22.10.2021 | Svátek má Sabina


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Stárek 17.9.2021 23:50

Hezký článek, při jeho čtení si říkám, co do takových zemí pořád strkáme svůj rypák. Máme pokorně přijímat jejich způsob života, nechat je v klidu nějakých sto nebo třista let a pak se uvidí, kam se dostanou. Nemluvím jen o Afghánistánu.

P. Milan 17.9.2021 23:53

To by bylo ideální, ale jen za předpokladu, že by oni nechali na pokoji nás, nebo nechránili ty, kteří nenechají na pokoji nás.

J. Stárek 18.9.2021 0:04

A co bylo dřív: slepice nebo vejce?

V. Církva 17.9.2021 21:56

Tak pokud je článek o dogmatismu tak dobrá. Afghánci nám připadají hloupí protože si radši vyberou islámský extremismus s bičem. Stejně hloupě bude ale připadat nezávislému pozorovateli předefinování pojmů rodiče a manželství v Evropě.

Ten Kalousek je slabší protože ten nám větší svobodu než Babiš nepřinese, i to STB s Babišem je otřepané a ne moc relevantní dnešní vládě.

Jinak mi ale pořád, ani po přečtení článku není jasné a) přijala tedy většina Afghánců Západ jako vysvoboditele nebo okupanty b) kdyby volili skutečně dobrovolně, vybrali by Afghánci Taliban nebo prozápadní vládu? c) dá se islamistická konzervativní pro Afghánce "jistota" srovnávat třeba se západními socialisty? d)Co když Afghánci prostě nechtějí aby jim vládli cizí vojáci. Co když prostě Češi Kalouska nechtějí ne proto, že znamená postarat se o sebe, ale natlačit nám sem islám a progresivistickou totalitu z EU

Z. Lapil 18.9.2021 10:34

Zkusím odpovědět

A/ Nesmyslná otázka. Afghánistán je zřejmě ještě pestřejší (rozdělenější?) než EU. Proto je tam většina stejná matematická konstrukce bez politického významu, jako tady.

B/ Obávám se, že by výsledkem bylo něco jako Mečiarova představa společného Československa, v němž Slovensko by mělo vlastní měnu a vlastní zahraniční politiku. Možná: ptát se afghánského vesničana na politickou reprezentaci je něco jako ptát se, jestli si dám souseda se zelím nebo se šípkovou: blok totálního nevědění, o čem je řeč, naskočí daleko dřív, než člověk začne uvažovat, co je dobře a co špatně.

C/ Nedá. Z podstaty. O "nemohoucího" Afghánce se stará rodina a sousedi, o "západního socialistu" nějaká abstraktní entita. Když o tom uvažuju - on i ten Korán je vnímám mnohem konkrétněji (přinejmenším: abstraktní bůh potřebuje proroka) než bible, která hovoří o bohu trojjediném a chcete-li být spasen, "postačí" taková divná věc, jako upřímná lítost nebo dokonce - kdo ví přesně, co to je, ať se přihlásí - pokání.

D/ Vy víte o někom, kdo chce, aby mu vládli cizí vojáci? I ti Američani byli u nás vítáni ne jako vládci, ale jako osvoboditelé a rozdavači silonek a žvýkaček. I "vyznavači" EU většinou argumentují dotacemi, nikoliv vládou z ciziny. Naopak - dělají psí kusy, aby skeptiky přesvědčili, že vláda EU je NAŠE vláda (nechci tu rozebírat EU).

J. Plzák 17.9.2021 19:27

Všechny hlubokomyslné úvahy o Afganistánu jsou nic proti tomu, že se nám zbláznili Švýcaři.

Právě ti, kteří se doposavad zdáli v Evropě nejrozumnější: Projednávají zákon o zrušení pojmu otec. Napříště bude jen termín rodič, nebo dárce semene.

To není sranda!!!

V. Církva 17.9.2021 21:41

Není to sranda.

