3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

KNIHA: 2 x 15 = 19

Dělat si legraci z matematiky bývá poněkud obtížné. Matematika prostě buď je, anebo není, a dvakrát dvě jsou čtyři a s tím nic nenaděláte. Je to prostě jedna z věd, o které stejně jako o fyzice platí, že její zákony jsou platné za všech režimů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Aspirin 14.11.2014 2:58

Zajímavá otázka...

... byl zadám problém k řešení, nebyly ovšem zadané mantinely pro metodu řešení. Řešitelé jsou hodnoceni za výsledek, nikoliv za metodu (přesněji řečeno není zde možnost metodu řešení ověřit)...

Otázka zní - která metoda je pro dané podmínky hodnotnější a efektivnější - to klasické "vymyšlení" řešení (bude pravděpodobně většinou považováno za "čestnější"), nebo komplexní využití možností a získání odpovědi jednoduchým dotazem ve vyhledávači/knize/vzorových úlohách (odpověď je k dispozici za několik vteřin - vyzkoušeno)...

:-))

V. Pechar 13.11.2014 20:44

kniha Klauze a Černíka

Pane Eliáš to že numíte vyřešit tento matematický příklad Vás nijak nedohestuje !!! Ale že se snížíte k tomu že upozorňojete na HRUBOU hybu mne zaráží. Možná že za čas budeme přátelé.

F. Eliáš 13.11.2014 19:55

Matematika je důležitá

Hodně lidí říká, že matematiku nikdy nepoužili. Mýlí se matematika mění naše myšlení. To se pak stává daleko přesnější. Učení se matematice můžeme srovnat se sportovním tréninkem. Je stále stejné už po staletí a i v dalších staletích bude stejné. To si vezmete papír, tužku, zadání a počítáte bez jakékoli pomoci. Váš výsledek ve studiu je závislý na počtu odtrénovaných hodin. Jakékoli kalkulačky, počítače, tablety apod. jsou v případě matematiky pouze hračky, jejichž používáním ztrácíme tréninkový čas. Co se týče zadání, zde pomůže četba. Četba čehokoli, hlavně toho musí být moc. Po přečtení takové pětistovky knih budete vždy zadání správně chápat. Dnešní studenti se pracně prokoktávají textem a na třetím řádku už nepamatují ten první. Takže paměť. Zde poslouží příklad asiatů. Číst, biflovat, memorovat tak, jak to dělají oni a výsledek v matematice se určitě dostaví.

V. Pechar 13.11.2014 19:50

kniha Klauze a Černíka

Pokud bych měl řešit úlohu o9 sudech pravích mincí a jdnom falešnénm dal bych z 1 sudu na váhu 1 minci z2 sudu 2 z 3 sudu 3 atd.podle celkové váhy bych lehko určil v kterém sudu jsou falešné mince.

F. Eliáš 13.11.2014 19:56

Re: kniha Klauze a Černíka

Chtěl jste napsat pravých, že?

V. Pechar 13.11.2014 19:59

Re: kniha Klauze a Černíka

ANO omlouvám se ale pochopil jste to ?

J. Jurax 13.11.2014 20:39

Re: kniha Klauze a Černíka

No, můžete taky z prvního sudu žádnou minci, z druhého jednu, ze třetího dvě a tak dál - míň se nadřete :-)

V. Pechar 13.11.2014 21:09

Re: kniha Klauze a Černíka

Jee to podstatě stejné ale takto jsem o tom neuvažoval. Pooklona  poklona pane Jurax

J. Jurax 13.11.2014 22:35

Re: kniha Klauze a Černíka

Ale kdež - prvenství má pan G. Kovář níže - naznačil to již v 15:53 :-)

J. Urbánek 13.11.2014 16:58

Milibus :)

Ten vtip na přebalu knihy je chválně špatně?  Není náhodou mikrobus spíše milióntina autobusu?

F. Kusák 13.11.2014 16:47

Ono nejde o to

se naučit řešit trojčlenku, dokonce podle nějakých schémat, ale jde o to, co to vlastně ta trojčlenka znamená. Že se jedná o rovnost poměrů stejných veličin, a to v přímé úměrnosti nebo nepřímé úměrnosti. Pak nemohou žáci poplést jednotky a pokud umí počítat se zlomky a řešit rovnice, nemohou mít problém. Jenže oni mají problém i s těmi zlomky a i s ekvivalentní úpravou při řešení rovnice. Přehazují neznámou z jedné strany na druhou aniž ví proč. A podstatu rovnosti dvou zlomků také někteří nechápou. A teď tomu učiteli poraďte, když třetina třídy to zvládá docela dobře, další s obtížemi a ta poslední se to nenaučí nikdy, a to jen třeba proto, že nechce.

F. Eliáš 13.11.2014 19:57

Re: Ono nejde o to

Lenost se projeví v každém sportu. O matematice to platí zvlášť.

V. Pechar 13.11.2014 20:09

Re: Ono nejde o to

Pane Eliáš vysvětlete prosím tento matematický příklad . A pokud ne ta k Vás musím považovat pouze za hnidopicha .

J. Jurax 13.11.2014 16:35

Ono s tou matematikou

je to složité. Zeptejte se i jedinců dosáhnuvších na akademické tituly, o kolik procent se jim snížil úrok u vkladu, když zlotřilá banka snižíla úročení z dvou procent na jeden a půl procenta a dozvíte se věci zajímavé, ba pozoruhodné.

