7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

EVROPA: "Je čas zvážit konec eura"

Oskar Lafontaine, bývalý německý ministr, který zaváděl euro, otočil v názoru na společnou měnu o 180 stupňů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 13.5.2013 20:15

Jo, jo... utopie levicových intelektuálů -

Velmoc Evropa - přešla plynule z fáze snu do fáze noční můra.. EU = RVHP II., tak jako její předchůdkyně stagnuje a už definitivně ztratila dynamiku

J. Barto 13.5.2013 20:37

Re: Jo, jo... utopie levicových intelektuálů -

Nevím přesně, co je "utopie levicových intelektuálů". Ale vím jistě, že srovnání EU s RVHP je ubohá pitomost!!

RVHP, nikdy žádnou dynamiku neměla, byl to nedobrovolný spolek! Ale co, je to přece teď "in" plivat na společenství, z kterého jsme díky blbcům Vašeho ražení byli po desetiletí vyřazeni.

Tak jen ještě přidejte čecháčci, to vám v minulosti šlo vždy dobře !!

P. Han 13.5.2013 21:02

Re: Jo, jo... utopie levicových intelektuálů -

EU má nějakou dynamiku, nebo nebo co to tu žvástáte?

Vlastně jo, máte pravdu. Zkuste to nějak teoreticky rozpracovat. Chce to razantní titul, abyste zaujal a případně dostal grant. Evropskej. Co takhle Dynamika pohybu od deseti k pěti?

J. Barto 13.5.2013 21:04

Re: Jo, jo... utopie levicových intelektuálů -

Přesně jste popsal svůj stav.

P. Han 13.5.2013 21:17

Re: Jo, jo... utopie levicových intelektuálů -

Kdepak. Nehodlám se tam vámi nechat zatáhnout, vy si to samozřejmě užívat můžete. Je pozoruhodné, jak eurohujeři s velkými hesly o tom, že EU a euro zvláště zamezí na věčné časy válkám v Evropě, strkají celou Evropu do stavu, v jakém byla mezi světovými válkami. Snad s jediným rozdílem. Vypadá to, že tentokrát by Němci mohli mít rozum.

J. Kulheim 13.5.2013 21:37

Re: Jo, jo... utopie levicových intelektuálů -

"Ale vím jistě, že srovnání EU s RVHP je ubohá pitomost!! "

Myslím, že komunistický a západoevropský socialismus srovnávat lze. Cílem obou systémů je vybudovat tzv. sociálně spravedlivou společnost. Socialismus západoevropský je sofistikovanější. Budí zdání demokratické společnosti, ale ve skutečnosti nevládnou zvolení politici, ale vládnou nevolení bruselští úředníci, kteří jsou pod vlivem různých lobbistických skupin. Je založena na velké a paternalistické vládě, na regulaci lidského chování a na dalekosáhlé redistribuci příjmů. Dnešní budovatelé, pod rouškou solidarity občanů, nebudují solidární nebo sociálně udržitelnou společnost, ale přerozdělují peníze, které vyberou berní úřady, vybraným, zejména bohatším spoluobčanům. Co to jsou dotace, granty, a p. ?.   Peníze nedostávají potřební, kteří se dostali do problémů, ale ti, kteří “v tom umí chodit”, ti kteří mají známosti na důležitých místech. Jsou to loupežníci bez vize, bez názoru a bez charakteru. Aby se udrželi u moci, tak jsou ochotni žít na dluh a roztočit kola inflace a poškodit tak zejména nejchudší t.j. důchodce.

Čím víc socialismu, tím méně demokracie a větší chudoba. Ta úměra platí vždy, všude a bez výjimky.

Je založena na velké a paternalistické vládě, na regulaci lidského chování a na dalekosáhlé redistribuci příjmů. Dnešní budovatelé, pod rouškou solidarity občanů, nebudují solidární nebo sociálně udržitelnou společnost, ale přerozdělují peníze, které vyberou berní úřady, vybraným, zejména bohatším spoluobčanům. Co to jsou dotace, granty, a p. ?.   Peníze nedostávají potřební, kteří se dostali do problémů, ale ti, kteří “v tom umí chodit”, ti kteří mají známosti na důležitých místech. Jsou to loupežníci bez vize, bez názoru a bez charakteru. Aby se udrželi u moci, tak jsou ochotni žít na dluh a roztočit kola inflace a poškodit tak zejména nejchudší t.j. důchodce.

