18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

BREXIT: Masochismus českých euroskeptiků

Velká část českých kritiků Evropské unie britský odchod ze společenství oslavuje: za ty nejznámější Václav Klaus a Petr Mach. Jen někteří přijímají Brexit s rozpaky, třeba Petr Fiala. Jsou to přitom ti druzí, kteří reagují správně. Ze tří důvodů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
E. Erat 28.6.2016 14:44

Re: Souhlas

Děkuji, štestí potřebujem všichni. Takže i já Vám ho na oplátku přeji. Ovšem nějak jsem si nevšiml, že by v EU přestaly animozity mezi státy z minulosti. Jo, když se dařilo ( za blahých časů, dávno minulých) tak tomu opravdu tak nebylo. Ale, jakmile začala jakákoliv krize tak jednotlivé státy EU vytáhly kostlivce ze skříně. Je to lidské. Nyní to budou kostlivci z UK či proti UK. A i proto je EU jako federální projekt jednoho státu utopistickým nesmyslem. Hezkých myšlenek v minulosti již bylo dost, i ten komunismus v pravém slova smyslu je pěkná myšlenka. Ale, každá i sebelepší myšlenka, která nepočítá s tím, že člověk se od pravěku v myšlení prakticky nezměnil je zrůdná. A je to cesta do pekel, možná dlážděná dobrým úmyslem.

M. Prokop 28.6.2016 8:40

Krásná ukázka, jak z relativně správných východisek

(Farage fakt nerad východoevropany v GB) lze dovodit zcela nesprávné závěry. Nejde o to, o kolik € nebo Kč bude méně na dotace. Jde o to, že ten systém je chybný a škodlivý sám o sobě a konečně ho někdo významněji naruší.

To je první krok k méně škodlivému systému.

L. Florner 28.6.2016 9:29

Re: Krásná ukázka, jak z relativně správných východisek

Optimisto. Nenaruší, jen bude méně chechtáků v systému a jediným výsledkem bude, že se o ně budou rybky víc prát. Ze slov Junckera lze dovodit, že nějaká sebereflexe na můstku fakt nehrozí, naopak, současné a budoucí problémy Británie dodají Junckerovcům více munice proti případným rebelům (zejména z V4).

P. Remeš 28.6.2016 10:10

Re: Krásná ukázka, jak z relativně správných východisek

Na druhou stranu je fakt, že současné a budoucí probléímy EU dodají euroskeptikům více munice proti případným junkerům ... ono je to fifty fifty a ten narůstající protiunijní trend uvnitř samotné EU se odchodem Britanie nezvrátí

L. Florner 28.6.2016 10:16

Re: Krásná ukázka, jak z relativně správných východisek

Ano, to souhlasím. Obecně lidé více reagují na negativní zprávy, než na ty pozitivní a mají sklon si negace pamatovat déle a přisuzovat jim větší váhu. Protiunijní trend se nezvrátí, ovšem jen málokde si budou ještě hodně dlouho ochotni zahrávat s nějakým referendem.

M. Prokop 28.6.2016 13:49

Re: Krásná ukázka, jak z relativně správných východisek

Třeba to pak také více lidem dojde, že ten systém je už neopravitelný.

Třeba i vám.

I. Mertl 28.6.2016 8:05

Tady pochopení nenajdete,

pane Kašpárku.

Místní důchodci, obcujíce z nezbytí s počítači od rána do večera, aby si mezitím jen odskočili na chudinský biftek nebo roastbeef, kteří se i v důchodu mají lépe než za svého mládí v komunismu, touží po tvrdé ruce. Vymlouvajíce se na přejmenování rumu, ztrátu pomazánkového másla a zákaz klasických žárovek - ne že by Evropa musela tolik blbnout, ale to už je byrokratickému aparátu vlastní, zchváceni hrůzou před krvelačnými muslimskými emigranty - ne že by v životě (snad s výjimkou zcestovanějších) nějakého spatřili, natož aby je proháněl z břitvou - a spojujíce svůj strach s Evropskou únií, netouží po ničem, než po zániku tohoto spolku, aby se mohli na posledních pár let vrátit do totalitního ráje, kde konečně nebudou muset - ani smět - rozhodovat o ničem. Neuvědomují si přitom, že potenci jim návrat starých časů nevrátí. Morituri te salutant, Petr Mach.

