20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

HISTORIE: Věděl Freud o dědičnosti morálky?

Na příkladu již více než sto let trvajících diskusí o práci a názorech našeho slavného příborského rodáka Sigmunda Freuda, můžeme zcela plasticky pozorovat, jak česká malost je přítomna ve všech historických údobích našeho vývoje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 30.12.2011 0:56

"Nas slavny priborsky rodak SF..."

A dale pisete ze je ceska malost pritomna ve vsech obdobich vyvoje. No, to se vam teda povedlo, to je na jednicku. Take mame "naseho slavneho rodaka Ferdinanda Porscheho", co delal Hitlerovy tanky. Tusim ze je z mostu.A take mame nase slavne rodaky Ressla a Kaplana, kteri se sice v kralovstvi narodili a le ani se tam neohrali, kdo vi jestli se tam v dospelosti byli podivat. Privlastnovat si Cechy jen proto, ze se tu narodili a vyrustali nekde uplne jinde, je opravdu absurdni. Je - li nutno oslavovat lidi, pak at se to deje podle zeme kde cely zivot pracovali a kde dosahli svych vynikajicich vysledku, ne podle toho ze se narodili tam, kde zrovna byla jejich matka. . SF, Kaplan ztravili cely zivot v podstate ve Vidni, a take si je Rakousko uctiva., ty "nase slavne rodaky".

P. Sulc 30.12.2011 0:42

Re: Vědy a Vědění o sobě samých

Nechte tyhle uvahy radeji doktorovy Koukolikovy, ten je k tomu mnohem povolanejsi nez vy.

V. Heidlerová 29.12.2011 14:53

Re: Vážený kolego,

Nic ve zlém, ale český národ je masírován z různých stran - viz "ta naše povaha česká", že někdy úplně splaskávám jako vypuštěný balón, jak se cítím provinile. Taky se mi vrací pocit studu, kterým jsem trpěla 40 let za komoušů - přitom znám spoustu báječných lidí, kteří dělají spoustu užitečných věcí pro zlepšení věcí veřejných i soukromých. Teď odcházím do Sokola, kde pěstujeme nejen tělo, ale i pocit národní hrdosti, tak se tam snad odreaguju. Ona někdy přehnaná a soustavná kritika může být kontraproduktivní a zcela jistě může vést k pocitu odevzdání, lhostejnosti, otupělosti. Tož raději aktivně po sokolsku Nazdar!!!!

S. Ševeček 29.12.2011 13:59

Re: Vážený kolego,

Pene Andrle, naběhnout na vidle je příhodnější - na hrábě se zpravidla šlápne a efekt je méně zničující ;-)

Nepodceňujte nás, české obyče - první odstaveček je zbytečný a v tom druhém ty vidle směřujete už přímo. Použijete-li ten výraz s přídavným jménem česká, jste přesně tam, kde Ti, co Viděli Svět a jeho Slávu - ti praví "čecháčkové".

(ostatně se domnívám, že třetina obyvatelstva je úplně pitomá;  lépe "stratigrafii národa" - bez ohledu na ten který - vyjadřuje členění na zm*dy a vohnouty /D-fens/ a já doplňuji ještě chomouty. A český na tom není zdaleka nejhůř ... možná právě proto, že je malý množstvím)

P. Andrle 29.12.2011 13:09

Re: Vážený kolego,

Tak vidím, že jsem si zase jednou naběhl na hrábě. Jelikož neexistuje přesně definovaný termín „česká malost“, nebo spíše jen malost, protože malost může být i americká, nebo eskymácká, pokusím se vysvětlit, co lze pod tímto pojmem chápat. Naprosto nemá nic společného s pojmem malý. Malá země, malý národ atd. Nemá nic společného s demografickým, geografickým a historickým postavením jakéhokoli národa. Dokonce to není nic proti poctivému vlastenectví a proti potřebné hrdosti nad skvělými činy vlastního národa, případně angažovanosti jeho nejlepších dcer a synů.

Malost má také něco společného s maloměšťáctvím, zapšklostí, nevzdělaností, neschopností, netolerantností, xenofobií, nenávistí, primitivností, nekulturností a dalšími menšími či většími nemorálnostmi různého druhu. A přece ani jeden z těchto termínů nevyjadřuje přesně onu malost. Termín, který použijeme zpravidla při charakteristice jistého selhání. Jestliže řekneme česká malost, dáváme tímto pouze najevo, že tento prvek nacházíme ve společnosti, ve které žijeme. Avšak on nemusí být vždy masovým jevem, může se týkat určité speciální činnosti či určitého výseku dění, ohraničeného časem nebo našim poznáním. Budu – li žít v Americe, tak při jistém projevu malosti, v tom smyslu, jak ji chápu, řeknu ano, to je ta americká malost. A vůbec tím nezneuctím Thomase Jeffersona a jeho následovníky.  A jestliže použiji termín „ to je ta česká malost“, vůbec to neznamená, že bych neměl rád tuto zemi, její národ a všechny jeho příslušníky, na něž můžeme být právem hrdi.

