14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

VZDĚLÁVÁNÍ: Do učňáků? To není řešení…

Máme prý málo řemeslníků. A málo vyučených. Málo lidí na stavby, do továren. A moc děcek na gymnáziích a na vysokých školách. Chápu Vladimíra Dlouhého, když to říká. Lobbuje za průmysl. Ale má to více děr, než ementál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zinga 25.2.2019 8:48

Nejde o to, kolik máme formálně vzdělaných lidí,

jde o jejich kvalitu. Když si uvědomím, že na úspěšné vysokoškolské studium (pod úspěšným se nerozumí pouhé absolvování) má tak 20% populace, jímá mě děs při zprávách, že 40% dívek má či bude mít akademický titul.

Výsledky již pociťujeme: přemíra "vzdělaných" žen zaplavuje úřady, neziskovky a různé komise, viz "Komise pro spravedlivé důchody".

Do pr*ele, že se tak při té své snaze o rovnoprávnosti nehrnou do dolů, kamenolomů či funkcí strojvedoucích, kterých je také málo.

Problém: tam se musí makat, na to jsou "trubci".

Čest výjimkám!

Š. Hašek 25.2.2019 8:42

A proč to není řešení?

J. Berger 25.2.2019 8:40

U nás je "inflace: vzdělání.

Každý "musí mít maturitu". Proč, proboha, např. hasič, já chci, aby rychle uhasil požár, ne aby recitoval."Babičku". Dtto městský policajt a j. (na psí h. je opravdu maturita zbytečná). Na gympl, tím méně na VŠ každý nemá, přesto bývá velmi užitečným člověkem. Když se některý stát chlubí, že má 80% vysokoškoláků, tím jen praví, jakou úroveń má jeho školství.

R. Gramblička 25.2.2019 8:31

tak nevím

ale pokud je poptávka po řemeslnících, měli by školy vycházet poptávce vstříc a spolu s rodiči děti motivovat. Vždyť dnes opět platí, že řemeslo má zlaté dno a lidé si rádi připlatí za dobře odvedenou práci. Dnešní šikovný řemeslník se na bídu a nedostatek práce rozhodně stěžovat nemůže.

Jiná věc jsou dělníci do továren. Tam pokračuje automatizace a popisem práce mnoha pracantů tak bude spíš obsluha strojů a jejich apgrejd

M. Pivoda 25.2.2019 8:28

Přestavba

Přestavba čeká i na důchodce Romana Langera.

R. Langer 25.2.2019 8:22

Re: Chudák Gauss

Kdepak, neříká. "A ruku na srdce. Kvalitní gymnázium zřejmě kreativitu a flexibilitu posílí více, než učňovský obor." ;-)

Já osobně s tím moc nesouhlasím, protože o praktických zkušenostech těch gymnazistů vím svoje. A to platí i o těch poměrně inteligentních. Gymnázium má primárně sloužit jako předstupeň dalšího vyššího vzdělání, jinak je opravdu celkem na prd.

R. Langer 25.2.2019 8:15

Re: Další přestavba: Vaše budoucnost bude: „hop sem, hop tam“.

Bóže, to jsou zase bláboly... :-)

Z. Rychlý 25.2.2019 8:12

Re: Ďábel se skrývá v tom slovíčku

O výběr vůbec nejde, středních škol máte všude jako máku a i nějaká univerzita v okresním městě se jistě najde. Já jen nesouhlasím s názorem autora, že střední škola s maturitou je lepší než učňák. Měli jsme tu soukromou střední školu, která byla ukázkovou bídou - ovšem s glejtem na konci.

M. Pivoda 25.2.2019 8:10

Další přestavba: Vaše budoucnost bude: „hop sem, hop tam“.

Současný školský systém je dědictvím někdejší průmyslové revoluce, kdy bylo třeba pro kapitalistický podnik masově proškolit dostupnou pracovní sílu (odebranou z hrouticího se feudalismu). To je stále zakořeněné dědictví lidské minulosti. Dnes je vzdělání už ale možné řešit jinak: Individualizací vzdělávání, které si dříve mohli dopřát jen děti nejbohatších jedinců. (Toto téma by chtělo samostatný článek)

Dnes do pracovního procesu (stále kapitalistického podniku) vstupuje specializovaná umělá inteligence, nikoliv ale obecná inteligence. Dosud ne. Takže prostor pro práci člověka (ochuzenou o ty činnosti, které oproti minulosti bude moci za člověka vykonávat UI) bude zachován ještě poměrně dost dlouho. Pouze nebude třeba násilně obměňovat minulé hnutí !obohacování nudné lidské práce" (job enrichment).

