3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

ZAMYŠLENÍ: Zamítnutí ústavní stížnosti kardinála Duky

Po více než čtyřech letech od podání žaloby kvůli inscenacím „Naše násilí a vaše násilí“ a „Prokletí“ (podal ji kardinál Dominik Duka a jeho advokát Ronald Němec) uzavřelo kauzu rozhodnutí Ústavního soudu. Máme jasno. Umělecká svoboda u nás je tak široká, že se do ní vejdou i ty nejsprostší urážky křesťanů. Nelze s tím ovšem nic dělat. Jen vzít to na vědomí jako realitu doby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Salaquarda 13.10.2022 10:00

Líbilo by se mi dílo, kde by roli Hitlera hrála černoška.

F. Navrátil 13.10.2022 10:24

Transgenderová.

B. Obojzivelnik 13.10.2022 12:58

R^R^R^

Tlustá lesbička, nejlépe

Ś. Svobodová 13.10.2022 9:46

Chápu rozhořčení věřících. Ovšem na druhé straně - nikdo je nenutil na takové představení chodit. Mohli z něj odejít. Nekonalo se to někde na veřejném náměstí. Byla to svobodná vůle kardinála tam jít a nechat se pohoršit. Nebo-li, pokud mně spráská bičem kočí na náměstí, žaloba je adekvátní obranou. Ovšem zaplatím-li v salónu sado-maso a pak podám žalobu za to že mně spráskali bičem, jsem minoň.

J. Hruška 13.10.2022 9:54

Není "mimoň" ten, kdo práská bičem a to za mrzký peníz.? Svobodo-vá?

V. Církva 13.10.2022 10:07

Možná i proto bych tyto nechutnosti dokázal překousnout. Problém je že se takto právo nechová vůči Muslimům nebo feministkám. A to vážný problém je.

V. Kuhaj 13.10.2022 11:52

Takže když se mi nelíbí zpravodajství na ČT, řešením je vypnout televizi?!8-o

H. Lukešová 13.10.2022 11:59

Ono je někdy asi nejrozumnější vypnout tv, protože i Nova a CNN Prima News má mnohdy zpravodajství na stejné úrovni, takže si mnohdy nevyberete... Musíte hledat jinde.

V. Kuhaj 13.10.2022 12:15

Jo, to máte pravdu. A když se mi nelíbí snahy o umlčování odlišných názorů s odůvodněním, že jde o proruské šváby, to se vypíná kde?

H. Lukešová 13.10.2022 12:19

Ministerstvo vnitra chystá zákon, že proruské weby bude možné vypnout do několika hodin poté, co někde shledá, že jsou skutečně proruské, prý je vše v zájmu bezpečnosti a demokracie České republiky. Takže se musíte snažit a nahlašovat proruské servery a ministerstvo zakročí.

V. Kuhaj 13.10.2022 12:35

Skvělá zpráva. Chystá ministerstvo také takovou možnost v obráceném gardu? Možnost do několika hodin vypnout Českou televizi za to bohapusté lhaní, už jen ta představa...áááách;-D

H. Lukešová 13.10.2022 12:42

To asi ne. Ministerstvo je s Českou televizí jedna ruka. Znáte pořad Newsroom ČT24? Kdysi jsem viděla pár dílů, ale už se nedívám, tam komentují všechna média, no a ta alternativní, proruská to parádně schytávají.

V. Kuhaj 13.10.2022 12:44

R^!Výstižné!

B. Rudolf 13.10.2022 9:45

Myslím si, že je to jako se sprostým vtipem. Do některých vtipů sprostá slova patří a ty vtipy jsou pak dobré a opravdu vtipné a v některých vtipech jsou sprostá slova jen proto, že si v nich vypravěč libuje.

Buďto je ta hra jen "politickým billboardem" nebo je to hra, která člověka hluboce osloví a on je o tom, co v ní viděl, nucen nějakou dobu přemýšlet a vracet se k ní. Tak silné výrazové prostředky lze podle mne lidsky ospravedlnit pouze, pokud jde o druhý případ. O zákazu hry soudem diskutovat nehodlám, to by mi připadalo "ujeté".

Hru jsem neviděl, necítím potřebu ji vidět, ale překvapuje mne, že jsem se nikde nedoslechl a ani jsem se nikde nedočetl nic o podstatě sdělení hry. A z toho mám pocit, že spíš jde o "politický billboard" než o tak závažné a hluboké sdělení, že si vyžádalo krajní výrazové prostředky a přitom hluboce oslovilo přemýšlivé a vnímavé diváky.

B. Kunc 13.10.2022 9:31

Nebudu dělat obhájce obsahu této zřejmě pofiderní divadelní hře, ale zákonitě se nabízí otázka, zda kardinál Duka, resp. jeho advokát tuto hru vůbec viděli. A kolik opravdu věřících křesťanů se na ni bylo podívat. To je, nadneseně, podobné, jako kdybych já, pravověrný rocker, žaloval televizi Šlágr za obsah jejich živých koncertů pro seniory, z důvodu, že TV Šlágr pokládám za zločin proti lidskosti. Kdo ten tyjátr viděl a je pobouřen, ať si stěžuje u soudu, ostatní ať své rozhořčení ventilují u piva, resp. mešního vína.

Ś. Svobodová 13.10.2022 9:47

;-D;-D;-D

J. Hruška 13.10.2022 10:07

Svobodo-vá, víte Vy vůbec, že svobodu vám přineslo právě křesťanství na rozdíl od islámu, judaismu, budhismu, idealismu, marxismu, leninismu, fašismu, nacismu, komunismu a pod. i socialismu s lidskou tváří, prostě materialismu.?? Tak si poslužte, svobodo-vá.

H. Lukešová 13.10.2022 10:27

Především judaismus zajistil svobodu lidí, konec konců ve Starém zákoně se píše, že Bůh daroval lidem svobodnou vůli a že je jen na nich, jak té svobody využijí, či bohužel zneužijí. I pasáže láska k Bohu a bližnímu je z Tóry. Všechny tyto ušlechtilé myšlenky přejalo křesťanství z judaismu.

Takže judaismus dávat do stejné lajny s islámem, marxismem, nacismem, leninismem, fašismem... atd., je velká mýlka.

J. Hruška 13.10.2022 10:55

Judaismus nepřijal Ježíše jako zmrtvýchvstalého Božího syna a tedy tvůrce svobody, kterou dává všem lidem. Bůh s Vámi.

H. Lukešová 13.10.2022 11:55

Ale to přece na věci nic nemění, zda někdo věří či nevěří v Ježíše. Jinak Vám děkuji za požehnání, přeji Vám také Boží požehnání.

V. Kuhaj 13.10.2022 12:00

Judaismus byl prokazatelně prvním náboženstvím, které zrovnoprávňovalo ženy. Budiž mu to přičteno k dobru. A Bůh s nimi je, bez obav. I když je pravda, že od doby, kdy vymetli s Ježíšem, nenalezli klid. Ale boží lid to je, žádný strach.

H. Lukešová 13.10.2022 12:12

To je sice pravda, že Židé odmítli Ježíše, ale Bůh s nimi je a chrání je, kdyby ne, nepřežili by dva tisíce let hrozného pronásledování, od starověkých Římanů, po první křesťany, následované muslimy, konče nacisty a komunisty.

Stát Izrael, byť v současnosti hoří, Jeruzalém je v plamenech, kde Arabové povstali, řádí také v Judeji a Samaří a smíšených židovsko-arabských městech, usmrtili dva izraelské vojáky, 19letou dívku a 21letého mladíka a zranili desítky dalších Izraelců, kvete, prosperuje jako žádná jiná země.

V. Kuhaj 13.10.2022 12:31

Rozumím i souhlasím, jen k jedné věci si dovolím technickou poznámku: první křesťané Židy nepronásledovali, na to neměli kapacitu. Sami byli Židy i Římany pronásledováni, a dosti krutě s nimi bylo nakládáno. Až do doby tzv. konstantinovského obratu, když se křesťanství stalo z náboženství trpěného náboženstvím rovnoprávným.

Někteří teologové říkají, že lépe bylo církvi trpěné a pronásledované, protože později, když sílila i bohatla, lepili se na ní prospěcháři a vychcánkové všeho druhu. A pak i ty Židy pronásledovala, to já vím.

Heleďte, já vám odpouštím, že jste nechali ukřižovat Ježíše a nechali Římany, aby naše předky házeli lvům a čtvrtili je a všelijaké jiné tehdejší kratochvíle s nimi prováděli, a vy nám odpusťte, co se natropili moji křesťanští předchůdci vám. Opravdu mě to mrzí. Za celý svůj život jsem lepší řešení letitých (a hlavně neřešitelných!) problémů nenalezl. Jestli o nějakém víte, sem s ním.:-)

H. Lukešová 13.10.2022 12:38

Jistěže, souhlasím, je nutné odpustit, nelze tu nenávist neustále živit, židovsko-křesťanský dialog je i pro Izrael životně důležitý, Izrael potřebuje spojence, a když mnozí současní křesťané uznali, že došlo tragickému pochybení Církve a podporují Židy a Izrael, tak je vše v naprostém pořádku.

V. Kuhaj 13.10.2022 13:00

Chovám naději, že když jsme se takhle dokázali domluvit my dva spolu, zvládnou to ještě lépe představitelé našich církví. Stačí ochota a vědomí, že lepší řešení neřešitelného, než je odpuštění, neexistuje. Mám vás rád, paní Lukešová.:-)

H. Lukešová 13.10.2022 14:16

Děkuji. Já vás také.

Ś. Svobodová 13.10.2022 13:47

Pane Hruš-ko, Vaše argumentační manipulace se nazývá úkrok stanou. Soud se nezabýval čím pro koho je křesťanství, ale tím, zda při představení došlo k diskriminaci kardinála a jeho práva na svobodu vyznání. A dospěl k názoru, že nikoliv. Kardinál měl právo se cítit uražen. Nicméně on tam šel přesto, nebo právě proto, že věděl jak představení probíhá. A pak požadoval omluvu. Je to stejné jako si koupit a sníst oříšky když na ně máte alergii a pak žalovat výrobce, že jste málem umřel.

V. Kuhaj 13.10.2022 12:19

Pane Kunci mně jako křesťanovi k zamítnutí takového "díla" bohatě stačí informace, že Ježíš znásilňuje muslimku, vidět to opravdu nepotřebuji. Navíc režisérem je muslim, takže tu divadelní hru považuji za další z podlých útoků islámu na křesťanství, tentokrát pod záminkou svobodné tvorby.

P. Adámek 13.10.2022 8:50

Není mi jasné, jestli omluva měla obsahovat slova "my už to nikdy víckrát neuděláme" nebo ne.

K. A. 13.10.2022 8:49

Pokud se v ČR nebude trestat z urážku islámu, tak s rozhodnutím nemám problém. V EU, Rakousku, Švédsku, Francii to ale bohužel neplatí.