4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Konec panslavismu

Celý svět sleduje statečný odpor ukrajinského národa vůči agresivnímu Rusku. Lidé, kteří brání svou zem, mají přirozeně větší motivaci než vojáci, kteří ji dobývají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Schlägel 1.3.2022 11:29

To byl i Jakeš. Nic, co by ho šlechtilo.;-D

J. Hrdlička 1.3.2022 11:33

Zeman někdy předtím takovouto invazi schvaloval?

M. Valenta 1.3.2022 11:37

Nic nepochopil a do poslední chvíle kolaboroval s putinovským Ruskem, ale je dost dobře možné, že lže i nyní, jen aby si zachránil kůži. Kdo nechce vidět, nevidí.

J. Hrdlička 1.3.2022 11:57

A kdo chce účelově vidět, tak vidí všechno. Zeman nebyl jediný, kdo nevěřil v takovoutu šílenost. Když se stala, změnil názor. Zkuste se poohlédnout u vás v Německu, kdo všechno při budování Green dealu spoléhal na ruský plyn, to jen tak například. Vy jste byl samozřejmě vždy ostře proti, že?:-/:-)

M. Valenta 1.3.2022 13:11

Německou naivní politiku ve věci energetické soběstačnosti , v dnešním světle extrémně naivní, kritizuju dlouhodobě.

V. Církva 1.3.2022 12:05

Musím sebekriticky přiznat že do vrbětické kauzy jsem se snažil Rusy pochopit. Už ne, jsou to primitivové co si neváží života.

Jestli jsou takoví i někteří občané USA na tom nic nemění.

K. Křivan 1.3.2022 13:35

Ve dvacetkrát přelidněném světě je těžké vážit si každého života.

I. Schlägel 1.3.2022 13:38

Ve vymírajícím západním prostoru je to o dost jednodušší. Život tam má větší cenu.

L. Kuča 1.3.2022 20:03

Ale no tak, zaprvé, jak jste došel k tomu číslu (nejspíš podtlakovou extrakcí z prstu) .... Zadruhé, berete to i tak, že i ten Váš můžeme započítat mezi ty, jichž si netřeba považovat? To po nás přece nemůžete chtít ;-)

V. Církva 1.3.2022 12:38

Nikdo nepopírá že nás Rusové (kteří ale stvořili Hitlera nacisty) osvobodili od horšího. Alo to už jsme jim za 40 let soužití vrátili.

S Rusy se žije bídně, ve strachu a nesvobodně. To nikdo nechce. Proto jsme si vybrali jiné kamarády, proto jsme v NATO. Proto nás moc nezajímá že Putin necjce abychom nebyli. Mít jaderné zbraně u nás je asi pitomost. Jenže Rusáci jsou přece jen dost blízko. Takže nějakou dobrou obranu potřebujeme.

J. Hrdlička 1.3.2022 10:19

Předsudky bych nevydával za předpovědi, ani dnes, kdy je ruský útok na Ukrajinu jasnou agresí.

Dokonce se odvolávat na padesátá léta, kdy vládl Gruzínec Stalin, zatímco echt Rus Solženicyn seděl v gulagu, to je obzváště vypečené. Ale předpokládám, že Solženicyna neznáte, jakožto Rus je pro vás smrtelný nepřítel:-/.

Docela by mě ale zajímalo, kde se v roce 1945 tedy vzala tak obrovská popularita SSSR a komunistů, kteří o rok později vyhráli volby, když prý panovalo zklamání.

V. Wagenknecht 1.3.2022 12:17

"Rusové" tenkrát přišli a vyhnali Němce, kteří nás chtěli vyvraždit a pracovali na tom ze všech sil. Mně to divné nepřijde, že je za to lidi měli rádi a nepochybně si je i idealizovali.

P. Molík 1.3.2022 12:01

V Rusku jsou lidé jako všude jinde, vřelí, dobrotiví, ale i zlí atd. Vícekrát jsem pařil s Rusy a i s ruskými důstojníky a vždycky jsem byl ve společnosti skromných, velmi milých, pozorných a pohostinných lidí. Každý vychází ze svých osobních zkušeností.

I. Schlägel 1.3.2022 12:36

Jedna věc jsou lidé, druhá věc je režim. A režim umí udělat i z kulturních a vzdělaných lidí monstra.

K. Křivan 1.3.2022 13:29

Máte pravdu, paní Heidlerová, jsem na tom podobně. Otec měl obrovskou knihovnu, mimo jiné i ruské klasiky, mě neseděli. Neseděla mě jejich "ruská duše". Ze mne se nikdy panslavista nestal. Od svých 12 let jsem posloucha RFE a Hlas Ameriky, a říkal "V téhle zemi nezůstanu". A taky jsem 1969 v 21letch odešel do Německa.

Táta, ročník 02, byl rusofil. Měl spoustu ruských přátel, V pražských Strašnicích, kde táta bydlel, bylo ruské gymnasium, příprava mladých Rusů na české university. Všechny ještě v květnu 45 sebrala NKVD. Zmizeli na Sibiři. I ti, co se v Čechách už narodili. Zmizeli a zemřeli.

