9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

PRŮZKUM: Studenti a umělá inteligence

Na téma využívání umělé inteligence, jejích výhod i nevýhod bylo v poslední době napsáno velké množství různých článků. Já bych se v tomto kontextu chtěl pozastavit u etického rozměru využívání umělé inteligence (konkrétně nástroje na generování textů ChatGPT) studentů ekonomických vysokých škol, neboť jsem si začátkem léta v této oblasti provedl malý průzkum.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Havel 10.8.2023 17:27

Základní problém jste popsal:

Pokud je zároveň kontrola prací studentů povrchní a nedbalá, nemusí si vyučující ani všimnout, že se jedná o práci vygenerovanou umělou inteligencí.

Pokud učitel zná studenty, pak ví co jsou schopni a je možné chtít podrobné vysvětlení.

M. Pivoda 10.8.2023 16:10

Cituji (ze spolehlivého informačního zdroje): Koncem května se zdálo, že Pentagon hoří. O několik kilometrů dál se poradci a reportéři Bílého domu snažili zjistit, zda je virální online obrázek explodující budovy skutečně skutečný. Nebyl. Bylo to generováno umělou inteligenci, AI. Přesto to ale mělo skutečný dopad: způsobilo to nejen paniku a zmatek, ale vedlo to k propadu finančních trhů.

In late May, the Pentagon appeared to be on fire. A few miles away, White House aides and reporters scrambled to figure out whether a viral online image of the exploding building was in fact real. It wasn’t. It was AI-generated. Yet it had real impact: it not only caused panic and confusion but led to a dip in financial markets.

V. Kučer 10.8.2023 13:10

Byly doby kdy školy zakazovaly kalkulačky, na jedné to vyřešily jednoduše, buďto všichni nebo nikdo.

Z. Lapil 10.8.2023 10:23

Je pravda, že ani u toho nejlepšího a nejspolehlivějšího programu nechybí douška, že autor programu rozhodně nikdy a za nic neruší.

Opakuju se, ale neodolám: když Vrchní Ďábel dostal do ruky licenční podmínky k (?)Windows, obratem je přeposlal do oddělení úpisů duší s poznámkou "Učte se, hoši". T. Pratchett, https://www.databazeknih.cz/knihy/dobra-znameni-15681

O. Vašíček 10.8.2023 9:47

AI nikdy nebude autor a ani spoluautor. Je to trochu "lepší" MS Word. A ten taky nikdo neuvádí jako spoluautora práce. Přitom generuje obsah, kontroluje pravopis a syntaxi, případně může upravovat vzhled textu.

No a ChatGPT vygeneruje přímo text na základě nějakých vstupních parametrů. Ale zodpovědnost za správnost má zadavatel. (A taky povinnost znát, co si nechal vygenerovat. :-))

Takže kontrola typu: "Zdůvodněte mi Vaše tvrzení ze strany 8 odstavec 3" může být velmi rychlá. ;-)

Je to další nástroj na zpracování enormního množství informací, které se kolem nás neustále objevují. Řešit vše jen jednoduchým googlováním není dostatečně efektivní. A tento "průlom" se dal čekat. Nemá cenu se rozčilovat nebo to dokonce zakazovat. Jako se vším, naučme se s tím žít a využívat ty dobré stránky, které to nabízí. Velmi rychlé shrnutí hledání do nějakého souvislého výsledku. Jen nesmíme zanedbat sebekontrolu a tyto výsledky překontrolovat (a nastudovat).

Z. Lapil 10.8.2023 10:16

Asi tak R^.

Předstírat, že něco neexistuje, se obvykle ukáže jako krok stranou.

E. Tkadlec 10.8.2023 9:08

AI nemůže být nikdy spoluautorem kvalifikační práce. Tím bude vždy jen student, který jediný ponese odpovědnost za všechny nedostatky v práci bez ohledu na to, zda chyby udělal on, nebo AI.

V. Cícha 10.8.2023 8:58

Celé je to čirá absurdita jen addendum k jiným absurditám naší pokleslé doby. Pravděpodobně vítána transgenderem...

Z. Lapil 10.8.2023 8:04

Mě vrtá hlavou - dá chatGTP na stejné zadání stejnou odpověď?

Jinak mi to připomnělo příhodu z matfyz. Studentici dostali za úkol spočítat nějaký integrál nebo kýho čerta, i pravil, že se nebudou obtěžovat a zavolali na informace. Za pár dní přišel pan profesor se stejným příkladem, že prý Pánové, spočítejte mi to, nejakycdebil volal na informace a já nemám náladu se s tím obtěžovat.

R. Dubravský 10.8.2023 8:57

Mně vrtalo taky. Nedá. Čím větší je časový odstup mezi dvojím položením stejné otázky, tím jsou odpovědi rozdílnější. Ono se to totiž pořád učí.

Z. Lapil 10.8.2023 10:14

Díky. Já si s tím totiž taky zkoušel pohrát. Podle mě jsem se třikrát až čtyřikrát zaregistroval, ale připuštěn jsem nebyl.

Ale to je zřejmě taková moje vlastnost, mě odmítl zaregistrovat i Facebook (a nepřesvědčili ho ani ti, kteří mě k té registraci nutili) a na centrum.cz mám doživotní ban, aniž bych tam napsal jediný příspěvek. Totéž lidovky.cz, ale na Psa mě, jak vidíte, pouštějí.

