2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jenda 22.1.2010 14:17

Re: Proč bychom měli něco za omezování CO2 platit?

Zaprve to sucho mate odkud? On se snad nekdo odvazil zkoumat jestli by nahodou to ohlasovane otepleni nebylo ciste nahodou pro nas vyhodne?

A za druhe to s palenim pneupatik nema spolecneho vubec nic. Drahy havlisto. Nebo bursikoide?

jarda 22.1.2010 11:56

ad příklad z diskusní strany 5 s těmi hrnci

Představme si, že měřicí stanice na světe jsou ty hrnce. A nyní: Každý hrnec dostává jiný příděl energie nejen v intenzitě, ale i v čase (noc/den, jejich délky, třeba polární noc a den nebo zase hrnec na rovníku). Každý hrnec má jiný obsah = větší obsah se zahřeje pomaleji a na nižší teplotu při stejné dodávce energie = tepla). Je jiný druh náplně uvnitř (voda, rtuť, líh, kov) , tedy dle náplně (její tepelné kapacity) dojde k nestejné "konečné"  teplotě, A teď dostanete tisíc takovýchto údajů a udělejte z toho "průměr". To nejde sečíst naměřené a vydělit 1000. Musíte nějak zohlednit vyše uvedené zkutečnosti a nezapomenout na žádnou jinou, která by to také mohla ovlivňovat. A řekněme, že způsobů jak to "zprůměrovat" je více a každý vede k trochu jiným výsledkům. To pořád se ještě chováme "vědecky".  Je možné, že by někdo bral teploty jenom z hrnců s malým obsahem a náplní, která má malou tepltní kapacitu (= rychleji se zahřívá), co by mu vyšlo? A co by mu "vyšlo" kdyby to chtěl upravit ve vyšším zájmu. Už vidím jak na mezinárodní konferenci Kjóto-Kodaň II, vystupuje Nikita Sergejevič Chruščov a říká: Stalin se dopustil přehmatů a zločinů - to by bylo nóvum pro účastníky. Zkutečnost je ovšem taková, že o zločinech Stalina věděli jím  postižení již dávno (někteří by je páchali místo něj, ale nahoře je jenom jeden generální tajemník), sousedé a rodiny postižených taktéž a také většina těch, kteří se to sjezdu bolševiků v roce 1956 zůčastnili a i většina těch, co ty zločiny aktivně páchali. 

pteryx 22.1.2010 12:10

zkutečnost

Nádoby s malou tepelnou kapacitou se nejen rychleji zahřívají, ale taky se rychleji chladí. Spíše jde o to, že sledujeme oteplování v řádu desetin stupňů, takže se zde pracuje i s určitými statistickými odchylkami a s odchyklami, které mohou být dány změnami mikroklimatu. To opravdu není jednoduché. Pokud si ovšem z těch naměřených dat někdo účelově nevybere pouze to, co se mu hodí do krámu.

jarda 22.1.2010 12:17

Re: zkutečnost

ano, to je pravda, takže ještě záleží na tom, kdy se ta teplota odečte, resp i kdych dělal průměr teplot měřených každou hodinu na té jedné stanici - hrnci, tak na jedné teplta rychle stoupá po ránu a rychle klesá po setmění a jiné stoupá pomaleji a pomaleji klesá po setmění (stačí i mraky). Každá ví, že voda v létě v rybníce je ve dne obvykle chladnější něž vzduch a v noci kolikrát i obráceně. nebo takzvané koupání pří (po( bouřce, jaká to lahoda, když se vzduch ochladí a lze si lebedit v rybníku. Apropo, jak se měří na oceánech ??

honzak 22.1.2010 13:02

Re: zkutečnost

od roku 1850 z družic -:)!

Ivan 22.1.2010 11:48

Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

Protože dlouhou časovou řadu lze udělat pouze u stanice, která po tak dlouhý čas měřila, tak je jasné, že s každým požadavkem na prodloužení časové řady do minulosti řada stanic z vyhodnocování vypadne z jednoduchého důvodu. V oné minulosti, pro kterou vyžadujeme data, stanice ještě neexistovala. Další důvod vyřazování stanic je zase opačný.  Stanice, která byla historicky uprostřed luk se po letech ocitne uprostřed města a její hodnoty tudíž taky nemají význam při určitých požadavcích na konzistentnost dat.

