15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

VZDĚLÁNÍ: Oběti války

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kratochvíl 29.3.2021 19:44

Ano, Škoda Favorit, ale již byl na úrovni, jinak by ho VW nevyráběl i po privatizaci.,Ale byly tady další odvětví průmyslu strojírenství jaderná technika, dopravní prostředky, energetika, letecký průmysl,chemie obuvnictví oděvnictví atd.

Kolik firem na světě se zabývá právě špičkovou výpočetní technikou? A vy byste čekal, že to bude právě u nás?

Jistě soudruzi toho hodně zkazili, ale co má na svědomí garnitura tzv. Klausových ekonomů se nedá srovnávat.

J. Jurax 29.3.2021 20:04

Ale kuš ... ano, jenže Favorit měl přijít o nejmíň deset let dřív. Jako VW Polo z roku 1975, jehož byl víceméně ekvivalentem.

A pochopitelně že i Favorit VW ve škodovce vyráběl, aby se využilo stávajícího strojního vybavení a přípravků. Pro náš trh stačil a i vyvést se dal.

J. Jurax 29.3.2021 20:16

Kolik firem na světě se zabývá právě špičkovou výpočetní technikou? A vy byste čekal, že to bude právě u nás?

No, v diskutované době, tedy do sametu, jich bylo po světě dost.

U nás ovšem nešlo o špičkovou techniku ani omylem, spíš o skanzen.

Letectví - kromě lehkých letadel, kde jsme asi až do půli sedmdesátých byli jakž takž konkurenceschopní, jsme dělali sovětské licence, pak L-29 a L-39 pro tábor míru a socialismu a rozvojové země a Turbolet.

O obuvi mi nemluvte, jsem původem ze Zlína a dělával jsem ve Svitu přes prázdniny jako študák naposled začátkem sedmdesátých robota u kruhu (tak se tam říkalo lince) na strojích z roku 1935 (podle štítku na stroji); celá linka pamatovala Baťu ...

P. Černý 29.3.2021 19:53

Problém transformace ekonomiky nebyl jen otázkou technologické úrovně a kvality. Některé společnosti a skupiny si zasloužily dostat šanci k nalezení strategického investora. Ne jen Škoda MB. Nebo to prostě mělo nějakou dobu zůstat v majetku státu či obci.

Navíc, to, co se dělo s naší energetikou, rozvodnou soustavou, vodarenstvim nebo třeba s OKD, v tom všem by se nejspíš našly prvky organizovaného zločinu. Rozdat, byť minoritní balíky akcií páteřních firem v jakési kuponové privatizaci a pak různými machinacemi, často za aktivní spolupráce státních úředníků, připravit stát o majoritu, takové postupy je těžké nazvat nějak jinak.

Předmětem privatizace se stal obrovský majetek se kterým byla spojena kvalifikovaná pracovní síla a rozsáhlá know-how. Rabování majetkové podstaty firem velmi významně změnilo charakter naší ekonomiky. A rozhodně to nebylo k lepšímu.

J. Kratochvíl 29.3.2021 19:59

Plně s vámi souhlasím.

L. Caslavka 29.3.2021 17:35

Nevyjadřujte se p. Kra. o věcech, kterým pranic nehovíte ! Jinač by Vás ostatní "v obraze" budou považovat za hlupáka... "Moje" fabrika vyráběla v 89. podvalníky /z 2WW /, vysokozdvižné vozíky 3,5t, 6,3t boční, regálové sklady, a DPD dálkovou pasovou dopravu. Výrobky prodejné pouze v rámcí RVHP za naftu, papriku, ryby a pod.... ;-D

J. Kratochvíl 29.3.2021 18:42

Myslím,že to byste se měla vyjadřovat vy k věcem kterým rozumíte, jestli vůbec nějaké takové existují. Ale vidím, že vaše myšlení zamrzlo u podvalníků z 2WW. Zkuste méně myslet ideologicky a více si vzpomenout co se tady ještě vyrábělo před r. 89.

J. Jurax 29.3.2021 19:43

Leccos.

Nicméně v už v šedesátých, natož v sedmdesátých a osmdesátých se prodávalo do RVHP nebo do rozvojových zemí. Na rozvinuté západní trhy prorazilo máloco a až na pár výjimek (elektronkové mikroskopy třeba) to na světové špičce už bohužel nebylo. Doba slávy kývaček a Tater osmiček, Trenérů a Ae-45 byla dávno historií. Škoda 100 - sen každého budovatele socialismu, na nějž se létá šetřilo - byl v Británii levným vozem a terčem vtipů, ač se tam vyvážely "luxusně" vybavené varianty.

