4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

VZPOMÍNKA: Anglická sobota

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Aurelius 14.10.2006 13:51

Toho raka zvícího predloktí jaem oplakal.

V mém jezírku nanajdu nic pres 15 cm, i kdyz ve vode vypadají vetsí.

teodora 13.10.2006 13:36

Re: Re: Re: Potlachy ve světě

Mám v Kanadě známého, českého kněze, kterého tam vyslali, aby "se staral o emigranty." Hm, jak teď aby to neznělo jako ostouzení... prostě konstatoval, že čeští emigranti nejsou jedna komunita ale minimálně tři, a každá "zatvrdlá" v tom duchu, v němž emigrovala: osmačtyřicátníci, osmašedesátníci atd... On je neodsuzoval, spíš přemýšlel čím to je, že se ti lidé jakoby nerozvíjeli dál, snad z jakési zvrácené věrnosti vlasti, nebo to nedokázali... ? Ale to jen na okraj, s článkem to nemá co dělat, o trempu nic nevím.

Zuzana W 12.10.2006 23:12

Re: Re: Re: Fofroňi,

;-DNe, ale jeden z dědů mého manžela (jenž se nejmenuje Ferko :-D) hrál na havajku, mandolínu a ukulele v nějaké známé skupině, bohužel teď nemám možnost zeptat se na podrobnosti, a vím, že to byl tramp na celý život  - i později, když emigroval do Californie, (kde zemřel jeste předtím, než jsme přiěli do USA). 

...

Auiam 12.10.2006 21:31

Děva

Přeříznout tu děvu muselo být zajisté velké zadostiučinění ;-D.

Auiam 12.10.2006 21:16

Re: Potlachy ve světě

V Australii presneji na uchvatnym fleku u Snezny reky.

Antonín Kofroň 12.10.2006 21:11

Re: Re: Fofroňi,

no, jmenujte tři další písně tedy mimo té :lká ukulele tmou...

 BTW hned ve třetí řádce té písničky se  zpívá:"KYTARA má Tě vyláká..."

A z té spusty trampů, které jsem poznal, jsem na ukulele hrál a na trampy vozil jenom já kdysi dávno.  Jo a pak ještě Marta Kučerová a Marylin Monroe. Ale ty nebyly trampice. K tomu mému ukulelei se váže historka z dávného trampu po Tatrách.  Měli jsme s osadou sraz v Tatranské Lomnici pod lanovkou a dorazil jsem o den dříve. Tak jsem si udělal procházku pod lanovkou nahoru na Tatranské pleso a tam dorazil trošku zpěněný, ale stále při silách.  Ve stánku kus od lanovky měli Plzeň a tak jsem nasál.  Usoudil jsem pak, že se tedy ještě podívám nahoru na Lomničák a protože jsem byl línej jít zpátky k lanovce, tak jsem místo toho zamířil k řetězům vedoucím nahoru pro pěší. Na zádech usárnu, na usárně eěus a ukulele ručkuju po řetězu na vrchol .  Byl jsem asi v polovině cesty  a jak tak visím, z kabinky lanovky přímo nade mnou se ozve: "Pozri sa Ferko, taká malučká čudná gytárka!".  Já na tom řetěze řičel snad čtvrt hodiny, a že se moje budoucí děti nenarodily ouplnými sirotami bylo zřejmě jenom díky zásahu Shora.

A tak mne tak napadá: nebyla jste ta ženička v lanovce Zuzano Vy?;-P

Marie Dubanová 12.10.2006 20:44

tramping, to je životní filozofie..

Děkuji pane Beneši, napsal jste to velice výstižně :" tramping byla touha po svobodě",a k tomu patřily i ty  protestní maskáče, a  obdiv k Americe, zemi nesešněrované "železnou opononou", k zemi která skutečně respektuje - svobodu a práva jednotlivce, a není to jen deklarace;

JAB 12.10.2006 19:02

Re: Re: Pana Beneše

Mohu-li co dodat. Tak tyto úniky (stěžoval si na to i stranický tisk) byly údajně protispolečenské, a o to těm únikářům šlo. zbavit se jich, aspoň na chvíli. Osobně jsem prošel z Ružomberoku skrze hřebeny Nízkých Tater sž do Spišské n. Vsi roku 1954 a jestli jsem při tom potkal 15 lidí, bylo to jen u konečné lanovky na Chopoku. Dtto tehdy Beskydy. Na Rasdhošť jsem se vybavil před dvěma týdny z Pindulky (po modré) a měl se co uhýbat zástupům, nemluvě o kolařích. Naposledy před tím jsem tam byl s tátou roku 1949, Co bylo přesně na Radhošti už se nepamatuji, ale když jsme  také tehdy z Karlovioc dolezli na Portáš, nebyl tam kromě vojenské hlídky (skrze Banderovce) nikdo. Takže dnes zřejmě pominuly společenské podmínky, také tím, že města i vsi jsou zamořené a tam nahoře je přece jen o cosi více kyslíku.

