15.6.2024 | Svátek má Vít


Diskuse k článku

SVĚT: Kdo jsou „správní Židé“?

Než se dostanu k otázce zmíněné v nadpisu, stručně rozeberu všechny směry protižidovské nenávisti. Antisemitismus je jeden z nejstarších předsudků v dějinách světa. Protižidovské předsudky zahrnují náboženský antijudaismus, rasistický (biologický) antisemitismus a politický antisionismus. Všechny tyto ideologie jsou si velmi podobné, ale určité rozdíly najdeme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Lukešová 7.3.2013 19:46

Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

údajně byl tento film podle pravdy, tedy tvrdili to scénáristé a autoři filmu. Z prostředí Chasidů.

P. Sulc 8.3.2013 18:21

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Tak, prave jsem zakoupil na Amazon, pristi tyden zde bude.Jsem zvedavej.

H. Lukešová 8.3.2013 18:32

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Opravdu moc pěkné. Děj Vám vykládat nebudu, nebylo by to pro Vás překvapení, já mám docela ráda horory, i démonské. Vše je na vkusu. Ukazuje to i prostředí chasidské ortodoxní komunity (muži v černém obleční, pejzy a s klobouky).

P. Sulc 8.3.2013 18:44

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Tady 30 mil na sever od NYC blizko bydli par set hasidics. No, moc rad je nemam, jako konec koncu nemam rad zadne nabozenske fanatiky. Jen jsem donedavna nevedel, ze to je sekta az z 18 stol, puvodne chudych, nevzdelanych zidu. . Ale o tom je hodne prave v tech dvou knizkach zidovskych anekdot, ktere jsem doporucil. Zrejme kazde nabozenstvi ma sve magory. V sobotu je vzdycky vidim, jak chodi pesky, neb ridit auto je "prace" a praotec Abraham by se tocil v hrobr, kdyby pracovali. Problem s nimi je spise v tom, ze v Israeli je to jakas "pata kolona".a toje co nejmene potrebuji. Ale ted snad uz zacnou slouzit v armade. Problem take je, ze se stale jen zeni mezi sebou, vsichni jsou pribuzni a dost je jich nejak vadnych, spousta deti mezi nimi uz musi mit brejle.

H. Lukešová 8.3.2013 18:53

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Ano, chasidé (charedim) (ultraortodoxní Židé) jsou ekonomickou zátěží pro Izrael, nemakají, neslouží v armádě a neplatí daně. Po válce Ben Gurion chtěl tuto komunitu zachránit, chasidé byli téměř vyhubeni (říkal, přece jenom patří k našemu národu), nicméně se rozmnožili a už je jich v Izraeli více než 10%. Chasidské rodiny mají i 8 dětí, zatímco sekulární 2 nebo 3. A míšení mezi sebou, to je doopravdy problém. Chasidé (charedim) jsou podobní jako muslimové, akorát, že nepáchají bombové útoky, ale jinak jsou fanatičtí věřící a i sekulárním izraelským ženám nadávají někteří chasidé do prostitutek a vyžadují, aby muži a ženy seděli odděleně v tramvaji. A někteří z těchto charedimů ani Izrael neuznávají a to v něm žijí.

P. Sulc 8.3.2013 19:16

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Pamatuju, to uz je asi 40 let, jsem tu cetl, jak v Jerusaleme zavreli do vezeni nejake hasidicks a sice proto, ze rozbijeli vyklady u sex shopu, neb jsou silne proti sexu. Pripadalo mi to velice absurdni. Zajimave je, ze vetsina nabozenskych fanatiku jakehokoliv druhu se ze vseho nejdrive zameri na sex a ze zcela prirodni zalezitosti udelaji neco odporneho , hrisneho, co dlazdi cestu do pekla, jako by clovek za sve zivotni pouti nemel dosti jinych prekazek a neprijemnosti, ktere musi az do hrobu prekonavat  a ted si zcela zamerne pridelava dalsi.Ty vychodoasijske kultury jsou na tom podstatne lepe.

