18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

KNIHA: 2 x 15 = 19

Dělat si legraci z matematiky bývá poněkud obtížné. Matematika prostě buď je, anebo není, a dvakrát dvě jsou čtyři a s tím nic nenaděláte. Je to prostě jedna z věd, o které stejně jako o fyzice platí, že její zákony jsou platné za všech režimů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Szewczyk 13.11.2014 10:18

Re: hm

V nejobecnějším pojetí se matematika zabývá strukturou, kvalitou a prostorovou změnou.....

R. Gramblička 13.11.2014 11:39

Re: hm

pane Langere, nejste sám :-P

Ševčíku, počty snad nepatří do matiky?

R. Langer 13.11.2014 9:27

Abych se přiznal,

docela by mě zajímal ten příklad. :-)

P. Joch 13.11.2014 8:24

Algoritmizace

Moje děti se v době nedávné připravovali na přijímačky na střední školu a největší problém, se kterým se potýkali bych pojmenoval ALGORITMIZACE. Jakoby dětem učitelé ve škole neřekli, že základem je algoritmus - neboli návod, či postup jak vyřešit daný problém. Počítat trojčlenku se naučí i cvičená opice. Doma jsme museli tvrdě trénovat tohle - analýza problému (zadání), správné určení neznámých a známých proměnných a konstant, zápis jejich vztahů do rovnic a až úplně nakonec jejich řešení. Protože ve škole se to zjevně učí jinak - zíráním na zadání čekám na vnuknutí boží, pak si tipnu co by to mohlo být za rovnici. Jakmile něco hodím na papír, nezdržuju se dlouhým počítáním, psaní mimo počítač totiž bolí. Takže se snažím přijít s řešením na max tři kroky. Vytlouct tohle synovi z hlavy trvalo půl roku.

P. Zeman 13.11.2014 9:14

Re: Algoritmizace

Dovolím si oponovat tomu, že trojčlenku se naučí i cvičená opice. Vloni v létě jsem měl na brigádě absolventa 1. ročníku technické vysoké školy. Na dotaz na kolik procent musí zvětšit formát A4 aby měl rozměry A3 mi odpověděl zkrátka: "Nevím". Na dotaz, jestli zná trojčlenku odpověděl že nezná, že to se snad ani neučil. Kluk měl prázdniny delší o neuskutečněnou brigádu. To je dneska materiál :-/!

R. Langer 13.11.2014 9:34

Re: Algoritmizace

Musím potvrdit, že trojčlenka (a obecně počítání s procenty) je pro spoustu lidí nepřekonatelný problém. Nicméně znám i několik jedinců, kteří neví, jaký je rozdíl mezi obvodem a obsahem (a ani je to nějak nezajímá). ;-)

V. Novák 13.11.2014 16:49

Re: Algoritmizace

A když trváte na tom, že obsah není objem, jste za slovíčkaře, který nutí vyjadřovat se hyperkorektně.

Doučoval jsem kluka, u kterého bylo nejtěžší dostat mu z hlavy, že tíha/váha (ono se to nerozlišuje) se měří v kilogramech. Jakmile pochopil rozdíl, fungoval jak z praku. Ale byl pak za exota, protože se chtěl vyjadřovat přesně...

R. Langer 13.11.2014 13:31

Re: Algoritmizace

Jinak ovšem s tím formátem A4 je to trochu taková malá kvízovka, protože jste neupřesnil, co přesně vlastně měl ten student zvětšit. Například pro zvětšení plochy by to bylo o 100%, tedy na 200%. ;-)

J. Jurax 13.11.2014 16:06

Re: Algoritmizace

No, nevěděl, co je to formát A3 a A4 :-)

O. Roldán 13.11.2014 4:38

Ad vnuk ...