M. Pivoda 10.8.2023 7:37

Ať už je názor studentů (zjištěný v průzkumu) jakýkoliv, jisté je to, že školství i reklama se radiální změně nevyhnou.

Dnes dominantní směr oboru umělé inteligence, AI, strojové učení, sice sama neumí nic spočítat (například má velký problém s prvočísly), ale už tím, že tato AI na vás vyplivne to, co si někde rozsáhlé jazykové modely (LLaMa) přečetly, stačí na revoluční změny ve školství a v reklamě. Musí přijít. Můžete na to vsadit majlant (z německého Mailand, což je exonymum pro italský Milán/Milano (z latinského Mediolanum)).

A studenti? Výuka etiky podnikání (americkým psychologem začátkem 90. let) ukázala, že více než polovina studentů v závěrečných testech kurzu etiky podnikání podváděla.

M. Grundmann 10.8.2023 13:53

Etika podnikání je šaškárna. Nevím, proč se to vůbec učí.

M. Pivoda 10.8.2023 15:28

Se zmíněným americkým psychologem, začátkem 90. let, jsem se osobně kdysi setkal a ten pán mi tvrdil, že i přes smutný výsledek jeho závěrečného testu (psychologicky "fikaného" testu), je třeba vyučovat etiku podnikání. Nic jiného nám totiž nezbývá.

Poté jsem se na toho pána zkoumavě zadíval a řekl jsem mu důvěrně: Dle tvojí odpovědi ti mohu sdělit, že "ty nejsi ani technolog ani ekonom. Ty musíš být buďto psycholog, nebo sociolog."

Pán poněkud zneklidněl, načež se mi přiznal: "Jsem psycholog" (s IQ asi 165).

Ostatní k podnikání (což je odbočka od AI, ChatGPT): Dosud nevyřešený problém zatím je, jak vyučovat (teach) rozené podnikatele předmět podnikání, kteří do školy zásadně chodí vždy neradi. Správná otázka tedy zní, "jak se podnikatelé učí (learn), nikoliv jak profesoři vyučují (teach), nebo se o to alespoň ve třídě snaží.

J. Ticháček 10.8.2023 20:42

Pane Pivodo

Etika podnikání je něco podobného, jako kvadratura kruhu.

Podnikání je čistě oportunistické. Zkoušet do něho zavést nějaké etické principy vede pouze k zániku firmy. v podstatě jediný etický princip, který v podnikání jakž takž zakořenil je to, že konkurenta už nepodříznu. A počkám, až se sám pověsí na půdě.

M. Pivoda 11.8.2023 16:19

Zajímavý názor J. Ticháčka. Vidím to ale jinak.

Několik let jsem navštěvoval výukové kurzy, různé mezinárodní aktivity, a účastnil jsem se také podnikatelského výzkumu organizovaného Evropskou nadací pro podnikatelský výzkum (EFER). V ČR jsem v 90. letech zorganizoval čtyři celostátní Fóra pro podnikatelský výzkum (byvše inspirován profesorem Howard Stevensonem z Harvardské školy byznysu).

M. Kocián 10.8.2023 6:18

Umělá inteligence je možná schopná vytvořit kvalitní kompilát a zpracovat již známé informace novým způsobem, ale originální a tedy přínosnou práci těžko. Otázka ovšem je, kolik to dokáže studentů a jestli se právě kompiláty bez vlastního přínosu nestaly normou už před UI.

M. Grundmann 10.8.2023 0:13

Já bych se naopak zamyslel nad obsahem studia a nad smyslem psaní z mého hlediska zbytečných seminárních prací. Pak se ovšem může objevit otázka smyslu určitých typů studia do budoucnosti.

L. Žaloudek 10.8.2023 7:46

Jak by byl vědec, který se nenaučil psát ani seminární práce, schopen publikovat výsledky své práce? Najmul by si na to absolventa humanitních studií?

M. Grundmann 10.8.2023 9:22

V reálném životě člověk vše kopíruje. Psaní vlastními slovy je nesmysl ve většině povolání. Pro každého je důležitá informace, nikoliv to, kdo určité souvětí napsal.

Pokud vysoká škola učí studenty psát vše vlastními slovy a nekopírovat již existující texty, dává jim špatné návyky do budoucího povolání. Otázka plagiátorství se týká pouze malé skupiny absolventů, kteří zůstávají na vysoké škole a věnují se vědecké práci nebo se z nich stanou umělci. Rozhodující většina lidí po celý život nikdy nebude potřebovat publikovat výsledky své práce a pravidla plagiátorství se jich nikdy týkat nebudou.

M. Kocián 10.8.2023 13:44

Nejde ani tak o plagiátorství jako spíš o opisování chyb a omylů bez ověřování v původních zdrojích natož v praxi, kde je to možné. Mám s tím hodně špatné zkušenosti.

M. Grundmann 10.8.2023 13:51

To je úplně jiný problém. Pokud student něco opíše i s chybami, špatně splnil úkol a ukázal, že věci nerozumí. Naprosto s Vámi souhlasím. To však není otázka etiky, ale odborné úrovně a kvality práce.

Pokud někdo vše odněkud opíše a opraví všechny chyby, měl by být za svou práci pochválen.

M. Kocián 10.8.2023 14:13

S tím se dá souhlasit.