2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

EVROPA: EU ve světle nostalgie po Františku Josefovi

Před 100 lety zemřel císař František Josef I. Nebyl to ještě konec Rakouska-Uherska jako takového ani habsburské nadnárodní monarchie (ještě další dva roky vládl císař Karel a pokračovala Velká válka).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Jansky 25.11.2016 14:51

o EU nikdo psat nebude

ten divny konglomerat nikoho neinspiruje

K. Janyška 25.11.2016 19:16

Re: o EU nikdo psat nebude

Je to zločinné spolčení rudočerných... Dzp.

Z. Lapil 25.11.2016 13:51

Tady vysloveně chybí hudební příloha

https://www.youtube.com/watch?v=3TSu2obbK2Q

B. Hudzieczek 25.11.2016 12:52

Nejen pan Josef Roth...

Pocházím z Těšínska, kde měl habsburský dvůr rozsáhlé majetky a čile investoval do rozvoje průmyslu. To mělo samozřejmě za následek velké sympatie místního obyvatelstva k Habsburkům, potažmo Františku-Josefovi. Po rozpadu R-U bylo Těšínsko rozděleno mezi dva nové státy a z vyprávění pamětníků vím, že obyvatelé Těšínska vznik nových států přijímali s rozpaky, v nové uspořádání neměli důvěru, nový úřední jazyyk neovládali a trvalo nějakou dobu než se s novou situací srovnali. Jistě k tomu přispěla i příznivá hospodářská situace 20. let, ale nostalgie po vládě Habsburků nastoupila bezprostředně po zániku R-U. Strýc mojí maminky (roč. 1899) ještě v 60. letech poslouchal pravidelně vídeňský rozhlas, znalost němčiny patřila v meziválečném období k atributům dobrého vzdělání - k plusům nové republiky patřilo i trojjazyčné základní školství.

J. Urban 25.11.2016 12:31

Neidealizujme si R-U, myslím, že ani

cimrmanologové tak nečiní, spíš si z něj laskavým způsobem (nepoměrně laskavějším, než bolševický komisař a zřejmě i vrah Hašek) dělají §randu. R-U bylo zaostalé, skomírající, politicky a národnostně nespravedlivé. S nějvětší pravděpodobností bylo nereformovatelné. Rakousko sehrálo úžasně pozitivní roli v 16. a 17. století tím, že zastavilo postup islámu na evropské území (v tom EU od počátku zcela selhala). Následně ovšem vliv Rakouska upadal ve prospěch Pruska a následně Německa. Rozpad R-U byl sekundárním problémem Evropy, primárním problémem byl vzestup německého státu a jeho agresivita. Bez angažmá Německa ve WWI (kterou ovšem spustilo zase to R-U!) by nejspíš v Rusku nikdy nedošlo k bolševické revoluci.

J. Lancik 25.11.2016 20:01

Re: Neidealizujme si R-U, myslím, že ani

Troufnu si mit svuj nazor: Rakousko hralo svou "uzasne pozitivni roli nejen ve Vami uvedenych stoletich, hralo ji i v stoletich nasledujicich. Koncem 18 st. zruseni nevolnictvi, tolerancni patent Josefa II, zakon o povinne skolni dochazce, zakladni v narodnich jazycich, V 19ctem zruseni roboty, postupne premeny spolecnosti feudalni v obcanskou a obcanske svobody, na zacatku dvacateho st. vseobecne tajne arovne hlasovaci pravo atd. Je Vam to malo pane Urbane? Uznavam ovsem, ze melo spoustu negativu jako kazdy pozitiv.

B. Rybák 25.11.2016 23:15

Re: Neidealizujme si R-U, myslím, že ani

Svou "úžasně pozitivní rolí" pouze opožděně dohánělo všechno co svým bigotním katolictvím zmeškalo a pokoušelo se napravit zločiny spáchané na národu J.A.Komenského (za Josefa II nám hrozila germanizace nejvíc)!

J. Schwarz 25.11.2016 11:48

K záchraně EU

by stačilo aby se vrátila ke skutečným evropským hodnotám a ne k neomarxistickému a utopickému nesmyslu kterým autentické hodnoty nahradila po bouřích roku 1968. Dnes obsadili souputníci generace tehdejších "revolucionářů" všechny hlavní instituce a svoje anarchisticko-levičácké hodnoty vydávají za evropské.