2029 ... elementární, milý Watsone (doufám) :-))

R. Gramblička 13.11.2014 8:07

Re: Ad vnuk ...

došel jsem ke stejnému číslu, ikdyž mi chvilku trvalo přijít na to, jak to spočítat ;-)

B. Volarik 13.11.2014 9:34

Re: Ad vnuk ...

Kde jste vzali "vnuka" a co jste počítali, že vám vyšlo to číslo. Chtěl bych to taky zkusit.

L. Florner 13.11.2014 10:18

Re: Ad vnuk ...

Vnuk = o 58 let mladší vyskytnuvší se na světě v roce 2002, tudíž, až bude dědouškovi 85 let, bude vnoučkovi 85 - 58 = 27 let. A to bude v roce 2002 + 27, tedy 2029.

R. Langer 13.11.2014 13:11

Re: Ad vnuk ...

Á, on už tam ten příklad je! Ve výsledku jsem došel jsem ke stejnému závěru. Ale musel jsem se zamyslet, i když je to v podstatě velmi jednoduché.

R. Langer 13.11.2014 13:11

Re: Ad vnuk ...

Je to doplněné v článku! :-)

K. Pavlik 13.11.2014 3:56

Matematice lze naucit

Problem je velice jednoduchy - nikdo neni ochoten platit ucitelum matematiky trojnasobek dobreho ucitelskeho platu a za mene penez solidniho ucitele matematiky nesezenete.

V USA (i jinde) to resi jednoduse, plati ucitele blbe a holt za malo penez malo muziky.

Bohuzel se neda platit ucitelum matematiky vice nez ucitelum vysivani, Dalsi pokus byl zvednout plat ucitelu podstatne - to zatim kupodivu take nepracuje - asi se nezvedl dost.

Zajimavy pokus delaji zamestnanci IT firem v Kalifornii. Ti se snazi aby bylo mozno vyrait neschopne ycitele - zatim je to ale boj s vetrnymi mlyny.

L. Křivan 13.11.2014 11:18

Re: nikdo neni ochoten platit ucitelum matematiky

Co stát nezaplatí učitelům matematiky, to pak zaplatí rodiče za doučování.

P. Dvořák 13.11.2014 3:12

Přímo naproti škole máme Alberta.

Nedávno jsem byl u pokladny opravdu vyveden z míry, když dvě čtrnáctky-patnáctky prožily u pokladny šok, protože měly třicet korun a pokladní byla neuvěřitelně protivná, protože jí to nestačilo na zaplacení čtyř čokolád po 8,- Kč.

R. Gramblička 13.11.2014 8:21

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

To já jsem teď na podzim 2x navštívil nově otevřené kebab bistro u nás v Mostě a v obou případech mi prodavačky ve středním věku vrátili výrazně víc, než měli. Takže za velký kebab jsem místo 75,- utratil jen 45 resp. 49,-. Prodavačky přitom nebyly v žádném shonu, ale pokaždé bezmyšlenkovitě sáhli do kasy a ani se pořádně nekoukli, co mi vrací zpět. Musím přiznat, že jsem byl zticha. V srpnu se to stalo jedné mladé průvodčí ve vlaku, vrátila mi o 40,- víc, než měla, a jelikož mi byla sympatická, upozornil jsem ji na to a přeplatek vrátil. No a do třetice, v srpnu v Chamonix jsem stál ve frontě na zrmzku. čekal jsem až na mně přijde řada a pak jsem na moment zaváhal a prodavačky začali obsluhovat houf arabských slepic, tlačících se za mnou. Snažil jsem se na sebe upozornit, ale byl jsem ignorován. Pak jsem se důrazně ozval, dostal zmrzku, která stála 2,50. Z 10 eur mi ale vrátila 17,5eur, což jsem škodolibě přijal a spokojen se vytratil pryč

S. Netzer 13.11.2014 8:45

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Z češtiny jste ale moc neprospíval, co?

P. Zeman 13.11.2014 9:04

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Vy abyste si neklovla, Netzerová :-D

B. Volarik 13.11.2014 9:27

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Nicméně a bohužel, má Netzer pravdu. Prodavači prodávali, prodavačky prodávaly.

