Čtvrtek 20. března 2025, svátek má Světlana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

FEJETON: Ozval se Hyperloop

Zmínky o trubkovém dopravním systému se čas od času objevují i v našich médiích. Více se o něm psalo v lednu, kdy firma Hyperloop podepsala s vedením města Brna memorandum o porozumění.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

JP

J. Pospíšil 402

23. 11. 2017 18:13
S tím Brnem autoři projektu dost riskují.

Když uvážíme, jak dlouho Brňáci řeší svou podpovrchovou šalinu, jasného předchůdce Hyperloopu a jak rychle řeší svůj železniční uzel, tak z toho žádný technologický pokrok nebude. Ve Vídni jezdí, v Budapešti jezdí, v Bruselu jezdí, kdekde jezdí, akorát v tom Brně není.

A nakonec ani ta potrubní pošta v Bohunicích není až tak zachovaná, na tu se hodí jiné slovo, třeba moderní. Ta je, při rychlosti stavění u nás v podstatě v novostavbě.

0 0
možnosti
PV

23. 11. 2017 15:14
Měl bych připomínku

Není pravdou, že Praha má jedinou dochovanou potrubní poštu na světě. Brno ji má rovněž - v Bohunické nemocnici.

0 0
možnosti
JJ

J. Jurax

23. 11. 2017 15:39
Re: Měl bych připomínku

No to víte, Aston je Pražák ... :-)))

0 0
možnosti
IN

I. Novák 763

23. 11. 2017 14:22
Hyperloop?

"To je blbý, to se bude líbit".

0 0
možnosti
JL

J. Lepka

23. 11. 2017 11:22
Já se obávám, že je to zase plácnutí do vody.

Nejen z ekonomického hlediska. Tenhle systém může fungovat někde mezi LA a Las Vegas, kde asi nebude o cestující nouze a zároveň je dost prostoru ke stavbě. Ono je sice možné, že systém může fungovat v režimu mono, ale při větší vytíženosti rostou rizika a tím pádem je už při stavbě lepší použít roury dvě. Dovedete si představit, jak se kroutí podél D1? Navíc, aby měly smysl, musely by pojmout i naložený kamion, takže tunelová roura o průměru takových 5 metrů a ještě k tomu utěsněná. A ty přetížení v zatáčkách a stoupání, to by znamenalo kopat pod zemí, takových 300 až 350 km podle okolností, tak o vidím jako čirou utopii!

0 0
možnosti
MP

23. 11. 2017 11:45
Technologický aspekt

Roury položené na povrchu prosazoval Elon u hyperloopu ještě před tím, než se naučil efektivně vrtat díry pod zemí (viz: boring company).

Připomenu, že již v dobách českého reálného socialismu (s omezenými možnostmi cestování do kapitalistické ciziny) uvažoval český akademik Bechyně s projektem roury pod Rakouskem, z jižních Čech do Slovinska.

0 0
možnosti
TK

23. 11. 2017 11:20
A jak to bude napojeno

na evropskou žel.síť ?

0 0
možnosti
VK

23. 11. 2017 10:30
MĚ NEPŘIPADÁ HYPERLOOP.....

...ztřeštěným projektem. Zjednodušeně je "kapsle" s cestujícími v podstatě trupem letadla (také se má pohybovat v prostředí s podstatně nižším tlakem vzduchu), ale místo vztlaku křídel využívá magnetickou levitaci a místo (neekologického) proudového pohonu využívá lineární elektromotor. Obojí je ekologické a energeticky (i s energií na pohon vývěv) výhodnější. Náklady na "rouru"? Toť otázka, kterou zodpoví až realizace testovací trasy a následně trasy provozní.

Shrnuto: Já osobně Elonu Muskovi fandím a přeji mu úspěch při realizaci jeho futuristického projektu. Nepřipadá mi "bláznivější", nežli připadal současníkům bratrů Wrightových projekt aeroplánu.

