2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

VĚDA: Lidé, bděte!

Čeká lidstvo budoucí vzpoura robotů, jak ji ve své sci-fi (R.U.R. - Rossumovi Univerzální Roboti) v roce 1920 načrtl český spisovatel Karel Čapek? Je sice možná, ale málo pravděpodobná. Proč?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 2.6.2019 19:54

Tragická statistiky dopravních nehod v roce 2018 v ČR

Během roku 2018 vyšetřovala Policie ČR celkově 104 764 dopravních nehod, při kterých zahynulo 565 osob, dalších 2 465 bylo zraněno těžce a 25 215 lehce. Oproti roku 2017 došlo k významnému zvýšení obětí nehod (o 63, tj. 12,5 %), navýšil se i počet těžce (o 126, tedy 5,4 %) a lehce zraněných (o 475, tj. 1,9 %). Více bylo i nehod vyšetřovaných Policií ČR, a to o 943, tedy 0,9 procenta. „Na jeden tisíc vyšetřovaných nehod zemřelo 5,39 osoby.

https://autoroad.cz/profi/95153-tragicka-statistiky-dopravnich-nehod-v-roce-2018

L. Novák 2.6.2019 20:13

Re: Tragická statistiky dopravních nehod v roce 2018 v ČR

To nejsou nehody elektromobilů TESLA řízených "umělou inteligencí"... ani jim podobných. :-)

M. Prokop 2.6.2019 22:02

Re: Tragická statistiky dopravních nehod v roce 2018 v ČR

Čím více akcí "Kryšot", tím více mrtvých.

L. Novák 2.6.2019 19:12

Pozůstalí žalují Teslu za smrtelnou nehodu Modelu X

Pozůstalí žalují Teslu za smrtelnou nehodu Modelu X. Řidiči prý dělají testery

https://vtm.zive.cz/clanky/pozustali-zaluji-teslu-za-smrtelnou-nehodu-modelu-x-ridici-pry-delaji-testery/sc-870-a-198274/default.aspx

L. Novák 2.6.2019 19:06

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

Více na: https://vtm.zive.cz/clanky/pri-tragicke-nehode-tesly-model-3-byl-zapnuty-autopilot-neudelal-nic-ukazalo-vysetrovani/sc-870-a-198474/default.aspx

L. Novák 2.6.2019 18:52

Jak poslat Teslu do protisměru? Stačí samolepky na silnici..

Jak poslat Teslu do protisměru? Stačí samolepky, které řidič nevidí

https://www.zive.cz/clanky/jak-poslat-teslu-do-protismeru-staci-samolepky-ktere-ridic-nevidi/sc-3-a-197886/default.aspx

L. Novák 2.6.2019 15:18

Firma Stratolaunch končí...

V dubnu testovala obří letoun a chtěla do vesmíru vyslat člověka. Teď ale firma Stratolaunch končí

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/v-dubnu-testovala-obri-letoun-ted-spolecnost-stratolaunch-systems-ukonci-cinnost.A190601_183400_firmy-trhy_ele

M. Hoblík 2.6.2019 14:21

Zda lidstvu hrozí vzpoura robotů?

Zda lidstvu hrozí vzpoura robotů? Hrozí, ale Babiš nás spasí!

M. Pivoda 2.6.2019 16:58

Pro Matesa Hoblika: Zda lidstvu hrozí vzpoura robotů?

Případ Babiš je ve světových událostech nepodstatná česká prkotina.

To vážného, co hrozí v kratším časovém horizontu, je podobný společenský převrat, který se udál před cca 500 lety ve Florencii. V důsledku čehož zanikl první pokus o technologický pokrok v rámci Renesance.

The first Renaissance, the time of Columbus, Copernicus, Gutenberg and others, redrew all maps of the world, liberated information and shifted Western civilization from the medieval to the early modern era. Such change came at a price: social division, political extremism, economic shocks, pandemics and other unintended consequences of human endeavour.

Now is our second Renaissance. In the face of terrorism, Brexit, refugee crises and the global impact of a Trump presidency, we can flourish - if we heed the urgent lessons of history.