Termín „ čecháčkovství“ je něco zcela diametrálně odlišného a upřímně řečeno nejsem si jist, kde všude a za jakých okolností by se mohl jednoznačně použít. Také tento termín nepoužívám. Tedy ještě jednou. Vím toho dost o historii svého národa a velice si ji vážím, zrovna tak jako mnoha velikánů, kteří z něj vzešli. Neznamená to ovšem, že se někdy v činnosti jednotlivců nebo názorových skupin občanů nemůže projevit něco, co nazýváme českou malostí.

V. Heidlerová 29.12.2011 11:42

Re: Vážený kolego,

Já su taky Moravanka z jihu. To su ráda, že máme stejné názory. Díky. Nazdar.

S. Ševeček 29.12.2011 10:59

Re: Vážený kolego,

Asi četl nebo slyšel jednoho českého významného státníka v úvaze o čecháčcích.

P. Lenc 29.12.2011 9:50

Re: Vážený kolego,

Paní Heidlerová,plný souhlas.Že nikdo není doma prorokem poznalo mnoho významných osobností po celém světě,opravdu to není naše specifikum.Vy nepotřebujete psychoanalýzu,tu spíše potřebují ti,kteří mají plná ústa naší"malosti a čecháčkovství".Ač Moravan,jsem rád občanem tohoto státu a jsem pyšný na naše vědce,lékaře ale i šikovné dělníky a řemeslníky.Máme jich stále dost,jenom se o nich nepíše.Nejsou důvodem k senzacím.Přeji vám pěkný den bez dušezpytců.

V. Heidlerová 29.12.2011 8:48

Re: Vážený kolego,

Bohužel dnes musím odporovat termínu "česká malost". Článek neobsahuje nic, co by se nedělo kdekoli jinde na světě a vůbec ve vědeckém, nebo třeba i jiném odborném světě, vždy existuje rivalita, intriky, nepochopení, nechuť k přijímání novinek atd.atd. Stejně tak, jako pojem "čecháčkovství", tak i pojem "česká malost", "lokajství" apod. ve mně ubíjí sebevědomí. to jsem měla za zlé i p. presidentovi Havlovi. Proto jsem ho v určité životní fázi přestala vnímat jako autoritu . Toto vštěpování národu, že jsme "malí" atd.,ve mně probouzí psychické problémy a bezpochyby budu brzo potřebovat využití psychoanalýzy. Kam se obrátit?

Š. Šafránek 29.12.2011 7:56

Semmelweis

Původ averse vídeňských lékařů vůči Semmelweisovi možno hledat spíše v tom, že byl maďarský Žid. Nicméně v útulku choromyslné se dle dostupných zpráv neocitl v důsledku nemožnosti prosadit své názory, ale pro vleklé, dá se říci celoživotní psychické problémy, jejichž kulminaci většina životopisců považuje za projev progesivní paralýzy, tedy terminálního stádia syfilidy.

P. Fiala 29.12.2011 7:31

Vědy a Vědění o sobě samých

Obvykle vše zaobalujeme do slov abstraktního významu (třeba ta morálka).

Profesionální slepotou 99,9999999% lidí rozumím to, že nejsou obeznámeni s tím JAK jim funguje MOZEK, který je jejich MYSLITELEM i VYKONAVATELEM (viz lidmi kdysi dávno rozdělen na vyšší a nižší nervovou soustavu, když  jedno to spolu s tělem jest). A z této PŘEDSTAVY žijeme. Přitom existují v současnosti lidé, kteří daleko předčili vědění dřívějších lidí zkoumajících černé skříňky kimž říkáme lidská bytost, jsou to nové myšlenky typu, že Země není placka, či že není středem Vesmíru a že se točí, a ne že ne.

Takže, je to o každém jednotlivci, jak mu rodiče a sourozenci a lidé kolem začnou svým jednáním a mluvením spolu se školní výukou a médii všeho druhu formovat MOZEK, ukládají mu do mozku INFORMACE v podobě SLOV, OBRAZů, vůní, zvuků melodických i jiných, atd., ve formě růstu nervových buněk a jejich propojení, na makromolekulární úrovni. Pokud to "informátoři" dělají neuvědoměle, nechápajíce to, JAK MOZEK FUNGUJE, jejich očekávání obvykle nebývají naplněna.

