7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

EVROPA: Jistěže je to boj proti automobilům

Otevřený požadavek na omezení svobody pohybu vyjádřil novinář Roman Šitner v článku Německé dilema (LN, 20.10.2018). Záminkou mu byl povzdech generálního ředitele společnosti Volkswagen Herberta Diesse.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Forejt 6.11.2018 9:40

Evropa nebojuje, bojuje EU ....

Bojuje EU, nikoliv Evropa... a to je podstatný rozdíl !!

Autor by si měl uvědomit, že auta jsou v produkci exhalací vcelku bezvýznamná, resp. ve srovnání např. s vlaky, letadly, či takovou sopkou. Aktivní sopka vypustí při erupci škodliviny, které jsou ekvivalentem lidské činnosti za 200let !!

Naprosto famózní jsou pak důkazy typu....že na emise zemře až 5000 lidí ročně (sic).

PS ....kde a z čeho to autor bere, kdo to určuje ?? ...ach jo.

M. Šejna 6.11.2018 9:35

pane Aldo

nejen stát si toto uzurpoval (placení mýta), ale i obce si toto uzurpovaly (placené parkování).

P. Rada 6.11.2018 9:33

Re: Velmi dobrý článek.

Pane Aldo takovýchto článků na téma, že si můžeme dovolit zatěžovat životní prostředí bezproblémově dál a dál lze vyrobit na zastaralých podkladech daleko více. Nejsou k nim totiž potřeba žádné ověřitelné argumenty.

Autor toho Vašeho odkazu si např nevšímá vůbec širších souvislostí tedy nejen rozlohy ale i kolikaletý led se kde v oblasti vyskytoval.... Staré mapy, záznamy kronik... jsou totiž sice pravidelně zajímavým vodítkem ale co se týká ověřitelnosti a komplexnosti tak na druhou stranu pro globální hodnocení velice neúplným prostředkem. Kdo si kdy povšimnul jen geometrických disproporcí vůči realitě právě na starých mapách tak je mu problém jasný. Paleoklimatologie proto pracuje s celým spektrem dat které vzájemě porovnává a s toho jí vychází, že průměrná planetární tepota nevybočila za minulých 10tis let s tolerance +-0.5C. Tuto hranivi už dnešek překračuje 2x a v budoucnu už prakticky nelze odvrátit její překročení 4x i kdybychom ted všichni začali jezdit na jízdních kolech.

Teploty v geologicé minulosti ... https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/All_palaeotemps.png

Teploty v historické minulosti .... http://www.ipcc.ch/report/graphics/images/Assessment%20Reports/AR5%20-%20WG1/Chapter%2005/Fig5-07.jpg

Dnešní situace je ale už naopak o dlouhodobě podceněných důsledcích změny klimatu které pokud něco radikálního neuděláme nejspíše vyústí v katastrofu - ale to je jiné téma i když doprava a zejména osobní motorizace se na klimatickém problému značně podílí.

M. Šejna 6.11.2018 9:33

:-D - to je nářez

Zeměkoule se prý "překocuje" v Milankovičových cyklech.

Také ta informace, že Antarktida byla na starých mapách mnohem větší, což dokazuje, že byla bez ledu, ta je opravdu kouzelná.

:-D

A. Alda 6.11.2018 9:30

Nepochybná pravda.

A do toho se ještě přidávají ekoteroristi, jejichž cílem je vyhladit lidstvo.

M. Prokop 6.11.2018 9:25

Re: autor je asi levicový anarchista

To v tom máte svůj klasický hockey. Nikdo, ani autor, nepopírá nutnost určitých regulačních prvků a plateb. Má pochybnost, oprávněnou, o cílech některých konkrétních.

A. Alda 6.11.2018 9:24

No to ale až nyní,

kdy si to právo stát usurpoval.

A. Alda 6.11.2018 9:23

Slunce vodík nevyrábí,

ale spaluje. A až ho většinu spálí, budeme mít problém.

