26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ESEJ: O dnešním Rusku (nejen) pro Američany

V šedesátých letech jsem měl jako mladý ekonom Československé akademie věd možnost být u přípravy tehdejší relativně radikální ekonomické reformy, která se pokoušela o nemožné – sloučit dva nekompatibilní ekonomické systémy, centrální plánování a tržní ekonomiku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Dvořák 18.7.2019 12:37

Re: Analýza ruskejch poměrů je dobrá, jen

Ota Šik, mýtus. Jaké asi reformy tak mohl připravovat člen ÚV KSČ? Všechno by shořelo jako papírový čert na té jeho "třetí cestě", o které i po r. 1989 pořád blekotal Dubček.

Brežněv se začínající demencí se podělal a poslal tanky.

L. Písařík 18.7.2019 10:56

Nějak jste, pane, pominul

že rozhánění opozičních demonstrantů a arestování vůdců opozice není zrovna znakem demokracie. Nějak jste pominul, že Lavrov čas od času napíše, kam namíří jejich atomové zbraně, nějak jste pominul Putinovu doktrinu, že tam, kde se cítí rusové utlačováni, má právo Rusko i vojensky zasáhnout. A přehlédl jste, že i za současného Ruska neupustila věrchuška od chvalně známého ruského zvyku oškubávat a okusovat sousedy. Některé vami vypočtené zásluhy jsou řešením situace, která se jinak řešit nedala. Snad jste, jako zkušený politik, mohl věnovat více času čtení Madridské úmluvy, než jte ji, prý pod nátlakem, koho? podepsal. Ale to už je věc minulá, stejně jako vaše minulé zásluhy. Nechejte to na dějepiscích, však oni si vyberou, co napsat dětem do učebnic. Budu rád, když budu moci si přečíst z vašeho pera kritické a nezaujaté hodnocení věcí současných.

M. Prokop 18.7.2019 10:59

Re: Nějak jste, pane, pominul

Nevšiml jste si třeba téhle pasáže? "To je ostatně i důvodem, proč je ruský systém politicky méně demokratický a více autoritářský, než bychom považovali za přijatelné. Ruská ekonomika se nachází pod viditelnou, a to velmi tvrdou rukou státního intervencionismu mnohem více, než je tomu v našich zemích. Neviditelná ruka trhu je tam potlačena více než u nás. Lidská svoboda je omezena daleko více než v naší části světa, ale přesto platí, že komunismus je v Rusku už dávno minulostí. "

J. Jonák 18.7.2019 11:44

Re: Nějak jste, pane, pominul

O národu, kterému nikdy nevadil teror svých vůdců a masových vrahů, jako byli bolševici Lenin, nebo Stalin, a v současnosti vzývá pološíleného klerofašistu Putina, se těžko může říci, že je vyspělým a svobodným národem. Václav Klaus je však jiného názoru a dokonce to vypadá, že by za putinovské Rusko, spolu s českými bolševiky, cedil svou krev .. :-))).

F. Brabec 18.7.2019 11:57

Re: Nějak jste, pane, pominul

Pološílený klerofašista :-D

M. Prokop 18.7.2019 14:36

Re: Nějak jste, pane, pominul

Taky jste článek ani odstavec nečetl?

M. West 18.7.2019 10:47

Pane Klausi

Nejak vam ta pamet neslouzi,ale da se to omluvit starim.Ja jen ze jste zapomel jak v Lanech jste si tukal a pripijel s jednim zakorenenim komunistou Grebenickem kdy jste jim lezl az jak se rika do rite, aby jste je ziskal ke svemu zvoleni.

Souhlasim stim co pise dole pan Janyska komentuji

Už vám nevěřím ani pozdravení, předsedo :):):)

J. Kulheim 18.7.2019 14:11

Re: Pane Klausi

Vy a vám podobní do parlamentu Grebeníčka zvolili. President respektoval jenom to, co přinely volby. Komunisti jsou parlamentí stranou a to nelze přehlížet. Lidé, kteří ho volili, jsou také občany ČR.

