17.6.2024 | Svátek má Adolf


Diskuse k článku

SVĚT: Kdo jsou „správní Židé“?

Než se dostanu k otázce zmíněné v nadpisu, stručně rozeberu všechny směry protižidovské nenávisti. Antisemitismus je jeden z nejstarších předsudků v dějinách světa. Protižidovské předsudky zahrnují náboženský antijudaismus, rasistický (biologický) antisemitismus a politický antisionismus. Všechny tyto ideologie jsou si velmi podobné, ale určité rozdíly najdeme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Křivan 7.3.2013 11:05

Re: Historik Arthur Kemp napsal, že nenávist proti Židům

Paní Lukešová, antisemitismus je nenávist neschopných ke schopným, neúspěšných k úspěšným, hloupých k chytrým. Proto je dnes antisemitismus levicovou záležitostí.

E. Sevrát 7.3.2013 11:19

Re: Historik Arthur Kemp napsal, že nenávist proti Židům

Samozřejmě na tom může něco být,ale to nevysvětluje proč je tomu tak již tisíce let.A jak vysvětlíte např. anticigánismus,závistí to určitě nebude.Antisemitismus je podle mého názoru členem "širší rodiny" obecného rasismu.A v dějinách lidstva hrál rasismus vždy svou úlohu,akorát se v čase občas měnil jeho předmět a přijatelnost.A protože člověk sice již neloví mamuty a létá do vesmíru, tak je stále stejný a tak tu s námi rasismus bude, až do konce lidstva.

L. Křivan 7.3.2013 12:36

Re: Anticigánismus

je přirozená ochrana vůči parazitům a kriminalníkům.

K. Janovská 7.3.2013 13:20

Re: Historik Arthur Kemp napsal, že nenávist proti Židům

všechno to jsou ovšem příliš antropocentrické názory. Myslím, že antisemitizmus je skutečně jen podmnožinou rasizmu, která se nějak víc "ujala". Čili - rasizmus jako biologicky podmíněný fenomén souvisící s pudem sebezáchovy,tj. i ochrany vlastních genů (mého kmene) před geny ostatními, zejména před geny těch, kteří se jeví jako schopní - ti mně nejvíc ohrožují a mohou mě vytlačit z evoluční soutěže. A to ještě naroubované ostatními důvody, hlavně důvodem č.2, dále uzavřeností a odlišností židovských komunit (hlavně v minulosti)a pak taky zvykem. Prostě potřebuji na někoho nadávat. Na koho? No, tak na Židy...

H. Lukešová 7.3.2013 14:04

Re: Historik Arthur Kemp napsal, že nenávist proti Židům

No jo paní Makovská, ale proč se nenávist soustředila hlavně na Židy? Proč ne na Cikány, bezdomovce nebo prostitutky? Proč Židé byli považováni za nejhorší z nejhorších? Nad tím se zamýšlí autor Dr. Michael L. Brown, autora mnoha knih, jedna z jeho knížek byla "Máme ruce od krve" s podtitulem "Tragický příběh Církve a židovského národa".

K. Janovská 7.3.2013 14:21

Re: Historik Arthur Kemp napsal, že nenávist proti Židům

No vždyť to říkám - prostitutky nebo bezdomovci budoucnost mého kmene neohrožují tolik, jako ti, co jsou schopnější než já - od nich hrozí větší nebezpečí, že do budoucnosti propasírují své geny na úkor mých

B. Rybák 8.3.2013 22:50

Re: Historik Arthur Kemp napsal, že nenávist proti Židům

Ta uzavřenost byla jediným způsobem jak jako národ přežít v "diaspoře", když jejich stát byl totálně zničen (byli zotročeni nebo vyhnáni). Jsou také pravděpodobně jediným národem, kterému se to podařilo.Jejich finanční (bankéřská) úspěšnost byla v podstatě vynucena tím, že křesťané (muslimové dodnes) se takovou "nečistou" činností nesměli zabývat. V obecnější rovině byla jejich úspěšnost důsledkem jejich pravděpodobně bezkonkurenčně pozitivního přístupu ke vzdělání a možná i jejich vzájemnou podporou.

