19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

EVROPA: Černý příběh Bílé Rusi

Běloruská republika se po posledních prezidentských volbách opravdu stala „res publicou“, věcí veřejnou. Statisíce místních občanů protestují na minských náměstích a v ulicích a víceméně se za ně postavily i politické elity Evropy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Urban 26.8.2020 8:52

Seriózně srovnávat Československou socialistickou republiku konce 80. let a nynější Bělorusko je až myšlenkovou hanbou. Jde o záležitosti hodně odlišné. To by asi chtělo podrobněji vysvětlit. Z hlediska lidí nespokojených s autokratickým režimem to totiž zas až tak velký rozdíl být nemusí.

D. Polanský 26.8.2020 9:31

To je sice pravda, ale u nás se přesně vědělo, co chceme. Kdežto v Bělorusku to zatím vypadá, že tím hlavním požadavkem je odchod Lukašenka. Ostatní požadavky jsou dost mlhavé. Je pravda, že Západ rychle oponenty školí a leje do nich peníze, ale zatím jaksi nic moc. Ale časem je vyškolí. Ukázkové na počátku bylo, jak hlavní oponetka, která zdrhla, chtěla aby ji předali moc. Kdo? No aby to Západ nějak zařídil. Takové nic se u nás nedělo. Šlo to zdola.

J. Pavelka 26.8.2020 11:52

Ale jak známo žádná analogie není dokonalá, vždy jde v mnohém o něco trochu jiného a v něčem tedy může zavádět ... To neznamená, že takové srrovnání srovnání u vědomí si rozdílů je blbost...Mimochodem u nás demonstranti v r. 89 (alespoň někteří)přesně nevěděli co chtějí...ale co nechtějí to věděli, v tomto obdoba neselhává....

P. Urban 26.8.2020 15:12

Na podzim 1989 jsme chtěli svobodu slova. Plus pár dalších věcí dle původního programu OF. Později též svobodné volby a vládu bez převahy komunistů. Co bude dál, to taky nebylo úplně jasné.

Protivníkem OF bylo nejprve neschopné a rozhádané politbyro vedené Miloušem Jakešem, po jeho rezignaci úplné nuly a premiér Adamec. Před těmi se do zahraničí zdrhat nemuselo. Kdyby tenkrát stál v čele Štěpán a StB ho podporovala, kdoví, jak by to vypadalo.

V. Novák 26.8.2020 18:37

A Lidové milice...

Š. Hašek 26.8.2020 8:39

Není to až tak složité, kandidátka (samozřejmě všesvětově demogratických kvalit) proti Lukašenkovi nezískala 51%.

Jsem zvědav, jak to dlouho našim politmudrologům vydrží.

Zkráceno.

P. Milan 26.8.2020 9:16

Kolik získala bohužel nejde zjistit.

Což je prazáklad problému, který mudrování o "demogratických kvalitách" neřeší.

D. Polanský 26.8.2020 9:32

Osobně si myslím, že pramálo.

F. Navrátil 26.8.2020 7:50

Konečně politologům a komentátorům začíná docházet, o co v Bělorusku jde. Demonstrace proti Lukašenkovi jsou proruské. Lukašenko v zájmu zachování osobní moci hledal v zahraničí oporu v EU i Číně a doma zase u nacionalistů a komunistů. Čína je daleko a EU je schopna maximálně finančně podporovat své neziskové disidenty. Lukašenko je bezvýchodné situaci. Pokud se rozhodně, že se Bělorusko přikloní k EU, pak jednak přijde o levné energie a suroviny a odbyt v Rusku a jednak bude muset demokratizovat politickou scénu. To by byl jeho konec. Pokud se rozhodne pro větší integraci a Ruskem, bude rychle zbaven moci a v čele státu stane pružnější proruský politik.

P. Milan 26.8.2020 8:25

Dokud se do toho Rusáci nezačnou po svém (ne)způsobu srátt, nebudou demonstrace ani proruské, ani protiruské, domácí záležitost.

Š. Hašek 26.8.2020 8:44

Nepřesné.

Rusku stačí jen sledovat, jak okolní země neví čí jsou. Tedy stále jezdí študovat tu demogracii do brusele, aby rychle zjistily, že by jen kupovali eu plastové židle na zahradu a německé vepřové.

Mně se to zdá nesmyslné.

Je to jejich domácí věc. "Světovou" událost z toho dělají jen politici, kteří se nudí. Nudí, protože sucho se jaksi nekoná a Letná též už netáhne.

Zkráceno.

J. Poláček 26.8.2020 9:14

Chiméra. je to jejich výsostní zájem se tam s...... Rusko se angažuje v mnohem vzdálenějších destinacích, takže svoji předzahrádku si ohlídá zcela nepochybně.

P. Milan 26.8.2020 9:19

Ale jistě, ale zatím to dělali celkem nenápadně, protože angažovat se natvrdo nemuseli. Na Lukašenku stačila ekonomika.