M. Prokop 28.6.2016 8:37

Re: Tady pochopení nenajdete,

Ne, nenajde, ale z úplně jiných důvodů, které vy Hujeři chápete málo, spíš vůbec.

Eunije zbloudila na chybnou cestu zeleného socialismu, nezodpovědných úředníků i politiků a tato cesta nutně vede k průseru. Někdo to vidí a protestuje , jiný čeká, co za něj v Bruseli (Praze, Londýně) rozhodnou a zda mu milostivě něco přerozdělí.

Kecy o důchodcích a návratu starých časů prostě dokumentují argumentační neschopnost dotyčného.

P. Remeš 28.6.2016 10:13

Re: Tady pochopení nenajdete,

Já to vidím naopak. Právě ti starší ještě pamatují hrůzy totality komunistické, a někteří možná ještě nacistické. Právě proto, že touží po svobodě a mají zkušenost se "sluníčkářskými" ideami totalitních režimů, proto jsou tak skeptičtí vůči současné reál-socialistické EU ...

M. Vondráček 28.6.2016 12:45

Re: Tady pochopení nenajdete,

Pane Mertl,

máte o důchodcích zvláštní představy. Soudíte podle svých rodičů ??

M. Moravcová 28.6.2016 13:04

Re: Tady pochopení nenajdete,

nějak vám zvodnatěl mozek, mladej :-)

I. Mertl 28.6.2016 15:27

Re: Tady pochopení nenajdete,

Madame, račte chodit za pětku? (Sprostota by tomu odpovídala.) Ne, milá paní, jsem starší odůchodce a vím, o čem mluvím: byl jsem svědkem nenávisti třídní, ke vzdělání a ke všemu cizímu v 50 letech, odnesla to moje rodina; i sám jsem s ní bojoval, než jsem se dostal na školu. Se znepokojením pozoruji sílící náznaky stejné nenávisti v dnešní společnosti, spojené i s násilnými výkřiky a vulgaritou (to platí jak na Vás, tak na Donáta a řadu Vašich "spolubojovníků"). Přibývá i vyhrožování. Třídní spravedlností, mladá?

R. Brzák 28.6.2016 14:47

Re: Tady pochopení nenajdete,

Pane, to o té silné ruce nad sebou posuzujete podle sebe, který jásá, když si nad sebou buduje moc, která jej má ochránit (před ekonomickou krizí či obecně před zákonitostmi ekonomiky, či před Ruskem)? To, že ta ruka je oblečena v hedvábné rukavičce a z peněz sebraných v jednom koutě Evropy přerozdělí něco i pro nás, neznamená, že nepředstavuje nesvobodu. Ostatně, touha po zavedení více a více pravomocí pro centrum k ničemu jinému nevede.

I. Mertl 28.6.2016 15:38

Re: Tady pochopení nenajdete,

I to je jen kojzarovština, pane! Já silnou ruku nepožaduji, jen se bojím, že Vaše společné úsilí k ní dříve či později povede. Nevidíte její náznaky už i v Česku? Považujete snad český státní aparát za dokonalejší než je průměrný evropský? ROzhlédněte se, prosím, pozorně! Neříká Vám nic rčení o úklidu před vlastním prahem? EU do toho není nutno primárně plést - stačí vlastní nedostatky a pitomosti. Zdravím.

R. Brzák 28.6.2016 15:49

Re: Tady pochopení nenajdete,

No hlavně že jste si tou nálepkou jist...

A naučte se číst, copak z mého příspěvku jasně nevyplývá, že jsem obecně proti přerozdělování a tedy i konceptu státu jako moci k ochraně a přerozdělování, ať už kterémukoliv?

Nechápete, že čím vzdálenější je centrum moci od občanů, tím větší je riziko, že nebude tato moc korigována a umenšována? A bez neustálého boje za svou svobodu a odpovědnost moc neustále narůstá!

I. Mertl 28.6.2016 18:49

Re: Tady pochopení nenajdete,

Jo, jsem si jist, pane. A není to nálepka, je to konstatování stylu - demagogie, jíž byl Kojzar (asi ho nepamatujete, že?) zářným příkladem. Přečtěte si prosím první větu své minulé reakce. Pokud zapřemýšlíte, mohl byste zjistit, že je to demagogie - vkládáte do mi do úst (a tím i do hlavy), co jsem neřekl. Řekl bych, že další diskuze, resp Vaše poučování, netřeba.

J. Mrázek 28.6.2016 6:28

Odliv zisků převyšuje příliv "dotací"...

Nechci nikterak zneužít příjmení autora, ale pláč není na místě. Naopak, co nejrychlejší úprk, než nám nadiktují jejich vůli a dosadí jejich protektora a navěky to budeme živit se svými třetinovými platy. Halík řve o pekelné cestě Czexitu a sám se svým morálním profilem jde příkladem, kam až lze klesnout. Petr Robejšek vše hodnotí realisticky a mít možnost ho s Klausem mít ve vedení státu, to by bylo nadějné. Drahý autore, zachovejte paniku, možná Vám placenou ....

J. Pospíšil 28.6.2016 3:13

Zabedněnost uniofilů.

Chlapče autore,

o procenta v těch groteskních radách, už dávno nejde. Jde o to odmítnout celý ten nesmyslný moloch s těmi dvojími a trojími většinami, co umožňují tvářit se schůzkám ministrů, že jsou Evropa. Konečně začíná řeč o tom, že Unie lidem žijícím v Evropě škodí. A vy melete o nějakých osamělostech v Unii vždy prohrávajících. Jakoby nebylo jedno, jestli proti těm nesmyslům, co jdou z té komise, si troufne zvednout ruku tu jeden, tu dva ministerští předsedové nebo ministři, když ostatní odmávnou komisi prakticky jakýkoli nesmysl. Začíná jít o to, nemuset o takových věcech hlasovat vůbec.

Vůbec nemusíme prohrávat hlasování v nějakém spolku, co nás nutí hlasovat o něčem, co nám škodí a co nechceme. Na to stačí v takovém absurdním spolku nebýt.

Pochopte, já už nechci, aby se našemu ministrovi nebo premierovi v radě hlasovalo komfortně a neosaměle. Já chci, aby taková hlasování pro mého ministra, a je to můj ministr, protože je to ministr vlády země, které jsem občanem, vůbec nepřicházela v úvahu.

A to ve všech vámi uvedených příkladech, které jste uvedl. Jeden nesmysl za druhým jste si vybral. A mohl jste jich uvést daleko víc. Skoro každé hlasování tam je o stejně absurdních záležitostech. Prakticky všechny návrhy jsou cestou neřešení problémů a kdyby se i realizovaly, tak budou jen škodit. Skoro se dá označit za překvapující a lidi už se pomalu začínají sázet o to, s jakou překvapivou blbostí příjde EU příště. A co se týče titulku, Vy sám jste masochista.

P. Lenc 28.6.2016 8:15

Re: Zabedněnost uniofilů.

Přesné, přesné a znovu přesné.

L. Florner 28.6.2016 8:19

Re: Zabedněnost uniofilů.

Super, reálné by to bylo, pokud by Unie a ČR měly srovnatelou ekonomickou sílu a nejlépe ještě podobný počet obyvatel. Pokud nemáte nějaký plán, jak z 500 milionů udělat milionů 10, nebo naopak z 10-ti milionů milionů 500, pak by splněním Vašeho přání byla ČR osvobozená od jakéhokoliv vlivu na Unii, ovšem s nutností dodržovat taková pravidla, jaká platí v Unii. Zejména pokud by ČR chtěla s Unií obchodovat, za čož by, samozřejmě, musela platit (ale měli bychom Pomazánkové máslo a Rum! Teda pokud bychom je nechtěli vyvážet do Unie). Menší a slabší mají totiž obecně jen dvě možnosti, pokud žijí vedle většího a silnějšího - buď ho umlátit kamenem, nebo se mu podvolit. Jinou možností je být součástí silnějšího a pokusit se ho změnit zevnitř. K tomu jsou ale potřeba spojenci a o toho nejvetšího bychom vystoupením Británie z Unie přišli. Oslavovači Brexitu tohle tak úplně nedomýšlejí. O tom je ten článek.

