17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

VELKÝ TŘESK: Deset největších mýtů I.

Velký třesk se stal nedílnou součástí našeho života. O horkém původu světa si dnes snad štěbetají už i ptáci na střechách domů. Tahle teorie se dostala do povědomí široké veřejnosti natolik, že je brána jako cosi samozřejmého, co patří k historii poznávání vesmíru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mruk 19.12.2018 20:45

Re: Autor nám tu předkládá astrofyzikální výklady,

Asi jo... :-)

Díky za opravu.

A. Alda 19.12.2018 10:34

Vzácný a vážený pane,

dovoluji si podotknouti, že neexistuje-li střed expanse, neznamená to, že neexistuje střed Vesmíru. Domnívám se, že existuje nejen střed, ale i těžiště. Jen to jaxi neumíme a zřejmě ani nikdy nebudeme umět najít.

Pokud jsem informován, velký třesk byl nazván velkým třeskem posměšně, měla tím být dehonestována tato "jesuitská" teorie, odpovídající křesťanské i judaistické představě, že Bůh na počátku stvořil sám počátek, tedy čas, prostor, hmotu i energii a vše ostatní viditelné i neviditelné. Co bylo před vznikem času je logicky nesmyslná otázka, neboť slova před a po mají význam pouze v čase. Kde to bylo před vznikem prostoru a co bylo kolem je stejně tak nesmyslná otázka, neboť pojmy kde a kolem mají význam právě jen v prostoru. Souladnost teorie velkého třesku s teologickými představami vzbuzovala od začátku nechuť a právě proto ta snaha teorii dehonestovat už tím, že ten počátek podle té teorie byl nazván Big Bang. Že se to uchytí, to tehdy ty oponenty vlastně ani nenapadlo.

Všechno, co pozorujeme na nočním nebi, je podle mne jen odpad. Vedlejší produkt "výroby člověka". A jediným smyslem existence vesmíru je právě Člověk. Střed Vesmíru se pak nalézá v Jeruzalémě. Nic z toho samozřejmě nemohu dokázat, není to vědění ale víra.

J. Tachovsky 19.12.2018 12:17

Re: Vzácný a vážený pane,

Ne ne, zadny stred byt nemusi, povrch Zeme taky nema stred - ani ve Washingtonu ani ve Vatikanu.

J. Schwarz 19.12.2018 10:19

Dovolil bych si

nesouhlasit. Antropický princip pouze hlásá, že z naší existence plyne nutnost takových fyzikálních zákonů které ji umožnily. A pokud jde o část vesmíru kterou vidíme - tak pokud se expanze vesmíru stále zrychluje, k čehož vysvětlení bylo potřeba přidumat "temnou energii" - pak po dvou miliardách let můžeme naopak vidět z Vesmíru méně než dnes, neboť díky rozpínání může mnohá z dnes viditelných vzdálených galaxií zmizet za obzorem...

P. Remeš 19.12.2018 10:31

Re: Dovolil bych si

S tím "viděním" Vesmíru to autor trochu zjednodušuje i tím, že ono "vidění" Vesmíru se týká spíše času než prostoru, respektive času i prostoru současně. Rozhodně nikdy nebude možné dívat se za Velký třesk. Tam skutečně nebude nikdy nic ...

M. Sedmík 19.12.2018 10:11

Antropický princip

Krásný článek, mám jen poznámku k antropickému principu. Dělí se na slabý a silný. Slabý antropický princip konstatuje, že vesmír má takové vlastosti, ŽE v něm může vzniknout inteligentní život. Silná verze říká, že vesmír má takové vlastnosti, ABY v něm mohl vzniknout inteligentní život. Kontroverze vzbuzuje pouze silná verze.

M. Valenta 19.12.2018 10:08

Díky za článek

Mám v knihovně hodně knih o vesmíru a jeho vzniku a v každé se o "velikosti" oné počáteční singularity píše něco jiného. Nekonečně malá, nebo jako pomeranč s falešným vakuuem uvnitř..... Takže může být i pořádně rozměrná, což vypadá, alespoň pro mně, docela rozumně.

J. Schwarz 19.12.2018 10:30

Re: Díky za článek

Vždycky mne překvapuje jistota autorů, že i v ranném vesmíru musela platit kvantová mechanika tak jak ji známe, že vůbec existovaly prostoročasové vztahy a jestli by se tehdejší realita dala souborem čtyř spojitých parametrů popsat. Jinak - k pojmu času není potřeba hmoty, ale změny. Jest otázkou, jakým způsobem původní realitu vůbec popsat a jak by se daly / bez existence času / popsat její změny. Protože změna může existovat jen v čase, "teď" existuje jen statický snímek který se nemění...