H. Lukešová 8.3.2013 19:36

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Viděla jsem kdysi film Řád, děj se odehrával v ženském katolickém klášteře. Ženy se musely jenom modlit, pracovat, samozřejmě na nějakého chlapce nebo muže nemohly mít ani pomyšlení, ani napít nějakého alkoholu či sníst něco sladkého nemohly. Jedna chuděra měla takovou chuť na sladké, že chodila ujídat marmeládu, jednou ji matka představená načapala "při činu" začala jí nadávat "ty Satanova čarodějnice, shoříš v pekle". Měli by si uvědomit všichni náboženští představitelé, že jestli je Bůh milosrdný, laskavý, hodný (u muslimů slitovný), měl by nás mít rád i se svými neřestmi, co je hříšného na sexu, pití alkoholu nebo pojídání sladkostí a masa? Škodím tím někomu? Škodím tím Bohu? Jestliže je Bůh láska (jak říká apoštol Pavel), tak by nás neměl nenávidět kvůli tomu, že si někdy uděláme dobře.

P. Sulc 9.3.2013 1:04

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Ja jsem atheista, takze tyhle veci jdou mimo me. Jen ta predstava, co maji krestane o bohu je zarZEJICI My  se smejeme Egyptanum, jaka ze zbytecnost, jaka ztrata sil i energie byla stavba pyramid. Gothicke kathedraly byly horsi, je jich vice a staveli je dele, sto let se uz stavi Gaudiho kathedrala i dnes. A potrebuje buh takove bydleni, je to jesitny paprda, ktery potrebuje tolik parady okolo sebe, tolik, soch, zlata, obrazu, krizu vsech druhu? Predstava krestanu jak uctivat boha by byla smesna, kdyby to nestslo tolik lidske energie, kters se v minulosti dala vyuzit na mnohem dulezxitejsi veci. Kdyz si predstavite treba venkovske skoly v 18 stol, ohromna bida, skol i ucitelu, a vedle kosteliky, sice take chude, vcetne fararu, nicmene o tri rady lepsi nez ty skoly.Ale to, podle krestanu, buh potrebovsl, tsk se mu to libilo Vira asi slouzi jako nadeje tem nestastnym, ale take jako nastroj k obohacovani tem nezodpovednym spolecenskym parasitum, knezim ve vysokych uradech cirkevnich. Maji zidi neco podobneho, nejaky equivavelt kanovniku, biskupu, a pod? Ja myslim ze ne, ale urcite to nevim, divil bych se, kdyby nemeli. Touha po korytech je vsude mezi lidmi, zidi, krestani, muslimove.

K. Seidl 8.3.2013 20:33

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Určitě by se Vám libil i film "Umučení Krista" co ho natočil Mel Gibson 2004, ale Oskara za něj nedostal

H. Lukešová 8.3.2013 21:00

Re: Dobrý film týkající se židovské mystiky byl Dybbuk

Ano. Líbil se mi. Líbil se mi film "Umučení Krista", viděla jsem ho a nebylo na něm antisemitského zhola nic. To skutečně byla hysterická reakce některých amerických Židů. Naopak bylo zdůrazněno, že byl Ježíš Žid, světil židovské svátky a rituály (byl obřezaný) a vina na jeho smrti byla přisouzena židovským velekněžím ("Ukřižuj ho!"), to je pravda, evangelia zachycují vinu velekněží, svatá pravda, ale zločinem církve bylo přisuzování zodpovědnosti za smrt Ježíše všem Židům bez rozdílu, tehdejším, současným bez rozdílu. Nový katechismus, který vlastním, píše "Ježíšovo umučení a jeho smrt nelze klást za vinu všem tehdy žijícím ani současným Židům, každý hříšník, každý člověk je nástrojem utrpení Vykupitele, daleko větší vinu mají ti, kdo upadají do hříchu a libují si v neřestech, zvláště jsou-li křesťané".

H. Lukešová 7.3.2013 19:14

Kosmopolitismus

Dříve byl kosmopolitismus považován za jednu z nejhnusnějších ideologií a z kosmopolitismu byli viněni Židé, kteří měli údajně rozvracet národní státy.

Nyní je kosmopolitismus vnímám jako klad, rozkládají se národní státy, zdravé vlastenectví je vysmíváno (zdůrazňuji, zdravé vlastenectví, nikoliv šovinismus) no a Izraelci jsou chápáni právě jako šovinisté, kteří jsou v naprostém rozporu s odnárodněným a plytkým kosmopolitismem.