Jinak si ale myslím, že v Británii zvítězí rozum a Británie nakonec nevystoupí. Cameron sice tvrdí něco jiného, ale koho dneska zajímá, co říká Cameron. Otázka ale bude, jestli po aktuální výprasku bude Británie v Unii stále tím eurorealistickým členem, nebo se z toho všeho zjunckerovatí.

M. Prokop 28.6.2016 8:44

Re: Zabedněnost uniofilů.

Ano, přišli jsme o spojence v rámci systému.

Jelikož to špatné je systém, dobře se stalo.

Že by Británie nevystoupila, to by nebyl rozum, ale padnutí na prdel před špatným systémem. Historie ukazuje, že to Britové obvykle nedělají.

L. Florner 28.6.2016 9:24

Re: Zabedněnost uniofilů.

Historie ukazuje, že to dělají i Britové a pak to musí velmi nákladně hasit ("Přivezl jsem vám mír").

Otázka je, jestli je lepší rezignovat a špatný systém opustit, nebo jestli není náhodou lepší pokusit se špatný systém změnit v systém lepší. Vychytat mouchy a zlepšovat věci přitom lze velmi těžko z pozice kybice. Zatímco až se hra nepodaří a v hospodě se to semele, bude každému jedno, že ten a ten nehrál a jen kybicoval a na hudu dostanou všichni (včetně Britů). Mimoto, Britské referendum nebylo primárně o Unii, ale o vnitropolitických bojích a problémech a to už od jeho vyhlášení až do součtu hlasů. Zatáhnout do vnitropolitických bojů mezinárodní pozici země, její kredibilitu a budoucnost a prosperitu vlastních občanů je neskutečná hloupost. Britové by to, vzhledem k vlastním historickým zkušenostem, už měli vědět. Evidentně je to poznání ale (opět) minulo.

I. Schlägel 28.6.2016 13:03

Re: Zabedněnost uniofilů.

Problém je v tom, že vychytávat mouchy by měl provádět ten samý typ lidí, kteří ten systém zaneřádili. Rybník by si měli vypouštět sami kapři. Vyšší míru osobní zodpovědnosti by si sami pro sebe měli zařizovat ti samí lidé, kterým se líbí fungovat na základě kolektivní "zodpovědnosti" a de-facto anonymity. Platí to o elitách i běžných úřednících. Jediné štiky v rybníce tohoto byrokratického molochu jsou lobbisté. Možnost kontroly ze strany voličů je v podstatě minimální. Možnost, že německý socialista hlasující svatosvatě ve prospěch "Evropy" při tom nebude, řádně instruován, myslet na Německo, je naprosto iluzorní. Tam kde v systému nefunguje zpětná vazba, nefunguje ani samotný systém.

M. Prokop 28.6.2016 13:52

Re: Zabedněnost uniofilů.

Britové nebojovali za nás (my jsme s nimi smlouvu ani neměli). Ovšem za sebe bojovali, jednu dobu proti prakticky celé tehdejší německé EU s podporou SSSR.

Na možnost změny v lepší systém nevěřím minimálně od LS. Co krok, to špatným směrem.

O. Uživatel 28.6.2016 8:51

Uživatel požádal o vymazání
L. Florner 28.6.2016 9:36

Re: Zabedněnost uniofilů.

Nemusí vyhrávat často, stačí když vyhraje jednou, pokud jsou následky velmi škodlivé. Švýcaři měli kliku v dostatku informací a rozumu kupříkladu při referendu o paušálu placeném každému obyvateli Švýcarska. Pokud by se rozhodli jinak, nejspíš by to nějakou dobu fungovalo a pak by musela nastoupit vláda a rozhodnutí upravit tak, aby se nezhroutil Švýcarský imigrační a finanční systém. To je korekce chybných rozhodnutí a protože demokracie má na chybná rozhodnutí nárok, není na korekci nic zlého. Naopak, je to sebezáchovný mechanismus, který by demokracie mít měla. Stejný korekční mechanismus by měli použít Britové, jinak se ocitnou na periferii EU, jejíž pravidla budou muset dodržovat, za přístup k ní platit a jejíž obyvatele budou muset zaměstnávat (pokud se to vůbec ještě někomu vyplatí tam jet). Tudíž podmínky stejné, jen horší pozice s menším vlivem.

O. Uživatel 28.6.2016 10:05

Uživatel požádal o vymazání
L. Florner 28.6.2016 10:31

Re: Zabedněnost uniofilů.

Pane Chodovsky, my až tak rozdílní v postojích nejsme. Taky si myslím, že každý má právo vybrat si cesrtu sám, jen k tomu potřebuje dostatek informací. Pokud si vyberu cestu do propasti, protože mi někdo u směrníku řekne, že tudy je to nejlepší a můžu klidně běžet se zavřenýma očima, budu opravdu vděčný za korekci (oči otevřu, nebo se najde někdo, kdo mi vysvětlí vliv gravitačního zrychlení a brždění o tuhou překážku na mé tělo a další fyzickou existenci). Pak bude na mě jestli se rozhodnu poslechout poradce u směrníku, když už jsem tedy na tu cestu vyrazil, nebo vycouvám a vyberu si cestu jinou. Moje rozhodnutí reflektující to, co je pro mě nejlepší. Politická reprezentace Británie se teď může rozhodnout, co je nejlepší pro Británii. Osobně si myslím, že rozdíl 650.000 lidí není dostatečně průkazný na to, aby Británie učinila tak zásadní krok a nejspíš směřovala mimo jiné k rozpadu, ale to je jen můj názor a nikomu ho nenutím (ale právo ho sdělit zcela jistě mám).

Názory jsou vždycky jen sděleným pohledem na danou problematiku. A i te pohledy mohou být špatné nebo správné s ohledem na cíle, kterých má být dosaženo. Pro Hitlera byl špatný názor, že by měl nechat Židy a Polsko napokoji. Pro ČSR byl špatný názor, že by měla rezignovat na spojenecké závazky a později předat pohraničí. Naopak, pro druhou stranu to byl názor správný, protože koreloval s jejich cíli. Čili, špatnost a správnost názoru je ošemetná půda záležející na kontextu a straně, na které zrovna stojíte.

Ale obecně jsem rád, že existují různé pohledy. Do doby, než někdo svůj pohled začne prosazovat silou, je pro mne existence více pohledů rozhodně obohacující.

J. Heincl 28.6.2016 10:47

Re: Zabedněnost uniofilů.

Mám jednu zásadní otázku. Kdo ze dvou lidí má pravdu o cestě do propasti, když si jeden myslí, že v propasti skončí ten, kdo opustí EU a druhý si myslí, že v ní skončí ten, který v EU zůstane.

L. Florner 28.6.2016 11:11

Re: Zabedněnost uniofilů.

Zkuste se na to podívat objektivně. Británie ještě ani nevystupuje a už se jí zdražuje úvěrování, zastavují se zahraniční investice a třetina podniků zastavila příjem zaměstnanců. Jedním z nejsilnějších argumentů zastánců Brexitu bylo vypořádání se s východo a středoevropskou imigrací, což začíná nést trpké ovoce, podobně jako nereálné představy o tom, kolik Británie ušetří. Unie sama zatím nějaké výrazné problémy nezaznamenala (mimo propadů burz, ovšem ty se dějí celosvětově), naopak, Juncker cítí příležitost k utažení šroubů. Možná skončíme v propasti na obou stranách. Zatím to ale vypadá, že Británie má k okraji o dost blíž.