Čím víc socialismu, tím méně demokracie a větší chudoba. Ta úměra platí vždy, všude a bez výjimky.

V. Kun 13.5.2013 18:43

EURO

Euro nebo jakékoliv peníze nedělají hospodářský problém !!

Problém vězí zcela v jíném postoji k hospodářství.

Chytrák polanecký navruje DEVALVACI NÁRODNÍCH MĚN. Co je vlastně devalvace ?? ZDRAŽOVÁNÍ! Proč teda jednotlivé státy jako Řecko, Itálie atd. nezačnou doma se zdražováním všeho ? Přeci je to strašně lehce proveditelné. Jenže velice nepopulární , proto se machři v četně Polaneckého to hází na měnu !

P. Vaňura 13.5.2013 21:06

Zdražování? JAK chcete zdražovat v celní unii, což

je MINIMUM EU. Obyvatelé "jihu" v takovém případě budou kupovat na severu, kde jejich Euro bude mít daleko větší kupní sílu. Šlo by to jedině zvýšením DPH, což může být v zemích, kde se daňové úniky považují za národní spor též problematické.

Devalvace měny znamená zvýhodnit vývozy a zdražit dovozy. Devalvace je pro země Jihu kupodivu přijatelná.

M. Prokop 13.5.2013 18:08

"Letiště Václava Havla nepřijímá lety. Část strojů krouží nad ním"

Jen to přejmenují, průser.             :-P

S. Netzer 13.5.2013 18:29

uŽAsnÉ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Už "přejmenovali" Hradčany? Nad nimi totiž krouží Ptah ve svém vesmírném korábu.

M. Prokop 13.5.2013 18:31

Re: uŽAsnÉ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Že by z toho někdo udělal Havlov nebo Havlovice?

Hampejz už tam jednu dobu byl.

M. Prokop 13.5.2013 17:59

"Jak se může rovnat Řecko, těžící z cestovního ruchu, s průmyslovým Německem? Totéž platí i pro další státy, které jsou agrární, vůči státům industriálním."

V tom to není. Viz http://www.mises.cz/clanky/ekonomicky-nepravidelnik-xxi-robert-mundell-311.aspx

L. Šarina 13.5.2013 11:55

Na to se přišlo až nyní?

Hergot,ať je Klaus jaký je pravdu má. Po  letech se přišlo na to že státy s rozdílným stupněm výkonosti své ekonomiky nemůžu mít společnou měnu a ztrácí schopnost devalvace ?Pro pána  Jána to ví školák  z 5B,tak kam nás to ti "lunpenekonom" vedou?

J. Barto 13.5.2013 12:22

Re: Na to se přišlo až nyní?

Opravdu si myslíte, že tohle nikdo nezvažoval ?

Nejsem ekonom a tak prosím o vysvětlení, pokud se pletu.Smyslem devalvace je mimo jiné, zlevnit zboží, keré se exporuje.

To opravdu nejde udělat s eurem ?? Nelze opravdu snížit platy státních zaměstnanců , To vše EU zakazuje , či nemožňuje ?

S. Netzer 13.5.2013 12:40

"Nejsem ekonom"

To jste zde příslušníkem mizivé mešiny.

Zde je skoro každý ekonomickým expertem.

I. Lyčka 13.5.2013 14:10

Re: Na to se přišlo až nyní?

Ale jistě, že je možné snížit platy státních zaměstnanců. Ono by bylo možné regulovat i platy v soukromé sféře. Jenže to pak musíte nařídit snížení cen potravin a veškerého zboží, jinak lidé nebudou mít na žrádlo a na oblečení, o jiných věcech nemluvě

M. Prokop 13.5.2013 18:02

Re: Na to se přišlo až nyní?

Jenže to nařídit nelze, tak si holt budou lidé kupovat méně a už se to zase veze.

J. Vyhnalík 13.5.2013 16:51

Re: Na to se přišlo až nyní?

Početně je stejné, jestli se devalvuje měna, nebo sníží plošně platy. Politicky je to ovšem zásadně odlišné. Měnu devalvuje vláda (národní banka) a působí to opravdu rovnoměrně a celoplošně. Platy plošně snížit nelze je to politicky neprůchodné, nehledě na různé zaměstnanecké smlouvy atd. Navíc devalvace je "zdarma", snížení mezd by znamenalo přepsat miliony pracovních smluv a to by zadarmo určitě nebylo.