H. Lukešová 7.3.2013 15:28

V Evropě je milován Žid jako oběť

Kdysi jsem viděla italský film "Život je krásný". Zachycuje dějinné období nacistické okupace Itálie. Líčí pohnuté příběhy italského páru, manželka, Italka (románské rasy), katolička a manžel Žid. Ovšem na něm nebylo židovského vůbec nic, judaismus a židovské tradice nepraktikoval, židovské svátky nesvětil, jejich syn rovněž s židovstvím neměl společného téměř nic. Otec byl však deportován a zavražděn v Osvětimi. V Evropě je spousta památníků holocaustu, holocaust je připomínán, ovšem ne jako tragédie Židů, ale jako univerzalistické pojetí zla. Pan Leo Pavlát ve svém článku "Izrael na pranýři levice" shrnul, že v Evropě je milován Žid, který prakticky není Židem, Žid Nežid.

M. Martinovská 7.3.2013 16:23

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Já myslím, že dneska už praktikující, skutečné Židy v podstatě skoro neznáme.

V tom zajímavém přehledu (díky za článek) podle mě chybí jeden dost rozšířený druh - antisemitismus konspirační, který používá spíš strach z tajemných "Židů v pozadí" kteří "mají peníze a tak "tahají za nitky" - setkala jsem se s ním u několika známých a také v zajímavém průzkumu veřejného mínění na Slovensku asi před deseti lety,  kde značná část lidí odpověděla na otázku: "kdo může za současné hospodářské problémy", že "Židé". 

Tento antisemitismus konspirační tedy funguje i v zemích, kde Židé byli vyvražděni - živí Židé k němu nejsou potřeba, protože je to životní pocit, který potřebuje svalit vinu za nějaký  i osobní neúspěch na určité vnější viníky. Podobný průzkum se na Slovensku opakoval po letech, kdy většina lidí vnímala hospodářskou situaci příznivěji a také procento lidí, kteří udávali jako viníky situace Židy, bylo značně menší. To by mohlo maličko osvětlit část důvodů, proč se do extrémní podoby rozvinul antisemitismus v Německu v reakci na hospodářskou krizi.

M. Martinovská 7.3.2013 16:29

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Myslím, že antisemitismus konspirační stál za vznikem Protokolů sionských mudrců, jejichž vznik si objednala ruská tajná služba, a jejichž složitou genezi a putování Evropou popisuje Umberto Eco v Pražském hřbitově.

Možná je tu ještě antisemitismus lidový, děděný například v rodinách na Moravě, jak popisuje třeba Hutka v Požáru v bazaru, a antisemitismus hospodářský, živený obchodními konkurenty Židů na vsi, a možná se všechny možné druhy u antisemitů proplétají a splétají.

H. Lukešová 7.3.2013 16:42

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Jo díky moc za doplnění. Máte pravdu. Kdo by neznal pověsti ů "židozednářích", "mocné židovské lobby v USA", "vrazi z Volstrýtu"... Nositelem takového kospiračního antisemitismu je např. Zvědavec a kospirační antisemitismus je rozšířený i v Polsku a pobatlských republikách a s lidovým antisemitismem jsem se setkala i já, jsem z Moravy. "Moje babička říkala, že jsou Židé zloději a paraziti" no a když to přece říká babička, tak je to pravda. Antijudaismus/laické antižidovství/antisemitismus/antisionismus se skutečně navzájem proplétají.

M. Martinovská 7.3.2013 16:53

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

No a nikdo se sám v sobě nevyzná, a iracionální strachy - nebo zděděná přesvědčení "babičky" - můžou být u kořene nenávistí, i když se je snažíme vysvětlovat zcela rozumově.

H. Lukešová 7.3.2013 17:11

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Chodila jsem do školy a znala jsem kluka, milý, přátelský, přívětivý, ale jak přišla řeč na Židy, změnil se, přívětivost a laskavost byla ta tam. Byl z Ostravy, no v Ostravě žila židovská komunita, ale už téměř ne. Příběhy o ostravských Židech psal ve své knize "Přežili šest válek" Břetislav Olšer, doznal se, že dříve býval antisemitou, ale setkal se v Izraeli s Petrem Bachrachem, ostravským rodákem a řekl mu: "Proč vy Židé jste takoví, málem jste byli vyvražděni a chováte se tak"". Bachrach mu odpověděl "Pane Olešere, projeďte si Izrael, palestinská území, Golanské výšiny a pak si o tom povíme". Olšer tak učinil, procitl a začal si sypat popel na hlavu "Jsem to ale hlupák, nevzdělanec, jak jsem mohl být takový", pochopil, že Izraelci nemají na výběr, musí jednat, jak jednají a z antisemity se stal sionistou a velikým přítelem Židů a Izraele. Napsal spoustu knih také "A Bůh osiřel", "Krev na meči džihádu"...atd.atd. Nechci generalizovat, ale na Moravě je antisemitismus u prostých lidí zažraný velice.

