1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

BIG BEN: Konzervativismus se přesunul k liberalismu

V Británii „liberalizace“ konzervatismu začala za Camerona, když musel vládnout v koalici s Liberály. A už to tam zůstalo, nejen u Mayové, ale i u Johnsona. Ten sice dotáhl do konce brexit, ale nesplnil mandát, k němuž získal tak velkou většinu i od zcela nových voličů ex-Labour.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Cícha 29.10.2022 8:36

W,Churchilla nemůze oživit ani ta nejmodernější medicina...bohužel

V. Cícha 29.10.2022 8:30

V Italii po pogresivním liberalismu není ani stopa, myslím. Otázka je, která evropská země bude italii následvat... a nebo Madarsko?

P. Hák 29.10.2022 8:23

Nemohu posoudit, zda byl plán paní Trussové správný či špatný. Netroufám si to ani odhadnout, ono v ekonomii je vůbec těžké predikovat, kam takové reformní plány povedou.

Ale PROVEDENÍ plánu svědčí o špatné politické práci. Pan Sidlichovsky cituje Telegraph: "sice zpackali provedení reformy, ale analýza (..) byla správná". Což je úchvatná věta na úrovni výroku "herní taktiku jsme stanovili dobře, to jen soupeř ji nerespektoval".

Politik není posuzován podle analýz, ale podle toho, co dokáže prosadit. Aby to dokázal, potřebuje si zajistit, třeba i taktizováním, podporu aspoň ve vlastní straně. Liz Trussová to evidentně nedokázala a tudíž jako politička fatálně selhala.

P. Hák 29.10.2022 8:33

Tady mi to nedá nevzpomenout na různé reformy, hlavně tu důchodovou, připravené ODS a Kalouskem. Samozřejmě nevíme, jak by to dopadlo, ale že reforma je třeba, bylo jasné i leckterému levicovému ekonomovi. Jenže pravice tak zpackala provedení, že reformy šly do kytek a sama myšlenka reformy byla nadlouho poslána k ledu. Největší chybou vládních politiků byla tehdy arogance typu "kdybyste věděli, co chceme dělat, nikdy byste nás nevolili" a chování "nejste ve vládě, tak držte hubu" (to druhé pokud vím výslovně neřekli, to první údajně ano). To všechno v situaci, kdy bylo třeba zajistit podporu napříč politickým spektrem...

No a tím se dostávám k otázce, jaká je inteligence Liz Trussové. Že neumí zeměpis už víme z jejího účinkování ministryně.

Premiéra Sunaka hodnotit zatím nemohu. Jo, je možné, že je zaháčkován do Velkého Resetu, ale to neznamená, že mu Liz Truss musela vlastní neschopností takhle umést cestu.

S. Sidlichovsky 29.10.2022 8:48

Pane Háku, síla té hysterie, kterou její vítězství yvvolalo, (některé autory té hysterie jsem výše jmenoval) byla vskutku nečekaná. K tomu se přidali i vlastní poslanci, kteří prostě neunesli, že jejich kandidát, který vítězil ve všech kolech toho parlamentního klání, dostal ve volbě členské základny na zadek. Podle odhadu televize GB News (konkurence BBC zprava) by do nové Konzervativní strany přešlo 70-75 % členstva). Všímáte si pouze reakce redakce Telegraphu, no, oni jsou vždycky jaksi učesanější.

Žádné fatální selhání Liz Truss se nekonalo.

P. Hák 29.10.2022 9:17

"Žádné fatální selhání Liz Truss se nekonalo."

Takže Liz Trussová nebyla ta, která po pár dnech vyletěla z čísla 10 jako čert z elektriky?

Nevšímám si pouze reakce Telegrafu. Četl jsem celý Váš příspěvek. Opakuju: úspěšnost politika se měří tím, co prosadí. Nigel Farage nebo Boris Johnson úspěšní byli.

To, že je třeba nová konzervativní strana, je nepochybně pravda, ale to s mým příspěvkem nesouvisí.

S. Sidlichovsky 29.10.2022 9:29

Jen se obávám, že kdo se postaví ortodoxii těch výše jmenovaných, jejich skupinovému myšlení a New World Order bude smeten okamžitě.