0 0
možnosti
JJ

J. Jurax

23. 11. 2017 15:48
Re: MĚ NEPŘIPADÁ HYPERLOOP.....

Ekologický lineární motor využívá elektrickou energii vyráběnou arciť buď neekologicky v elektrárnách něco spalujících nebo v ekologických, leč ekologisty zatracovaných jaderkách. OZE tohle opravdu neutáhnou (pokud nebude lze akumulovat do nějakých úložišť řádově aspoň gigawatthodiny energie fofrníky či fotovoltaikou produkované - což zatím není ani za obzorem).

Ostatně zajímavá by byla energetická bilance - ono udržet podtlak v těch rourách by nejspíš bylo dost náročné.

Nicméně - zkusit by se to mohlo. Tak proč ne u nás, že ...

0 0
možnosti
JM

23. 11. 2017 10:12
Malá země na rychlovlaky...

...než se rozjede, aby zase brzdil.Pár spěchajících ať vleze do potrubí, zbytku stačí s jejich příjmy běžné spoje. Navíc je už dost plotů kolem dálnic a tak hustá síť silnic, že více to rozparcelovat kvůli rychlovlaku bude čechům připomínat dobu nedávno minulou s oplocením, koncentráky a protektorátem (o nemožnosti chození na houby do němci propachtovaných čím dál tím víc lesních obor ani nemluvě). Trpělivost země české a lidí není nekonečná ...

0 0
možnosti
VH

23. 11. 2017 9:47
Realita

Co takhle se podívat na délku stavebního řízení v ČR a jinde (třeba podle Světové banky). A dolů z hrušky.

0 0
možnosti
MP

23. 11. 2017 8:18
Vo co go?

Oyval se hyperloop? Ozvali se ale i kritici stylu podnikání Elona Muska a jeden z nich (bývalý zástupce velké automobilky) předpovídá, že do roka a do dne zkrachuje Elonova automobilová firma Tesla.

Zatím Elon Musk vždy svá ekonomicky kritická období přežil. Jevilo se to ale jako ekonomický zázrak, pokud to Elonovo specifické inovační podnikání posuzujete dle klasicých učebnic ekonomie. Určitě přitom nezávidím Elonovi jeho maximálně vypjatý duševní stav - tyto uzážitky bych si s ním určitě v životě nechtěl vyměnit a ani sdílet. Musíme jen doufat, že Elon Musk ekonomické i psychické krize přežije a s ním i jeho projekt hyperloop (který vznikl jen jako vedlejší produkt Elonovy inovační aktivity).

Kritik Elona Muska nedávno napsal: "Inovovat (prostřednictvím elekromobilů) dokáží i ostatní výrobci automobilů, ale nedokáží při tom být ziskoví. A proto to nedělají." Hm. A jak to vidí prostí občané? Jde jim více o ty inovace (které lidstvo posouvají dopředu), nebo o ziskovost výrobců?

0 0
možnosti
JJ

23. 11. 2017 8:46
Re: Vo co go?

To je právě ten prožluklý kapitalismus, že inovace něco posune dopředu a tím zvedne zisk vydřiduchovi, který potom v honbě za ještě většími penězi vybuduje (např.) v Anglii první železniční síť na světě. Jestli je to "dobře" nebo "špatně", to bych neřešil, prostě to tak jea buďme rádi za to.

0 0
možnosti
PD

P. Dvořák

23. 11. 2017 3:03
Věřím tomu, že je to u nás možné.

Jistě by to byla státní zakázka, ale hlavní je, aby byla dostatečně dotována z EU. Jedině tak má šanci, protože se na ni přisají osoby tam již patřící nebo teprve toužící patřit do skupiny, kterou Kalousek nazývá "úspěšní".

Ti už si prosadí svoje, neboť jako vždy se peníze budou nabírat bagrem.

0 0
možnosti
JM

23. 11. 2017 10:16
Jste hnusný realista...

Díky Bohu za nás takové ...

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz