ještě podstatnější je jeho publikační základna - různých filozofů s nejrůznějšími názory je dnes na Západě spousta, ale za Gatestone Institution publikují jen eurofobní a protrumpovští autoři. Píší i pro zdejší relativně početné stejně založené publikum - a to jásá. Jinak opravdu, Trikolóra by pána jistě brala.

P. Milan 28.4.2021 12:56

Bod pro Trikoloru.

R. Langer 28.4.2021 12:00

Jo, to dá práci... ;-)

R. Langer 28.4.2021 11:58

Ano, je vidět, že oplývá kritickým myšlením a pravicovými názory. Dobrá škola.

R. Langer 28.4.2021 11:57

To nebude jenom tak dramatické a fatální, to bude mnohem horší... :-(

V. Kain 28.4.2021 10:56

Není šance aby se ten zbytečný,ale velmi dobře placený ancábl rozpustil.To by musela povstat celá Evropa.

T. Kučera 28.4.2021 10:51

Staci se podívat, kde autor studoval a máme jasno. U nás by se tento pán hlásil nejspíše k Trikoloře.

S. Sidlichovsky 28.4.2021 10:50

Ale s hodnocením dnešní EU souhlasím s autorem zcela.

S. Sidlichovsky 28.4.2021 10:49

Idea "ever closer Union" se objevuje už v preambuli římské smlouvy z roku 1957. Takže co to je jiného než směřování k unitárnímu státu.

Ale jen pro zajímavost. Nějakou takovou myšlenku o Monnetovi jsem napsal v diskusi Daily Mailu cca před 10-15 lety. Reagoval kdosi s typicky francouzským jménem, psal, že mluvil s Monnetem jeden den před jeho smrtí a že mu Monnet řekl: "a že to byla blbost od samého počátku". Snažil jsem se pak sledovat příspěvky tohoto čtenáře (hlavně psal do Telegraphu) - o franouzské politice a francouzském přístupu k EU - byl informován dokonale.

V. Kain 28.4.2021 10:46

Rozpustit ten naprosto zbytečný,ale velmi dobře placený ancábl se jen tak nepovede.To by museli povstat občané celé Evropy.

J. Vlček 28.4.2021 10:45

Je vskutku s podivem, že jste ten rozdíl mezi dřívějším společenstvím a nynějším molochem EU rozpoznal, pane Kučero. Klobouk dolů. ;-D

S. Dedic 28.4.2021 10:25

Vite, jedna ze zakladnich zasad prava zni, ze spravni urad (nebo jiny statni organ) smi cinit JEN to, co je mu VYSLOVNE zakonem (+ provadeci predpisy) ulozeno.

Coz je rozdil proti beznemu fungovani, kdy muzete vse, pokud to neni predpisem ZAKAZANO.

Je jasne, ze porusovani tehle zasady by asi Brusel nebral jako 'porusovani zasad pravniho statu' -- jde prece o dobrou vec :)

F. Kusák 28.4.2021 10:19

Ano, i můj prarodič byl nadšen ze spojení se Sovětským Svazem, a logiku to mělo. Obrovská země s nekonečným surovinovým bohatstvím. Neuvěřitelné odbytové možnosti pro náš téměř nezničený průmysl, možnosti pro naše lidi a práce na desítky let. No neberte to. Jenže jsme začali přebírat jejich vše sovětské od ideologii až po organizaci výroby. A jak to vše dopadlo, netřeba dodávat. Tak trochu mám dojem, že nás to samé čeká s EU. Snad to nebude tak dramatické a tak fatální. Přeci jen EU nemá armádu a tajnou policii. Zatím.

J. Kohout 28.4.2021 9:48

Ve chváli, kdy vláda, ministerstava, Finanční správa a další státní orgány ignorují (jemně řečeno) rozhodnutí Ústavního soudu, Nejvyššího správního soudu i Nejvyššího soudu, těžko se jim divit.

P. Dvořák 28.4.2021 9:36

Asi jako kdysi se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak.

Z EU sice tanky nepřijedou, ale to je jen formalita, která byla vidět a věděl o ní každý blb.

P. Milan 28.4.2021 9:13

Každá taková činnost ve velkém měřítku má mnoho hybatelů s různými úmysly. Nepochybně už v době zakládání byli i snílci, toužící po evropském superstátu.

Ale realita byla přibližně taková, jakou autor popisuje.

P. Milan 28.4.2021 9:11

Velmi reálné, bohužel.

R. Tichý 28.4.2021 9:03

Hezky napsáno

T. Kučera 28.4.2021 9:02

Tak autor srovnává 6 zemí s 27, což je nebe a dudy. V té době ještě neexistoval ani europarlamentu, první volby do něj se konaly až v roce 1979, přičemž ESUO vznikla již v roce 1951. ///Sto článků dlouhá Pařížská smlouva, která založila ESUO, byla podepsána 18. 4. 1951 Francií, Západním Německem, Belgií, Itálií, Lucemburskem a Nizozemím.

S. Sidlichovsky 28.4.2021 8:54

Odkaz na článek Drieu Godeifridiho jsem tady uvedl už cca před 2 dny. Napsal jsem tehdy, že ne všem mohu souhlasit. Takže s čím nemohu souhlasit?

"Založení bylo obrovským úspěchem". Cílem byl unitární stát, "ever closer Union" od samého počátku, tam byly nasměrovány všechny snahy Monneta. Když viděli, že to nepůjde tak snadno (např. francouzský parlament - myslím, že to bylo v roce 1954 - zamítl návrh na obranné společenství - tak akceptovali radu Paula-Henriho Spaaka to všechno dělat pod zástěrou ekonomické spolupráce a tak otupit veškerý odpor. Když Francouzi přišli s ideou jednotné měny - ve chvíli, kdy německá ekonomie oceňovala přínos plovoucích kurzů - tak si tím řešili pouze mindráky s pravidelnými devalvacemi své měny a revalvacemi německé marky.

T. Hraj 28.4.2021 8:44

Chtěl jste asi napsat: "Nemám rád šmouly a umím velmi dobře vysvětlit proč".

R. Langer 28.4.2021 8:30

Viz například teď ten stupidní nápad s omezením olova ve střelivu...

R. Langer 28.4.2021 8:28

Ne, žádní pravičáci se s levičáky nikde neschází, a jsou k rozeznání zcela jednoduše. Ale bruselouši jako správní levičáci o pravici jako vždycky lžou, to je totiž jejich styl. ;-)