26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

EVROPA: Co po Evropské unii?

Rozpad Evropské unie byl vždycky reálnou možností. V průběhu dějin zanikaly velké říše i malé státečky; různé konfederace a jiná uskupení mají z pochopitelných důvodů osud ještě mnohem nejistější. Netvrdím, že se Evropská unie rozpadne, a ani si to nepřeji. Nicméně měli bychom se na tuto eventualitu připravovat – což neznamená, že bychom ji měli přivolávat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 17.10.2011 21:04

článek velmi aktuální, i když

trochu míchá ideologický, ekonomický a vojenský - nebo bezpečnostní - rozměr věci. Vše by se mělo posuzovat střízlivě, ne sice úplně odděleně, ale taky to úplně nemixovat. Bezpečnostní situace by měla zůstat ošetřena aliancí NATO, na tom krom bolševiků a pár b.l.bů z čssd snad nikdo nebude chtít nic měnit. Odpadne-li ideologie EU - jenom dobře. Jednotlivé státy, jak je máme dnes, jsou sice národně svébytné a emancipované (snad s výjimkou Belgie), ale vesměs bojují se značnou zátěží parazitů, (nejen) z řad nejrůznějších imigrantů. To bude ta největší zátěž, která hrozí vyústit v nacionalistické excesy. Jinak kdo nemá euro, bude to mít "jednoduché", kdo má euro, bude si bankovky muset okolokovat (Němci už prý své kolky připravené mají).

P. Skřivan 17.10.2011 17:30

Řekl bych,

že je to spíš zbožným přáním některých mocností.

Jsou lidi, co to zjevně nechápou a nechají se balamutit, ale volný pohyb osob zboží a služeb plus jednotné platidlo v celé Evropě, to je fakt dobrá myšlenka. Ekonomicky i jinak.

Dráty, jiné měny a cla, to pro normálního člověka nenese nikdy nic dobrého. To může vyhovovat jenom těm, kteří z toho už někdy těžili nebo těžit hodlají.

O. Kadlec 17.10.2011 18:01

Re: Řekl bych,

Myslím že snad ani autorovi, a určitě zdejším plašanům prostě nedochází - co to je za síly, to jest jak mocné jsou ty "kruhy", co jim na integrované Evropě záleží, a jací outsideři pěstují sny o likvidaci EU. Chtělo by to v několika zemích najednou masové nepokoje, kterých by se ujali schopní fýreři a pinocheti. Bez likvidace demokracie se EU zhroutit nemůže, ale třeba jednou bude likvidována demokracie nejprve z evropského parlamentu, kdo ví...

Jednou to přijít musí, ale dnes je na takový konec Evropa ještě mladá.

J. Kanioková 17.10.2011 16:36

Tomáš Břicháček: Bouřlivé pozdní léto evropských centralistů:

Integrace jako všelék  -  Ve výčtu podobných prohlášení se blíže zastavím u jednoho z nich, které vypoví o celé vlně více než desítky jiných příkladů. 6. 9. přispěchala se svým manifestem "Evropa je řešení, ne problém" platforma, která si říká Rada pro budoucnost Evropy (Council for the Future of Europe), nedávno ustavená při institutu německého miliardáře Nicolase Berggruena. Ta sdružuje mimo jiné pár vysloužilých politiků, kteří spoluvytvářeli dnešní podobu EU. Figurují tam J. Delors, G. Schröder, T. Blair, F. González či G. Verhofstadt. Z dalších členů zasluhují zvláštní zmínku známí ekonomové Anthony Giddens, Nouriel Roubini či Joseph Stiglitz. Jak je zřejmé, hlavní protagonisté pocházejí z levé či středolevé části polit. spektra.

V čem má tato neobvykle mohutná vlna centralizační rétoriky svůj původ? Potíže měnové unie sice představovaly prvotní impuls, nyní jsou však spíše pozadím  Stále je mnoho dogmatiků, kteří věří, že centralizace je univerzálním všelékem, a proto ji předepisují na jakýkoli neduh. Mají tendenci přičítat to nedostatečným pravomocím EU.