 Čím dál do minulosti budeme chtít sestavit časovou řadu měření, tím méně stanic nám zůstane k vyhodnocování. Nejcennější jsou pak skutečně ty řady, které sahají až do doby zapisování údajů husím brkem. 

Vysvětlování je těžké, když se ke zpracovávání měřených dat  vyjadřují pasáčci krav.

Vaněk 22.1.2010 11:53

Re: Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

A jakou jsi měl dojivost?

honzak 22.1.2010 11:54

Re: Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

Váňo, ty jsi vůl.... Takže vyřadíme stanice s krátkou dobou měření a doplnéme to dendrochronologií?

Napřed mysli, než něco napíšeš!

Gandalf 22.1.2010 12:09

Re: Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

"Napřed mysli, než něco napíšeš!" Proboha, co to po něm chcete? Myslíte si snad, že to umí?

i.h. 22.1.2010 11:58

Jo, dalsi ucenec,

takovy Metelka sice lze a vymysli si, ale aspon tematu jakztakz rozumi. Ivanové jsou ale jenom hlupacci. Abys se nestal medvedem, Ivane !!!

JaS 22.1.2010 12:02

Re: Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

Ivan se určitě zaregistruje! Doplní tak duo Šimerda - Smutná-Vaňátková od sousedů.

MPL 22.1.2010 12:19

Re: Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

Ta registrace je opravdu "geniální" nápad. V Lidovkách je článek: "Šestnáctiletá muslimka konvertovala, teď prchá před svou rodinou". Diskuse: 0. Bohužel, 15.2. tady chcípne pes.

Jenda 22.1.2010 14:55

Re: Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

To ani  Smutná-Vaňátková nepricinila poznamku? neco ve smyslu, ze se do toho stat nema plest a ze je v poradku kdyz ji rodina najde a privede k rozumu. Aby nas tim mohla multikulturne obohatit.

pteryx 22.1.2010 12:04

v tom je právě ten problém,

Totiž, že byly cíleně vyřazovány určité stanice, aby byly porušeny časové řady. Nebo že byly do měření zahrnuty pouze stanice, které ukazovaly zvyšování teploty. Už samotná manipulace s daty ke které došlo - totiž že data z kterých se vycházelo při zpracování byla záměrně zničena - to je opravdu těžký podraz.

Skleníkové plyny vytvářené v důsledku lidské činnosti mohou mít přest na počasí vliv, otázka je zda je tento vliv podstatný a pokud skutečně je problém, tak v kterém bodě bychom měli s používáním fosilních paliv důsledně zabrzdit, jestli hned, za 30 let, za 50, za 100, nebo za 300 let. To nám v tomto okamžiku bohužel nikdo neřekne, protože se ukázalo, že instituce které to dlouhá léta zkoumaly nevídaným způsobem podváděly.

R 22.1.2010 12:55

Re: v tom je právě ten problém,

Přesně tak . Třikrát palec nahoru.

Peta 22.1.2010 12:26

Re: Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

"V oné minulosti, pro kterou vyžadujeme data, stanice ještě neexistovala."

Tak proč ji tam vůbec zařazovali???

Wlasta 22.1.2010 12:35

Re: Nezpůsobil to pád na hlavičku v dětství?

Ivane vyřazování stanic, na základě Vámi uvedených důvodů, je kolosální pitomost, která zkresluje výsledek. Staré stanice mají svou nezastupitelnou hodnotu, stejně jako nové stanice. Jen je potřeba s nimi umět pracovat. Ono je velmi jednoduché prohlásit, že stanice před rokem XXXX jsou k ničemu, protože používaly zakázanou rtuť, nebo se nejednalo o bimetalové teploměry. Je otázka platnosti měření na časové ose. Jestliže vezmem Vaši větu: "Stanice, která byla historicky uprostřed luk se po letech ocitne

uprostřed města a její hodnoty tudíž taky nemají význam při určitých

požadavcích na konzistentnost dat." a vyřadíme tyto stanice úplně tak si nic jiného než nakopat nezasloužíme. Zničili jsme důležitá data. Jestli chcete přirovnání, je to jako byste vyhodil obraz Mony Lisy, protože teď se maluje jinak. Ano siť stanic se bude v časové ose měnit, ale proboha ne tak, že mi zůstane jen vybraná síť stanic, které měřily celou dlouhou dobu.

bernardyn 22.1.2010 11:38

pro Dr. Ladislava Matelku

Vazeny pane doktore,

precetl jsem si zde nekolik poslednich clanku ohledne klimatologie, a reakce na ne. Mam pocit, ze Pes se zapletl do nebezpecne jednostranne advokacie tazeni proti klimatologii jako vede.