L. Křivan 13.11.2014 11:14

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Slepice.

J. Jurax 13.11.2014 15:49

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

I slepé kuře najde zrno, takže slepá slepice občas taky :-)

R. Gramblička 13.11.2014 9:24

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Z češtiny jsem ve škole neprospíval vůbec, protože jsme v Dubnici nad Váhom žádnou neměli ;-) Jsem samouk. Ve slovenštině končí slovesa v minulém čase množného čísla vždy s měkkým i a tohoto pravidla se vzdorovitě držím i tady ;-)

B. Volarik 13.11.2014 9:30

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Páně Grambličkovo vysvětlení vrhlo na používání "i" a "y" zajímavé světlo. Ba to i dává smysl. Zkuste Američanovi nebo Švédovi vysvětlit českou mluvnici...

B. Volarik 13.11.2014 9:42

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Možná také záleží na národnosti prodavače. V Madridu moje ženuška zapomněla na pultě drobné. Prodavač ji pronásledoval na ulici a mávaje rukou s drobnými hulákal: Seňora, seňora...su cambio!(Paní, paní, vaše drobné!). To v takovém Římě jsem si koupil krabičku cigaret za 750 lir a k tomu krabičku žvejkaček za stejných 150 lir. Prodavač vehementně a bez váhání uvedl cenu: 3,000 lir. Vynadal jsem mu španělsky, myslím, že rozuměl. V Madridu jsem asi půl roku fungoval coby podnikatel v obory bižuterie (skládací stůl s černým ubrusem a skládací židle na Paseo Del Prado mezi Hotelem Palace a museem Prado). Peníze investované do bižuterie byly mé vlastní...to jsem se panečku naučil bleskově počítat ve španělštině (překládání počtů, opravdu kupeckých, do češtiny by mi vzalo moc času. Transakce musely probíhat bleskově).

R. Gramblička 13.11.2014 10:58

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

to by bylo nad mé síly, o slovenštině ani nemluvě :-)

J. Jurax 13.11.2014 15:55

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

No jo, mně zas vysvětlovali anglickou výslovnost 3 roky na SVVŠ a dva roky na vysoké a přesto dodneška mluvím anglicky s brněnským přízvukem :-)

Jak to psal Čapek - horkou bramboru do huby a mluvit - a nejhorší jsou Texasané a Australané, těm na první poslech rozumím akorát yeah :-)

L. Písařík 13.11.2014 17:51

Re: Přímo naproti škole máme Alberta.

Milý pane, máte pravdu s tou výukou v Brně. Před mnoha lety jsem jel na montáž do Burmy a učil se v kurzu angličtiny v Brně. První nesnáz mě potkala v Paříži, kde jsem se nedokázal domluvit ani v hotelu, kde že leží místo, odkud mám jet na Orly, to místo jsem našel sám dle dopisu kamaráda, který tudy projel před časem, ale nenašel stanoviště autobusu - v dopise napsáno že je na 2. podlaží, ale budova měla pouze přízemí. V zoufalství jsem se obrátil na jednu starší paní německy a ona kupodivu, přes obecnou nenávist k Němcům mi porozumněla, zavedla k výtahu a zavezla do druhého podzemí k autobusu. Snad mi Pán Bůh poslal do cesty tu hodnou paní a taky jsem v duchu několikrát děkoval svému otci, který mě od šesté třídy trápil němčinou. Ani v té Burmě jsem se nedomlouval nijak excelentně a tak jsem si najal soukromého učitele v místě. Ten mě naučil ale tamější pidingenglish a pak mi dost dlouho trvalo, než jsem se toho slangu zbavil. V té době jsem taky pochopil jádro pudla: jak mě mohl brněnský učitel naučit správnou výslovnost, když nikdy v životě živého Angličana neviděl?!