20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

ESEJ: Elektromobilita není jen technologická změna

Mezi komentáři k mé úvaze Budeme mít „benzínovou“ policii? uveřejněné na NP 31. ledna 2022, mě zaujal ten, ve kterém stálo, že jsem na stará kolena zblbnul.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 3.2.2022 20:38

Michigan is going to open a wireless charging road for electric cars. It’s just a mile-long strip set to open next year, but it’s a start.

P. Han 3.2.2022 20:26

Ten komentář, na který Mrož reaguje, psal mašíbl jménem Zelený. U něj nic překvapivého... Ale "díky" němu jsem se aspoň dozvěděl pár věcí z historie paroplavby, které jsem neznal. Děkuji.

J. Pleva 3.2.2022 20:16

Naprostá pravda! A základem proč je tohle možné je socialismus. Většina lidí už ani nereaguje na všechny znaky socialismu. Stát nás nejdřív vysaje a s hromadou peněz nakládá podle své ideologie, nikoliv podle dobra pro plátce daní. Dotuje a reguluje podle svých šílených politiků, kdepak zůstal ten kapitalismus, t.j. rozumný vývoj, konkurence, atd. Bohužel se příliš mnoho lidí dá koupit za tyto peníze a volí tu totalitární socialistickou verbež.

P. Sura 3.2.2022 14:40

Pane Novotný, lidí, kteří tyhle věci buď vědí, nebo aspoň tuší, je skoro polovina (ti ostatní je zatím pořád dokážou přehlasovat. ale lidí, kteří VĚDÍ a jestě to umí popsat a čtivě zveřejnit, takových je velmi málo. Váš přínost v boji za rozum je neocenitelný.

J. Jurax 3.2.2022 13:16

Inu, stát nemá na rozhazování. Aby mohl dotovat jedny - elektroauta podnikatelům a výstavbu nabíječek jiným podnikatelům - musí snížit dotace jiným - třeba důchodcům a studentům slevy na dráze.

P. Pepax 3.2.2022 13:36

V této souvislosti bych chtěl poděkovat všem voličům 5-kolky za ten dáreček pro obyvatelstvo Česka.

P. Sura 3.2.2022 14:45

Copak o to, to jen znova potvrzuje, jaké svinstvo dotace jsou. Co je ale mnohem horší, že ti dotovaní "podnikatelé" mají tu drzost psát odborné články o tom, jak je "podpora zelených technologií" z kapes všech ostatních finančně výhodná. To je mlaskání jak na pódiu přes mikrofon !!!

J. Jurax 3.2.2022 16:42

Nelžou. Pro ně výhodná určitě je.

V. Kolman 3.2.2022 12:17

Souhlasím s autorem ve všech bodech.

Dokládá to i podbízení se výrobců i prodejců elektromobilů! CPOU! je potenciálním zákazníkům doslova za každou cenu. Přesto o ně není (aspoň v Čechách) valný zájem.

Naproti tomu, o nikým nedotované a neprotlačované elektro-bicykly je slušný zájem. Dokonce byly jeden čas nedostatkovým zbožím;-D.

L. Písařík 3.2.2022 14:44

Což dokazuje, že všechno je odsud až tam a dál ne.

P. Molík 3.2.2022 12:16

Bezohlední prosazovatelé elektromobility si koledují o vlastní malér.

V. Kolman 3.2.2022 12:20

Akorát to pane Molíku dopadne "jako obvykle". Zaplatíme to my všichni, zatím co "prosazovatelů" se to nedotkne - bohužel!

J. Slavíček 3.2.2022 11:37

Netroufám si prorokovat vývoj elektromobility. Na druhé straně je naprosto evidentní, že její pojetí EU (přesněji řečeno SRN), má prioritní cíl posílení německých výrobců. Francii chybí politik formátu de Gaule, takže tomu za bakšiš na její zemědělství přizvukují.

J. Jurax 3.2.2022 13:07

Ehm ... de Gaulle.

I jinak nesouhlas - posílení německých výrobců ideologickým protlačováním horších výrobků s nižší užitnou hodnotou, zato dražších, mi nepřijde jako posilování.

O. Vašíček 3.2.2022 11:27

Celkem dobře napsáno. Dotace na eMobilitu mě osobně dost vytáčí. Myslel jsem, že dotovat je zapotřebí jen veřejně prospěšný sektor, kde se neočekává nějaký zisk z provozu. Případně jako udržovací poplatek dopravní firmě pro zachování dopravní obslužnosti do Horní-Dolní.

Ale dotovat soukromému sektoru stavbu nabíječek s tím, že celý zisk pak půjde soukromníkovi do kapsy, mi nejde na rozum. V jakém směru je to veřejně prospěšné? Vrátí se ta dotace na daních?

Jaký je veřejný přínos, že se podpoří nákup elektroaut ve firmách? Proč se tedy nepodpoří nákup i běžným lidem? Že by se vědělo, že i s dotací na to nebudou mít? Tak to rozdávejme zadarmo :).

Dotují se i plug-in hybridy? Aby to nedopadlo jako v Německu, kdy se zjistilo, že takové auto bylo naposledy dobito ze sítě ve fabrice. Konečné emise jsou pak vyšší, než kdyby to nemělo žádný elektrický pohon :). Jezdím na benzin a ještě vozím 1/2t navíc.

J. Jurax 3.2.2022 13:10

No, ty hybridy si mohou nabíjet baterku zcela ekologicky pomocí svého spalovacího motoru.