R. Morava 25.11.2016 12:12

Re: K záchraně EU

S tím souhlasím. Jsem zastáncem evropské unie a nesouhlasím s dnes modernism názorem, že by národní státy byly nutné řešení současné doby. A jakkoliv se tu psalo o nereformovatelnosti EU ani to by nemuselo být pravda.

Jenomže řada je především na občanech západní části EU. Dokud nevykopou svoje 68níky od koryta, není řešení. Nebýt jejich multikulturalismu a politiky otevřených dveří, byl by snad čas dát EU šanci. Ale obávám se že oni nechápou že je už kolem 12hodiny. Přitom zpráv ze světa V4, Británie, USA mají dost.

Pro nás má cenu zůstat dokud ustojíme kvóty. Je mi jedno, zda pro to použijeme pro současnou Evropu typický ignorantský postoj (pak stačí propustit vyližzadky Sobotku, Špidlu) a dělat to co socialisté umí = žvanit a nedělat nic, nebo ostré odmítnutí = pak potřebujeme nové strany a lidi.

K. Janyška 25.11.2016 9:47

Civilizace obchodem a dělení lidského světa se na nosfalgii

neptá a civilizuje civilizuje a dělí dělí. To na lidech nezáleží. To samo. SSSR, ČSSR, Jugoslávie, arabský svět tak... Dzp.

V. Kopta 25.11.2016 9:21

R-U bylo prohnilé

R-U bylo prohnilé a Franz Josef ho postupně vedl do kopru. Nerovnoprávný a byzantinský systém byl nereformovatelný a je dobře že padl. Příčinou pozdějšího vzestupu diktátorského režimu v německu nebyl rozpad R-U ale versailský mírový systém, který byl v podstatě krutou pomstou na německu. Pokud by R-U přetrvalo Hitler by ho spolnul celé a ne po částech, výsledek by byl stejný jen horší o to že by se nerozvinuly demokratické ideály za které pak bojovali naši letci a vojáci v anglii a rusku. Pokud by každý uvažoval jako řečený spisovatel, tak by třeba byly USA dodneška kolonií Británie...předválečné československo se povedlo a je stále inspirací, navzdory romantickým fandům R-U.

A. Alda 25.11.2016 9:30

Přesně tak, pane.

Naprosto s Vámi souhlasím.

P. Lenc 25.11.2016 9:55

Re: Přesně tak, pane.

Dovolím se připojit.

P. Portwyn 25.11.2016 9:30

Re: R-U bylo prohnilé

Možná ještě hůř s tím Hitlerem. Rakousko-Uherská vláda byla za WW1 už jen poskokem Němců. Těžko předpokládat, že o 20 let později by to bylo lepší...

Mimochodem poskokem Německa se R-U stalo za vlády Franze-Josefa. Vzestup Pruska a úpadek mocnářství padají i na jeho hlavu. Možná kdyby se víc opřel o Čechy než o Maďary, dopadl by lépe.

J. Urban 25.11.2016 12:36

Re: R-U bylo prohnilé

Stalo se poskokem Prusů (a později Němců) právě pro svou státní, vojenskou a v neposlední řadě i ekonomickou neschopnost. Zlom nastal nejpozději 1866 u Hradce Králové.

P. Portwyn 25.11.2016 13:38

Re: R-U bylo prohnilé

Ano, souhlasím.

R. Morava 25.11.2016 12:21

Re: R-U bylo prohnilé

Možná máte pravdu, že se Československo povedlo, ale neubránilo. Pravděpodobně by se Rakousko spojilo s Německem, tak jako Uhersko a Rakousko (a jako se Češi přizpůsobili). Ale v konci je to vlastně šul nul. Místo Československých pilotů by se legionáři přenesli do roku 1943 a místo koní by osedlali letadla. Toť hlavní rozdíl.

J. Urban 25.11.2016 12:34

Re: R-U bylo prohnilé

Ano, souhlas, bohužel. Napsal jsem téměř dtto o pár přípěvků výše, než jsem si tento přečetl.

J. Lancik 25.11.2016 20:47

Re: Ceskoslovensko se povedlo?