P. Remeš 19.12.2018 10:45

Re: Díky za článek

Je sice pravda, že k pojmu času je třeba změny, ale změna (pohyb) je vnímán jako atribut hmoty. Bytí bez pohybu bylo v tomto ohledu vždy vnímáno za bytí ne-hmotné (potažmo duchovní), a díky ne-hmotnosti bylo vnímáno za atribut Boha ...

M. Valenta 19.12.2018 13:58

Re: Díky za článek

Vidím to stejně. Bez hmoty není zrychlení a tudíž ani pohybu

L. Harvánek 19.12.2018 9:28

Velký třesk

Moc hezky řečeno, akorát pro 99,99 % čtenářů nesrozumitelně.

A. Alda 19.12.2018 10:37

Proč myslíte?

Například lidí s IQ nad 130 jsou v populaci 2 %. Ale článek je psán tak pěkně, že mu určitě budou rozumět i lidé s IQ nad 110 bodů.

J. Lepka 19.12.2018 12:26

Re: Proč myslíte?

Poměrně zbytečná statistika, když o našem osudu rozhodují voliči s IQ stěží 70.

K. Janyška 19.12.2018 18:10

Re: Proč myslíte?

Není to tak. O našem osudu rozhodují spontánní síly, zejména civilizace jednotlivců z účinků z obchodu a spontání řád lidského světa, generovanáý neosobně zejména aktivitou více civilizovaných... Dzp.

P. Remeš 19.12.2018 9:10

Singularita ?

Je zajímavé, jak autor "ví", že na počátku žádná singularita nebyla, protože mu to nedává smysl. Nu, jistě, pokud by byla na počátku singularita, šlo by o okamžik vzniku "ex nihilo", a tam samozřejmě hmotné extrapolace nemohou být jiné než nesmyslné.

Ve skutečnosti my nevíme a neví to nikdo, zda čas 0 ve smyslu vzniku "ex nihilo" stojí či nestojí v počátcích Vesmíru. Singularita i ne-singularita jsou pouhé hypotézy. Konec konců sám autor píše o tom, že na začátku něco sice být "mohlo" a ve skutečnosti "nevíme". Takže to jeho vyvracení "mýtů" mně přijde v tomto bodě poněkud scientisticky nafoukané ...

M. Sedmík 19.12.2018 10:18

Re: Singularita ?

Nejde o to, že singularita nedává smysl autorovi, ale je v rozporu se zmíněnými fyzikálními zákony. Pan Kulhánek běžně říká, že čím více se blížíme k velkému třesku, tím menší máme jistotu o probíhajících dějích, protože se jejich energie vzdaluje od toho, co jsme schopni pozorovat laboratorně či v přírodě.

P. Remeš 19.12.2018 10:50

Re: Singularita ?

Pokud existuje singularita, tedy samotný okamžik vzniku Vesmíru ex nihilo, pak samozřejmě v něm nemohou platit fyzikální zákony. Zcela principiálně, protože fyzikální zákony mohou platit až "po" jeho vzniku, tedy po vzniku fyzikální reality.

M. Baloun 19.12.2018 9:09

to je

překlad z googlu?

P. Remeš 19.12.2018 9:11

Re: to je

Autorova češtině je skutečně hodně zvláštní ... :o)))

Š. Hašek 19.12.2018 10:21

Re: to je

Mrkněte se na záznamy autorových přednášek. Myslím, že češtinu zvládá, nosí v hlavě nejen češtinu.

P. Remeš 19.12.2018 10:52

Re: to je

Pokud autor zvládá češtinu, když mluví, tak v tomto článku hodně z vysoka kašlal na čtenáře ... :o/

A. Alda 19.12.2018 10:44

Vy autora zjevně vůbec neznáte.

Je to skvělý fysik, velký a schopný popularisátor vědy. Vzácný člověk - takových bychom potřebovali více.

K. Janyška 19.12.2018 11:10

Re: Vy autora zjevně vůbec neznáte.

Bez znalopsti teorie spontánního řádu je poloviční... Dzp.

J. Brunner 19.12.2018 20:11

Re: Vy autora zjevně vůbec neznáte.

Pane Janyška, trochu blbnete, vždyť vývoj celého Vesmíru je spontánní řád. Ani komunisti ani kapitalisti, natož Bilderberg v něm miliardy let neexistovali.

J. Brunner 19.12.2018 20:25

Re: Vy autora zjevně vůbec neznáte.

Spíše jsem se chtěl zeptat, jak víte, že p. Kulhánek spontánní řád nezná? Někteří ho do všeho, zvláště když píší o něčem jiném, urputně nestrkají. Někdy děláte Hayekovi "medvědí službu".

Spontánní řád není v podstatě nic jiného než evoluce.

K. Janyška 19.12.2018 9:06

SPONTÁNNÍ ŘÁD JE JEDINOU MOŽNOSTÍ EXISTENCE JSOUCNA.