M. Pivoda 2.6.2019 9:20

Sdělení Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

V Technickém týdeníku 10/2019 ze dne 28. května 2019 na straně 5 v nadpisu Ministerstvo ČR sděluje: Česko míří mezi elitu a představuje strategii rozvoje umělé inteligence.

Podtitulek (zdroj: Karel Havlíček, místopředseda vlády): Česká republika se dnes zařadila do klubu zemí, které mají jasný plán, jak uspět a prosadit se v technologii budoucnosti - umělé inteligenci (AI). Vláda v květnu schválila Národní strategii umělé inteligence v ČR, která je základem podpory rozvoje AI v Česku a rovněž nezbbytným předpokladem pro vznik evropského superhubu pro oblast umělé inteligence. Podobnou strategii mají nejvyspělejší státy Evropy, jako je Francie, Velká Britanie nebo Německo a rozvněž technologicky nejvyspělejší země světa.

Komentář Miroslava Pivody: 1. Evropa je v AI (měřeno počtem vědeckých citací) znatelně pozadu za USA a Čínou. 2. Malá země, jako je ČR (10,5 milionu obyvatel) může získat konkurenční výhodu jen včasným nástupem do nového oboru. To je samozřejmě riskantní, ale ještě menší země jakou je Izrael (9 milionů obyvatel) z takového přístupu dnes těží, a proto se dnes pokouší i o přistání na Měsíci. Z mého pohledu pamětníka bych nadpis sdělení Ministerstva průmyslu a obchodu ČR upřesnil takto: "Česko míří do již existujícího davu v oboru AI."

L. Severa 1.6.2019 14:26

Při svém věku již z RUR nemám obavy,

ovšem dožil jsem se toho, že technika ovládla řadu lidí. Televize, počítače, mobily... Když si sednu na zahradu, poslouchám kosa a sleduji nekonečný let rorýsů často myslím na to co nám ten technický pokrok přinesl a o co nás připravil. Vzpomínám jak jsme na chatách hráli do úmoru volejbal, zpívali u táboráků a nyní, po zavedení elektřiny, sedí chataři u televizorů. A podle článku možná ještě přibude strach ?

M. Pivoda 1.6.2019 17:53

Role strachu

Atomové zbraně byly tak silné a možné dopady z jejich použití tak strašné, že v době soupeření velmocí SSSR a USA, odradily obě strany od vzájemného použití atomových zbraní. Takže vlastně šlo o pozitivní roli strachu.

Dnešní a budoucí situace je jiná v tom, že umělá inteligence (při současném tempu vývoje) v dohledné době bude srovnatelně silná (Elon Musk se domnívá, že bude dokonce silnější a nebezpečnější), ale její použití jako zbraně, buhužel, není pod kontrolou. Svět není centrálně řízen, takže takovou technologii nelze centrálně zakázat. Existuje příliš mnoho hráčů, kteří tu silnou technologii mohou zneužít jako zbraň. Strach z možného zneužití je zcela oprávněný. A právě proto, je třeba v předstihu hovořit jak o vysokém potenciálu využití, tak i možnosti zneužití této technologie. Budoucnost bude jiná, než byla minulost.

M. Prokop 2.6.2019 0:37

Re: Při svém věku již z RUR nemám obavy,

Lidé jsou čím dál, tím stejní. Pivodové (MAŠÍBL) také.

Dodnes se najdou lidé u táboráku místo televize.

Z. Lapil 2.6.2019 10:16

Re: Při svém věku již z RUR nemám obavy,

Kdyby jenom u táboráku. Aneb vás by mohly zajímat akce na Pirkštejně (Rataje nad Sázavou). Jedna tam pod záminkou 200. narozenin W. Whitmana byla včera: "Akce je koncipovaná jako jakési symposium, kde se bude sedět na nádvoří s břečťanem u dlouhých stolů s bílými ubrusy, květinami, poháry červeného a bílého vína, pivem z Chříče a gulášem."