Dle mne by výuka dětí ve škole od 1. až asi 5. třídy měla být hlavně o tom jak mozek spolu s tělem (oči, uši, ruce, jazyk nos, atd.) funguje, jak přijímá, jak uchovává a jak spojuje do kategorií, jak vybírá a jak vyhodnocuje a jak vydává informace ke komunikaci s jinými lidmi, ale i jak muovládá tělo.

Mozek je náš hlavní orgán ne duše, ten nás řídí v myšlení i konání a jen podle toho co máme v "závitech" to naše myšlení a jednání je ostatními vnímáno. A závity máme sestaveny asi tak ze 3/4 z praktických činností, zbytek z "učení" teoretických.

P. Pavlovský 29.12.2011 2:51

Karl Kraus pražský publicista?

Proč tohoto významného víděňského, židovsko-německého kulturního činitele (časopis Die Fackel) a dramatika (Poslední dnové lidstva, úryvek právě hrají v Komedii), kočovníka s dnes tak módním  "autorským čtením" (i po Čechách a Moravě) přesazujete do Prahy?

Náklonnost V. Nezvala k  freudiánství plynula zákonitě z příklonu k surrealismu, který na Freuda přísahal. Naopak odklon od S. F. souvisí s ještě předválečným odvoláním surrealismu pod vlivem Kominterny, tedy bolševiků a KSČ. Přitom filosoficky vzato by marxisté měli mít  k S. F. blízko, ve filosofických klasifikacích bývá označován za "vulgárního materialistu". Komunistům ale nikdy nešlo o filosofii, vždy jim jde jen o ideologii. V každém případě by bez S. F. neexistovala asi polovina americké dramatiky XX. století (Tenesse. Williams, Edward Albee, Eugen O´Neil). 

Česká malost není v  textu nikterak doložena, zato ale mohu posloužit příkladem malosti českých komunistů. Od "Vítězného února" nesměl u nás S. F. vycházet. Až koncem 60. let vydalo zdravotnické státní nakladatelství Avicenum třídílný Úvod do psychoanalýzy. Knihy si ale nemohl koupit každý. Prodávaly se jen ve firemní knihkupectví a byly v zásadě určeny lékařům a medikům. My, studenti FFUK, jsme se s nimi svezli, na svů index jsme si Freuda směli koupit také.

Žijící český klasik:  Freude,  Freude,  Freude/ vždycky na tě dojde!

Palestinsko-slovanská anekdota: Lidstvo ovlivnilo pět Židů: 1. Mojžíš, dal lidem zákon. 2. Kristus, dal lidem svědomí. 3. Marx, dal lidem sebevědomí. 4. Freud, dal lidem podvědomí. Pak ale přišel Albert Einstein a pravil: Alles ist Dreck. všechno je jen relativní!

V. Vlk 29.12.2011 1:50

Vážený kolego,

mohl byste mi laskavě vysvětlit tvrzení že v " práci a názorech našeho slavného příborského rodáka Sigmunda Freuda, můžeme zcela plasticky pozorovat, jak česká malost je přítomna ve všech historických údobích našeho vývoje. " ? Domnívám se, že u Vás došlo k mezi našimi vzdělanci rozšířenému stavu zvanému  Oikofobie také ecophobia. To je termín v psychiatrii ukazující chorobnou  averzi k domácímu prostředí  . To může také obecně znamenat abnormální strach z domova. V podání filozofa Rogera Scrutona to znamená podvědomé  "odmítnutí kulturního dědictví vlasti a původu.“. Mimochodem, jak byste nazval slavné a dle vás jistě světové vídeňské lékaře v případu Semmelweis ?  On v roce 1840  zjistil , že mnoho žen, které porodily své dítě v nemocnici, umírá na tzv. horečku omladnic.Smrtící bakterie se přenáší rukama  z piteven.Zavedl úkon důkladného mytí rukou s pomocí mýdla před vstupem na porodní oddělení. Výskyt horečky omladnic značně poklesl. Vedoucí vídeňští  lékaři se a postavili se proti němu, profesně jej znemožnili  donutili opustit Vídeň. . Pološílený v důsledku  nemožnosti prosadit své názory zemřel ve 47 letech v útulku pro choromyslné.

Většinou si vašich názorů vážím,ale hlášky o "malosti českého prostředí“ mne silně iritují. Nejsou  pravdivé, je to jen takový módní kec. Takže prosím,  pozor na oikofobii.