Publikovane clanky, stejne jako prevazujici diskuse, obsahuje tvrzeni bud a) mylna a presvedcive vyvracena vedeckym vyzkumem, napriklad: antropogenni puvod co2 z c13/c12; soucasna zima je pocasi ne klima (a leden 2010 bude patrne je teplejsi v historii); na obou polech mizi led a roste teplota rekordnim tempem; slunecni aktivita klesa a je zodpovedna za mensi podil zmen klimatu nez antropogenni vlivy; vulkany ovlivnuji klima minimalne (ochladi klima na nekolik let, co2 prispevek je zanedbatelny); naprosta vetsina pozemnich ledovcu vcetne tech v Himalaji taje zrychlujicim tempem; nebo b) zkresleni skutecnosti vytrzenych z kontextu - ne debatovat o vede, ale znevazit klimatologii jako takovou: ubytek mnozstvi stanic neni zadny dabelsky plan, ale zpresnuje mereni - navic skeptiky vybrane "spravne" stanice ukazuji stejne hodnoty i trendy; nikdo "nemanipuloval data aby zakryl pokles teploty"; chyba s rokem 2035 nic nemeni na faktu globalniho oteplovani, byla priznana, omluvena, opravena (kdy tohle udelal kdokoliv z autoru nebo zastancu vsech techto mytu v diskusi...); Gronsko bylo kratkodobe dostatecne teple pro Vikingy, ale globalne byla pomerne zima (na urovni roku 1900), teplotni prubeh MWP je zcela v ramci znamych "kratkodobych: variaci behem interglacialu, soucasna rychlost zmeny teploty a co2 je nesrovnatelna, atd. atp.

bernardyn 22.1.2010 11:40

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

Nevim jestli jste si vedom, ze v USA je tato demagogicka kampan, stejne jako vyzkum nekterych "skeptiku", financovana ropnymi spolecnostmi (napriklad Linzen - http://www.logicalscience.com/skeptics/Lindzen.htm) nebo dobre "znamefirmy" jiz proslavene z podobnych dezinformacnich kampani, napriklad ze koureni neskodi zdravi (Heartland Institute http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Heartland_Institute http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Heartland_Institute , Competetive Enterprise Institute a dalsi). Pro uplnost - nepredpokladam ze Pes nebo Psavci jsou placeni za sve Psani, predpovedi klimatologie maji smutne dusledky pro lidstvo - a popirani jako prvni stadium smutku je prirozenou reakci.

Toto jednostranne "referovani o klimatologii" je prirozene velice nestastne, a bohuzel podobne bombasticke a mylne clanky nedavno vysly i v jinych periodikach. Vy jste klimatolog - odbornik, clanky i diskusi jste videl, nemyslite ze by stalo za napsani clanku uvadejici alespon fakticke omyly na pravou miru, a strucne shrnujici rozsah a konzistenci dukazu o klimatickych zmenach zpusobenych lidskou cinnosti? Dekuji.

L.Metelka 22.1.2010 11:44

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

Děkuji, něco v tomto smyslu pro NP připravuji. Asi na příští týden.

honzak 22.1.2010 11:52

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

jestli máte styky na ty firmy, tak bych se rád nechal zkorumpovat! Byl by to dobrý přivýdělek k důchodu!

bono 22.1.2010 11:55

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

typický konspirátor...."důkazy nepotřebujeme nám stačí domněnky a publikovat stokrát více článků než IPCC":-)

honzak 22.1.2010 13:04

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

ty taky a apatyce nekoupíš...

vaněk 22.1.2010 12:03

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

Mně je jedno, kdo financuje koho, rozhodující je, zda jde o věrohodná fakta.