VK je k moci nepřivedl. Když bvyl ve vládě VK byla to strana, která nemohla nic ovlivnit.

M. Prokop 18.7.2019 14:37

Re: Pane Klausi

Pozor, Sohorová.

M. West 18.7.2019 16:20

Re: Pane Klausi

Pane J. Kulheim

Souhlasim s vami ale ja jsem nikdy komunistum nedal i moje rodina hlas. Jen jsem chtel napsat ze kdyz se pan Klaus od nich odvracel mohl jim to dat najevo Ten kdo volil Grebenicka mohl byt jen clovek tipu neznaleho minulosti jeho otce a strany ktera vrazdila a pachala bezpravi na lidech to je vse .

J. Kulheim 18.7.2019 17:12

Re: Pane Klausi

Já vám to věřím. V západní Evropě dostávají komunisté často i kolem 15%. Je dost pravděpodobné, že se s tím budeme muset smířit.

J. Ptáček 18.7.2019 10:45

Ruské priority

Rusko mělo, má a mít bude zcela jiný pohled na svět, než naše civilizace. Má opačné zájmy. To co říká ruský idol, Petr Veliký, ve vojenském řádu (1716) pro ruskou armádu, platí dál. Uvádí se tam obsazení Persie (dnes Írán), dá-li Petrovi Všemohoucí delší život, obsazení Indie a později Číny, jak říká carova pravá ruka, Artemij Volynskij. Je třeba se zmocnit švédských držav (Norsko, Pobaltí a Finsko), obsadit Polsko a armádu tam "dočasně" ponechat. Zasahovat do života německých knížectví. Ruská říše bude jednou sahat od oceánu (Atlantik) po oceán (Pacifik). Pro mě bude milejší, když mě čtenáři nazvou hlupákem a lhářem, než když se současná ruská věrchuška a armáda budou těmito prioritami řídit.

J. Václavíková 18.7.2019 10:48

Re: Ruské priority

Řídili by se rádi. Otázka je, jestli jim to dovolíme. Zatím nastrkali všude své trojské koně, u nás se přímo rojí a zakopávají o sebe, viz IVK.

M. Prokop 18.7.2019 10:54

Re: Ruské priority

Jistěže. Opatrnost a obrana je nutná. A podmínkou té opatrnosti i obrany je reálné vyhodnocení situace, což tohle celkem je.

F. Brabec 18.7.2019 11:59

Re: Ruské priority

Souhlas.

J. Ganaur 18.7.2019 13:46

Re: Ruské priority

Ostatně soudím, že Rusko musí být zničeno!

J. Ptáček 18.7.2019 14:44

Re: Ruské priority

Že by Norsko, Finsko, Pobaltí nebo nově Gruzie nějak ničily Rusko? Nebo Polsko že by "dočasně" okupovalo Rusko? Tomu nějak nerozumím. Asi jsem natvrdlý důchodce.

P. Portwyn 18.7.2019 22:13

Re: Ruské priority

Nojo, a ve Shrewsbury je zas dovoleno střílet Velšany z luku, ale jen do setmění. Taky to ještě nikdo nezrušil. A za zabití labutě je trest smrti...

Ne že by Rusko bylo demokratickým státem, dokonce i to impérium by si teoreticky dali líbit (byť moc dobře vědí, že mají jiné starosti), ale argumentovat vojenskými předpisy z roku 1716? Na druhou stranu se jich nemusíme bát, když teda jedou podle toho řádu a mají jen muškety a pár kanonů ládovaných zepředu.

S. Netzer 18.7.2019 10:32

ME, MYSELF AND I

a taky my achievements against dark creatures and Dark Forces.