J. Aspirin 13.11.2014 19:05

Re: Ono s tou matematikou

:-)) tak o tom mi vyprávějte. Ale zase mě uklidňuje, že když se zeptám bankéře s akademickým titulem kolik kWh spotřebuje jeho 1000W žehlička za hodinu žehlení dozvím se taktéž věci zajímavé až pozoruhodné :-))

J. Jurax 13.11.2014 20:15

Re: Ono s tou matematikou

A nejen bankéře :-)

L. Severa 13.11.2014 15:45

Neoblímenost matematiky

je často vyvolána buď špatným výkladem, nebo nepozorností posluchače. Na učitelovo: "Kdo něčemu nerozumí?"  se nikdo nepřihlásí a jakmile vypadne článek z řetězce výuky je zle. Doučoval jsem několik středo- vysokoškoláků matematiku i deskriptivu nad kterými už lámali hůl. Bezplatně, protože mne  bavilo a měl jsem trpělivost vyhnat tu nechuť dotyčným z hlavy. Vysvětloval jsem vše postupně a nešel s výukou dál, dokud  žák probírané nepochopil. Jsem toho názoru, že matematika není otázkou nějakého talentu, ovšem hodně lidí k ní má již předem záporný vztah. Jak říkala moje známá, vždyť již označení matematika má v začátku slova to že mate.

J. Jurax 13.11.2014 16:27

Re: Neoblímenost matematiky

No, pokud se pamatuji na svá školní léta včetně střední školy (maturoval jsem arciť před sedmačtyřiceti lety), tak na většinu učiva stačila dobrá paměť a železný zadek, aby se to do té paměti nacpalo. A leccos se dalo okecat. Výjimku tvořil rozbor větný v češtině a pak matematika (a na střední deskriptiva), fyzika a chemie. Tam nestačilo našprtat vzorečky a vzorová řešení, tam se muselo myslet. A šprtat se je sice otravné, ale myšlení přímo bolí.

A Vaše metoda výuky - nešel s výukou dál, dokud žák probírané nepochopil - je jistě správná, pokud ovšem máte k dispozici téměř neomezený čas. A to učitel ve třídě s mnoha žáky (za mně jich bylo ve třídě až 35 a na základní škole opravdu velmi odlišné úrovně) bohužel nemá.

V. Novák 13.11.2014 16:42

Re: Neoblímenost matematiky

Větný rozbor se nebezpečně blíží matematice - tím, že má stanovená pravidla a obvykle I jednoznačný výsledek. Pokud je nejednoznačný, je opět nejednoznačný jednoznačně.

L. Severa 13.11.2014 18:08

Re: Neoblímenost matematiky

Jistě, učitel nemá čas, proto jsem napsal hned v úvodu, že pokud žák nepochopí část výuky matematiky je zle. Při mé výuce jednoho žáka to bylo snadné.

F. Eliáš 13.11.2014 20:00

Re: Neoblímenost matematiky

Matematika je výhradně výsledkem studentovy pracovitosti. Kdo navíc hodně čte, tomu stačí kvalitní manuál a natrénuje cokoli samostatně

R. Kulík 13.11.2014 12:56

to je taky matematika

stačí jich tam dát 45

R. Langer 13.11.2014 13:36

Re: to je taky matematika

Mě vychází spíš těch 55. Ale možná je v tom jiná finta. Tenhle druh příkladů mi zrovna moc nejde.

G. Kovář 13.11.2014 15:53

Re: to je taky matematika

Ta finta je v tom, že místo desetčlenné řady 1 až 10 (suma=55)použiji řadu 0 až 9 (suma=45)

L. Křivan 13.11.2014 9:45

To je taky matematika. Použitá.

V jeskyni na ostrově jste našli 10 sudů se zlaťáky. Všechny jsou stejné, a každý zlaťák váží přesně 10,0 gramů. V jednou sudu jsou padělané mince, a váží 9,9 gramů.  Máte k dispozici digitální váhu, a smíte ji jen jednou použít. Jedno vážení, jeden výsledek. Nic víc.  Když zjistíte, v kolikátém sudu jsou ty falešné, poklad patří vám.

D. Krajíček 13.11.2014 10:11

Re: To je taky matematika. Použitá.

Digitální váha s přesností 0,1 gramu musí mít váživost 1 kilogram, aby se tam všechny vážené mince daly zprocesovat najednou (55 kusů).

L. Křivan 13.11.2014 11:03

Re: To je taky matematika. Použitá.

Ano, to samozřejmě má. Tedy měla by mít.   Takže řešení jasné,...  :-)))  Já to dávám dětem, a zatím na to všechny přišly.

R. Szewczyk 13.11.2014 9:31

hm

1,a,--2087 platí pro rigorozní češtinu

  b,-2029 tak nějak po odhadu

2,bych opravil větu:Matematika prostě buď je, anebo není, a dvakrát dvě jsou čtyři a s tím nic nenaděláte.....Počty prostě buď jsou, anebo nejsou, a dvakrát dvě jsou čtyři a s tím nic nenaděláte.

  matematickymějme dva koše plus dva koše ovoce ,když jeden ze čtyř daných košů je naplněn okurkama do poloviny hmotnosti koše,další je naplněn jabkama do poloviny objemu koše,ve třetím koši je 8 třešní a 20 ořechů,zbytek v koši je ovoce,hrušky byly vždy ten zbytek a plný 4 koš,ovšem ten plný koš hrušek byl věnován na charitu,koše se plnily vždy po dozrání dané komodity,,,,vytvořte graf rychlost plnění ovocem v průběhu za A,jednoho dne,za B,jednoho ročního cyklu,který začíná březnam,

R. Langer 13.11.2014 9:36

Re: hm

... tak to jsem nějak nepobral... 8-o

A. Nikoloki 13.11.2014 10:11

Re: hm

Evidentně tedy nejste eurokrat ;-) …