P. Hák 29.10.2022 9:34

No, zrovna Liz Truss se New World Order moc nestavěla, ve světovém měřítku - teda soudě podle toho, co bylo v médiích, třeba kecají.

Nakonec byla částí Johnsonovy vlády.

Opakuju otázku, a je to otevřená otázka - myslíte, že je inteligentní?

S. Sidlichovsky 29.10.2022 9:44

Můj názor je: rozhodně ANO.

A že si musí zajistit podporu vlastní strany, vždyť ona ji měla a to její nejcennější části - členské zákjladny. To jen ti poslanci, kteří do Konzervativní strany zabloudili bůhví odkud, ji podrazili (za pomoci Komise 1922) a patrně budou v příštích volbách vymeteni, členská základna zůstane. ať už ve straně nové nebo stávající. Konzervativci stále ještě nemusí volby prohrát - a taky se nestane pokud je povede Kemi Badenoch s Liz Truss jako kandidátem na vysokou vládní funkci. .

P. Hák 29.10.2022 10:01

Někdy je prostě třeba i taktizovat. Jako ministryně nepochybně situaci ve straně znala. Mně přijde, že šla hlavou proti zdi stranického establishmentu.

Pokud volby něco změní, bude to jen dobře.

Ještě položím otázku k tomu NWO. Liz Truss byla/je úzkou spojenkyní Bidenovy administrativy, premiér Sunak naopak kritizoval (podle uvedené citace) "stupidní války". Zrovna tak jeho kritika progresivistů nezní konzervativním uším špatně. Jak to vidíte Vy?

Uznávám, že někdo může při nástupu do předsednické funkce mluvit rozumně, ale pak obrátí do protisměru. Viz proměna Fialova postoje k EU.

S. Sidlichovsky 29.10.2022 10:22

O žádném příklonu Liz Truss k Bidenovi nevím. Ale nechme to, čas ukáže.

S. Sidlichovsky 29.10.2022 9:47

Ale díky za reakci, moje příspěvky tady obvykle žádnou reakci nevyvolávají.

P. Hák 29.10.2022 9:54

Nejvíc reakcí vyvolávají radikální krátké komentáře. Napíšte-li delší příspěvek nebo se zamyslíte, bývá reakcí méně. Ledaže by zase byl hodně kontroverzní...

J. Jurax 29.10.2022 13:40

No to víte, kdo má číst dlouhé a i fundované rozbory, jimž navíc nerozumí - co je nad půltucet řádek je moc dlouhé a pokud tam nejsou urážky a vulgarity, jimž naopak rozumí každý, je náročné smysluplně reagovat ... :-)

P. Hák 30.10.2022 8:08

Ano, tak nějak :-)

S. Sidlichovsky 29.10.2022 10:08

Ještě je na místě, abych vzpomněl jeden další faktor. Vládní strany v Británii se obvykle dožívají tak 13-14 let

Pak už všelijací ex-ministři a další politici nedokážou ztlunit v sobě frustraci z toho, že byli opomenuti.

Tak tomu bylo u vítězství konzervativců v roce 1951, jež trvalo do roku 1964, Labour triumfovali v roce 1997 a skončili v roce 2010. Výjimkou bylo vítězství konzervativců v roce 1992, ale ty poslední jejich roky už byly ve znamení hořkých bojů. (vzpomínáte ještě na Majorovy bastardy).

P. Hák 29.10.2022 10:12

Jasně, vzpomínám. Jinak ten tucet a něco let je ještě hodně, v porovnání s kontinentálními vládami.

S. Sidlichovsky 30.10.2022 7:46

Pane Háku, já jsem si tu včerejší besídku s Vámi užil. Ale měl bych ještě jeden dotaz.

Když už se účastním besídky v Telegraphu, tak většinou nezapomenu napsat, jak žádoucí by byl návrat Doma Cummingse (patrně do vysoké funkce v té nové Konzervativní strany).

Boris "dělal" vize, detailem se nezabýval a tu praktickou každodenní politiku za něho dělal Dominic Cummings. Sešup Borise - podle mého nízoru - začal ve chvíli, kdy ho milostpaní novomanželka v Downing Street zlikvidovala.

Docela by mne zajímal Váš názor. On by Farage i Dom snad dokázali odložilt tu nevraživost, která mezi nimi panovala.

S. Sidlichovsky 30.10.2022 8:02

Prosím, ještě jednu pzn.

Hvězda Telegraphu Allison Pearson před časem publikovala takovou mírnou kritiku Cummingse. (velice slušnou, to ona vždyckyú). Napsal jsem jí, že Dom byl v té vládě jediný (byl šéf poradců Borise), kdo měl sílu a intelekt si poradit s BBC, Civil Sertvice a všemi těmi "woke" a všemi těmi, kterým se stýskalo po EU.

Allison na příspěvek reagovala - dala mi za pravdu-

P. Hák 30.10.2022 8:06

Pane Sidlichovsky, děkuji.

Vy tu britskou politiku zřejmě znáte mnohem lépe než já - mohu hodnotit pouze viditelné výstupy. Jestliže DC pomohl prosadit "Leave", byl dle mých kritérií úspěšný. Zda ona aféra byla záminkou nebo skutečným důvodem, už nemohu posoudit. Také nevím, zda šlo výlučně o dílo paní manželky nebo za tím stály ještě jiné zájmy. Myslím ale, že nevraživost s Faragem roli nehrála.

Dom Cummings je zřejmě schopný člověk. Na mne to působí tak, jak jste to popsal - Johnson byl tváří, komunikátorem s veřejností, Cummings tím, kdo plánuje. Zbavovat se schopných lidí není moc moudré. Spolupráce s DC by pro torye patrně byla užitečná, ale nevím, zda by bylo možno jej vrátit na mediálně exponované místo.

Pro změnu se zeptám Vás - jak vidíte možnost spolupráce toryů s osobnostmi z malých stran, hlavně UKIP? A co si myslíte o Laurenci Foxovi?

S. Sidlichovsky 30.10.2022 8:19

Spolupráce Toryů s řadou osobností z UKIPu a Reform by byla jistě užitečná. Laurence Foxe jsem až tak moc nesledoval, nevím.

P. Hák 30.10.2022 8:31

Myslíte, že je možné je integrovat do Konzervativní strany?

S. Sidlichovsky 30.10.2022 8:43

Myslím, že do té stávající Konzervativní strany NE( jak správně říká Lord Frost, tam je příliš mnoho Soc Dem) , ale pokud by opravdu vznikla "True Conservative Party" pak by to bylo dokonce přirozené a vysoce žádoucí.

P. Hák 30.10.2022 9:03

Děkuji, potvrdil jste to, jak se mi jeví "konzervativní" strany po Evropě, konkrétně třeba CDU. Myslím, že duch progresivismu do nich zalezl už příliš hluboko. Bude třeba nových stran, ale to může nastat až po fatálním neúspěchu stran stávajících. Což chvíli potrvá, protože stávající příznivci pořád volí ze setrvačnosti stejně, ač jich ubývá.

U nás skutečná konzervativní strana nikdy nebyla, i když část ODS se k tomu hlásila...Měla by být. Myslím ale, že nevznikne na pravolevém dělení.

A je otázka, zda stačí vzniknout, zda nebude dřív nastolena diktatura. Bude záležet na společensko-ekonomickém vývoji.

S. Sidlichovsky 30.10.2022 9:15

Souhlas. Naprostý.

S. Sidlichovsky 29.10.2022 1:24

Prosím, zkuste si přečíst diskusi pod jakýmkoliv článkem v Telegraphu, který se týká pádu Liz Truss a nástupu Sunaka - budete asi překvapeni, kolik podpory Liz Truss se tam od členů Konzervativní strany dostává a zároveň jak hlubokou nedůvěru budí Sunak. Poslanci si prosadili svoji preferenci bez ohledů na přání členské základny. Pak těch 14 % je snadno vysvětlitelných. Často se tam setkáte s požadavkem na založení nové Konzervativní strany.