P. Manda 18.7.2019 17:17

Re: ME, MYSELF AND I

zmiz

J. Fridrich 18.7.2019 10:14

VK je skromny, zapomnel v uvodu uvest sve predlistopadove pusobeni u W. Komarka v " prognostaku "'- takove nepodarene LIHNI soc-kapitalistu... Jinak - Rusko je stale stejne nebezpecne pro cely Svet - a nejen pro sve sousedy.. Naznak demokratizace tam byl paradoxne za opilce, ale " hrdiny na tanku " pri vojenskem puci v.Rusku jak v bananove republice - toto si mnoho nasich Rusomilek, ale i obyč. obcanu nepamatuje.. Take, ze odpraskli byvaleho clena ruske vlady Nemcova pod okny Kremlu se jaksi zapominaá...

Tak asi tak, vazeni a milý..

M. Moravcová 18.7.2019 10:47

Re:

Promiňte, ale vy jste před rokem 89 nepracoval? Určitě jste v nějakém socialistickém závodu či úřadu byl. To jen pro pořádek. Všichni jsme někde dělali. A ne všichni, co byli v "kotelně" byli odbojáři. Taky to mohli být blbci na víc nestačící.

J. Fridrich 18.7.2019 11:12

A co tim chtela básnířka říci ? Ja jsem jen opravil pana VK v tom, ze tuto kapitolu ve svem profesnim zivote vynechal.. Nic vic.a nic mene, vazena...

M. Prokop 18.7.2019 14:38

Re:

Nevynechal, zmínil.

A. Alda 18.7.2019 10:07

A opět skvělé, brilantní úvaha.

A dodatek pana Kulheima níže to ještě skvěleji doplňuje.

J. Kulheim 18.7.2019 9:59

Rusko je jiné.

S článkem pana VK souhlasím. Rusové nikdy nežili v politickém systému, který by se podobal demokracii. Mají jiné náboženství, tradice, zeměpisnou polohu, velikost území atd. Všichni nájezdníci z východu přecházeli přes Rusko.

Komunisté tam vládli téměř 100 let, u nás 40 let a v Západní Evropě nevládli vůbec. Ani komunisty nenapdlo udělat s bývalého RVHP unitární stát s centrálním vedením. SSSR byl mnohonárodnostní stát, který se rozpadl docela klidně. Dokázali se rozdělit a spolupravovat. Museli se vypořádat s důsledky světových válek.

Západní Evropa je jiná. Má jinou historii. Jiné náboženství, tradice, atd. Lidé žili v relativně svobodné společnost a výsledkem byla prosperita a lepší život občanů. ATD.

V současnosti je v Rusku svoboda občanů podstatně větší než kdykoliv historii. To platí i o životní úrovni. Udržují si náboženství, tradice, atd.

Západní Evropa jde směrem k mnohonárodnostnímu unitárnímu státu s centrálním vedením. Individuální svobuda je čím dál menší. Lidé se mají dobře, zejména díky neustálému zadlužování. Zmenšuje se bezpečnost uvnitř jednotlivých států, Podřezávají kořeny na kterých naše civilizace vyrostla. Státům, které by chtěli tento spolek opustit, jsou kladeny všemožné překážky.

M. Valenta 18.7.2019 10:49

Re: Rusko je jiné.

Rusové měli 200 let a ideální podmínky k tomu, stát se normálním státem a uzavřít tak prstenec demokracií kolem celé severní polokoule. Bohužel svoji šanci utopili ve vodce a oscilováním mezi pocity nadřazenosti, méněcennosti a sebelítosti.

Kdyby Bulgakov stále žil, mohl by psát své skvělé romány o ruské duši dál a dál.

M. Prokop 18.7.2019 10:57

Re: Rusko je jiné.

"Rusové měli 200 let a ideální podmínky k tomu, stát se normálním státem ..." - proboha, kdy?

M. Valenta 18.7.2019 11:29

Re: Rusko je jiné.

Obrovská zem, dost lidí, značné nerostné bohatství, minimálně přírodních katastrof, co chcete víc. Stačilo jen chtít.

M. Prokop 18.7.2019 14:38

Re: Rusko je jiné.

A těch 200 let?