Nenasytnost a nepokora tohoto typu lidí je vskutku ohromující. Nejsou to ani 2 roky, kdy vstoupila v platnost LS, která znamenala výrazný krok (pro ně) kýženým směrem. Změny, které přinesla, se ještě zdaleka nestačily zaběhnout a už zaznívají požadavky na další otevření primárního práva a další puštění žilou členským státům. To jen ukazuje, že centralizační tlaky v Unii, i když dosáhnou velkého dílčího úspěchu, jakým byl Lisabon, se ani na chvíli nezastaví. Naopak - s jídlem roste chuť.

Zvučné výstupy neuměle maskují nervozitu a bezradnost a ukazují značnou dávku intelektuální strnulosti a přístupu, který už je za zenitem a ztrácí dech. Podzim se rychle blíží... Vše už tu bylo...  Nenechme si tato řešení vnutit pod pláštíkem údajných potřeb eura. Centralisté jen recyklují a kosmeticky upravují své letité recepty.

http://www.cepin.cz/cze/clanek.php?ID=1025

J. Kanioková 17.10.2011 13:21

Krucipísek, to se ani nedá dočíst..

Pořád kdosi rozpad EU vykládá jako nějakou pohromu, do pihele! Mnohem rozumnější JE  EFTA !  EU se stala socialistickým neschopným, spíš všehoschopným molochem - Dluhovou Unií !!!

Už ať se to rozpadne, čím dřív, tím menší škody budou !!! Nejlíp to vyjádříl jeden slovenský příspěvek -  "O čo ide Bruselu?  Rozumej Nemecku? Presne ako píše montanius, Euroval nie je o záchrane Grécka. To už odpísali aj Nemci (pošlú ho do bankrotu hneď ako bude osud Európy spečatený, teda po schválení Eurovalu I, II a aj dodatkov ktoré s ním umožnia robiť to, čo chcú Nemci).

Hlavným a primárnym účelom Eurovalu je zotročenie doteraz suverénnych štátov Európy pod jarmom dlhov, kde všetky štáty (aj doteraz zdravé ako Slovensko) budú beznádejne zadlžené a závislé od Nemeckých pôžičiek tak ako sa štáty Afriky už storočie točia v bludnom kruhu dlhov. Inými slovami, ide o Dlhovú Úniu, kde otrokárom sú Nemci a otrokom je Európa počínajúc Gréckom, Portugalskom, Írskom, Talianskom, Španielskom a končiac byzvýznamnými štátikmi ako Slovensko, ktoré už teraz majú právo len plniť príkazy. "

A to zatím, chudáci Slováci, odsouhlasili zvýšení eurovalu na 780 mld.. Přitom už se nenápadně objevují informace o potřebě zvýšit na 3 bil. eur !!!

http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/8825683/Slovakia-agrees-to-expand-European-bail-out-fund.html

P. Fiala 17.10.2011 11:59

Několik faktů a čísel, a odkaz na "mocnosti"

Vliv velkých ekonomicko-vojenských komplexů na ostatní dění v menších státech je evidentní. Možno si dovzpomínat na uzavíraných poválečných smluv. Po 1.světové, po 2.světové - již jaderné, po "Studené" od 1947 a v r. 1986 v Rejkavíku mezi USA a SSSR ukončené (kdoví co vše je v tajných dodatcích).  Všechny předchozí velmoci se svými souputníky se velmi silně zadlužily vůči obyvatelstvu ve smyslu jejich práce pro potřeby zbrojení (slouží k zabíjení a ničení majetku). USA a SSSR se dohodli v r. 1986 v Rejkavíku o zásadních změnách v Evropě západnější. Najednou se kapitalisti i komunisti, začali mít rádi. Vnímáte ty dlouhá desetiletí práce na obou stranách opony, která přišla nazmar, co vše mohlo být vybudováno namísto vyzbrojování?

Čísla k jednotlivým "jevům" které určují velmoci hledejte na Encyklopedia Wikipedia (nejkvalitnější je verze v angličtině). Takže se prosím podívejte na data o ekonomikách států "G20". Kdo je to "BRIC". Uvažte vojenský potenciál v "NATO". A zapřemýšlejte si o lidech, kteří vyznávají víru v "Islám" (Korán), či víru v Křesťanství (Bible), či víry které vyznávají Číňané či Indové. Každá kultura však vyznává "DESATERO". Nenechme se mást zbrojaři a jejich mediálními kecy, že muslimové jsou náš nový nepřítel, jako dříve to byli pro občany západních států komunisté., 99,9 % lidí z těch dnešních 7 miliard z různých kultur nemá v úmyslu zabíjet se navzájem.