Viz: https://www.facebook.com/events/368956767075990/

Pozor: umělá inteligence sem, umělá inteligence tam, Google si plete Pirkštejn a Pernštejn.

P.S. Iva Bitová u ohně, bez jakékoliv aparatury a s pasoucíma se kozama v pozadí, to je opravdu pošušňáníčko. Včera taky dobrý.

K. Janyška 1.6.2019 9:19

CO JE TO LIDSKÝ ROZUM ?

Kulturní evoluce lidí započala objevem obchodu, jehož účinky individualizovaly a subjektivizovaly divochy a oddělily je od ostatních. Tento proces je nekonečný a týká se dále i dnešních necivilizovaných i civilizovaných a bude se týkat i těch budoucích.

Jaký význam má toto sdělení pro posouzení toho, co je to lidský rozum ? Zcela zásadní. Ten je totiž evoluční hodnotou stejně, jako všechno, co se lidí a lidského světa týká. Civilizovaní totiž byli a jsou svojí aktivitou, většinou dokonce nezáměrnou, zdrojem vzniku neustále se od nich k necivilizovaným rozšiřujícího spontánního řádu lidské interakce a lidského světa, jako jediné možnosti lidské existence.

Je-li to tak, a prokazatelně je, potom celý tento proces musel také dát vzniknout i lidskému rozumu, tedy možnosti, adaptovat se účinně a záměrně, i když bez povědomosti lidí o této závislosti, na spontánní řád lidského světa, který jako jediná myslitelná řídící struktura, poskytuje jednotlivcům nástroje ke sledování nekonečného množství svých cílů a záměrů jednání tak, aby přitom nenaráželi do ostatních.

Jeho pravidla chování jsou od prvopočátku obsahem lidských myslí. Samozřejmě, že zprvu jen na úrovni, na které mohla být, jenže časem v závislosti na civilizačním procesu a upřesňování spontánního řádu na úrovni vyšší a vyšší, až zatím špičkové dnešní.

Lidská mysl se tak v čase a v prostoru vyvíjela, coby odezva na vždy momentální současné, a následkem toho se evolučně "přivyvíjel" i mozek, který je doslova jejím technickým sídlem. Lidské smysly, které byly u našich předků přítomny už z genetické evoluce přiváděly do lidské mysli nové a nové informace o novém a novém a daly vzniknout nástroji lidské mysli k uchopení nekonečného množství konkrétního, tedy abstrakci. Takto obří databance informací a nejsložitějšímu spontánnímu řádu vesmíru.

K. Janyška 1.6.2019 9:20

Re: CO JE TO LIDSKÝ ROZUM ?

Existence a přítomnost abstrakce nám umožňuje myslet, tedy vybírat z této informační databanky informace, které potřebujeme k adaptaci na spontánní řád, tedy k přežití. Samozřejmě, že i k vnitřním uvažovacím procesům. Ty nám umožňují citit Já. Já tedy není ničím jiným, než našim vnitřníkm dialogem a každý z nás musí uznat, že pokud myslí, pak přemýšlí, tedy klade si otázky a sám si na ně odpovídá. I když v jednoduchých věcech nevědomky, ale ve složitých a zásadních to každý z nás víme. Kriticky posuzujeme a odpovídáme na otázky proč a vybíráme lepší řešení. A teprve pak se rozhodneme.Tedy, kdykoliv myslíme, abstrakce je přítomna.

A co tedy lidský rozum po tomto výkladu je ?

Je zkušenostní kázní, se kterou nevědomky přistupujeme k abstrakci a jako bychom ji požádaly, aby nám řekla to, co všechno je ve hře a my z ní vybereme to, co nám vyhovuje pro všemožné účely, zejména účely adaptace na spontánní řád. Tedy myslíme, tedy používáme rozum, tedy jsme, jak říká klasik... Dzp.

