3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

ZAMYŠLENÍ: Zamítnutí ústavní stížnosti kardinála Duky

Po více než čtyřech letech od podání žaloby kvůli inscenacím „Naše násilí a vaše násilí“ a „Prokletí“ (podal ji kardinál Dominik Duka a jeho advokát Ronald Němec) uzavřelo kauzu rozhodnutí Ústavního soudu. Máme jasno. Umělecká svoboda u nás je tak široká, že se do ní vejdou i ty nejsprostší urážky křesťanů. Nelze s tím ovšem nic dělat. Jen vzít to na vědomí jako realitu doby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Rybnická 13.10.2022 19:35

Paní Netolická, za prvé nehovořím jen o Cesku, hovořím o Evropě. Právě v okamžiku je prošetřována řada kněžími, tedy ne civilními občany, provedené zneužití dětí. Ve velkém měřítkun ne ojedinělé případy. V okamžiku v Kolíně nad Rýnem, před nějakou dobou v Rakousku v Kremži.. A nejsou to neštastné vyjímky. Stejně jako drastické chování sester, opakuji, řádových sester v některých dětských domovech, ne(jen) v Česku ale (již v poválečném) Rakousku a SRN a samozřejmě také jinde. Toto jsou fakta, paní Netolická, zaviněna katolickými kněžími a řádovými sestrami a ne smyšlený příběh. A to ještě nehovořím o dalších a jiných případech,kdy se kněží obohacovali atp.

Za druhé jsem demokratka a ctím svobodu, i tu uměleckého projevu. Zpravidla tím totiž chtějí umělci něco vyjádřit . Pokud jsem rozuměla, pan Duka to vystoupení vůbec neviděl. Obrátil se na soud s myšlenkou, že někdo "vyšší" svojí autoritou toto zakáže. To není demokratický postup. Demokratický postup je, se věci postavit sám. Třeba si pohovořit s režisérem a ujasnit si. co tento vlatně chtěl říci Nevím samozřejmě všechno, ale na demokracii si musíme zvyknout. Je to těžké. Ale soud rozhodl správně.

L. Netolická 13.10.2022 23:50

Zneužívání dětí knězi není vůbec běžný jev a už vůbec ne ve velkém měřítku. Pouze, když se nějaký případ vyskytne, tak je to obrovský skandál a všude se o tom píše a mluví a tak vzniká dojem, že to je běžná věc. Není. A i se stává, asi před dvěma lety psali, že kněz byl ministrantem z tohoto obviněn, kněz měl zkažený život, musel odstoupit z kněžské služby a po nějaké době se hoch přiznal, že si to vymyslel. A právě to se také stává, už i proto, že tito hoši potom dostávají i velké odstupné.

H. Rybnická 14.10.2022 0:09

Paní Netolická právě jsem nakoukla do statistik a napsala paní Lukešové, je to delší, nechci to opisovat, ale je to odpověd i na Váš komentář. Příspěvek o,o4 h.

H. Rybnická 14.10.2022 0:27

Ostatně paní Netolická , toto již je na delší diskuzi, První komunisté, tedy ti první poloviny 20. století se moc nelišili od toho, čemu říkáte "Ježíšova slova" A už jste někdy slyšela o hnutí, které se nazývalo "volnomyšlenkářství", (německy Freidenker) Kdysi jej zastávali světoznámí filozofové jako Leibnitz a Lessing - Existovalo v celé Evropě, i v první republice. Sjednocovalo občany, kteří odmítali věřit v dogmata, měli řadu vynikajících osobností a byli zakázáni jak nacisty tak i komunisty. Ostatně komunisty 50tých let pod záminkou, "že „jitří city nábožensky založených spoluobčanů“.

L. Netolická 14.10.2022 11:51

A co prováděli komunisté věřícím lidem, církvi? To byl doslova teror. Na kterého kněze ukázali, toho zavřeli na mnoho let do vězení a jak s nimi bachaři jednali. Výsměch, mučení ... P. Toufar je toho silným vykřičníkem. Komunisté jednali s katol. církví jakoby to byl její největší nepřítel a už od první tř. ve škole nám říkali, že Bůh není. V šesté třídě nás v Hlinsku vyvolával učitel, nás, kteří jsme chodili na náboženství, zda věříme v Boha a děti ze strachu odpovídaly, že ne, pouze já a poté i vedle mě sedící dívka jsme odpověděly, že věříme. A poté nebylo nic, učitel nic, děti se nám nesmály ani o přestávce. A tak tuto příhodu mám stále v paměti a dodnes jsem hrdá, že jsem Boha nezradila.