Samovolně v čase a v prostoru vzniklá řídící struktura objektů a subjektů vesmíru, tedy věcí, zvířat, rostlin a lidí, nazvaná spontánní řád je neosobním fenoménem, přítomném na každém jeho místě. Vzniká prostřednictvím podobností v alespoň charakteristikách pravidel chování, kterými se její budoucí prvky řídí a podobnostmi v jejich chování k všemožným silám vesmíru, včetně například fyzikálních, chemických a na zemi i biologických. I ony zvláštními spontánními řády jsou.

Je to tedy jediná možnost existence všeho, co vidíme a jsme schopni vnímat, včetně nás samotných a našich myslí, které jsou spontánními řády vůbec nejsložitějšími. Jsou to spontánní řády informací, prostřednictvím kterých myslíme a adaptujeme se právě na spontánní řád světa a lidského světa. Organismy nejsou ničím jiným, než také jen druhem spontánních řádů, v tomto případě spontánně řízených DNA, která však je produktem spontánního evolučního procesu v čase a v prostoru také.

Všechno tedy do sebe samovolně zapadá a adaptuje se a co ne a dostane se do dosahu, pak to také udělá. Samovolně a jen podle toho jaké adaptační možnosti v dané situaci jsou. Spontánní řád se upřesňuje a rozšiřuje a zahušťuje tímto způsobem a vykazuje tak sebepořádací, seberegulační a sebezáchovné vlastnosti.

Nejhustším a nejpřesnějším spontánním řádem je spontánní situace na Zemi. Až to vypadá, že se nacházíme v nejuspořádanější části vesmíru, jakoby se spontánní řád vesmíru šířil od nás. Samozřejmě, ne naší zásluhou a ne kvůli nám. Je to naopak, proto jsme, neboť je tu nejsrovnaněji.

K. Janyška 19.12.2018 9:06

Re: SPONTÁNNÍ ŘÁD JE JEDINOU MOŽNOSTÍ EXISTENCE JSOUCNA.

Co však z toho vyplývá pro lidskou situaci ? Nic menšího, než že lidská aktivita, ne záměry, plodí totéž co jakýkoliv jiný pohyb ve vesmíru, tedy spontánní řád, v tomto případě spontánní řád lidského světa. Ten spočívá v tom, že obchodem individualizovaní aktivní lidé jsou řízeni podobnými pravidly, které se v reji spontánního evolučního vývoje vyvinuly, jako odezva na jejich interakci.

Tento stav je nezdemontovatelný a lidmi neřiditelný. Jak by mohl být, vždyť jsme tohoto superprocesu plodem a produkty, ne autory. A to včetně naší schopnosti myslet a tvořit. Je možné, to pro nábožensky založené, že spontánní řád je nástrojem Božím, ale nic takového věda zatím ani nenaznačuje, takže jen v poměru 50 na 50.

Podrobnosti o aplikaci tohoto vědění na lidskou situaci popisuje kompozitivní teorie, tedy vědecký a jen vědecký, výklad lidského světa, jemuž vévodí ten od A.F.Hayeka, nositele Nobelovy ceny za ekonomii... Dzp.

A. Alda 19.12.2018 12:14

A jak tedy ze spontánního řádu

vyplývá entropie?

Co soudí mistr Hájek o druhém zákonu termodynamickém?

A jak vlastně spontánní řád způsobuje rozpínání Vesmíru?

J. Lepka 19.12.2018 12:56

Re: SPONTÁNNÍ ŘÁD JE JEDINOU MOŽNOSTÍ EXISTENCE JSOUCNA.

Výborně, milý Janyško, to je přesně jako definice samospasitelné církve. Ona se vůbec věda od víry liší jen nepatrně, aspoň pro vás, kteří se nějakými důkazy prostě neobtěžujete a apriori se nezabýváte posloupností příčina - následek. Nehodlám se zabývat sociologickou studií von Hayeka, jak vy citujete, nositele Nobelovy ceny za ekonomii, která vskutku neoplývá důkazy svých tezí. Pominu-li, že termín Nobelova cena je pro ekonomii vcelku zavádějící pojem, tu lze udělit toliko za exaktní poznatky v exaktních vědách, nikoliv za věštění z křišťálové koule, jak ostatně napovídá i přesný název tohoto ocenění: "Cena Švédské národní banky za rozvoj ekonomické vědy na památku Alfreda Nobela".

Takže to shrnu citátem z již klasického českého filmu :"Věř, ale komu věříš měř."

K. Janyška 19.12.2018 13:36

Re: SPONTÁNNÍ ŘÁD JE JEDINOU MOŽNOSTÍ EXISTENCE JSOUCNA.

Jste úplně, ale úplně, mimo... Dzp.