K. Janyška 1.6.2019 9:18

CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Pro platnou odpověď na tuhle kardinální, ale také možná nejsložitější, otázku lidstva vůbec, musíme do kompozitivní teorie. Tedy ke vždy nejvyššímu, vědou, a jen vědou, permanentně aktualizovanému a stále prokazovanému, vědění o lidském světě, a to jen a jen bez pověr a mýtů. Je to tedy suma vědeckých, a jen přísně vědeckých, informací, vzájemně provázaných a neodporujících si, získaná kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná Kontrarevoluce vědy od A.F.Hayeka.

Co tedy přináší toto přísně vědecké pojednání z hlediska nalézání odpovědi na předmětné téma ? Samozřejmě, že vše podstatné, co s lidskou myslí souvisí, tedy jejím vznikem, funkcí a důsledky z její existence. Popisuje, jak vznikla a vyvíjela se a co pro život člověka znamená dnes a bude znamenat navždy. Vždyť její existence je neodělitelná od existence biologického lidského těla a je jedinou možností pro jeho adaptaci na svět, tedy na situaci, prostředí a budoucí neznámé tak, aby přežil.

Náš prapředek, mějme na mysli toho, který žil v tlupách a genetickou stavbou byl už podoben nám, byl řízen instinkty stejně, jako jiné druhy zvířat. Ostatně v jejich říši tak tomu je dodnes. Jen člověku se podařilo z důvodů, které nejsou předmětem této úvahy, dostat se ve vývoji dál a souběžně s ním se také zvyšovala jeho schopnost se přizpůsobovat všemu, co ho obklopovalo. A nezůstalo to bez následků. Jako odezva na tento neosobní spontánní vývoj se mu v mozku, tedy organizačním zařízení těla, vyvinutém genetickou evolucí, vyvíjela evolucí kulturní i schopnost reagovat více a více na události v jeho okolí a přenosem minulých zkušeností v čase a jejich nápodobou i schopnost je používat. Vyvinula se nejsložitější entita vesmíru, lidská mysl. Pozvolna a v dloudé době tak narůstala schopnost našeho prapředka myslet.

K. Janyška 1.6.2019 9:18

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Co to však myšlení je ? Je to schopnost lidské mysli, která sídlí v mozku, produkovat závěry, které jsou platné a na základě kterých se člověk dokáže efektivně adaptovat na spontánní řád světa a na spontánní řád lidského světa, které jsou zdrojem úplně všeho vzniklého na Zemi, tedy i samotné lidské mysli. Takže i ona vznikla jako reakce na ně, přesněji řečeno, jako vnitřní adaptační uzel spontánního řádu lidského světa. Jak to však dělá, že myslí ?

Prostřednictvím abstrakce, coby spontánně vyvinutým nástrojem lidské mysli k uchopení nekonečného množství konkrétního, tedy její nejsložitější a nejdůležitější součástí, ze které vybíráme informace pro další adaptační potřeby, aniž bychom to samozřejmě věděli. Je to výběr iniciovaný vnějšími impulsy přiváděnými smysly nebo také vnitřním uvažovacím mechanismem. Kdykoliv myslíme, abstrakce, tedy tato obří a složitá databanka, ale také vnitřní supersložitý spontánní řád informací, je přítomna. Rozum je pak pouhou kázní, se kterou k tomuto stroji ve stroji přistupujeme a jakobychom ho žádali o řešení pro naše uvažovací potřeby.

Lidská mysl není tedy primárně sídlem emocí a nálad a lásky a nenávisti atd, ale má úkol primárně "přežívací", který ji zadává vnější prostředí a ona ho umí zpracovat a vygenerovat řešení k přežití člověka. Je vnitřní součástí a uzlem spontánního řádu lidského světa, ba co víc, jeho základem. Souběžný vývoj člověka a jeho světa s lidskou myslí všechno spojil vjedno. Z toho vyplývá zásadní poznání. Nedá ses tím hnout. Nahradit tzv. pravidla správného chování, která jsou obsahem lidských myslí je nemožné. Jen evolučním vývojem a jen v vnitřními impulsy, které reagují na sebezáchovné, seberegulační a sebepořádací účinky spontánního řádů lidského světa, který je lidské mysli ředitelem... Dzp.