H. Rybnická 14.10.2022 12:42

Paní Netolická byl to nesporně odvážný čin, ovšem hovoříme o úplně rozdílných věcech. Ostatně u nás na vesnici prý stávali učitelé v neděli před kostelem a zapisovali si děcka, která s rodiči přišla na mši.

I. Širůček 13.10.2022 12:06

Soudím, že Jeho Eminence má především zásluhu o raklamu na bezvýznamý kus, který by jinak propadl a upadl v zapomnění ...

Stará moudrost říká, že čím víc se do houna šťourá, tím víc smrdí.

V. Čermák 13.10.2022 13:24

No, až se vám někdo vy se re na hlavu, tak hlavně to houno nechte na pokoji, aby jste ho náhodou nerozšťoural...;-D

J. Sládeček 13.10.2022 12:05

Vždycky je rozhodující politické, ideologické a třídní hledisko.

V. Kuhaj 13.10.2022 11:44

Tak s tím dvojím metrem už zkušenosti máme. Zejména Tomáš Halík. Odsoudil redakci Charlie Hebdo za karikaturu Mohameda (bomba v turbanu), ovšem zmiňovanou divadelní hru neodsoudil, naopak se pustil do křesťanů, kterým vadila.

Režisér je muslim. Prostě využil toho, že křesťanství je tady na ústupu, a pod záminkou umění si dovolil tyhle prasárny. Jeho boj proti křesťanství na umělecké frontě. Přitom dobře ví, že kdyby si nějaký křesťanský režisér dovolil něco takového v muslimské zemi k Mohamedovi, neodešel by živ.

Takže problém je, že křesťanství, které nemá v bývalých křesťanských baštách žádnou ochranu, se už ani neumí chránit samo. Důsledkem proto budou stále zavilejší útoky, ať už pod záminkou umění nebo " nebojácného sdělování historických pravd do očí", a nakonec i bez záminky. Islámu tohle nehrozí, ten ochranu má, a navíc se dokáže setsakra účinně bránit sám. Nevidím navíc žádné náboženství nebo společenské zřízení, které by ho chtěly vyhladit.

Židovské náboženství se ještě bránit umí, tedy na svém území. Verbálně je také v zemích EU chráněno, ale skutek stále více někam utíká. Takže podlehne jako druhé, hned po nás.

H. Lukešová 13.10.2022 12:05

Ano, celá ta Chličova hra je odporná, urážející city všech křesťanů, navíc v rozporu s historickými fakty, Ježíš za svého života nikdy žádnou ženu neznásilnil či jinak sexuálně nezneužil, zatímco Mohamed, když žil, mnohdy usmrcoval porobeným kmenům muže a jejich ženy jímal do sexuálního otroctví.

V. Kuhaj 13.10.2022 12:12

Proto také nesdílím názor, že o nic nejde. Je to další útok na jinověrce ze strany islámu, tentokrát ze strany umělecké tvorby. Kam to dojde dál? Vezmeme na milost i hitlerovské karikatury Židů? Tehdejší protižidovské články budou uměleckým vyjádřením svobody slova?! Už to tady někdo psal - jak to, že si něco takového nemůžu dovolit ke gayům nebo lesbám?

H. Lukešová 13.10.2022 12:16

Ano. Sdílím Váš názor, že hitlerovské karikatury Židů jsou stejně odporné a hnusné jako tato "hra". A plně podporuji JE, pana kardinála, Dominika Duku, kterého si pro jeho postoje velmi vážím.