Tvrdé angažmá by nastalo až s příklonem Běloruska k Západu nebo kdyby při relativní svobodě ekonomicky prosperovalo (což v postsovětském prostoru moc nehrozí).

I. Kellner 26.8.2020 11:20

Hnije vám Ukrajina, se svým příklonem.

Proč mají hnít další.

J. Jurax 26.8.2020 12:53

Jenže v Bělorusku není ruská menšina, která by se chtěla národně sebeurčit do Ruska i s územím ani obdoba ukrajinských banderovců, která to sebeurčení jednak do jisté míry podnítila a jednak jej celkem pochopitelně nechce dovolit. Navíc běloruské obyvatelstvo se nezdá být nějak protiruské.

Takže ukrajinský způsob hnití není v Bělorusku možný.

Š. Hašek 26.8.2020 21:37

V tomto souhlas.

J. Pokoutný 26.8.2020 7:41

A jaký je vlastně rozdíl mezi dobou Putina a Lukašenka u moci? 5 let ve prospěch Bělorusa. Jediný rozdíl, že Voloďa střídal, aniž pustil z ruky otěže moci, posty premiéra a prezidenta, zatímco Lukašenko to "vyseděl" v jediné funkci.

J. Pavelka 26.8.2020 13:22

Podobně jako v SSSR není v Rusku a Bělorusku vyřešeno střídání garniur u moci...

T. Kohout 26.8.2020 5:40

Co já pamatuji, tak Hodža byl proSSSR tak na začátku své kariéry, ale 85% svého života byl proČLR a protiSSSR. Asi tak 1 za měsíc jsem si dal 5 minutovku Radia Tirana, a to byla obzvláštní prča.

V. Novák 26.8.2020 8:24

V 80. letech hlásalo Rádio Tirana, "vřele milovaný vůdce naší dělnické strany soudruh Enver Hoxha bude i nadále bojovat proti americkému imperialismu, sovětskému sociálimperialismu a čínskému hegemonismu". Dikce připomínala onu osmdesátiletou spíkerku v severokorejské televizi. Akorát jí bylo rozumět, protože to hlásala dokonalou češtinou.

V. Kučer 26.8.2020 13:41

Také jsem v té době poslouchal Rádio Tirana, hlásili tam že Albánie ze všech stran obklopena nepřáteli buduje ten správný socialismus a v případě napadení bude agresor nemilosrdně smeten jakkoliv by byl silný.

J. Kopp 26.8.2020 3:53

Ten nadpis je zavádějící. Bílá Rus je něco jiného než Bělorusko.

Z. Koutecký 26.8.2020 0:47

Děkuji, Astone, konečně někdo pregnantně vystihl jak to v tom Bělorusku skutečně zřejmě je. Já bych vsadil na to, že Putin už má Lukašenka po krk. Otázka jen je, jak Lukašenka donutí, aby zmizel ze scény a najde za něj vhodnou proruskou náhradu, která by současnou situaci zvládla. Zatím není nikdo takový vidět. Což je do jisté míry podobné jako třeba u nás, kde se demonstruje a hlasuje vždycky proti někomu a nikdy výrazně na podporu někoho. Děláme ankety, která česká vláda byla nejhorší, ale nikoho nenapadne ptát se, která byla nejlepší. Společnost zřejmě upadá do všeobecného negativismu, což je sice typický postoj pro děti tak do 3-4 let a puberťáky, ale u dospělých už spíše jev patologický. Společnost je vlastně nemocná.

S. Donát 26.8.2020 1:43

Kopecký není Aston, nemýlím-li se.

J. Vobr 26.8.2020 2:22

ALE VŠICHNI JSME JSME GOGO ;-D;-D;-D

Z. Koutecký 26.8.2020 10:03

Jo, máte pravdu pane Donáte, asi jsem už byl ospalý. Ale až na to oslovení, bych na tom textu nic neměnil ani teď dopoledne.

J. Jurax 26.8.2020 13:02

Být proti někomu/něčemu je jednodušší než být pro někoho/něco. Být proti sjednocuje.

Kupříkladu ač má Babiš svých třicet procent, demonstrace na jeho podporu nejsou, kdežto milchvilprdí demonstrace proti byly docela početné.

J. Krynický 26.8.2020 15:44

Nebyl důvod je svolávat.

S. Pavuk 26.8.2020 0:31

Je to zložité. Na jednej strane Lukašenko, ktorý už každému lezie krkom a na druhej strane v Bielorusku neexistuje žiadna opozícia, tým viac nejako sformovaná. Existujú len nespokojní ľudia. A to je rozdiel. Narýchlo sa objavili poľskí šakali čakajúci na korisť + sankcie EÚ, to Lukašenkovi len pomôže. Udalosti sa budú ťahať. Nakoniec žlté vesty vo Francii tĺkli policajti dva roky, takže nič nové pod slnkom.

P. Milan 26.8.2020 0:09

Boha mi, PP Kopecký jako úvodník .... :-(