Važme si, že jsme členy EU, jsme méně militantní nežli USA, i když nás USA zatahuje do svých plánů stále více. Jsme vzorem pro ostatní lidi na planetě Zemi. Nemáme problém obchodovat v globálním měřítku s Číňany, Euro uznávají. Jsme vzorem pro Afričany, již v r. 2002 si ustavili Africkou Unii (54 států, 1 miliarda lidí, spousta surovin, budoucí trh s globálním významem pro EU), což ví málokdo i z našich vrcholových politiků, či novinářů. Dokonce i pan Putin bude iniciovat Euroasijskou Unii. Proč? Unie jsou efektivnější organizační celky, a jak je patrno velmi silně USA konkurujeme.

T. Blecha 17.10.2011 12:37

Re: Několik faktů a čísel, a odkaz na "mocnosti"

ane Fiala, o tom, že muslimové nejsou hrozba si běžte promluvit s Indonézskými křesťany, Koptskými křesťany v Egyptě nebo s židy v Izraeli. Není to žádná blamáž ani mediální kecy, je to holý fakt. Islám jako náboženství je nebezpečný. V naší době EU multi-kulti šílenství a politické korektnosti, kdy nám poblouznění multi-kulturalisté vtloukli do hlav, že když se k lidem jiných kultur budeme chovat slušně, tak se budou chovat slušně oni k nám. To by bylo možné možná v evropě a mezi evropským obyvatelstvem bez přistěhovalců. Ale v reálném okolním světě nikoliv.

A jak vy říkáte, že 99,9% lidí ze 7 miliard z různých kultur nemá v ůmyslu se zabíjet navzájem. V Koránu mají muslimové přímo přikázáno zabíjet bezvěrce a jinověrce donutit přestoupit na víru. Vážně si myslíte, že lidé kteří s klidným svědomím ukamenují těhotnou nevěrnou ženu, se budou k lidem jiné víry chovat slušně když oni se budou chovat slušně k nim? Měl byste se probudit.

J. Kanioková 17.10.2011 13:27

"možná v evropě a mezi evropským obyvatelstvem bez přistěhovalců".

s tímto nesouhlasím. Roky tu žijí Vietnamci, poslední dobou se tu možná i usazují Ukrajinci, kteří sem přišli za prací a jistě i další národnosti..

S těmi nemám žádný velký problém..

Ale Islám  JE  hrozba !  Nechci tady muslimy ani mešity a tečka !

S. Rehulka 17.10.2011 14:11

Re: Několik faktů a čísel, a odkaz na "mocnosti"

Pane Fialo, zdá se mi, že umíte mnohomluvně mluvit o ničem, ale čtu-li mezi řádky, vidím protiamerického misionáře, jehož statistiky jsou založeny lžích právě těch medií, kterým právem nevěříte !

"Jsme méně militantní nežli USA." Tak stupidní frázi je pohledat ! To myslíte Čechy, anebo tu Evropu ? Oboje už ty militantní USA v historii dvakrát zachranovaly. A prosím, nepřidávejte tam starý, komunistický kec, že na to vydělaly ! Nevím, jaké Vy vyznáváte Desatero, ale asi pokrytečtější, než já !

B. Volarik 17.10.2011 20:39

Re: "DESATERO

Bohuzel, Koran Desatero prikazani nezminuje. Hledal jsem v Koranu neco podobneho velmi dlouho.....nenasel.

B. Rybák 19.10.2011 14:58

Re: Několik faktů a čísel, a odkaz na "mocnosti"

Existují i mnohem promyšlenější systémy myšlení, než je (neo)marxismus, které se obejdou bez z kontextu vytržených vojensko-politických komplexů a kavárensko-intelektuálských iluzí o nezbrojení i multikulturních nepravd o stejné hodnotě a libovolné misitelnosti různých kultur (např. liberální konzervativismus).