T. Marek 7.3.2013 10:02

Dějiny lidstva

Paní autorka použila ten výraz. není jasné, které dějiny má na mysli - přímo popsané dějiny začaly jak známo v Sumeru a to Židé (Izraelité ještě neexistovali). Praotec Abrahám (Abram) pocházel z bohaté rodiny v městě Ur. Hospodin mu uložil založit národ, což bylo prozíravé, protože Sumerové zanikli v důsledku obrovské katastrofy. Církevní štvaní proti Židům je logické. Každý totalitní režim potřebuje vnějšího nepřítele. A oni se na to prostě hodili a stále hodí. Výklad Nového zákona moc nezdůrazňuje, že byl Kristus Žid, protože konec konců je to Bůh a ten přece nemá národnost. Židé nechali Krista popravit proto, že se nechoval podle tehdejších náboženských pravidel - chtěl zavádět jiná, jenže ta původní přinesl Mojžíš z Hory, kde je dostal přímo od Hospodina, takže změnit je mohl zase jen Hospodin a ne nějaký zástupce. Konec konců Hospodin to tak nechal. Křesťané tvrdí, že je vykoupil z dědičného hříchu. Vlastně by měli být Židům vděční. Pokud jde o civilní nenávist, byla a je to hlavně závistivost, která vytvořila iluzi, že co Žid to boháč. Když se král zadlužil u Židů, tak než paltit, bylo lepší udělat pogrom. A když se kouknete na mapu, tak uznáte, že ten kdo stanovil rozlohu a tvar státu Izrael asi také neměl Židy moc rád.  Proč asi? Třeba tam chtěl jen zkomplikovat situaci, aby to měly velmoci lehčí. Nedivil bych se.

J. Klepal 7.3.2013 8:57

judaizaceJeruzaléma

Práve včera ve snímku Cestománie jsem v české televizi zahlédl vydlážděnou plochu před Zdí nářků, o níž bylo prohlášeno, že na jejím místě stála palestinská (arabská) čtvrť, zbořená Izraelci poté, co převzali nad celým městem kontrolu. Není právě tento příklad argumentem, který ukazuje na chybné tvrzení autorky o judaizaci Jeruzaléma?

L. Křivan 7.3.2013 9:17

Re: judaizaceJeruzaléma

Pane Klepale,  před judaisací Jerusaléma byla násilná islamisace Jerusaléma. Takže israelská judaisace vše napravila a vrátila situaci do starých kolejí. To je přece v pořádku, ne ?

S. Netzer 7.3.2013 9:28

Re: judaizaceJeruzaléma

Plán zbořit marockou čtvrt sahá až do konce 19. století. Baron Rothshild chtěl odkoupit celou čvrt. Tato koupě byla dokonce schválena tehdejším tureckým guvernérem Jeruzaléma a jeruzalemským muftim, ale sešlo z něj.

Pan Křivan kecá.

S. Netzer 7.3.2013 9:41

Oprava

sešlo z ní.

L. Křivan 7.3.2013 9:44

Pan Křivan nekecá, kecá stará Netzerová.

634 fielen fast zeitgleich arabische Armeen sowohl in das byzantinische (oströmische) Palästina und Syrien als auch in das sassanidische (persische) Mesopotamien (heute Irak) ein, die beide noch von den langen, gegeneinander geführten Kriegen erschöpft waren.

Nach einigen kleineren Gefechten entschied sich 636 das Schicksal des christlichen Vorderen Orients in der Schlacht am Jarmuk im heutigen Jordanien. Jerusalem fiel 638 an die Muslime.

Když tohle nebyla násilná islamizace ?