Liz Truss vše směřovala k růstu ekonomiky (2,5 % již v příštím roce), který by ty daňové úlevy zaplatil. Strategie možná, možná trochu riskantní. ale to bylo to, co britská ekonomika potřebuje především. ,

S. Sidlichovsky 29.10.2022 1:29

Za její ekonomické reformy se postavil např. prof. Patrik Minford (byl jediným ekonomem, který se postavil za min. předsedkyni Thatcher, když 365 ekonomů zaslalo v roce 1981 dopis do Times se stížností, že, rozpočet zhorší recesi a že monetaristický "exporiment" by měl být ukončen). Minford: I championed Trussonomics".

Za ekonomický program Trussové se postavila i dnes jedna z nejtěžších vah dnešní britské politiky Lord Frost- ex-britský vyjednavač s EU, konzervativní ekonomové Liam Halligana a Andrew Lilico:

Lilico: Konzervativní poslanci parlamentu zesabotovali rozumný ekonomický plán Trussové (konzervativní poslanci ve všech kolech hlasování upřednostnili Rishi Sunaka, o vítězstváí Trussové pak rozhodla až členská základna).

Halligan: Debakl plánu Trussové je ekonomická tragedie.

Za ekonomický plán Trussové se postavila i redakce Telegraphu: "sice zpackali provedení reformy, ale analýza Trussové a Kwartenga (min. financí) byla správná.

Obdobné výroky lze číst i od Dana Hannana , ekonomických hvězd Telegraphu Matthew Lynna, Camilly Tominey a dlouhé řady dalších

Prostě, Trussová se odvážila nerespektovat ortodoxii IMF, World Bank, davoského Schwaba, Bidena, EU, Scholzeho, britských stoupenců EU, OECD a následovala až hysterická reakce těchto spolků. A to byl hřeb do rakve jejího plánu. Ta hysterie by byla i pochopitelná, korporátní zdanění 19 %, když velcí sousedé mají 30v

reagovat

nahlásit příspěvek

S. Sidlichovsky 29.10.2022 1:33

Nebo např. Goldman Sachs: Obrat v návrhu Trussové na korporátní daň způsobí hlubší britskou recesi

Camilla Tominey: poslanci konzervativců se vzdali konzervatismu, Konzervativní strana je na sebevražední misi.

Lynn: ještě před několika dny to vypadalo na naději, že Británie má možnost resetovat svoji ekonomiku na dynamický vývoj s vyšším růstem a vzestupem životní úrovně. Nic z toho nebude

Lord Frost: je příliš mnoho soc. demokratů operujících pod konzervativním krytím

Jeremy Warner: Kwarteng byl dobrým min. financí s mnoha správnými nápady. Jeho snaha o radikální akci k oživení britské ekonomiky byla správná

Min. financíé se tak stal Jeremy Hunt, který se sotva vrátil z 3 denních konzultací v Bruselu a byl ihned do funkce min. financí povýšen. Jde o politika, který byl jako kandidát na šéfa konzervativců eliminován hned v prvním kole, protože nesehnal dostatečný počet poslanců na postup (pouze 18 poslanců ho podpořilo).ˇ

Trussová neudělala nic, co by neřekla během kampaně. A tak dnes ti "konzervativní" diskutují o tom, jak se vyhnout hlasování členské základny o příštím bossovi. Výsledkem může být jen úprk konzervativních voličů z Konzervativní strany a výzvy Faragovi, aby znovu vstoupil do vysoké politiky.

P. Diviš 29.10.2022 0:35

Smutně reálné.

Až na tu představu o tom, co vlastně je liberalismus.

J. Kostelanský 29.10.2022 0:51

Liberalismus je švajneraj ze stejného soudku jako nacismus a komunismus. Ultralevicová totalita, která demokracii využívá jen jako jednosměrný výtah na cestě k získání moci, aby pak tu demokracii zahodila jako starý smradlavý hadr. Kdosi kdysi řekl, že nikdy nevěř žádným -ismům.

Čím vábnější je název takového hnutí nebo filosofie, tím je to větší hnus.