Castecne pravda, ale plati jen pro priznive casy, tedy jen do konce dvacatych let. Totiz uplatnovat tuhy centralizmus v mnohanarodnim state je jak rikaji anglani "recepe for disater". V prvnich deseti letech mela CSR uplatnovat zasadu TGM "demokracie je diskuze a drobna denni prace". To bylo zanedbano a bylo provedeno to nejhorsi a hned v osmnactem, zruseni zemskych snemu a snizeni zemskych samosprav na smesne minimum, pod zaminkou zjednoduseni byla zrusena zeme Slezka a bez referenda! Kdyz prisla nejhorsi hospodarska krize v dejinach, chyby a nedostatky z pocatku republiky se ukazaly, Primo zoufala bida hlavne sev. Cechach kde doly byly jedinym zamestnavatelem to zacalo skripat. Zacala doba politickych sarlatanu a zoufali lide se daji snadno zmanipulovat. Vysledkem byla mnichovska dohoda, osobne verim, ze sud. Nemci se dalo dohodnout, Moravane to dokazali v roce 1904 dohodou zvanou "Moravske Vyrovnani". Ta byla navrzena za model pro cely stat, Cs. vlada dala prednost tuhemu centralizmu, slib Slovakum z Pitsburgu dodrzen nebyl.

Poucili se Cesi? Nepoucili, zavedli po valce model zvany asimetricky a ten skoncil v r. 1993 roschoden Cechu a Slovaku. Ani z toho se Cesi nepoucili. V roce 1998 tehdejsi pedseda vlady Zeman predstavil "nove" ve skutecnosti stare Gottwaldovo statni usporadani 14cti kraju. Ignoroval pozadavek Slonzaku a Moravaku navratu k historickym zemim, navic zlovolnym zpusobem zprasil historickou zemskou hranici. Novy "recepe for disater"!

V. Kříž 25.11.2016 8:06

ck mocnářství

bylo zbyrokratizované ve stejné (nebo větší či menší míře, jak komu libo) jako EU. Jeho soudržnost však stála na historicky dané úctě k panovníkovi, na křesťanských hodnotách a prokazatelně se zdokonalujícímu demokratickému diskurzu. Zbyrokratizovaná EU dokáže leda vyvěsit modrou fangli. Úcta k orgánům je mizivá, protože to jsou osobnosti pouze uvniř světa mamutích zasedacích síní, její hodnoty vycházejí z vykonstruovaných sociálněinženýrských projektů a demokratický diskurz zmírá na úbytě.

To je ten rozdíl v "žalářích národů". Rozpad prvního byla politováníhodná záležitost. Monarchie měly možnou výhodu - nástup nového panovníka. Franz Josef ale žil příliš dlouho a Ferdinand ani Karel neměli možnost uplatnit svoje představy, tutíž se stalo, co se stalo.

Spoléhat na to, ze v jediném okamžiku vymřou všichni vůdcové EU je bláhovost. A možnost změny při deficitu demokracie je mizivá. Máme snad spoléhat na těžký válečný otřes, očistný až v dalších generacích - hrozivá perspektiva.

A. Alda 25.11.2016 7:38

František Josef byl jeden z nejhorších panovníků.

A jeho říše byla bordel a bordel, udržovaný z práce Čechů a Moravanů a Slezanů. Ne nadarmo se říkalo: kaiserei ist schlammerei. A ta říše nahnala miliony mladých lidí na smrt. A ta jeho armáda jako první použila bojové plyny (na italské frontě). A věšeli slovanské obyvatelstvo za mnohem menší prohřešky než komunisti, ba i než nacisti před heydrichiádou. Tfuj!

J. Urban 25.11.2016 12:39

Re: František Josef byl jeden z nejhorších panovníků.

To, že byl nejhorší, pramenilo patrně z jeho absolutní neschopnosti.

P. Dvořák 25.11.2016 2:18

S tou nostalgií bych to nepřeháněl.

Už tu máme nostalgii po I. republice, před časem jsem viděl pořad, kde jakási Němka vzpomínala s nostalgií na dobu za Hitlera, dnes se nám na 1. máje náměstích scházejí ti, co jsou plni nostalgie letech za Husáka, objevují se články a úvahy plné nostalgie a vzpomínek na 90. léta atd.

Ono bude důležité se podívat, kdo je plný nostalgie. Jinak bude např. na 90. léta vzpomínat pracovník z končící továrny a jinak "úspěšný", který denně vyvezl z Aromky Brno byť i jenom jeden!!! kamion s rumem, čímž na podvodu s daní z obratu vydělal kolem 500 až 600 tisíc.

T. Kohout 25.11.2016 8:28

Re: S tou nostalgií bych to nepřeháněl.

Já mám nostalgii po Josefovi II, pokud už by to měl být Habsburk.