13.5.2024 | Svátek má Servác


Diskuse k článku

TAXIZKAZKY: Mé zelené dávno

Byli jsme jedna z rot RZLP, zabezpečovali jsme provoz Vojenské vysoké letecké školy. Mí „spolubojovníci“ jezdili s cisternami s leteckým petrolejem, se startovacími agregáty SUEZ, instalovanými na „Vejtřaskách“ a s další a další technikou potřebnou pro obsluhu školních Albatrosů a Ešusů (L-29 Delfín).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Hampl 7.4.2023 17:12

No, a do takové armády vstoupil náš hrdinný prezident, jelikož mu zřejmě imponovala, a ještě to vylepšil přijetím vedoucí úlohy strany. Prezident k pohledání...

L. Písařík 6.4.2023 11:10

Jsou lidé, pro které byl a dosud je vojenský život jedním z největších zážitků. Neberu jim to, každý jsme nějaký.

Z. Lapil 6.4.2023 19:47

Zážitky nemusí být kladné, ale musí být silné.

F. Navrátil 6.4.2023 8:56

Vzpomínky kancelářských válečníků, povětšinou prominentních branců, nedávají skutečný obrázek o vojně. Sloužil jsem jako záklaďák ve funkci velitele družstva radiačně chemického průzkumu TVS u první tankové ve Slaném. Byla to fyzicky náročná a vysoce odborná činnost. Měl jsem tehdy možnost se setkat a spolupracovat s lidmi jako byli pozdější generál Jozef Tuchyňa, náčelník generálního štábu Slovenské republiky a ministr vnitra nebo generálmajor doc. ing. Petr Voznica, CSc., velitel 2. armády, ředitel sekce ministerstva obrany a velvyslanec v Litvě.

R. Tesařík 6.4.2023 10:17

Prostě jste byl VIP. To jste pořád radiačně průzkumovali? Ale prdlajs.

F. Navrátil 6.4.2023 13:58

Chápu, že bigoši nebo bomoga vzpomínají na vojnu jako na jednu velkou pakárnu, dril a ubíjející nudu. Na vojně existovaly i odborné profese. Absolvovali jsme řadu cvičení, prověrek, radiační a chemické průzkumy na vozidlech OT 65 CH (Fugy) nebo vzdušné průzkumy ve vrtulnících, školili jsme civilní obranu a dělali instruktory na velkém chemické cvičišti na Tisé, kde se pracovalo s ostrými chemickými látkami jako yperit, fosgen nebo sarin. Dělali jsme také zkoušky na vyšší vojenskou odbornost (třídu). To přinášelo delší vycházky trávené v Krušovické pivnici (U rybiček) v restauraci Hamburk nebo v Ungeltu a častější opušťáky. Nasbíral jsem, stejně jako další kamarádi, pár dnů vězení (za rvačky a pozdní příchody z opušťáku), ale měsíc před ukončení vojenské služby měla chemická rota prověrku Varšavské smlouvy, která dopadla na výbornou a výkon jednotky pochválil i náčelník chemického vojska VS generálplukovník Maněc, takže se nám trest vymazal a my nemuseli nadsluhovat. Chemici byli elitou ve Varšavské smlouvě a stejně tak jsou dnes elitou v NATO. Ovšem není nad civil!

J. Hudec 6.4.2023 2:08

Nu, pane Šnáble, vzpomínky na vojnu jsou vděčné téma. Já jsem byl jako záložák vycvičen na ČVO (číslo vojenské odbornosti) 921 - důstojník meteorologické služby. Na letišti v Plzni Líních (5.letecký stíhací pluk) jsem tudíž všechna letadla viděl vždy jen zvenčí a pokud možno z dálky. Za mých časů hlavně celkem nehezké MiG 21 a také - jak správně píšete, nádherné L 39 Albatros.

Čas trhl oponoua po převratu začal jeden jedinec provozovat jednoho Albatrosa komerčně, tak jsem se v něm v roce 2008 nechal povozit. Pilotoval mi to Láďa Šnýdr, samozřejmě kdysi voják a potom zkušební pilot v Aeru, velikánský machr.

Bylo to úžasné, akrobacie - všelijaké ty výkruty a vývrtky a "let na zádech" a tak všelijak jinak. Byl to jeden z nejhezčích zážitků v životě, dokonce mi na chvilku nahoře i "půjčil volant". Přetížení 5G a tak všelijak jinak.

V airbusu jste jako ve vlaku, v L 410 jako v autobusu - ale tohle bylo jako ve sporťáku nebo na motorce!

To letadlo bylo úžasné a odborníci tvrdí, že když se zkonstruuje letadlo, které je krásné, tak bude i skvěle létat, což o Albatrosu platí na 1000 %. Kam se sere L 39 NG nebo ta našťastná L 159.

Navíc "můj pilot" Láďa Šnýdr byl takový machr, že porávě on byl s L39 někde v Pyrenejích, kde letadlo hrálo v jednom z dílů Jamese Bonda.

Při tom letu jsem pochopil, proč se pilotům většinou od knyplu na stará kolena nechce.