9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

EVROPA: Konec křesťanských tradic?

Pražský magistrát zrušil každoroční rozsvěcení vánočního stromu na Staroměstském náměstí. Vedení města má prý strach, že by akce, na kterou každý rok přicházejí tisíce lidí, mohla být riziková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Selinger 28.11.2015 13:43

Kdokoliv věří v jakékoliv náboženství

je duševně nemocný.

S. Hayek 28.11.2015 13:06

Brusel a vánoční stromek

No myslím, že se v Bruselu poučili a vánoční trhy s vánočním stromkem mít budou. http://visitbrussels.be/bitc/BE_en/minisite_winterwonders/grand-place.do

A to rozsvěcení a zhasínání stromku (jak je plánováno v Praze) tam ,jak se zdá, budou mít taky.

F. Pavlis 28.11.2015 12:09

Vánoční strom

má s křesťanskou tradicí pramálo společného. Traduje se, že v Čechách byl prvně postaven v roce 1925 v Plzni. Tradice je tedy mladší než republika. K autentické křesťanské tradici patří nalhat, nekrást,  nepodvádět , ctít rodinu a tlumit sobectví a touhu po mamonu. To všechno už v Evropě dávno neplatí a křesťanství je už jen alternativním způsobem života malých skupin, k nimž nepatří snad nikdo z tzv elit, včetně politických stran, které mají v názvu slovo "křesťanská".  Lidovci se u nás křesťanství vzdali ve prospěch zisku hlasů od "atheistů" .  Opačně islám na svých tradicích trvá a nikým neohrožován prosazuje i své právní pojetí společenských vztahů. Evropa je nikde nezakotvená a konzumentský způsob života je snadno zranitelný. Obavy pražského magistrátu chápu, ale ti lidé jsou jen obrazem společnosti, která je zvolila. Bez vize, bez ideálu, bez společenské odpovědnosti s výjikou obav o vlastní postavení. Žádná agentura nenapíše "Nebude líp", ale s těmito lidmi to platí i bez agentur. Žel.

P. Klouda 28.11.2015 11:46

Re: také nesouhlasím

Jsem nejspíš polovzdělán, tkž ne moc chápu, jak toto souvisí s halvním tématem diskutovaného článku, resp. co by mohlo někomu vadit ~ v předvánočním čase ~ na heslovém názvu »Kampaň proti rasismu a násilí z nenávisti«.

I v některých příspěvcích do diskusí na N.P. se lze dočíst o souhlasu až příklonu autora takového příspěvku k násilí z nenávisti. Což mi připadá jak nekulturní a primitivní, tak nekřesťanské ~ když se vrátím k toum, o co se aspoň slovy autor článku bojí...

M. Malovec 28.11.2015 11:11

Pane Polanecký,

souhlasím s Vámi. Na druhé straně si umím představit, jak by na Krnáčovou vyrazilo maskované komando s pouty, samopaly i kanónem, kdyby se něco stalo. Prostě s opatřením nesouhlasím, ale rozumím mu. Nakonec i kdyby nebylo, jsme přeci odpovědni sami za sebe a můžeme se rozhodnout zda ze strachu na Staromák nepůjdeme.

P. Klouda 28.11.2015 10:37

Re: A do toho muslimům na truc

Milá glosa ~ bez jakékoli ironie!!

P. Klouda 28.11.2015 10:37

Re: Od chvíle,

Evropa je možná bez ochrany i "díky" něčemu jinému: že se jí ttž posledních 300 až 400 let zcela dobrovolně vzdávala ve jménu ne křesťanských, ale "humanitních" hodnot, až dospěla ke zglobalizované multi-kulti dekadenci, ve které už mladší generace jen ztěžka odliší to, co mohli odlišit ještě jejich rodiče, ale buď tak neučinili, a nebo na to rezignovali u svých dětí.

Pak se ovšem nelze divit, že lidé jako např. autor tohoto článku vidí v aktu rozsvěcení stromu na staromáku ten NEJ symbol Vánoc...

Byly sňaty či odstraněny ~ bohužel ~ i mnohé jiné "sochy"....... ,(

P. Klouda 28.11.2015 10:31

Co že jste to napsal, pane Polanecký?!!

Opravdu jste napsal jedním perem ~ počínaje názvem svého článku či úvahy ~ toto?

