3.7.2024 | Svátek má Radomír


Diskuse k článku

FEJETON: Báječní muži na létajících strojích

Letadlo s váhou většího osobáku a rozpětím křídel větším než Boeing 474, létající stroj obkroužil sochu Svobody a přistál na Kennedyho letišti v New Yorku. Jmenuje se Solar Impulse 2 a je to dílo Betranda Piccarda a André Borschberga.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 16.6.2016 22:41

No, eletromotory

se u lehkých a snad i větších letadel možná ujmou - vrtuli či dmychadlu je koneckonců jedno, co jím točí - ale zatím není zdroj energie, jenž by se vyrovnal leteckému petroleji či benzínu (hustotou energie na jednotku hmoty, dostupností a relativní lácí).

Fotopanely to určitě nebudou - na 1 m2 dopadá ze Slunce až 1100 W, tedy 1,1 kW. Fotopanely arciť nemohou mít stoprocentní účinnost ...

Pro srovnání - třeba L-410 Turbolet má nosnou plochu - tedy plochu křídel - 35.18 m2, výkon motorů je cca 2x560 kW. Airbus A-330 má nosnou plochu 361,6 m2 a tah každého ze dvou motorů 303-320 kN, což lze velice hodně přibližně převést na dvakrát 30 000 kW (záleží na mnohém, vysvětlení by přesahovalo možnosti příspěvku - viz třeba http://www.leteckemotory.cz/teorie/faq.php). Lze namítnout, že kromě plochy křídel by bylo lze pokrýt fotopanely i horní část trupu, ale zjevně ani to by situaci nespasilo. Airbus by potřeboval cca 60 000 m2 (cca 8 fotbalových hřišť), to je představu obdélník 200x300 metrů. A lítalo by se jen ve dne ...