J. Fridrich 13.10.2022 10:38

Souhlas pane Stejskal. Pan Neff zcela přesně vystihl ten DVOJÍ METR uplatňovaný vůči hanobení těch dvou hlavních světových náboženství u nás, a na celém dnešním ZÁPADĚ, tedy křesťanství a islámu.. Je to zcela nepochopitelné, ale Západní, tedy Euro-Atlantická civilizace, která vyrostla na křesťanství a docílila skvělého rozvoje ve vědě, technice, architektuře-stavebnictví, filosofii - a hlavně v uspořádání lidské společnosti s OSOBNÍMI SVOBODAMI VŠECH SVÝCH OBČANŮ se rozhodla k sebezničení NEUSÁLÝM SEBEMRSKAČSTVÍM, a kritice mnohdy zločinného islámu se zcela vyhýbá...

" Duka, jako moudrý muž se životními zkušenostmi až příliš bohatými (spíš bolestnými) si jistě nedělal iluze, jaké rozhodnutí soud vydá. Ano, orální sex na soše papeže, Kristus znásilňující muslimku, to vše je kryto svobodou slova. To je ale u nás jen jednosměrná ulice. Brněnští divadelníci, jen si zkuste uvést hru , kde bude Mohamed znásilňovat na scéně křesťanku. Dočkáte se komanda samopalníků a když jim utečete, někdo si na vás počíhá a podřízne vás. Mimochodem, zkuste si opatřit Rushdieho Satanské verše. Já byl ten, kdo jako první český překlad nechal kontroverzní pasáže otisknout v časopise Ikarie (dnes XB1)... Marně jsem se pokusil při četbě pochopit, proč je takové pozdvižení, proč po autorovi pátrají vrazi. Navíc, kdybych tuto pasáž úvodníku dal na Facebook, nejspíš by mi zablokovali účet."

M. Pivoda 13.10.2022 11:26

Upřesnění toho, co výše píše Fridrich: "... orální sex na soše papeže, Kristus znásilňující muslimku, to vše je kryto svobodou slova. ..."

Komentář

Při orálním sexu moc prostoru na slova (a svobodu slova) jaksi už nezbývá.

M. Pivoda 13.10.2022 11:27

Představuji si, že tak nějak by tu situaci mohl okomentovat český herec Miroslav Horníček v Hovorech H.

J. David 13.10.2022 10:34

Ať se preláti nemontují do věcí světských. Já jim také nekydám do jejich liturgií, je mi venkoncem jedno, že se bigotní invalidé alpinisticky plancají do kopce na Velehrad, či olizují skalní vodu kdesi v Lurdech. ŘKC je mi "u řittti", nemontuji se do ní (jsem agnostik), očekávám, že ona se nebude montovat do mne. Ouha, když ne český litoměřický jáhen, tak tu máme Poláka z Čenstochové. Baby modlilky u nás na vesnici jsou "u vytržení", polština, či latina je jedno, nerozumí obojímu, ale "košilatý v díži" kostelíka krásně hřímal.

Desatero se snažím ctít, jenom mám obavy, zdali ŘKC preláti ho ctí stejnou měrou. Třeba ti církevní paederasti v "přijímání těla páně", to mne ekumenicky rozněžňuje. Mesaliance mezi papeži, etc. A Jaroušek Duka se bude pohoršovat představením, kde ani nebyl. Když mu kdysi Cikánka u "Kulatý báby za Škodovkou v HK nedala", choval se i nekřesťansky agresivně.

Jinak kardinále, což takle zavést inkviziční policii na hříšnou herezi a torturu, Na a to jste vy, katolíci lumeni. KDU a TOP09 Vám bude zdatně asistovat třeba na rorátech, Adam, nebo Pekar (v nebinárním pohlaví se nevyznám), v komži, připomínající svetr. A nyní se nechám od katolíků grilovat, konkreminace je jejich nástrojem, proti herezi jejich oponentů. Jo, základní poučka, kde mi to "neštymuje", tam nelezu (apropó, sv. Vojtěch, blbnul, ve smyslu Gréty v Prusku, nasíral pohany, tak ho jednoduše zamordovali), dnes je to pád z balkonu. Rád se nechám poučit. Jdu na drahé pívo...

J. Fridrich 13.10.2022 10:41

Nevážit si druhých, a nerespektovat je, a jejich HODNOTY, to ti jde, Davide.

F. Navrátil 13.10.2022 11:30

Pane Davide, bigotní invalidé alpinisticky se nemohou plancat do kopce na Velehrad, neb Velehrad leží v naprosté rovině.