A ukazuje se, že hysterie s ohříváním planety je z velké části podvod z kterého vydělávají ti, co tento podvod vytváří.

i.h. 22.1.2010 12:06

A co židi,

židi v tom nejedou ? Na ty jste zapomněl. Nebojte se, Metelka vám už tady něco nalže. Ale měl by si pospíšit, po patnáctém s ním budou diskutovat už jenom jeho věrní.

Glosator 22.1.2010 12:35

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

Stačí přejít na atom a není co řešit. Ale zelení nejsou ochotni na oltář "boje proti globálním změnám klimatu" ani obětovat své ideologické protijaderné dogma. Proto nejsem zase já ochoten obětovat pro stejný cíl ani korunu.

Jenda 22.1.2010 14:29

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

Muzete byt neochoten jak chcete, o vami vydelanych penezich rozhoduji jini a jinde. Zrovna ted pred nedavnem meli Kodani sraz ale nejak se nedohodli o kolik vas to presne oberou a hlavne jak si to rozdeli. To vite, vetsina lupicskych band v historii dojela na hadky ohledne deleni lupu.

Barnabáš 22.1.2010 11:55

Tažení proti klimatologii jako vědě?

Chaha! To "tažení" pořádají přece sami nenažraní klimatologové - tím, že permanentně lžou, straší, překrucují data, umlčují své skeptické kolegy, kteří by k tomu chtěli přistupovat skutečně vědecky a nechtějí z toho dělat politiku či náboženství (nebo si jen tak prostě nahrabat na grantech, které jim v důsledkku jejich strašení přidělí zpovykaní politici). Sami jste si to zavařili, páni klimatologové, tak se s tím koukejte hezky vypořádat! Proč jste se dosud dostatečně nahlas nedistancovali od zelené prolhané agitky?

čtěte www.antimeloun.cz

Peta 22.1.2010 12:22

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

Víte nejsem klimatolog, asi jako většina diskutujících. Ale podle zjištěných skutečností mi celé to oteplovací šílenství smrdí. Umlčování oponentů, zatajování nehodících se informací, ta vaše chyba s rokem 2035 sice možná nic nemění na faktu zda se otepluje či ne, ale vypovídá to něco o úrovni celého IPCC, jak si pak mohu být jist zda další části zprávy nejsou věrohodné jak tato.

A dále pokud vynechám čistě odbornou diskuzi o klimatu a vlivu člověka na něj. Tak je dále alarmující, kdo a jak se na tom přiživuje! Pačaurí - minimálně konflikt zájmů. Al Gore se spotřebou své domácnosti jako menší vesnice. Všechny ty oteplovací konference, kam účastníci létají, soukromými tryskáči. Podpora tzv. obnovitelných zdrojů a zároveň odpor k jaderné energii. A už vůbec nemluvím o tanečcích GP kolem Prunéřova, zákazu žárovek...

Tohle všechno vyvolává otázky. Kolik to bude stát? Budou mít ty vynaložené bilióny k alespoň nějaký efekt na klima? A dokážeme vůbec poručit klimatu? A jaká je vlastně ta správná globální teplota?

Omar 22.1.2010 13:00

Re: pro Dr. Ladislava Matelku

Moudrá slova, nelze než souhlasit. Celkově musím říct, že celý seriál článků p.Kremlíka se mnou otřásá. Vždycky jsemj si myslel, že meterologie je alespoň na svých vstupech v podstatě exaktní věda (koneckonců primárně používá pouze několik málo, poměrně snadno měřitelných veličin). Alepoň v oboru kde se pohybuju, stoupá validita výsledku s počtem měření, ale jak je vidno pro měření globální teploty toto evidentně neplatí. Pokud je to pravda s tím poklesem  měřících stanic ( a nemám důvod tomu nevěřit- přinejmenším to zde nikdo z diskutujících proalarmistů nebyl schopem vyvrátit), nechápu proč například nejsou provedeny výpočty dva, jeden stávající s vyloučením a započtením všech měřících bodů. A upřímně řečeno,  pořád mi přijde (když to přeženu) přesnější dědek ne Kvildě, co si celý život  zapisuje teplotu na svém okně (byť jeho teploměr není kalibrovaný Českým metrologickým institutem) než letokruh 100letého smrku za jeho domem.   Čili připojuji se  " je cosi smrdutého ve vědě klimatologické..."