R. Brzák 7.3.2013 17:18

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Moje milovaná zejména jižní Morava je především nejkatoličtější oblast v ČR. Myslím, že to je možnou hlavní příčinou přežívání a doufám že postupného, byť pomalého vymírání antisemitismu zde, u nás doma.

M. Martinovská 7.3.2013 17:27

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

To by mě tedy mrzelo, ale bohužel katolický antisemitismus asi taky existuje - úplně jsem zapoměla na třeího živého antisemitu, kterého znám, a ten byl z Moravy.  Ale možná jsem na to téma jen se všemi známými z Prahy nezavedla řeč, a tak nevím... jo, ještě na jednu známou jsem si vzpoměla, antisemitka konspirační, a naprostá ateistka, tedy esoterie jí nevadí.

H. Lukešová 7.3.2013 17:36

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

No jo, i takoví významní katoličtí autoři jako Otokar Březina byli bojovní antisemité, ovšem nejde generalizovat, ne každý katolík je antisemitou, respektive antijudaistou.

M. Martinovská 7.3.2013 17:25

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Já jsem z Prahy, a znám celkem tři živé antisemity - jeden starý mládenec, po odmítnutí pár dívkama, žije sám, pořád sedí na internetu a čte si nějaké ty servery, asi Osud a ani to všechno neznám, přičemž už ničemu jinému nevěří, zvlášť ne "médiím", a pak znám dva úspěšné manžele, žijící spokojeným  životem - aby to nebylo tak jednoduchý.  Ti si přečeli kdysi Protokoly a od té doby jim všechno, co se dozvědí, do sebe zapadá... volí soc. dem.  a nemají rádi "bohaté", i když se sami mají dobře. Nevěří zase bankám, nikdy by si nevzali úvěr nebo by nespořili v bance, radši ve slamníku, proptože kdo ví kdo ty banky nakonec vlastní, že. Nikdo z nich se nenechá přesvědčit žádnými argumenty, prostě "vědí svoje".

H. Lukešová 7.3.2013 17:33

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Banky. Bankéři jsou přece Židé (podle nácků a bolševiků), banky mají vliv na peníze a ekonomiku, tak bác, za současnou krizi můžou Židé, píší to na všelikých obskurních webech, hnusní nacisté a bolševici.

P. Sulc 7.3.2013 19:27

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Salcia Landmannova: "Rebe, ze se nestydej:" a "Jsou mesuge Kohn". Vyslo vloni. Velice doporucuji, hlavne kvuli dodatkum a slovniku.

H. Lukešová 7.3.2013 19:36

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Zajímavé, díky za typ. Podívám se po ní. Chtěla bych si také půjčit knihu Leona Urise "Exodus", popisuje dějiny sionismu, pogromy v Rusku, imigraci Židů do Ameriky a pak do osmanské a později britské mandátní Palestiny. Je to sice román, ale je tam spousta faktografických údajů.

P. Sulc 7.3.2013 20:02

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Asi je to kniha famtasticka, ale smutna a to v mejch 75 uz moc nejde. Jinak osud zidu u bratru Slovanu musel byt straSNy. Jen v 17. stol Bohdan Chmelnicky, ukrajinsky narodni hrdina, pri pogromech povrazdil ctvrt az pul milionu zidu. Chmelnicky, Timur Lenk, Dzingizchan, Zizka, svoje  velkovrahy vlastenci uctivaji daleko vice nez vedce a nesmi se jim zkrivit ani vlasek. // kdyz jem v diskusi rekl, ze by toho velkovraha na Zizkove meli zbourat, Cechackove by me nejradeji utloukli//  V Rusku je ted v mode zase Dzugasvili. Ja mam dojem, ze Nemecko nebylo priliz antisemitske az do nastupu A.H. rozhodne zdaleka ne tolik jako Polsko ci Rusko. Ja zde v USA delal s Polkama, jejich antisemitismus mi obcas vyrazil dech. A  A.H, ten to asi chytil ve Vidni, kdyz byl mladej , fanaticky antisemita byl Karl Lueger, vidensky starosta. Byl volen 3x, neb jej cisar nechtel potvrdit ve funkci prave kvuli antisemitismu. Po treti uz mu nic jineho nezbejvalo Ted je po nem pojmenovana ulice.. I vidensti cesi z te doby, ci dodnes jejich deti jsou dosti udesne antisemiticke..Jinak myslim, ze Israelce cekaji sparne casy, jednak kvuli situaci tam, ale i kvuli tomu nasemu volovy  B. O.

