Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
VĚDA: Jsou už samořídící auta dostatečně inteligentní?
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
R. Langer 15.2.2019 12:51Re: Diskutovat nad problémy UI, resp. Na to ale nemusí upozorňovat, to je totiž samozřejmost. ;-) |
M. Krátký 15.2.2019 9:40Před prvními automobily musel běžet praporečník pokrok nezastavíš - ALE : v současné době narůstá spousta nesmyslů u klasických řidičem řízeným autem. Mám ŘP od 1961 a na vojně 62-64 jsem jako řidič velmi intenzivně ovládal všechny tehdejší auta Tatra 111, PV3S, T 805, a od 1963 i Škoda 706 RTO atd = 15.000 km ročně. Potom pokrok pokračoval, což jsem vítal, bezpečnostní pásy, svícení i ve dne atd až do nedávné doby, kdy se výrobci začali trumfovat v zavádění dalších "modernizací" ale to už mluvím o anarchii - zavedlo se denní svícení - vzadu nic a vepředu zablácené mini lampičky, rozsvícení pomocného světlometu vepředu souběžně s otáčením volantu - lehce zaměnitelné s pravou blinknou na kruháku- ale to auto neobdočuje vpravo !!! a nyní se pokračuje ovládáním dotykového displeje s 50ti tisíci možností co chceš hledat i za jízdy a mezitím zabiješ pár chodců - ale telefonovat za jízdy se nesmí, páka ruční brzdy na levou ruku, nebo žádná, vepředu blinkny umístěné doprostřed masky auta a další moderní kraviny = anarchie - tečka CZ |
J. Lepka 15.2.2019 9:17Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip: Přijede domů, do NY americký byznysman z Moskvy a na schůzi správní rady vykládá, jak v GUMu mají rusové úžasný nový stroj, který všem zákazníkům nabídne odstranění problému, jak si ostříhat levou rukou nehty na ruce pravé - prostě vhodí minci, strčí ruku do stroje a ten jim nehty najednou odstřihne. A na šťouravou poznámku jednoho z přísedících, jak to dokáže, když každý má jinak dlouhé prsty, se zamyslí a odpoví :" No, jo, předtím". |
R. Langer 15.2.2019 9:32Re: Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip: Já pořád říkám, že nemám naprosto žádný strach z umělé inteligence, ale mám poměrně značný strach z umělé blbosti. ;-) |
T. Kočí 15.2.2019 10:55Re: Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip: Vzpomínám na příběh z USA. Pan X si koupil obytné auto, na dálnici odešel do obytné části vařit kafe (auto bylo vybaveno tempomatem, to je jasné). Pochopitelně došlo k havárii. Soud s výrobcem auta byl vyhrán s odůvodněním, že to v návodu nebylo. (patrně nutnost řídit). |
J. Lepka 15.2.2019 13:14Re: Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip: Ano, to jsem také slyšel a zajímalo by mě, jak dopadlo odvolání. Asi odvoláním sudího, případně přeposláním do cvokhausu, protože prioritní je řidičák, ne návod k použití čehokoliv v autě. |
R. Dubravský 15.2.2019 14:53Re: Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip: Tato událost je pochopitelnější, když si uvědomíte, že v amerických autech se tempomat nazývá "cruise control". |
R. Langer 15.2.2019 8:41Nejsou, a velmi pravděpodobně nikdy nebudou, protože to by na sebe musela v první řadě převzít právní způsobilost za způsobené nehody. ;-) |
J. Lepka 15.2.2019 9:10Re: Nejsou, Nad tím dumal už Stanislaw Lem v povídce Velká pračková tragédie a to bude skoro 50 let. |
R. Langer 15.2.2019 9:30Re: Nejsou, Ano, ono to po filozofické stránce není zdaleka nic nového, ale ta technická stránka, to je ovšem něco zcela jiného. O umělé inteligenci nejvíc vykřikují jedinci, kteří prakticky naprosto netuší, co to vlastně obnáší. A nebo jedinci zcela zaslepení vlastním "nadhledem", kteří vlastně ani nežijí v realitě, jako je třeba autor článku. ;-) |
J. Jurax 15.2.2019 20:04Povídka vyšla poprvé v roce 1963. |
Z. Lapil 15.2.2019 12:38Re: Nejsou, Nemusela. Barák taky není odpovědný za to, že vám spadne na hlavu. |
R. Langer 15.2.2019 12:53Re: Nejsou, No, za to jste zodpovědný vy sám, stejně jako za nehodu, kterou sám řízením způsobíte. Pokud ale řídí někdo jiný, necháte se zavřít na 5 let do kriminálu, protože to auto přejelo někoho, kdo mu skočil do cesty? |
Z. Lapil 15.2.2019 15:22Re: Nejsou, Máme k tomu dobře našlápnuto: když někdo překročí povolenou rychlost v mém autě a nechytnou ho, platím já. Když někdo bourá v mám autě, pojišťovna navýší pojistné mně. |
J. Novak 15.2.2019 0:29Blbost. Žádná "umělá inteligence" neexistuje a ani se zatím nerýsuje nic co by ji byť jen vzdáleně připomínalo. Samořiditelná auta ? Odpověď se skrývá v předchozím tvrzení. Nulová schopnost abstraktního "myšlení" strojů nedovoluje bezpečný provoz samořiditelných vozů. I když to tak možná na první pohled vypadá. Ale 99% opravdu není 100%. Lidé samozřejmě také nejsou stoprocentní, ale viník se dá chytit za límec. A společnost ráda trestá viníky. |
L. Novák 15.2.2019 4:28Re: Blbost. Odpovědnost jednotlivce je u "umělé inteligence" potlačena. Nicméně pokud létají letadla řízená počítačem, resp. schopná letu a přistání bez účasti pilota (s asistencí pozemních systémů řízení), je třeba brát robotické automobily vážně. Byť množství problémů, které budou muset na silnici v hustém provozu řešit, bude asi řádově vyšší, než je u letu letadla vzdušným prostorem s relativně nízkou pravděpodobností srážky s jiným letadlem. Nejspíš si to vyžádá i zásadní úpravu pravidel silničního provozu. |
R. Langer 15.2.2019 8:26Re: Blbost. Ale ta letadla právě nejsou schopna letu a přistání BEZ té asistence, o nějaké "inteligenci" nemůže být ani řeči, jsou to v podstatě stále jednoúčelové automaty. |
J. Jurax 15.2.2019 19:59No, on ten mozek samořiditelného auta je taky v podstatě jednoúčelový automat. O fotbale či filosofii si s ním nepokecáte a oběd Vám neuvaří. Ale dovedl bych si představit třeba na dálnici nějakou asistenci do dálnice zabudovaného hardware a software, s nímž by mozek samořiditelného auta komunikoval; dtto třeba ve městech. |
R. Dubravský 15.2.2019 14:57Re: Blbost. Pokud by to auto mělo jezdit jen po prázdné silnici, tak jako to letadlo přistává na pečlivě vyklizenou dráhu, tak by to ani tak velký problém nebyl. |
R. Langer 15.2.2019 8:24Re: Blbost. Přesně tak. |