Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
LETECTVÍ: Blackbird se mi rozpadl pod rukama
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
teprv ted spokojeny obcan EU 20.2.2006 13:23jedna A-12 stojí před San Diego Aerospace Museum v Balboa Park A pokud pod ním stojíte tak pak chápete co je to za kousek...
|
František 14.2.2006 21:58Pánové, vzpomeňte... jak kdysi byla nad Mohavskou pouští ve vzduchu skupina v jejímž středu byla tehdy zcela nová "Valkýra" a dva ďáblíci. Cílem nebyl výzkum, ale reklamní fotografie. Jeden nezvládl turbulenci za Valkýrou a trochu o ní škrtnul. Nepřežil to nikdo, fotografie skupiny před nehodou oblétla svět s titulky "snímek za miliardu dolarů". Nicméně pilot druhého doprovodného jetu to popsal velmi přesně a s doprovodem obrázků fotografa, který nakonec dokumentoval leteckou katastrofu v přímém přenosu to stojí za vyhledání v archivech. |
Zafik 17.2.2006 7:07Re: Pánové, vzpomeňte... Zkuším hledat, ale o nehodě nic. Máte nějaký odkaz? Našel jsem jen jednu relevantní stránku, kde porovnávali Valkyrii s její ruskou konkurencí T-4 Sotka. Asi mě nenapadají ta správná klíčová slova. |
G. Pašek 14.2.2006 19:39Pane Adlere, jako vždy A+++ . . . Diky za výborné odkazy. |
Ruda Blazek 14.2.2006 19:26cowboy-pilot Jen pro zajimavost, termin "cowboy-pilot" se take pouziva pro piloty bez pilotniho prukazu. V pribehu to vsak nutne neplati... |
AGO 14.2.2006 16:45Bylo nám ctí a státním svátkem monitorovat letoun SR -71 na monitorech protivzdušné obrany a sledovat amatérské skoky MIG-29 na dohled do jejich výsostného teritoria. |
zdeněk 15.2.2006 0:40Re: Bylo nám ctí a státním svátkem Kdyby ho chteli sestřelit, stacilo by tady mít MIG-25. Ale to už bylo jiný kafe, SR-71 se také do spřátelených zemí neprodával. |
G. Pašek 14.2.2006 14:29Někde jsem čet, že to letadlo teče jako necky . . . . . skrabatělej povrch jaji valcha, když na letišti stojí trochu natankovanej pred startem . . . . odstartuje, prolítne párkrát aby se povrch ohřál a narovnal a "zatahnul" v letu ho doplní na co to lítá a frrrr . . . . |
honzak 14.2.2006 15:15Re: Někde jsem čet, že to letadlo teče jako necky . . . . . kolega se o letectví zajímá a pravil, že je tomu tak. Prý bývalo standardním potěšením mazáků na základně poslt nováčka prohlédnout letadlo v hangáru... |
Jiří K. 14.2.2006 16:37Re: Někde jsem čet, že to letadlo teče jako necky . . . . . Je to tak, díly palivové soustavy a nádrží pořádně slícují až po aerodynamickém ohřevu draku, takže letadla stojí v hangárech v kalužích paliva.
Ovšem případné hasičské kontrolory to nechává úplně klidnými, neboť již vědí, že tím palivem se dá uhasit solidní táborák!
|
honzak 14.2.2006 12:52tak jsem si fandil funguje to jen u úvodníku |
qq 14.2.2006 11:45 |
Lada V. 14.2.2006 11:05par poznamek Par poznamek:
Ne: ovládací systém vstupního ventilu
Lepe: vstupniho kuzelu
Funguje to tak, ze se vysouva vstupni kuzel a tim se meni prurez mezikruzi mezi kuzelem a vnejsim valcem. Cilem je, aby se v mezikruzi vytvorila razova vlna. Do proudoveho motoru, ktery je za vstupnim kuzelem musi jit vzduch podzvukovou rychlosti, i kdyz SR-71 leti trojnasobnou rychlosti zvuku. Rozdil tlaku za a pred razovou vlnou vytvari take cast tahu turbonaporoveho motoru. Zbytek tahu vytvari vlastni proudovy motor a vystupni ejektor. Pokud automatika nefunguje spravne, tak razova vlna vybehne ven z mezikruzi pred motor a motor tak ztrati asi polovinu tahu (nevim z hlavy presne kolik). Tim ma letoun snahu zatacet a je dost velke riziko, ze se prekroci mezni nasobky zatizeni a aerodynamicke sily letoun doslova roztrhaji.
3.18 Mach neni 3800 km/h - ve vysce 24 km je rychlost zvuku neco malo pres 1000 km/h - zatimco u povrchu zeme je to 1200 km/h. S klesajici teplotou klesa rychlost zvuku. SR-71 letal nejvyse okolo 3600 km/h.
Neni zde zdurazneno, ze americke vystrelovaci sedacky zajistuji preziti do rychlosti zhruba 1100 km/h. Dal uz je problem se stabilizaci - pilot to neprezije. Kdyz se neco stane pri 3000 km/h, tak ma posadka problem - musi v letadle vydrzet, dokud stroj nezpomali, nebo to risknout. Jsou ale i pripady uspesne katapultaze pri 2.8 Machu z MiGu-25 a myslim ze z F-15 pri rychlosti pres 2 Machy.