H. Lukešová 7.3.2013 20:41

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Ano. Pogromy v Rusku během 19. století si vyžádaly tisíce obětí, po atentátu na cara Alexandra II. ruská policie svedla zodpovědnost na Židy a dav projevoval své "spravedlivé rozhořčení" v trestání Židů. Proto více než 2 miliony Židů odešlo do Ameriky. Když jste zmínil Bogdana Chmielnického, tak jeho bandy během pogromu roku 1648 povraždili 100 tisíc Židů, rozsekávali je na kusy. A není náhodou, že nacisté vyhlazovací tábory s plynovými komorami zbudovali právě v Polsku. Jan T. Gross napsal knihu "Sousedé", která zachycuje masakr v Jedvábném. V městečku Jedvábném povraždili polští sousedé své židovské spoluobčany, nahnali je do stodoly, kterou podpálili.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_T._Gross

No Obama, Spojené státy a Izrael přežily Cartera, přežijí i Obamu.

P. Sulc 8.3.2013 18:11

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Asi prezijou, jenze ja se toho asi uz nedockam. A Cartera zajimali spise holky, jinak nenadelal moc skody, tehle skodi vsude okolo. Alespon ze ta Carterka je pryc, uvidime co bude ted.On problem je take zde:

 http://crazycafe.centrum.cz/vtipna-videa/2012/6/12/videa/omyl-americane-nejsou-hloupi-jsou-uplne-vygumovani/?utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=posli-kamaradovi

H. Lukešová 8.3.2013 18:39

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Tedy to je masakr. :-)

K. Seidl 8.3.2013 16:28

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Možná se pane Sulc budete divit, ale právě v husitské době měli židé klid. Po masakru roku 1389 za Václava IV vyvolaném katolíky, kdy bylo povražděno 3000 lidí, se po několik desetiletí povoluje židům provádět řemesla, židé pomáhají bránit Prahu a financují výzbroj husitů. Po porážce husitů jsou židé ve velkém vyháněni z měst. Jinak Váš názor že husité a jejich velitel Žižka jsou vrazi je názor katolických vykladačů dějin. Vše vyvolalo upálení J.H., křižácké výpravy a pak už to jelo. Je zajímavé, že dodnes se katolická církev za toto a zejména za řádění po roce 1648 neomluvila našemu národu neomluvila. A pokud chcete vidět skutečné velkovrahy dobře se podívejte okolo sebe. Jsou to potomci lidí co vyvraždili původní obyvatelstvo Ameriky.

P. Sulc 8.3.2013 18:02

Re: V Evropě je milován Žid jako oběť

Mozna meli za husituklid zidi, ale rozhodne jej nemely klastery. Bylo jich vypaleno stovky, pozdeji, po vpadu na Slovensko, jen tam 170. Vypaleny is zivimi mnichy, pokud neutekli. A, bohuzel, i s knihovnami. Stovky, tisice manuscriptu shorelo. Proto Cesi nemaji zadne pisemne pamatky. A v Chomutove tatik Zizka nechal upalit veskere obyvatelstvo, pres 2500 tisice lidi,az na asi 20, to aby pohrbili ty zavraqzdene.A proc by se mel kdokoliv omlouvat za neco, co se stalo pred 300 lety? Kam az by to omlouvani melo jit? K neandrtalcum? Jask muze vubec soudny clovek napsat takovou blbost, omlouvat se za predky..Mam se omluvit, ze muj prapradedecek dal par facek vasemu prapradedeckovy? Nejste cvok? Clovek se muze omlouvat jen sam za sebe, ne?