V. Kučer 1.3.2022 18:39

Geneticky se prý prolínáme s Bavorákama, Rakušanama, Maďarama, se Slovákama méně a s Polákama vůbec ne. Maďaři byli původně Moravani, Prušáci Polabští Slované a jaký je rozdíl mezi Ukrajinci a Rusy čert ví. Společným národem jsme byli někdy za praotce Čecha dnes máme podobnou pouze řeč.

M. Pivoda 1.3.2022 9:43

"... Co je nadevše jisté, skončí i poslední záchvěv panslavismu. Žádná ze zemí, které mluví slovanským jazykem, nebude chtít mít nic společného s agresorem ..."

Komentář

Jisté je to, že jistého není nic!

Š. Hašek 1.3.2022 9:32

Pan doktor se nám probudil ....

1. Politiku sleduje čtyři dny.

2. Mluví za celý svět.

3. Dokonce bude asi citovat z Karla Havlíčka a Palackého.

4. Má zajímavý slovník propagandisty Kojzara, snad dokonce zítra mezi Slovany zahrne i ministerstvo na Fidži.

Nechtěl bych takhle dopadnout, takhle "televizně".

L. Beneš 1.3.2022 9:25

Ani používání krajně expresivních výrazů (smečka atp.) v komentářích k této věci nic na její podstatě nezmění. A pokud jde o nařčení z přítomnosti nacistických elementů na Ukrajině, nejde bezpochyby o projevy antisemitismu, protože v Rusku je přítomno přinejmenším stejně tolik židů jako na Ukrajině. Jde spíše o prapor Azov a jemu podobná uskupení, stejně jako o používání nacistické symboliky extrémistickými silami na Ukrajině - různě upravených hákových křížů, nápisů SS germánskými runami atp. - a připomínání nacionalistických postav, jako byl Bandera, Šuchevyč atd.

Z. Lapil 1.3.2022 11:18

Nevím, kolik je Židů v Rusku, ale před několika málo dny povídala v rádiu nějaká Ukrajinka, že v Rusku Židé být nesměli, zatímco na Ukrajině ano, i když snad jenom na jihu (poslouchal jsem jedním uchem).

Nechci nic rezolutně tvrdit, jen si myslím, že je vaše tvrzení o množství Židů hodno kontroly.

L. Beneš 1.3.2022 12:03

Stačí se zamyslet nad řadou jmen, která znějí tak nějak německy. Ovšem i jiní mohou chodit do chrámu v sobotu.

Z. Lapil 1.3.2022 12:41

Jo, taky argument, díky. Já jen abychom nevytvořili nějaký nesmyslný mem.

L. Beneš 1.3.2022 12:44

Co je to prosím vás ten mem? Sorry jako!

Z. Lapil 1.3.2022 13:01

Něco jako jednotka kulturní paměti. Nositelem biologické paměti je gen, nositelem kulturní paměti je mem. Můj příklad: hadů je třeba se bát. Tedy "Mem je to, co všichni vědí". Wiki jako mem uvádí (schopnost) plést (svetry). Taky uvádí, že to jiní prohlašují za pseudovědu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Mem_(informace)

P. Hák 1.3.2022 14:54

Přiznám se, že tomuhle tvrzení nerozumím.

Jak "v Rusku být nesměli"? To jako že tam nesměli bydlet? Na Ukrajině Židů žilo dost, protože to bylo blíž k jejich vlasti. Na druhou stranu je málo Židů v demokratické Jižní Koreji nebo v demokratické Indii, v Pákistánu a v Jižní Africe (i když nějací tam nepochybně jsou).

Mimochodem německý, ukrajinský a polský antisemitismus vznikal právě v zemích, kde Židů žilo hodně.

Z. Lapil 1.3.2022 19:59

Já pochopil jako že v dobách hluboko predsovetskych. Nijak mě to nepřekvapilo, potíže s povolením/nepovolení pobytu jsou v téhle souvislosti odjakziva. Ale jak píšu - slyšel jsem jedním uchem

K. A. 1.3.2022 9:12

Rusové nejsou Slované :-) Celkově souhlas.

Já ovšem myslím, že patříme do střední Evropy, ale vypadá to, že tento pocit bude eurohujery pronásledován jako další konspirační narativ, viz zde:

Středoevropská identita jako součást protizápadního narativu na kvazi-mediální scéně - Terorismus a měkké cíle (mvcr.cz)

K. A. 1.3.2022 9:12

https://www.mvcr.cz/cthh/clanek/stredoevropska-identita-jako-soucast-protizapadniho-narativu-na-kvazi-medialni-scene.aspx

Z. Lapil 1.3.2022 11:24

Jo, díky za odkaz. Je to dobré shrnutí.

Pro mnohé: to, že si o něčem myslím, že je to pravda, neříká nic o tom, jestli se mi to líbí nebo nelíbí.

L. Beneš 1.3.2022 9:46

Prostě guláš.