V. Humble 3.2.2022 11:17

Ono to jde k zakladnimu pravidlu volneho trhu a konkurencniho prostredi. Takove prostredi vytvari tlak na vyvoj levnejsich a lepsich produktu.V EU smerujeme cim dal tim blize k centralnimu planovanemu hospodarstvi ktere ma za ucelem produkovat veci ktere EU povazuje za dobre. To vytvari tlak na formovani korupce za dotacemi i drahych produktu ktere maji horsi vlastnosti a kvalitu. Elektro auta jsou toho zarnym prikladem, Jsou velmi drahe a ekonomicka hodnota s porovnani se spalovacim motorem je miziva. Alespon ja neznam zadnou uspesnou transportni fimu ktera by pouzivala elektroauta ktere musi kazdych 200km nabijet a riskovat vymenu baterky za 500 000 po urcite dobe pouzivani nebo poruse.

J. Pokoutný 3.2.2022 11:17

Na řečnickou otázku autora "Proč se nechová Evropská unie alespoň tak racionálně jako britští premiéři v 19. století?" bych odpověděl, protože politici a koncerny naskočili na skluzavkou aktivistického hesla "Všechno je dnes politická záležitost". A brzdy zapomněli na jejím začátku.

P. Diviš 3.2.2022 9:54

Ovšem, ovšem a zajisté. Pozoruhodné je jen to, kolik lidí to nechápe. Nemyslím tím ty, kteří z té lumpárny žijí (i když i těch je čím dál, tím víc). Spíš ty, kteří následky také trpí, ale ještě jim nedošlo, že je to celé špatně. Konec konců, se socialismem, vedeným komunistickými stranami, to bylo podobně.

P. Pepax 3.2.2022 9:37

Elektromobil nemá s technickým pokrokem nic společného, bude nás stát mnohonásobně více než jen ve vyšší ceně tohoto bateriového vozítka.

R. Langer 3.2.2022 9:49

Elektromobil je zcela zbytečný, neekologický a neekonomický výrobek! ;-€

V. Kolman 3.2.2022 11:55

Podle mého mínění má elektromobil své místo v místní městské dopravě. Není ale dobré ho mocí-mermo CPÁT!!!!!!lidem místo plnohodnotného automobilu se spalovacím motorem. Navíc za nekřesťansky drahé peníze.

P. Diviš 3.2.2022 13:51

Pokud nejsou kvoty, dotace, zákazy, příkazy, trh to vyřeší.

L. Písařík 3.2.2022 14:50

Jsou ještě taková města, kde lze pojíždět autem a zaparkovat, kde potřebujete?

J. Pokoutný 3.2.2022 11:19

Jenatzy však 29. dubna 1899 ve vlastnoručně postaveném elektromobilu doutníkovitého tvaru nazvaném La Jamais Contente[4] („Věčně nespokojená“) dosáhl rychlosti 105,88 km/h. Nyní, o 123 let později, sde doporučuje jezdit moderními elektromobily 90 km/h.

V. Kolman 3.2.2022 11:58

Dobrý postřeh!!

Však ale také panu Janetzymu po rekordně rychlé jízdě shořel trakční motor;-D;-D;-D

J. Kalina 3.2.2022 8:55

Někdo níže správně rýpl do úsporných žárovek. Jen k tomu dodám, aby to bylo jasné oč jde. Pokrokový BLBEC co chtěl Šetřit elektrickou energii si k LEDce musel dokoupit i novou lampu, lustr. Teprve časem a vlivem přirozeného trhu se začali vyrábět i LED žárovky s klasickým šroubením.

Asi před 4 dny byl v TV rozhovor o zdražování všeho a kupodivu tam byl "analytik" který upozornil, že ne vše se zdražuje, dokonce mírně cenově zlevňuje. A uvedl asi 3 obory. Už to říkám už asi 20 let: stále "stejné" ceny u běžných spotřebičů pro domácnost od bíle techniky po televizory a pračky plus PC, notebooky, mobily. Jde o obory, které nejsou dotovány a regulovány a panuje tam konkurence.. Ještě bych dodal sportovní sálová obuv. V těchto oborech jsou drahé "průlomové moderní" novinky po dobo cca 1-2 roků, ale za standardní roky stejnou cenu si můžete koupit nejlepší zboží jež bylo špičkou před rokem dvěma. Je akorát úsměvné jak reklama stále nabízí, rok co rok zcela průlomovou špičku, která je vzápětí převálcována další "novinkou". Možná by hospodyňky mohly něco podobného zažít s prášky praní.

V. Kolman 3.2.2022 12:05

Mimo dané téma.

Zrnkovou kávu si melu na nástěnném (dokonalém technicky a hezkém vzhledem) mlýnku na kávu, vyrobeném ještě v Rakousko-Uhersku.

Mele dokonale a bez závad:-):-):-)

P.S.- Udělátor na "preso" mám ale už moderní:-(

V. Kolman 3.2.2022 12:26

....i LED žárovky s "klasickým" šroubením.

No právě!!

To nikým nedotované a nevnucované šroubení vymyslel už pan T. A. Edison a používá se dosud beze změny na téměř celém světě!!!!!!

L. Písařík 3.2.2022 14:57

Mýlíte se, před 35. lety jsem stavěl kotle v cukrovaru v Barmě a když došlo na montáže osvětlení, protestoval zákazník proti paticím E, protože tam, i v sousedních zemích byly všechny žárovky na bajonet.Tehdy to vyřešil dodatek ke kontraktu o dodávání žárovek z Evropy.