V. Kuhaj 13.10.2022 11:49

No výborně. Tak divadlo se montuje do církve, církev se ozve, a vaší reakcí je napomenutí, že se církev nemá plést do věcí světských, jo? A obviníte Duku, že se choval agresivně k cikánce, která mu "nedala". Pane "David", ode dneška jste pro mě jen neobyčejně hloupé prase, nic víc.

J. David 13.10.2022 14:12

Díky za poklonu, sus scrofa není zase až tak blbý tvor. Duku jsem kdysi krapánek od vidění znal, fedroval v ZVÚ HK. Tu "Kulatou bábu" jsem si nevymyslil, byla to škodovácká putyka na rohu ulice "Za škodovkou" a Pražská" naproti plynárně v Kuklenách (dnes je tam myslím sex shop. Škodováci tam s etnickými krasavicemi po šichtě vždy navazovali "soudružské vztahy". Nevím, jak se divadlo montuje do církve, to mi vysvětlete. Co se mi nelíbí, tam nelezu, na žvásty prelátů také do chrámů Páně také nelezu, raději se třeba uchýlím do krčmy, či "na ryby". Nejsem voayer, což někteří katolíci jsou, abych petrachtoval divadelní expozé, a jeho Eminenci podával dienstreglamá, ve své zvrhlé morálce. Co je těm bigotům po nejakém dívadle? Aniž tam vlezou, tak o tom žvaní, jako o Armagedonu. Učte si svůj katechismus toho, kdo o to stojí, nikolivěk ideologii (marxismu-leninismu jme si užili přehršel, ŘKC věrouka je nemlich to samé, jenom fázově posunutá).

Pane Kulhaji, otázka "na tělo", jste katolík, nebo luterán? Je mi po tom kulový, ale mne zajímá, co chlastáte při rorátech při ranním vychlém krku...

F. Navrátil 13.10.2022 10:24

Svoboda uměleckého projevu by měla být co nejširší a jen zákon může stanovit její meze. Ale divadelníci by své experimenty (jsou jiné exkrementy) měli předvádět za své, bez mohutných dotací ze strany státu a města. Dotací, které jdou také z daní občanů, kteří podobná představení považují za urážející zvrácenost.

L. David 13.10.2022 10:14

Bible, Galatským 6:7 - Nemylte se, Bohu se nikdo nebude vysmívat. Co člověk zaseje, to také sklidí.

Frljič a všichni další, kteří se rozhodli Bohu vysmívat, vůbec netuší, s kým si zahrávají. A jaké důsledky sklidí, nebudou-li z urážek Boha, Ježíše Krista, činit pokání!!

J. Hajský 13.10.2022 10:10

Poslední odstavec je nejdůležitější. Jen tam měl autor mezi urážené skupiny zařadit i muslimy. Mají věřící islamisté také takovou sílu víry, že je tato víra dokáže ochránit před výsměchem a urážkami od ostatních?

J. Fridrich 13.10.2022 10:46

Autor Satanských veršů už to ví, jak je to s výsměchem na islám... A mnoho - i nevinných lidí v Evropě to poznalo - vlastně jejich pozůstalí to poznali....

M. Šejna 13.10.2022 14:43

V Irsku se kvůli víře mezi sebou vraždilii i křesťané.

Takže u náboženských fanatiků je jedno, které víře se věnují.

J. Fridrich 13.10.2022 15:05

Ano, relativizovat umíte... Je to v dnešní době velmi IN.... Zaměňovat ZÁKLADNÍ lidské pojmy, jako jsou DOBRO - ZLO, PRAVDA - LEŽ, a další z tohoto ranku nejdůležitějších pojmů je nyní nastoupená cesta naší Západní civilizace... Ale cesta k jejímu rozvratu.

V. Církva 13.10.2022 10:03

Jo jo svoboda slova je věc důležitá. Právním státem budeme ale jen tehdy, když stejně dopadnou soudy za urážku homosexuálů, černochů, Muslimů a především gendristických uchyláků. Silně pochybuji že by to takto dopadlo. Navíc světový tisk a neziskovky už by dávno řádili, kde jsou teď když jim prý jde o rovnost?

J. Hajský 13.10.2022 10:11

R^

V. Kuhaj 13.10.2022 11:53

R^!