J. Tejkl 7.3.2013 9:45

Re: judaizaceJeruzaléma

další příklad ignorantství ČT. Na ploše před Zdí nářků stála čtvrť zvaná Mugrabi nebo též Marocká. Byla založena ve 12. století nikoliv pro "Palestince" ale pro muslimské poutníky z Maroka. Protože zástavba prakticky znemožňovala přístup ke zdi nářků, bylo různými židovskými organizacemi a mecenenáši (baron Rothschild) učiněno několik pokusů alespoň část domů odkoupit s tím, že obyvatelům budou vystavěny domy na jiném místě. Osmanská vláda jakož i muslimské duchovní autority odprodej jakož i demolici čtvrti odsouhlasili, ovšem s tím, že na odkoupeném pozemku se nesmí nic stavět (!). Z transakce tedy sešlo. V r. 1948 byla čtvrť Mugrabi silně poničená boji a v tomto stavu setrvávala až do roku 1967. Když Izraelští vojáci přišli poprvé  po devatenácti letech ke zdi nářků, našli zde smetiště. Obdihudný příklad respektu a úcty k památkám ze strany Arabů, nemyslíte? Čtvrť (cca 135 domů) byla demolována, a to bohužel včetně několika památek z časů Saladina, který Marockou čtvrť zakládal.  Izraelská vláda později nabídla majitelům domů odškodnění. Není bez zajímavosti, že většina obyvatel Marocké čtvrti se vrátila do země původu - do Maroka.  Tedy žádná "palestinská" čtvrť, víme? Pokud píšete o Jeruzalémě, měl by jste si nastudovat alespoň základní realie.

E. Sevrát 7.3.2013 10:47

Re: judaizaceJeruzaléma

Zajímavé a poučné.Akorát mi připadá zbytečná a nepatřičná ta poznámka o obdivohudném příkladu respektu a úcty k památkám ze strany Arabů.Myslím si,že se v tom naše západní civilizace nechovala i nic lépe a hlavně se bohužel nechová ani dnes.A samozřejmě to byla palestinská čtvrť,když se celé to historické území nazývalo tisíce let Palestinou.Je to jako "židovská" čtvrť v Praze .Židé,kteří zde žijí, jsou Pražané,potažmo občani ČR.Je to stejné jako např. "čínská" čtvrť někde v USA.

J. Tejkl 7.3.2013 11:08

Re: judaizaceJeruzaléma

dle této absurdní logiky tedy neexistuje V Jeruzalémě Židovská čtvrť nebo Arménská čtvrť ale pouze čtvrti "Palestinské", protože se obě tyto čtvrti nacházejí na území historické Palestiny??? :-))) V pořádku. V tom případě v Praze neexistuje Staré město nebo Malá strana ale pouze čtvrti středoevropské....:-)))

Možná jste přehlédl, že pan Klepal za přídomek "Palestinská" dal do závorky Arabská. Nejde tudíž o vymezení geografické ale etnické. A na to jsem reagoval. Navíc jste asi nepostřehnul, že se čtvrti říkalo též Marocká, protože zde žili poutníci z Maroka. Jsou toto také palestinští Arabové? Pokud ano, proč se jich většina vrátila do Maroka?  

Jinak Vaše hodnocení přístupu k památkám stran "západní civilizace" se zakládá na čem? Vážený pane, víte Vy vůbec, že zájem o památky a rovněž snaha o jejich ochranu je čistě západní kulturní princip, který se etabloval už v devatenáctém století?     

E. Sevrát 7.3.2013 11:42

Re: judaizaceJeruzaléma

Nevím proč píšete,že např. Malá Strana je středoevropská čtvrť (to jste opravdu hodně posunul) je to pražská čtvrť stejně jako zmíněné Židovské staré město.Máte pravdu,že jsem si neuvědomil uvozovky v příspěvku pana Klepala.V tom případě se tedy jednalo o jeruzalemskou Marockou čtvrť v Palestině.A proč se jich většina vrátila do Maroka opravdu nevím,třeba se chtěli vrátit ke vlastním kořenům,třeba nechtěli žít pod židovskou nadvládou apod.

A co týče památek,naše tzv. západní civilizace nazačala v devatenáctém století a památky byly a jsou ničeny a drancovány i ve století 21.Doporučuji Vám si projít třeba právě Starou Prahu,navštívit Lázně Kyselka či Jáchymov atd atd. a uvidíte na vlastní oči ten čistě západní kulturní princip na který jste tak hrdý.Já jako stavař nemám někdy daleko od breku.Smutné je,že po devastaci památek za doby KSČ tento stav pokračuje i nadále.     .A to se samozřejmě netýká jen ČR.