Jiri 12.10.2006 18:16

Re: Re: Re: Potlachy ve světě

Pane Kofroni, nevim, kde zijete vy, ale dopoustite se priblizne stejneho zobecnovani jako vas predrecnik, na jehoz poznamku reagujete. Ujistuji vas, ze mnozi z tech, kteri utekli v roce 1980 (a tech bylo prekvapive dost), utikali ze stejnych duvodu jako ti, kteri utikali v roce 1968 (mimochodem, spousta z tech, kteri emigrovali po roce 1948 se divali s podezrenim na nove emigranty z roku 1968, takze si to preberte). Ja jsem dorazil za velkou louzi az v roce 1980 a ujistuji vas, ze to nebylo proto, ze by se mi po roce 1968 nechtelo.

Jiri 12.10.2006 18:07

Re: Re: Potlachy ve světě

Tak zle zase nebude - samozrejme, ze mate pravdu, kdyz poukazujete na to, ze Cesi v zahranici nejsou jedna velka a stastna cundracka parta. Nicmene s tim plivanim na vlast a na narodnost  to neni tak hrozne, jak rikate a vim prinejmensim o dvou mestech v Kanade, kde je nesmirne rozvinute ceske a slovenske divadlo - ne, ze by nemely problemy, ale  treba ve Vancouveru, B.C.  Divadlo za Rohem uspesne pracuje uz 30 let a dokaze delat tak 2 insenace rocne.

Antonín Kofroň 12.10.2006 17:37

Re: Re: Potlachy ve světě

Nevím, pane Josefe, kde v USA žijete, nebo jste žil a mezi kým.  Je pravdou, že v některých místech se  obzvláště jednotlivé generace imigrantů moc nestýkají, obzvlýště s imigranty z let osmdesátých.  Ti totiž, na rozdíl od generací před nimi, z valné většiny neutekli z politických důvodů jako ti poúnoroví a po roce 1968. V této vlně přišli i Češi, kteři nenechají nic dobrého na zemi, která je přijla, hlavně proto, že zjistili že o svůj blahobyt se  v USA musí každý přičinit sám. Navíc třeba v Chicagu staročeši byli kastou sami pro sebe bez zájmu či pochopení o starou vlast a když třeba Voskovec s Werichem dávali v Ciceru představení, tak tam našli nejhorší obecenstvo, jaké kdy měli.

A pokud se týče toho pliváni na vlast a na svou národnost: co si mysláte, že tady teď děláte Vy? Zamyslete se především nad sebou.

Trampové v cizině jdou přes generace, přestože nejvíce jich opustilo vlast po ruské okupaci. Tramping také, davno před jinými nepodařenými pokusy odstranil společenské rozdíly. Trampové byli dělníci z fabrik, úředníci, doktoři a právníci i vysokoškolští učitelé a kumštýři, všichni byli trampi a kamarádi . V zaměstnání se s trampováním obvykle nechlubili, protože vedení podniků často "nemělo pochopení".  Vzácnou výjimkou byly spoje kde třeba jeden podnik měl za hlavního inženýra zakládajícího člena osady Ztracenka a seznam zaměstnanců zněl jako kdo je jdo v trampských luzích a hájích.  Přesto ani tam o našem koníčku nezasvěcení nevěděli.

J.G. Pašek 12.10.2006 17:17

To byli kluci a holky z vekých měst, kteří si vyjeli do přírody ulevit a kamarádšoft . . .

Do kopců v naší Lhotě také jezdili . . . . co jsem viděl a slyšel, slušně se chovali, žádné skandály či vysedávání po putykách, rvaní, řvaní a drogy  nepraktikovali. Byl jsem jako rybář koukat se na udivené turisty na pláži . . . . . Zdědil jsem tele a omlácenou kytaru a zpěvník po bráchovi a za vysvědčení jsem dostal ve 4. třídě stan Áčko bez podlahy a na zahradě mě brácha ukazoval jak stan stavět a skládat do telete a drkat akordy. . . .  " Táboráku plápolej, táboráku jásej . . . "

Eriku, dík za odkaz na trampský zlatý důl . . . .  jsou tam všude akordy a dokonce i transposiční tabulky . . .  Tóniny, Dominanty, Subdominaty . . . . Dury a Molly . . . .

Jura Jurax 12.10.2006 17:07

Re: Nebaví?