G. Kříž 17.9.2021 16:28

Zajímavý vhled do afghánské společnosti. Také vznáší otázky na možnost integrace Afghánců do jakékoli jiné společnosti - až na výjimky by zřejmě byli problémem i v mnohých muslimských zemích.

R. Tichý 17.9.2021 15:22

Dobře to Taliban dela-nedovoluje vzdělávání. Ovce se dobre ovladaji.

A proto nasi aktiviste infiltruji skoly.

T. Zlesa 17.9.2021 14:42

Dobrý článek, ...jenže ten závěr se záměrem z toho vytřískat něco na naše politiky a naznačit tím, že autoři článku jsou přece mnohem lepší , morálnější... to už mohli vynechat.

Jinak si myslím, že hodnotit národy to jsou postupy minulého století. Mnohokráte se ukázalo, že když kdokoliv má mozkovou kapacitu a dostane vzdělání, tak bude jako my. Viz příklady v článku. A naopak kdo nemá mozkovou kapacitu a i když dostane vzdělání, je skoro stejný jako ti lidé z pralesa či z afghánských hor. Což vidíme denně kolem.:-)

Jen na obhajobu afghánského lidu připomínám, že všude, kde se spoluobčané objevili se zbraní v ruce, ti ostatní reagovali podobně. Viz 1948 u nás.

J. Plzák 17.9.2021 19:19

"Mnohokráte se ukázalo...."

Omyl, naopak. Mnohokráte se ukázalo, že když nemáš patřičné zázemí, nebo pozadí, nebo říkej tomu jak chceš, je ti všechno co do tebe nalejí, k hov#u.

Z. Lapil 18.9.2021 12:08

Je nutno rozlišovat pojmy "hodnotit"a "popisovat".

Ani když miminko jiné rasy přesadíte do jiného prostředí už v děloze, barvu kůže a vlasů a očí nezmění a upřímně nevidím důvod, proč by se měly rozdíly omezit na vnější znaky. Tím nechci ani naznačit, že je některá rasa lepší či horší, ale ty rozdíly nepochybně existují.

Líbí se mi myšlenka, ne úplně moje: jestliže nechápeš něčí kulturu, nechápe ani on tvoji. Neboli nám je absolutně až dogmaticky jasné, proč je svoboda fajn a nechápeme nikoho, kdo je ochoten zapíchnout vlastní dceru jen proto, že o ní soused ošklivě mluví. Dotyčnému otci je naopak absolutně jasné, proč tak konal a absolutně nechápe, proč by měl jednat jinak.

Ani ten Bůh nestvořil člověka k obrazu svému nijak perfektně, jinak by ho nemusel vyhánět z ráje. Jak si tedy může někdo vážně myslet, že předělá(!!!) k obrazu svému čtyřicet miliónů lidských duší?

L. Severa 17.9.2021 13:58

Velmi dobrá cesta do hlubin Afgáncovy duše.

J. Pavelka 17.9.2021 12:17

Ti co volí "estébáky a zloděje" na ně nenadávají (nadávají na druhou stranu, že jim hází klacky pod nohy)..nadávají ti co je nevolili..., Tady Afgánistán není dobrý příklad...Možná když už, tak po válce volba komunistů...jako jakási iluze "zavedení pořádku" , zejména pro ty, kteří se měli za 1. republiky špatně...

M. Grundmann 17.9.2021 11:31

Základem jakéhokoliv vědeckého myšlení je postulát, že svět kolem nás má určitou logiku, kterou můžeme pochopit. Současné západní společenské vědy tento základní postulát vědeckého myšlení odmítají. Podle nich je jakékoliv společenský jev dán více méně libovolnou společenskou konstrukcí, naučeným chováním lidí podle v podstatě jakéhokoliv vzorce chování. Podle dnešních západních vzdělanců ve společenských vědách tedy stačí vymyslet nějaký nový vzorec chování a pak lidi naučit chovat se podle tohoto vzorce.

Přesně tak Západ postupoval v Afghánistánu. Vymyslel si pro Afghánce vzorec chování a pak se divil, že se takto vytvořená společnost ex nihilo během několika dní zhroutila.