Bez (politického) národa nemůže žádný skutečný stát, tedy ani USE vzniknout, bez masově přijaté idee nemůže žít.

PS. V té Africe se bohužel už "vylodili" Číňané.

L. Orlita 17.10.2011 8:55

pokud bude EU

nadále půjčovat Řecku, s tím, že jim za týden celý dluh odpustí, aby jim o týden později na provoz nenažraných státních Řeků půjčila znovu, tak je rozpad EU velmi blízko. A tímto způsobem můžou být vyvolány i velké nacionální vášně, takže ani jugoslávský scénář by nemusel být nemožný. To aby nakonec nejbohatší Němci nemuseli začít leštit zbraně až budou hasit celou Evropu. :)

Přede deseti lety jsem viděl video jednoho umělce, jak na stromě mává velkou červenou vlajkou s hvězdičkama- vlajková parodie na EU vlajku. A jako mladý, naivní nadšenec pro EU jsem se celkem pohoršoval. No a vidíme, že to bylo zatraceně prorocké. :)

E. Heusinger 17.10.2011 8:44

Pane autore,

porcujete medvěda, který běhá po lese a běhat bude.

Přání otcem myšlenky?

K. Janyška 17.10.2011 7:16

Po Evropské unii podle Lisabonské smlouvy bude Evropská unie, postavená na negativní smlouvě, pro odstraňování zla, které si státy EU zaváží navzájem nedělat... Dzp.

M. Zikmund 17.10.2011 6:24

To je přesně jako s těmi komunisty

Ti si také v roce 1985 nedokázali představit rozpad socialistického tábora. SSSR že by se mohl rozpadnout? Nereálné! Absudní! No a po několika letech?

Jestli se lídři EU konečně přestanou hnát za svým nereálným snem rychlé federalizace, přestanou v každém kritikovi jejich postupů vidět nenávistného nepřítele EU a konečně si přiznají, že tak zvaný sociální stát není v souladu s ekonomickými zákony, tak mají šanci  zachránit jak euro, tak samotnou EU. Jenomže, to je ta potíž, to by znamenalo konec té euroelity, která je teď u moci.  Tak se raději chovají jako Němci v roce 1944 nebo komunisti v roce 1985. Zavřít oči a ještě si tu moc nějakou dobu užít i když propast se už blíží.

M. Zikmund 17.10.2011 6:27

omlouvám se

Blbě jsem kliknul, toto měla být reakce na příspěvek pana Kadlece, že "krach myšlenky EU přece není vůbec reálný".

O. Kadlec 17.10.2011 14:36

Re: omlouvám se

Stát se může všechno. Budoucnost neznáme. Ale moc rád bych věděl, kdo v roce 1985 tvrdil že krach sovětského impéria je nereálný. Nevíte kdo?

Já trvám na tom, že "krach myšlenky EU" je nereálný, protože na této myšlence a hlavně realitě záleží milionům lidí politiky počínaje a studenty konče. Je tu evropský konsensus! No tak dobře, podle vás dominance Evropy ve světě skončí evropskou sebevraždou, třeba. Ale já tomu nevěřím. Asi si neumíte představit ty síly, které by se zvedly k odporu, kdyby SKUTEČNĚ Unii někdo ohrozil. A myslím, že by to neskončilo krachem Evropy, ale Evropskými spojenými státy. Počitám, že by zvítězili federalisté.

M. Zikmund 17.10.2011 15:13

To, co předvádíte, je jen přání otcem myšlenky

1/ Krach Evropy nehrozí, ta vždy byla a bude, ale hrozí krach EU. A to pokud političtí pštrosi nevytáhnou hlavu z písku

2/ Sjednocení do EU neproběhlo pro to, že by si to sjednocení lidé tolik přáli, až do něj své politiky dotlačili, ale naopak - politici dotlačili (a to často pod falešnými sliby) své občany  do EU. To byla pořád samá subsidiarita a ejhle hned poté se řešila federalizace. Přesto - nikdo soudný si dnes nepřeje rozpad EU, ale to neznamená, že k němu nedojde. Většině neleží na srdci tolik samotné EU, ale bojí se jakékoliv změny a nejistoty. Je to stejné jako s Československem. Nikdo jeho rozpad moc nechtěl, Češi vůbec a ani Slováci více méně ne, přesto jeho rozdělení bylo nakonec nejlepším možným řešením, bez kterého bychom se čím dál tím více vzájemně nenáviděli. Takové řeči jako "..si neumíte představit ty síly, které by se zvedly k odporu.." se tehdy vedly také a jak byl nakonec ten rozpad rychlý.