J. Tejkl 7.3.2013 13:24

Re: judaizaceJeruzaléma

tak jinak: legislativní, zákonná  ochrana památek je specifikum západní civilizace, které až na základě mezinárodních úmluv a prostřednictvím mezinárodních institucí (např. UNESCO), ´bylo postupně  implementováno do legislativ dalších (nezápadních) států, které by sami od sebe památky nikdy nechránili, protože jim je tento kulturní model cizí. Asi se shodneme, že je to pozitivní vliv, a nic na tom nemění skutečnost, že se na západě (např. ČR) některé  památkové objekty nedaří chránit tak, jak by  náleželo  jejich kulturnímu, uměleckému nebo historickému významu.

E. Sevrát 7.3.2013 15:51

Re: judaizaceJeruzaléma

V tom s vámi absolutně souhlasím,ano tady je vliv západní civilizace hlavně v posledních letech zcela bezprecedentní.A mě je stejně líto,když muslimská paka odstřelí sochy v Afganistánu,nebo zníčí hrobky atd., jako když se zníčí nějáká historická stavba v ČR v "zájmu" výstavby nějákého bezpohlavního objektu či nedostatku peněz..Ono je mi opravdu zcela jedno ,zda ta památka je muslimská,židovská,křesťanská,budhistická atd. Vždy se jedná o kulturní dědictví celého lidstva.Dobrým příkladem je třeba Andalusie atd.,kde se vystřídali křesťané,Maurové a pak po Armadě opět křesťané,ale základní památky žádná z těchto skupin neničila,pouze je přizpůsobila své víře.Takže tam je to opravdu muzeum pod širým nebem.

J. Klepal 7.3.2013 15:33

Re: judaizaceJeruzaléma

Děkuji za detaily, nicméně skutečností zůstává, že tři dny poté, co diskutovanou Marockou čtvrť násilím obsadili Izraelci, ponechali místnímí muslimským obyvatelům několik hodin na sbalení svých věcí a celé místo zdemolovali. Přitom z jednom z domů zahynula jedna místní žena. Část obyvatel odešla za pomoci marockého krále do Maroka, část se přestěhovala na jiná místa v Jeruzalémě  a zbytek se přemístil do uprchlického tábora. Podle mého názoru jde o jasný příklad judaizace Jeruzaléma, který autorka vehementně popírá.

J. Tejkl 7.3.2013 20:12

Re: judaizaceJeruzaléma

Skutečností zůstává, že kdyby Židé skutečně chtěli "judaizovat" východní Jeruzalém, nezůstal by zde jediný Arab, podobně jako při násilné "Arabizaci" o devatenáct let dříve, kdy ve východním Jeruzalémě, jakož i na tvz. "Západním břehu",  nezůstal jediný Žid. Jak je Vám možná známo, od roku 1967 procentuální podíl arabské populace Jeruzaléma narůstá, dnes je to 34% oproti 24% v r. 1967. Tolik k Vašemu příspěvku, Vy jedna judaizace:-))))

J. Klepal 7.3.2013 20:48

Re: judaizaceJeruzaléma

Nebudu komentovat ironii, která je jistě kořením diskuze, ale pojem judaizace Jeruzaléma uvedla autorka s přesvědčením o své nezpochybnitelné pravdě, na kterou jsem, shodou okolností a díky české televizi, zmínil protipříklad, který by mohl její jistotu poněkud zviklat. Vyšší natalita lokálních vyznavačů některých náboženství je všeobecně známá, jak lze nakonec vysledovat i v našich končinách, avšak příklon k náboženství není pro tento jev nutnou podmínkou, jak rovněž ukazují i naše zkušenosti. Nicméně právě obava z demografického obratu může podporovat opatření izraelské aministrativy neslučitelné s principy demokracie a s listinou základních práv a svobod.