T. Hraj 6.11.2018 9:21

Re: Zákonitá situace

Vyrobit se dá (ačkoli zrovna elektrolýza je drahá). A foukat a svíti stále nemusí, protože energie se právě dá akumulovat ve vodíku. Jenomže...

Mnohem horší než s výrobou je to totiž s uskladněním vodíku. Stlačení i zchlazení je energeticky náročné (tj. snižuje ekonomičnost) a navíc malé molekuly vodíku z nádob unikají (což opět snižuje ekonomičnost). K tomu např. tekutý vodík je vysoce korozivní (všechny nádoby, ventily atd. musí být z drahého nerezu). A to úplně pomíjím otázku bezpečnosti.

Elon musk je spíš velmi schopný PR manager než vizionářský vynálezce, ale že je vodík slepá cesta, v tom má asi pravdu.

M. Šejna 6.11.2018 9:16

silně se pletete

na užívání veřejných prostranství má občan sice právo, ale nikoli vždy a jen zadarmo. Veřejná nebo statní správa má právo používání některých veřejných prostranství a veřejné infrastruktury zpoplatnit.

A. Alda 6.11.2018 9:14

Přesně tak.

Zanedlouho si už nový dům nebude moci nikdo postavit. I bohatí lidé se tak stanou relativně chudými.

A. Alda 6.11.2018 9:12

Samozřejmě.

Stejně jako boj proti dálnicím, proti elektrárnám, proti dálkovému obchodu... Zelení ekoteroristi prostě nenávidí lidstvo a chtějí ho většinu vyhladit.

Š. Hašek 6.11.2018 9:12

Re: Kvalitní a fungující hromadná doprava

Vidím to velice podobně jako Vy paní Boublíková.

Užili jsme si automobilů, dnes si užíváme hromadnou dopravu. Nelze ale generalizovat.

Máme několik známých a ti si rovněž užívají svobodu "plné peněženky". Svobodu neuvažovat o pojištění, servisech, zimních gumách, utrženého nárazníku, ........ . Myslím to vážně!

Vychází mi to pohodlí s automobilem na takových (skromně) 700 000 na patnáct let ....... a potom hromada rezavého šrotu. Ale ať si každý dělá to, co uzná za vhodné. Několik majitelů auta v mém okolí opravdu potom stále hovoří o penězích, které nemají - oni je ovšem vrazili do toho plechu a dnes přemýšlí, jestli vyjet není moc drahé.

A. Alda 6.11.2018 9:11

Tentokrát se mýlíte Vy.

Právo užívací (ius utendi) je součástí práva vlastnického.

A užívání veřejných prostranství občany obce je starobylé jako obce samy. Nejen k pohybu a k stání povozů, ale i k pasení zvěře, sběru plodů apod.

P. Rada 6.11.2018 9:10

Re: Odpověd je snadná?

Jsem pro ale jak vidno sotva komu se chce a bez společné vůle nevnímám situaci jako bezkrizově řešitelnou.

Zamilovali jsme si totiž systém enormní mobility a nechce se nám jej měnit.

https://technet.idnes.cz/jak-si-zamilovat-system-0sw-/veda.aspx?c=A121204_153944_veda_mla

A. Alda 6.11.2018 9:08

Velmi dobrý článek.

Doporučuji také článek pana A.S.Pergilla http://upergilla.blogspot.com/2018/11/antarktida-bez-pobrezniho-ledu.html, který se sice netýká přímo automobilů a jejich emistí, ale oteplovací lži obecně.

M. Šejna 6.11.2018 9:05

autor je asi levicový anarchista

autor si plete pojem "svoboda vlastnit" s pojmem "svoboda užívat".

Každý z nás si může koupit auto, pokud na to má peníze. Toto auto může svobodně zaparkovat na svém pozemku nebo ve své garáži. Pokud chce ale toto auto používat, musí už respektovat určité regulační prvky.