No, ale protože občas i technika selže, bude ji muset dočasně i v rutinních činnostech zastoupit člověk (homo sapiens).

Ani v minulých inovačních pokusech nešlo vše přesně podle plánu. Vzpomínám si na jednu poučku z doby přestavbového politika Gorbačova. Tehdy se (kromě převážných budovatelských pozitivních pouček) proklamovalo také toto heslo: "Přestavba má zádrhel, není papír na p(r)del!"

J. Vocilka 25.2.2019 7:59

Nevím v jakém učňáku jste absolvoval ale já a se mnou třicet lidí ,jsem se vyučil v učilišti které mne připravilo po praktické stránce perfektně a byl jsem schopen se uplatnit v praxi. Problém vidim v současnosti v tom , že nás učili starší machři a kde by jste je dneska vzal. Devastace školství začala kolem roku 1977 kdy mistr odborného výcviku musel být maturant a dále po revoluci kdy se zkáza dokonala jednak tvrzením že bez matury je člověk jen poloviční a dále rozprodejem učilišť.

Z. Lapil 25.2.2019 7:40

Re: Chudák Gauss

Tak. Jediná připomínka: pan Smrčka to podle článku evidentně ví a na konci to dokonce vysloveně říká.

Z. Lapil 25.2.2019 7:38

Re: Ďábel se skrývá v tom slovíčku

Ono "se" pozná, protože "se" to ví. A kromě toho: definujte nejlepší.

Abych nezůstal u blábolu: samozřejmě netuším, jaká jsou gymnázia u vás, ale přesně vím, že od nás jsou prakticky dostupná tři. A přesně vím, které z nich má jaké vlastnosti. Shodou okolností jedno je vysloveně elitní (zdaleka se tam nedostane každý a pro studenty je to dřina), jedno spíš mizerné a jedno - "příjemný rodinný podnik", který opouštějí studenti se slušnými, ne však vynikajícími výsledky. Máte na výběr.

P. Burda 25.2.2019 6:48

Chudák Gauss

I Češi mají inteligenci rozdělenou normálně - graficky to znázorňuje Gaussovo rozdělení křivkou ve tvaru klobouku. Většina populace má inteligenci blízkou průměru. Jenže my chceme mít většinu populace s vysokou školou. A proto nutíme maturitní vzdělání i inteligenčně podprůměrným, ale manuálně zručným = šikovným, lidem.

Navíc vzdělání gymnazijní, teoretické, místo alespoň odborného s praktickou částí.

Co umí gymplák po maturitě praktického? Pípat v super-hyper u kasy. Taky jsem kdysi úspěšně ukončil gymnázium, mám vyzkoušeno.

Z. Rychlý 25.2.2019 0:43

Ďábel se skrývá v tom slovíčku

"kvalitní". Jak se dnes oficiálně pozná kvalitní gymnázium? Jak se měří kvalitní vzdělání? Existují nějaké oficiální žebříčky vysokých a středních škol?

Neexistuje nic z toho a autor se plácá v bažině české vzdělávací soustavy a cosi plácá.

Co se týká řemesla - na to by měly být tovaryšské a mistrovské zkoušky v oboru, které se dají složit za jeden rok i bez zkoušky z češtiny. Pro mě je přijatelnější instalatér, který sice udělá chybu ve větě "vlci vyli na víly, které vily věnce", ale trubky mu nekapou, kdežto druhý vyplní bezchybně fakturu, ale dílo je po něm hrozné. A maturant bez zkoušky z matematiky je u mě neschopné nemehlo. Jestliže však existuje politické rozhodnutí, že školák "musí" navštěvovat školu 12 roků, tak čemu se divíme?

J. Vintr 25.2.2019 0:18

Učňáky byly ztrátou času

to, co se tam ohledně řemesla učni naučili (pokud se vůbec něco naučili) se dalo zvládnout za pár měsíců. Problém byl také v tom, že na učňáky se nehlásili ti, kteří "měli hlavu na studium". Přitom na dobrého řemeslníka potřebujete víc rozumu než na kdejakého "kravaťáka" nebo úředníka. Problém je tedy hlavně v "prestiži" manuálních povolání, aby je mládež nebrala jako něco podřadného. Ono se to časem nejspíš vytřídí samo. Pro ty masy magistrů a bakalářů z různých "humanitních" švindlškol zaručeně nebude v různých neziskovkách a státních úřadech dost židlí, takže ti chytřejší, kterým jejich "vzdělání" tak uplně nevygumovalo mozek, možná pochopí, že je lepší se živit rukama (a naučí se to svépomocí).