Devalvace národní měny je propojená s výběrem daní a zadlužováním země. Pokud se země zadlužuje, znamená to, že utrácí víc než produkuje. Tedy je k dispozici větší kupní síla, než je nabídka trhu. To vede k růstu cen (inflaci). Vyšší ceny znamenají vyšší výběr DPH a zároveň tlak na růst mezd, což znamená vyšší daně z příjmů. Stát tedy tím, že utrácí víc než vybírá na daních způsobuje inflaci, ale zároveň si zvyšuje daňové výnosy pro další roky, kterými snáze splatí staré dluhy. Pokud se stát zadlužuje příliš rychle, zhorší se podmínky půjček a stát musí šetřit, nebo devalvovat (politici skoro vždy volí to druhé, je to politicky průchodnější).

Pokud je společná měna, tak ta devalvuje podle průměrné výkonnosti všech. Ti, méně výkonní se tak dostanou do pasti, protože jejich dluhy rostou stále rychleji než daňové výnosy, ti výkonnější na tom naopak vydělávají.

Bohužel společná měna znamená i společné záruky za dluhy a to těm méně výkonným umožňuje půjčovat si daleko snáze a více, než kdyby měli vlastní měnu. Ani ti výkonnější si nepůjčují méně. Naopak jejich politici jsou pod neustálým tlakem (nikdy není dost peněz na všechno), aby utráceli víc, vždyť jejich sousedé mají větší dluhy a "není to problém".

Bohužel celý systém naráží na svoje dno a jsou pouze dvě cesty. Umožnit jednotlivým státům hledat svoje cesty ven s vlastními měnami a umožnit oživení životaschopného, nebo jet setrvačností dál, až se hroutí celek. Útěchou nám nemůže být ani to, že máme korunu. Krach pocítíme tak, jako tak. Pokud se eurozóna rozpadne postupně, budeme mít šanci se přizpůsobit a přežít.

M. Prokop 13.5.2013 18:01

Re: Na to se přišlo až nyní?

Tak proč to nikdo nedělá? To je vám jedna upálená bankovní úřednice málo?

Smyslem devalvace je uvést poptávku a nabídku peněz do rovnováhy.

K. Pavlik 13.5.2013 23:18

Re: Na to se přišlo až nyní?

Devalvace je mnohem lepsi - ta okrade lidi tez na hodnote jejich uspor a papirovych penez. Snizeni platu lidi o uspory neokrade a to jak jiste uznate neni to prave kradeni (ne ze by to nepomohlo).

V. Mlich 13.5.2013 11:50

Problém není EURo

Lidem je jedno, co je napsáno na těch papírkách, kterými platí. A jen uvítají, když si na cestách nemusí po každých 100 km měnit peníze.

Problém je v bruselské byrokracii, kde měnovou oblast ovládli bankovní lobysté a v rozporu s lisabonskou smlouvou vymýšlí pro své obohacení všelijaké eurovaly, fiskální unie, bankovní unie atd.

Když nefunguje ekonomika, žádná devalvace ji nezachrání, uplně stejný účinek by mělo, kdyby si trh sám srovnal ceny, ale to by nesměla Brusel do něj zasahovat. To, že nějaký stát nezvládnul přechod ze své staré hyperinflační měny na prakticky nehybné euro je jen a jen problém toho státu a kdyby se jim neposílaly dárečky na pokračování mejdanu, dávno by si všimli, že je potřeba něco udělat a taky by to udělali.

K. Pavlik 13.5.2013 11:53

Re: Problém není EURo

Vyborny komentar.

J. Kanioková 13.5.2013 12:34

Jo, jo... holt někteří elitáři pořád nechtějí uvěřit, že socialismus nefunguje..

Jen v případě, že jednotlivý stát (člověk) nese plnou odpovědnost za své činy, může to vést k dobré spolupráci. Krize Eura ukázala, že společný jmenovatel všech evropských zemí je příliš malý.  Každopádně sledování tak ryzího amatérismu ze strany politiků v plném přenosu je depresivní.... Při každé další idiotské směrnici z Bruselu si vždycky říkám, že nic idiotštějšího nás už odtud čekat nemůže. A vždycky se zatím mýlím. :-(  No, naše slavná EU se škaredě odkopává, jenže co taky od té bruselské šílené směsky socialistů, zelených a levičáků kočírovaných bývalým maoistou a předsedou komunistické strany v Portugalsku čekat?  Rozpad (nejen €zóny) může být rychlejší, než si lze v bruselském socialismu plánovitého řízení představit.