Základním regulačním prvkem jsou silniční předpisy. Dalším regulačním prvkem je ochrana ovzduší. No a pak je tady povinnost platit za používání dopravní infrastruktury. Pokud si autor myslí, že jako majitel automobilu si může po silnici jezdit, jak chce, kudy chce a navíc zadarmo, je to nejspíš levicový anarchista, nebo nechutný sobec.

I to parkování na veřejné komunikaci by mělo být zpoplatněno všude. Majitel automobilu totiž v takovém případě neparkuje na svém pozemku.

M. Valenta 6.11.2018 9:05

Každý všechno?

Že si každý nemůže dovolit vše se mi zdá v pořádku, auta nevyjímaje.

A. Sedláčková 6.11.2018 9:01

Re: Zákonitá situace

Mně se to líbí. Jsem závislá na veřejné dopravě, protože si nemohu dovolit jezdit autem - problém s oční vadou. Možná si někdo vybaví dost debilní seriál Knight reider o statečném muži, vlastnícím výjimečné auto, které dělá všechno za něj - od řízení po povídání s ním. V úvodu každého dílu je auto uváděno jako "auto, počítač, muž". Takové auto chci:-):-):-)

R. Dubravský 6.11.2018 8:50

Boj proti autům...

...je prostě boj proti lidem. Nic jiného.

R. Dubravský 6.11.2018 8:49

Re: Majitelé a provozovatelé automobilů plní

Nápodobně. MHD 1,5 hodiny se třemi přestupy, autem 20 min. A to je prosím tou slavnou pražskou MHD z Prahy 4 do Prahy 5.

M. Klas 6.11.2018 8:47

Re: Kvalitní a fungující hromadná doprava

Když jsem ještě pracoval, pozoroval jsem, že žena (MHD) byla často nemocná, já (autem) jsem zastonal jen velmi zřídka. K tomu ještě pro rýpaly - jezdil jsem téměř každý den mimo bydliště, vozil jsem spoustu věcí. Takže ne z lenosti.

J. Sedlář 6.11.2018 8:44

Re: Odpověd je snadná?

Pojďme tedy řešit příčiny, ne důsledky.

J. Sedlář 6.11.2018 8:42

Re: Zákonitá situace

Boží. Ten "se" co rozprostře ty "pracovní doby" to bude dělat pomocí (de)generátoru náhodných čísel ?

NMechte mě hádat, Váš status je zaměstnanec v korporátu nebo stádní ?

M. Klas 6.11.2018 8:41

Re: Zákonitá situace

Mně se líbí ten vodík vyráběný větrem a Sluncem. Kolik se ho takto dá vyrobit? A co když nebude foukat a svítit?

A. Trick 6.11.2018 8:37

Auto je sice symbolem svobody,

ale jízda autem do Prahy ztratila smysl. Sice jsem za hodinu u letiště (80 km) a co dál? Záchytné parkoviště a dál MHD? Nebo se prodírat Prahou a hledat místo k zaparkování?

To raději vlakem (170 km, bohužel) za dvě hodiny do centra a potom dojít pěšky nebo MHD. Časově to vyjde nastejno, cenově mnohem výhodněji.

J. Sedlář 6.11.2018 8:34

Re: Majitelé a provozovatelé automobilů plní

A teď si představte, že jsou rozežranci jako já, kteří to MHD mají do práce 1 hodinu, autem 15 minut. Jezdím tedy autem. Často si vozí práci domů /někdy lehkou pár kg, někdy těžší desítky kg/, jezdím tedy autem.

V. Hanus 6.11.2018 8:21

S EU

na věčné časy. Ano i minutu déle!

V. Církva 6.11.2018 8:17

Tak v každém případě

Auto je symbolem svobody. I když ještě horší je že nám EU nezdražuje jen auta ale povinností stavět pasívní či nízkoenergetické domy bude bydlení brzy superluxus pro vyvolené anebo způsobí šroubováním hypoték další finanční krizi.

M. Hatlák 6.11.2018 8:15

5 000 mrtvých?

Černí baroni, poručík Hamáček: Kefalín, tyhle starosti můžete pustit z hlavy... Lidí je na světě jako sr...ek.