R. Langer 1.6.2019 10:03

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Ano, vy s Pivodou k sobě docela pasujete.

M. Prokop 1.6.2019 11:00

Re: CO JE TO LIDSKÁ MYSL ? JEN TAKOVÉ MYSLÍTKO ? NE !

Přesně.

J. Kanioková 2.6.2019 16:02

Chichichi :)

K. Janyška 1.6.2019 9:05

Ne-

čeká... Dzp.

J. Dostál 1.6.2019 6:59

Inteligence?

Podle všeho je termín umělá inteligence používaný (zatím) nesprávně. Dokud takový systém neprojde Turingovým testem lze těžko hovořit o inteligenci. Podstatou Turingova testu je, že při rozhovoru s takovym systémem nepoznáte, zda jde o člověka nebo stroj. Zatím tedy stále jde o systémy strojového učení, více či méně účinné, více či méně specializované.

Jako protipól k umělé inteligenci můžeme postavit přirozenou debilitu. To je zatím stále výsostné území lidské rasy, počítačům nedostupné. Při rozhovoru se strojem debilem stále jasně poznáme, že jde o stroj. Stejně tak při rozhovoru s člověkem debilem jasně poznáme, že jde o debila.

Nespěchejme. Na vývoj umělé debility je stále dost času, debilů má lidstvo stále dostatek. Dotáhnout do konce vývoj umělé inteligence by tedy fakt pomohlo.

R. Vacek 1.6.2019 7:36

Re: Inteligence?

Turingův test ale dokazuje jen to, že je umělá inteligence schopná simulovat člověka.

A je člověk schopen simulovat třeba hrocha tak dobře, že ho hroch pokládá za svého druha? Asi ne. A přitom nikdo nepochybuje, že člověk je inteligentnější, než hroch.

Obdobně umělá inteligence nemusí být schopna simulovat člověka, ale její inteligence může být vyšší - dokonce tak vysoká, že člověk nebude chápat její rozhodnutí a třeba ani cíle, ke kterým inteligentní stroj svými rozhodnutími směřuje.

M. Pivoda 2.6.2019 9:38

Obecná umělá inteligence?

It is incorrect to point to the human mind as an example of "general intelligence". That's why I prefer talking about "strong AI" or "human-level AI", rather than "AGI", which is a made-up science-fiction idea already discredited by the available evidence.

—François Chollet, a leading deep learning researcher at Google, on why AGI—artificial general intelligence—is but a pipe dream

Sdělení ze dne 26. dubna 2019

J. Jurax 1.6.2019 12:43

No jo, někde jsem četl, že Turingovým testem prošel snad už někdy v šedesátých letech program ELIZA provozovaný na IBM 360, což je z dnešního hlediska počítačový skanzen, jehož snad statisícinásobný výkon má dnes kdekdo ve svém mobilu. Program fungoval na nějakém povýtce psychologickém triku; víc i už nepamatuju, znalejší nechť mne doplní či opraví.

Letmé zagúglení vydalo třeba https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Turing%C5%AFv_test

R. Langer 1.6.2019 6:23

Jak jsem předpokládal,

tak nic nového ani zajímavého jsem se nedozvěděl. Což mě ovšem nijak nepřekvapuje. :-)

M. Mikulec 1.6.2019 2:31

Svet je čím dál nebezpecnejsi

misto k životu, navzdory všem technologiím, které jsme si v minulém stoleti vůbec nedokázali představit.

R. Langer 1.6.2019 6:43

Re: Svet je čím dál nebezpecnejsi

To bude zcela evidentně tím, že lidé jsou už od počátku lidstva pořád čím dál tím více stejní. A žádné technologie na to nemají sebemenší vliv, o nějaké hypotetické a v praxi neexistující UI ani nemluvě. ;-)

J. Jurax 1.6.2019 12:50

Technologie vliv mají - ono třeba řemdih či perkusní předovka jsou výrazně méně účinné než AK-47 nebo M134 Minigun ... :-)