J. Tejkl 8.3.2013 9:04

Re: judaizaceJeruzaléma

Vaše předemní starost o to, aby natalita arabské populace náhodou nevedla k nějakým "judaizačním" opatřením ze strany Izraelské vlády je vskutku dojemná. Jak ze z hlediska principů demokracie a listiny základních práv a svobod, díváte na požadavek palestinské samosprávy, aby budoucí palestinský stát byl zcela "arabizován", tj. zcela bez Židů?  

T. Nemec 7.3.2013 2:30

dovolím si citovat....

zkrácenou verzi svého zdejšího článku z roku 2005:

Rabín Sidon si před pár lety v rozhovoru v Reflexu stěžoval na obtížný život Židů v Praze. Oni totiž nesmějí o sabatu pracovat, tedy ani vzít mimo vlastní dům do ruky nějaký nástroj. Takže kdyby chtěl jít Karel Sidon na procházku, nedostal by se pak domů. Protože i klíč od bytu je nástroj. Zatímco Židé ve světě problém vyřešili tím, že prohlásili za svůj dům celé město a vesele si odemykají, Praha domem dosud prohlášena nebyla a tak musel chudák Sidon věc řešit jinak. Nakonec mu kamarád zámečník zabudoval klíč do přezky opasku, tím se stal (klíč, ne zámečník) částí oblečení a přestal být nástrojem. Jak se mám chovat normálně k člověku, který žije podobnými problémy?

Z. Kulhánková 7.3.2013 4:57

Re: dovolím si citovat....

Karol Sidon není Žid a má klasické problémy konvertity.

O. Uživatel 7.3.2013 5:01

Uživatel požádal o vymazání
B. Volarik 7.3.2013 6:21

Re: Vaše citace mi připomíná hned několik židovských anekdot.

Baví se židovský kluk a katolický klučina o tom, čím chtějí být až vyrostou.Katolík povídá: Já nechci dělat jenom nějakou podřízenou práci, já chci být šéf. Já budu knězem, budu mít kazatelnu a povedu své stádečko...Žid na to: Kněz? To není žádný šéf; biskup zapíská a kněží  musejí skákat!Katolík: No, já budu zbožný a pilný, dotáhnu to na biskupa a budu šéf.A Žid zase: He, biskup....kardinál zapíská a biskupové skáčou, to není šéf, to je jenom podřízený.Katolík, už trochu vybuzený: Hele, já budu makat, modlit se, budu aktivní v církvi..na biskupa se vypracuju, dostanu purpurový klobouk a budu sedět vedle papeže! Žid nedá pokoj: No, papež pokkyne a kardinálové musí stát v haptáku, ani sednout si nemůžou, to je jenom podřízená pozice. Katolík už začíná maličko pěnit a volá: Hele, hele, Polák to dokázal, HitlerJugend to dokázal, já to taky dokážu, na papežkou stolici se dosápu!!! A Žid zase kliďánko: No jo, papež, to je zástupce Boha na Zemi, víš, jako náměstek ministra....Katolík už to nevydrží a řve: Tak co mám teda dělat? Mám se stát Ježíšem kristem samotným???

Žid se zamyslí a pak povídá: No, jeden náš chlap to zvládnul...

T. Nemec 7.3.2013 13:42

Re: dovolím si citovat....

Musím to vysvětlit. Někdo tady na Psovi v roce 2005 psal článek o antisemitismu a napsal tam, že antisemitismus přestane existovat, když  se k Židů budeme chovat NORMÁLNĚ. Proto ta formulace v úryvku, který jsem recykloval.

T. Nemec 7.3.2013 13:43

Re: dovolím si citovat....

Musím to vysvětlit. Někdo tady na Psovi v roce 2005 psal článek o antisemitismu a napsal tam, že antisemitismus přestane existovat, když se k Židů budeme chovat NORMÁLNĚ. Proto ta formulace v úryvku, který jsem recykloval.

Z. Kulhánková 7.3.2013 7:37

Re: dovolím si citovat....

Rabín Sidon zjevně nezná vtip o Silbersteinovi, který v sobotu najde na ulici tisícovku. Neví, co počít, protože v sobotu nesmí sahat na peníze. Modlí se a najednou Hospodin učiní zázrak: Všude jinde je sobota, jenom kolem Silbersteina je úterý.