O. Kadlec 17.10.2011 15:49

Re: To, co předvádíte, je jen přání otcem myšlenky

- nikdo soudný si dnes nepřeje rozpad EU, ale to neznamená, že k němu nedojde - to máte teda pravdu.

- s Československem to nemůže souviset. Slováci si rozpad Československa přáli, Češi většinou ne. V tom případě platí vůle toho kdo chce ven z manželství. Ale vůle Řecka EU neohrozí, jen změní. Vůle Německa by ji ohrozila.

O. Kadlec 17.10.2011 0:27

A propos -

žádat po vládě, aby předestřela vizi pro případ krachu evropské unie....co takhle kdyby se Američani ptali své vlády jestli jsou v Pentagonu plány co dělat až čínské divize dobudou Washington?

V. Vérosta 17.10.2011 9:15

Re: A propos -

Milý Otakare (Oldřichu, ?), tenhle příměr přece nelze brát vážně, Číňan, Washington?? Nevěřím, za to je snad zcela zřejmé, že šance eura se za poslední měsíce dostaly na poměrně nízkou úroveň a jeho dny jsou možná sečteny, což si teda opravdu nepřeji, aby bylo jasno. A konec eura jistě otřese EU jako takovou, mohla by ovšem žít i nadále i bez společné měny, to uvidíme. A pokusit se měnovou unii konstruovat znovu na lepších, pevnějších základech. Bohužel ve vedení EU nejsou žádní ekonomové, ale jenom krátkozrací politici takže to dnes vidím docela černě, ale snad se mýlím.

J. Hejna 17.10.2011 9:33

Re: A propos -

Já to vidím růžově:

1. konec dnešního celoplošného eura,

2. konec lisabonské evropské unie,

3. neomezovaná existence a spolupráce suverénních států.

J. Kanioková 17.10.2011 13:31

Souhlas, a nejvýš něco jako EFTA

V. Vérosta 17.10.2011 14:18

Re: A propos -

Já bych ještě růžovým štetcem napsal Schengen, to je pro mně naprostý protipól železné opony. Pořád si to jako dítě užívám, když fičím přes rakouské hranice a nikde nikdo a já si jedu do Vídně na kafe! Před 25 lety science-fiction.

O. Kadlec 17.10.2011 14:25

Re: A propos -

Pane Vérosta, Euro se otřásá, ale konec peněz to nebude. Konec Evropské unie teprve ne. To nebezpečí, které nám hrozí, je "dvourychlostní Evropa".

O. Kadlec 17.10.2011 0:24

čím reálnější? krach myšlenky EU??

Krach myšlenky EU přece není vůbec reálný. To je bludička lidí, kteří byli vždycky proti. Každá myšlenka, kterou někdo realizuje ve světě, přece provokuje, aby se dali dohromady ti kdo jsou proti. Protievropské síly mohou jedině sílit, protože až donedávna byly tak žalostné, že dolů už to nešlo. Ale je veliká chyba plést si to s "krachem myšlenky Evropské unie". EU může zaznamenat zásadní neúspěch, který li ovlivní - a jednou to musí přijít, protože nic na světě nechodí od úspěchu k úspěchu. Ale ani to nehrozí krachem myšlenky Evropské unie.

J. Schwarz 17.10.2011 11:00

Re: čím reálnější? krach myšlenky EU??

EU se už rozpadla, jen o tom zatím ještě neví.

J. Kanioková 17.10.2011 13:32

Přesně !

O. Kadlec 17.10.2011 14:22

Re: čím reálnější? krach myšlenky EU??

No jistě! Zeměkouli rozkrojili jako meloun, ti nebeští cestáři, co budují galaktickou dálnici, ale v Bruselu si žijí jakoby nic.