»Konec křesťanských tradic? ... Končí symboly Vánoc kvůli opatrnosti před islamismem? ... Pražský magistrát zrušil každoroční rozsvěcení vánočního stromu na Staroměstském náměstí. ... Přestaneme být kvůli předběžné opatrnosti zemí s křesťanskou kulturou a budeme do budoucna držet tradice už jen za dveřmi našich bytů, případně ani tam ne?...«

V řadě velkých měst ~ a v Praze jakbysmet ~ je NE vánoční, ale už předvánoční strom případně vztyčen, a hlavně rozsvícen v centru nějaké, byť i dočasné prodejní tržnice, která se od tržnic jiných liší jen nazdobením, nikoliv však cenami ~ ty jsou v Praze určitě velmi NEkřesťanské. A i kdyby byla řeč o vánočním stromku či stromu, ten je sice zútulňujícím symbolem našich Vánoc, ale ne nejdůležitějším. Vždyť ~ kncknc ~ kam nás zavede jeho historie: do Německa, kde mu byla přiřčena ochranitelská funkce, chilli šlo tak trochu o evokaci germánských pohanských kořenů; a ~ dnešnímu vánočnímu stromku se ty tehdejší německé začaly podobat až v 18.století...

... Oč starší je ale jiný, podstatnější symbol Vánoc, kterým je betlém. Protože za první doložený betlém se považuje ten, který zorganizoval začátkem 13.století František z Assisi v italském městečku Greccio. Upřímně: pokud bude na staromáku či kdekoli jinde v našem státě stát betlém, aniž by byl s fanfárami odhalen pro veřejnost, Vánoce tak, jak je známe z posledních cca 5a20ti let, budou mít svůj skutečný symbol. Ale spojovat (rádoby) křesťanskou kulturu s tím, zda bude strom ~ kdekoli ~ rozsvícen v rámci společenské akce, a pokud ne, tak vnímat naši (rádoby) křesťanskou kulturu jako ohroženu, to je stejně tragické, a! vypovídající o tom, kde ve skutečnosti jsou křesťanské tradice a kultura většiny tohoto národa. A to bez sebemenšího přispění islámu!

NE, pane Polanecký, neoficiální rozsvícení stromu na staromáku není nic, co bychom nemohli dopustit, pokud je to na Vánocích to nejdůležitější. Adventní NE.

E. Erat 28.11.2015 9:49

Autor to příliš prožívá,

tradice se porušují z různých důvodů. A i z důvodu,že se ustupuje jisté části veřejnosti.Praha měla tradici jako většina světových metropolí silvestrovského půlnočního ohňostroje.Ta se ovšem nezdála být dobrá mátkám s dětmi, a tak si na magistrátu vymohly,že teď bývá ohňostroj zcela nesmyslně 1.1. v 18.00 hod.Což je asi světové unikum.

J. Myslivec 28.11.2015 8:48

Re: Nejhorší na tom všem je,

Tak to by bylo nejlepší!!! Bohužel jevto jen zbožné přání. Přesto se občané mohou u stromů sejít a ukázat těm pomatencům, že to jde!!!

J. Kozohorský 28.11.2015 8:00

Re: také nesouhlasím

http://www.mediar.cz/norske-fondy-v-cesku-dal-investuji-do-kampane-proti-nenavisti/

J. Kozohorský 28.11.2015 7:55

také nesouhlasím

a za vrchol drzosti považuji obtížnou reklamu této politické organizace (hate free) v hlavním vysílacím čase (bylo to na nově). to mě dožralo nejvíc. návrat starých časů před pětadvaceti lety je očividný.

P. Vaníček 28.11.2015 7:48

Nejhorší na tom všem je,

že v mnoha komentářích a diskuzích už zní poraženecké:"Budeme si muset zvyknout!" Hergot,kde to jsme? Ti Sobotkové,Kalouskové,Dýnstbírové a podobní pomatenci by se měli urychleně svážet do Šaškáren!

F. Matousek 28.11.2015 7:17

Re: Autor ještě zapomněl na plastelínce,

No a kdo vlivny je proti a hlavne - nebojí se to ríct ? 

Zeman !

Z EU povazovany za cernou ovci, a vlastními médii stále drzeji ocernován, bude v budoucnosti oslaven coby bílá vrána.

Zemana jsem nevolil. Ted se stydím za svou podporu knízete a Dienstbiera.

J. Urban 28.11.2015 5:40

Autor ještě zapomněl na plastelínce,

které ultralevá EU pod rouškou humanitární pomoci vyzbrojuje proti Israeli. Možná už se ten ultralevý do byt ek v Bruseli těší na nějaký nový Mnichov, Madrid, Paříž...

Z. Jaromír 28.11.2015 5:05

Od chvíle,

kdy byla z compostelské baziliky sňata socha svatého Jakuba Maurobijce, je Evropa jakby bez ochrany.

P. Dvořák 28.11.2015 1:57

A do toho muslimům na truc

vláda schválila poslanecký návrh na zařazení Velkého pátku mezi státem uznaný svátek.