Zejména Němci mají mylný pocit, že platí Řecku (atd.). Oni ale platí euru, resp. oni platí za zachování eura !

T. Marek 13.5.2013 13:47

Re: Problém není EURo

Aby jakákoliv měna mohla plošně fungovat, musel by být vytvořen jednotně řízený stát - v podobě federace, minimálně konfederace, samozřejmě s pevnou měnovou, sociální a daňovou politikou. To museli  tvůrci  EURO vědět pokud nejsou úplně tupí. Je tedy cílem vytvoření Spojených států evropských? To je zásadní otázka na niž je třeba jasně a nahlas odpovědět. Pokud to chceme, tak rychle. Pokud to nechceme nebo neumíme a tak pryč od této drahé a nebezpečné hry. Protože, když se nějaký nesmysl přežene, vyvolává to silnou anti reakci (princip kyvadla). Zejména nepořádky na úrovni států vedou k prosazení vlád silné ruky, tedy k totalitě. Tedy znova: co vlastně chceme???

V. Mlich 13.5.2013 17:13

Re: Problém není EURo

Právě, že nic takového potřeba není, to se nám snaží jen nakukat z Brusele, aby mohli rozhodovat nad našim rozpočtem, kontrolovat naše banky, vysávat od nás peníze přes euroval, diktovat nám daňové sazby. Praha taky nekontroluje rozpočet v Dolných Kotěhůlkách a pritom všude platí stejné koruny. A když si v těch Kotěhůlkách postaví aquapark, tak jim na provoz nepřispívají z pražského rozpočtu, ale jen Pražáci, co se tam chodí koupat. A když to neutáhnou, tak jim holt nezbyde na osvetlení ani opravu kanalizace a radní, co to odhlasovali, by měli jít sedět, pokud je lidi přímo nezlynčují. Sazba daně z půdy je také všude jiná, i poplatky sa odvoz smetí atd, proč by to kvůli euru musela určovat Brusel? Hlavně ať netisknou žádné nekryté peníze a kontrola bank jen do té míry, aby se v nich negenerovaly nekryté peníze.

M. Prokop 13.5.2013 18:07

Re: Problém není EURo

Nemáte-li "politický národ", nebudou vám žádné Spojené státy evropské fungovat. Viz konec Rakouska-Uherska, Sovětského svazu, Jugoslávie, Československa .......

M. Prokop 13.5.2013 18:04

Re: Problém není EURo

Problémem je i €, i to, co píšete.

http://www.mises.cz/clanky/ekonomicky-nepravidelnik-xxi-robert-mundell-311.aspx

Eurozona prostě není optimální měnová zona.

J. Barto 13.5.2013 11:45

V českých

novinách lze napsat téměř vše.V dnešní MF čtu "zasvěcený" článek o Francii, od naší rodačky, co se tam patrně provdala a drží se za novinářku.

A klidně napíše (mimo dalších pitomostí):"třeba svátky ve Francii, mají jich tam asi sto". Nejedná se o překlep, protože začíná pro názornost některé vyjmenovávat.

V tom smyslu, jak je to neuvěřitelné, co tam socani. vyvádějí.

Francie, má přesně tolik st. svátků, jako má malá Česká republika.Jen se pochopitelně vztahují k něčemu jinému. Řada je ale shodných: 1. a 8. máj, 1. leden, Velikonoce atd.Vánoční svátky např. pouze 25.prosince(vyjímku má Alsasko, ještě 26.)

Ona klidně napíše takový nesmysl.

D. Polanský 13.5.2013 11:22

Přece nás to nemusí trápit,

máme korunu. Jen nechápu proč jsme se do EU cpali, když máme tolik chytrých hlavy jako je náš pisálek - generál po válce. To jako předtím se nevědělo, že společné Euro je sci-fi.

Bylo romantické cestovat po Evropě a v každé kapse mít jinou měnu. Dnes je to pěkná otrava.