I. Vašek 17.9.2021 10:40

Pan doktor by měl mít sebereflexi a také uvést,že je pěkná pitomost jim tam cokoliv dávat,třeba i lékařskou pomoc.Jinak dobré informace od něj.Akorát si myslím,že člověk nemusí jet tam,aby pochopil,že tam se dobro nedělá.A krutí jsou.Přestaňme stále relativizovat.Podříznou nás,jen jak to půjde.Islám je takový.S islámem se soužít nedá.Islám zotročuje a vraždí.

J. Plzák 17.9.2021 9:22

Dvacet let se proti nim bojovalo. Byli to naši nepřátelé. Jestli právem, nebo neprávem, to je jedno.

A teď ti to nepřátelé začnou dostávat od Evropské unie rozvojovou pomoc.

Není to na hlavu?

Od svého vítězství se přece nezměnili ani o píď. Máme dost jiných potřebných.

I. Vašek 17.9.2021 10:41

R^

P. Milan 17.9.2021 9:06

Zajímavý, díky.

L. Hančar 17.9.2021 8:47

Hned po letmém pohledu na název článku mě napadla šovinistická provokace:

Ne lidé, ale chlapi chtějí okovy. Ne pro sebe, ale pro ty,které pokládají za nechlapy: ženy, jinověrce, LBGTQI+, nesportovce, inteligenty, optimisty, abstinenty, Rusy, neočkované, psy, prasátka.... Nemusíme chodit až do AFG.

P. Milan 17.9.2021 9:07

Jistěže se najdou i tací. Akorát ženské to dělají méně otevřeně.

M. Grundmann 17.9.2021 9:48

Vidím to jako rozpor mezi šimpanzem učenlivým a šimpanzem bonobo. Každý druh má svou vlastní sociální strukturu a obě struktury jsou navzájem neslučitelné. Pokud by se šimpanzi bonobo snažili převychovat šimpanze učenlivé, samci šimpanze učenlivého by se zachovali podobně jako bojovníci Tálibánu.

I. Vašek 17.9.2021 10:42

Já pro mikoho okovy nechci.8-o

J. Nevrkla 17.9.2021 8:40

Poučení tu je - politici by se měli seznámit se situaci, než udělají nějaké rozhodnutí. Dvacetiletá okupace Afghánistánu byla chybná a protiprávní.

P. Milan 17.9.2021 9:08

Když protiprávní, tak to snad nějaký soud odsoudí ... :-P

J. Nevrkla 17.9.2021 9:10

S tím se rozhodně nedá počítat. Že to byla protiprávní okupace je přitom každému jasné.

P. Milan 17.9.2021 9:54

No jestli jste každý, tak jo.

Nějak mi to "každému" připomíná doby minulé, také musel každý.

J. Nevrkla 17.9.2021 10:10

Tak to byla taková běžná zkrátka. Vy si myslíte, že nastolení loutkové vlády a prakticky vojenská okupace cizího státu je v souladu s mezinárodním právem?

J. Jurax 17.9.2021 13:08

Ehm ... Německo a Japonsko po válce třeba ...

V. Novák 17.9.2021 14:19

Německo a Japonsko vyvolaly válku, dopustily se v ní hrozných věcí - a pak ji prohrály. Německo bezpodmínečně kapitulovalo (poté, co přišlo o Vůdce i hlavní město) a Japonsko kapitulovalo s jedinou podmínkou, že císař zůstane císařem.

Jestli to bylo podle práva, nevím. Vím, že válečné právo e jiné než právo v míru. Vím, že tenkrát rozhodně neplatilo současné mezinárodní právo. A taky vím, že mezinárodní právo je především právo silnějšího. To mě naučila NATOvská agrese proti Jugoslávii, odtržení (a promptní uznání) Kosova, násilná přeměna Iráku a Libye v nestáty i Sýrie a hrátky kolem ní. A ano - taky Krymčané, Abcházové nebo Alani (Jihoosetinci) by měli smůlu, kdyby se za ně nepostavil stát silnější, než ten jejich dosavadní macešský stát.