Koho to zajima vice, tak doporucuji knizku od Jay Millera: Locheed Martin's Skunk Works, vyslo to i cesky pod nazvem Skunci dilny.
|
S.Š. 14.2.2006 14:17Re: par poznamek Vyjádření k překladu. Pán, který to překládal nemá zřejmě technické letecké vzdělání. Překlad je velmi špatný a takto to nefunguje. Pro letecké odborníky je to blábol. |
www racek 14.2.2006 14:19Re: par poznamek jo, mám to. krásný kousek. a ještě mám muž a jeho letadla, o tupolevovi. fotografii s věnováním kde sedí pánové tupolev, mikojan a nezval s mým tátou jsem dostal k tomu. od "kellyho" nic takého nemám, bohužel. |
G. Pašek 14.2.2006 15:53Re: par poznamek Lada V. napsal:
3.18 Mach neni 3800 km/h - ve vysce 24 km je rychlost zvuku neco malo pres 1000 km/h - zatimco u povrchu zeme je to 1200 km/h. S klesajici teplotou klesa rychlost zvuku. SR-71 letal nejvyse okolo 3600 km/h.
===================================================================
Jaká je rychlost zvuku u more ve flašce s vakuem jako je ve výšce 25km?
|
VL 14.2.2006 17:54Re: Re: par poznamek Vzhledem k tomu, že se ve vakuu zvuk nešíří (na rozdíl od amerických filmů jako Armagedon), by v lahvi s vakuuem byla nulová. |
G. Pašek 14.2.2006 18:20Re: Re: Re: par poznamek Ve 25km ještě není takové vakuum, aby ta rychlost byla 0.
Když budeš na Mount Everestu ve stanu, který si vytopíš na 20°C, bude ta rychost zvuku ve stanu vyšší, stejná nebo nižší jako venku před stanem kde je -40?
|
cassul 14.2.2006 18:36Re: Re: Re: par poznamek Nojo, ale to by byla nuda, kdyby se exploze ve vakuu neodehrávaly s obrovským rachotem, plameny šlehajícímí dlouho a daleko na všechny strany a nejlépe ještě s tlakovými vlnami, které všemi v okolí pořádně škubnou... |
Kardiak 14.2.2006 18:39Re: par poznamek Lituji,ale rychlost zvuku nemá s teplotou vzduchu nic společného.Naopak má mnoho společného s jeho hustotou,která s výškou klesá. |
G. Pašek 14.2.2006 18:43Re: Re: par poznamek Děkuji. |
Ruda Blazek 14.2.2006 20:00Re: Re: par poznamek Nikoliv, rychlost zvuku zavisi hodne na teplote. Napriklad, ve stratosfere (24km) s rustem vysky rychlost zvuku roste. Na hustote zavisi rozdil mezi airspeed a groundspeed. Vysoko nad zemi Mach 1 odpovida vyssi groundspeed nez u povrchu. Proto take shuttle je temer neovladatelna pri vstupu do atmosfery, protoze ma nizkou airspeed presto, ze se riti extremni groundspeed. Mrknete se na diagramy na http://www.aerospaceweb.org/question/atmosphere/q0112.shtml a prectete si http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/mach.html - tam je i java programek. Pro letce: http://www.tscm.com/mach-as.pdf |
Ruda Blazek 14.2.2006 20:34Re: Re: Re: par poznamek Mach 1 odpovida podobne true airspeed, ale vliv na ovladani shuttle ma indicated airspeed, ktera je nizsi v ridsim vzduchu... |
Ruda Blazek 14.2.2006 19:54Re: par poznamek 3.18 Mach neni 3800 km/h - ve vysce 24 km je rychlost zvuku neco malo pres 1000 km/h - zatimco u povrchu zeme je to 1200 km/h. S klesajici teplotou klesa rychlost zvuku. SR-71 letal nejvyse okolo 3600 km/h. ------------------- Tady se jedna airspeed, ale groundspeed by v te vysce mela byt vyssi nez u povrchu. Ne ze by to souviselo se aerodinamickymi silami, kterym byl pilot vystaven, ale ovlivni to setrvacnost. Nejsem si ale jist, zda zvysena setrvacnost ma vliv na drasticnost nehody napr. v pripade rychle rotace ... |
Ruda Blazek 14.2.2006 20:32Re: Re: par poznamek Pardon, Mach je blizsi TAS (true airspeed) nez IAS (indicated airspeed), takze groundspeed se se zmenou vysky tolik nezmeni... stejne tak setrvacnost |
Marvel 14.2.2006 10:59Bezva, ale ten překlad to vraždí. příběh je neuvěřitelnej, ale překlad bohužel taky.
není to legrace, tady to bez letecké odbornosti při překládání s dovolením nejde.
sorry, trochu připálená šance na jedinečné počtení o mém zamilovaném ptáku. mvk
|
Radek 14.2.2006 10:41Nevím, proč se to pořád utajuje Ale testování SR-71 probíhalo v Oblasti-51, to je dnes už známá věc. Přece tak supertajný letoun nebude startovat z tak exponované základny. Aneb nedělejte z nás blbce i po 40-ceti letech... |
Béda 14.2.2006 10:41Zmizely všechny diskuse A všechny příspěvky v nich, nebo je to jen systémové záležitost? |
StaPo 14.2.2006 10:01preklad Pekny clanek, urcite by to stalo za to prelozit nekym,
kdo ma aspon zakladni povedomi o ceske letecke terminologii,
takhle to trochu pripomina "odbornou" terminologii TV Nova...
Neni nekde odkaz na original v angl.?
|
Dolik 14.2.2006 10:40Re: preklad Já jsem to pochopil tak, že došlo k poruše regulace vstupního ústrojí, následné "pumpáži" a zhasnutí motoru. |