Češi jsou ... Češi nejsou ... ještě že su Moravan, takže se mně to netýká :-D

Kecal. 12.10.2006 17:01

Děkuji pane Beneši.

terra 12.10.2006 16:11

Re: Re: Pana Beneše

;-D

terra 12.10.2006 16:09

Re: Re: Re: Pana Beneše

Ale jo, já vám rozumím. Někomu se líbí být skaut, někdo to nemusí, protože mu vadí uniforma. Někdo je upřímně věřící a přesto byste ho nedostal na mši. Prostě je povahy uzavřenější až solitérní. Nemá smysl pro symboly, není ani trochu romantik a připadal by si "blbě". To přece není chyba. Nikdy jsem nežil ve městě, ale vyběhnout k řece nebo do nejbližšího hájku pro špičky do nedělní polívky je přece jen něco jiného než čtrnáctidenní vandr s partou kamarádů, v místech, kde to neznáte, a kde nikdo nezná vás, musíte se sám postarat a tak... někdo tím dospívá, víte? Někdo - dospělý - tak odpočívá. Pokud jste na vandrácích rozlišil jen ty vnější atributy, pak buď to, co jste viděl, nebyli trampové, ale jen atrapy těchto, nebo jste se díval málo pozorně. Já vám to nezazlívám a nechci vás přesvědčit. A jen tak na okraj - ty důchodky a žiletky byly výrazně městská "subkultura". Žádného trampa jsem s nimi nikdy neviděl.

Zuzana W 12.10.2006 15:35

Re: Fofroňi,

ukulele má hodně společného nejen s Havají, ale i s trampy a jejich písničkami. S Indiány samozřejmě nic, právě proto jsem mezi ně dala distanc, což vám nedošlo.

Golem 12.10.2006 15:12

jeste jednou

Píseň zhrzeného trampa

Golem 12.10.2006 15:08

Re: Re: Re: Pana Beneše

text

;-)

J.K. 12.10.2006 14:59

Re: Re: Anglická sobota

zpět - jmenuje se "Vandr do padesátejch"

Jirka 12.10.2006 14:54

Re: Re: Pana Beneše

Jestli to nebude tím, že my kluci z vesnice máme k matičce přírodě poněkud méně sentimentální a romantický vztah. Určitě lze naši vlast projít křížem krážem sem a tam aniž bych potkal živáčka, ovšem je jen málo míst, ked bych do hodiny volné chůze, nenarazil na civilizaci. MOžná jsem se nevyjádřil dost přesně, na trempech má doby (70 - 80tá) mě vadila zřejmě ty jejich rituály od oblečení počínaje, přes ty "rosy na kolejích" až k oněm psvátným táborovým ohňům. A ta jistá masovost a kastování. Pamatujete - vexláci versus somráci, žiletky na krku nebo ty důchodky? A ta "Vlajka". Kdo neskáče není Čech :-) naší doby...

J.K. 12.10.2006 14:53

Re: Anglická sobota

a s citem nazpívaná je na kazetě "Výlet do padesátejch" někdy ze začátku 90.let (kterou mám špatně zkopírovanou a v obchodě jsem ji nikdy neviděl).

Golem 12.10.2006 14:32

Re: Pana Beneše

No vidíte, a dnes se mnohý bez objemné nůše na zádech a jedenapůllitrové plastikové láhve nevydá ani po Praze za roh do trafiky;-D

terra 12.10.2006 14:30

Re: Pana Beneše

S panem Benešem jsme na tom stejně. S hašením ohně ovšem nikoliv. Do ohně, u kterého se celou noc sedělo, se neházejí odpadky a nehasí se vámi popsaným způsobem z pouhé úcty k tomu ohni. Jedním z půvabů vandru je i to, že nemusíte, když nechcete, potkat několik dnů živou duši, a to dokonce i v té malé České republice. Zkoušel jste ji někdy přejít tímhle způsobem? Já ano - a divil byste se, JAK je dlouhá:-). Proto si většinu věcí berete s sebou. Láhev na vodu je nezbytná i při jednodenní výpravě - nebo račte být dromedár? Prostě, nic si z toho nedělejte, Jirko, být vandrák je hlavně  životní názor - a ten přece nemusíme mít všichni stejný. Můžete ho, prosím, respektovat, i když není váš?

terra 12.10.2006 14:23

Re: Re: Re: Nebaví?

Pardon, NEVAROVALI. To bude z hladu.

terra 12.10.2006 14:22

Re: Re: Nebaví?

Ale emůžete říct, že vás nevarovali...:-D

Mablung 12.10.2006 14:06

Re: Nebaví?

Já ta slova použil a musel jsem to psát znovu :-D

Jirka 12.10.2006 14:01

Pana Beneše

si vážím, celý život se pral s bolševikem a bojuje s ním i dál. Trampové mé doby (pozdní 70tá počátek 80tých) mě však tak nějak nelákali. Dodnes nepochopím, jak někomu mohlo připadat zábavné oblíknout si kanady a maskáče (aniž k tomu byl donucen vojenskou správou) a razit "do přírody". V naší zemičce, kde stačilo z Prahy zrána vyrazit ostrým krokem všemi směry (kromě východního, ale kdo by se hnal na váchod) a druhého dne po poledni člověk byl u hraničních drátů chodit po kraji vybaven kotlíkem a čutorou aby člověk nezahynul hlady či žízní bylo a je nemístné. Také rozhořčení pravověrných když našinec nestál při "Vlajce" a zděšení  uhasil oharky táboráčku vyprázdněním močového měchýře přervaného teplou desítkou mi přišlo protivné. Tak já to mám s trempy...