J. Kratochvíl 29.3.2021 19:56

Např. naše letectví nestálo na letounech Aero 45 nebo Trenérech. To si asi děláte legraci. Slyšel jste někdy o produkcí letadel L29, L39, L159 a nebo o L410? Musím vám sdělit, že se vyrábějí a používají dodnes. Byly vyvinuty 70 a 80 letech za dvacet let. Kolik bylo podobných letadel vyvinuto za posledních 30 let.?

Běžte již někam s tím antibolševismem. Problém je asi někde jinde.

J. Jurax 29.3.2021 20:45

I slyšel, dobrý muži. Ovšem Vy letadlům nerozumíte.

Trenéry i Ae-45 a L-200 byly ve své době slušným vývozním artiklem srovnatelným s letouny své kategorie ve světě.

Řada L-29/39 má původ v jednotném cvičném letounu pro Varšavskou smlouvu, díky níž se vyráběly ve velkých sériích. Jinak ovšem byly prodejné jen do spřátelených rozvojových zemí - ne snad proto, že by byly špatné, ale nebyly kompatibilní. L-139 je krásné éro, bohužel už mrtvě narozené do jiné doby, obchodně neúspěch.

A Turbolet 410 je pěkné éro kategorie, v níž je ve světě velká konkurence; původně bylo konstruováno podle sovětských specifikaci pro sovětský trh. Dnes patří byvší Let Kunovice ruské firmě.

U nás byly po sametu pokusy o vývoj letadla podobné kategorie, ovšem jednomotorového, ale do výroby se nedostalo - trh je nasycen (Aero Ae 270 Ibis).

Jinak si najdete firmu Evektor, když se ptáte na vývoj, nebudu Vám dělat osvětáře.

J. Kanioková 29.3.2021 18:03

KRISTOVANOHO !

RvRvRv

J. Kanioková 29.3.2021 18:09

PROBOHA ! Ubožáku ! Rv

Ś. Svobodová 29.3.2021 18:49

Světová úroveň socialistických podniků, to se povedlo :-):-):-). Hele a znáte někoho v ČSR, kdo v devadesátkách disponoval takovým majetkem, aby si mohl dovolit koupit Škodovku?

I. Lyčka 29.3.2021 19:01

Kolik podniků jste si koupil a jak se jim daří? Mně chybělo 20 korun a Škoda MB mohla být moje.

V. Kain 29.3.2021 13:46

Tak nás pane Krejčí škube jiný slovák a to velmi zdatně.Jinak s tím rozdělením souhlasím.

J. Kanioková 29.3.2021 18:05

Přesně !

M. Hartmann 29.3.2021 17:42

Myslím, že co se týče směnitelnosti koruny tady byli jiní, mnohem důležitější. Tomu na lidi prskajícímu a megaegoistickému pánovi bych to až tak nepřipisoval. Ale jak píšete o těch chybách, tak tolik jich snad mít přece jen nemusel. Musím ale uznat, že si na nich dává záležet co do množství i kvality tvrdě i nadále. Sleduji to ale už jen z povzdálí, česky se tomu říká "nemám na to pajšl".

J. Kanioková 29.3.2021 17:57

Naprosto přesně ! R^

M. Ih 29.3.2021 4:12

Trochu bych se mírnil, pane Kopecký, v rozletu Vašich myšlenek a závěrů. Absolvoval jsem střední i vysokou školu a od dnešních maturantů mě dělí nekonečných šedesát let. Přesto poctivě přiznávám, že jsem opravdu nikdy a nikde ani maturitní vysvědčení, ani diplom nikomu neukazoval. Nechtěli to, stačilo sdělit, co jsem absolvoval, kdy a jak. Staří praktici totiž věděli, že mnohem důležitější v práci i v žití je umět si vždycky poradit a postavit se slušně k úkolu před vámi nastíněnému a to tak, aby na konci byl kýžený výsledek. Co naopak ale velmi rozhodovalo, byly volné otázky představeného a má slušná reakce na ně. Dostal jsem se v životě i do dost vyšších pozic a i já jsem se takovým pohovorem s uchazečem pak řídil stoprocentně. Vždy jsem uspěl, nikdy jsem toho nelitoval, kolektiv jsem si uměl sestavit. Takže bych tu státní maturitu až tak v téhle zle postižené situaci vůbec nezavrhoval. Ostatně, nikdo by k ní nebyl nucen, tak by to byla volba každého velmi osobní, zda řádnou, nebo státní. Škola nás musí naučit učit se celý život, vzorečky, letopočty, memorování do zblbnutí, to vše je na pendrek. Důležitá je vaše osobní flexibilita, odvaha, snaha a schopnost se s problémem porvat, najít samostatně řešení. Ostatně, kolik lidí se v životě dostalo do pozice, pro které se ve škole nikdy nepřipravovali?!

Takže nakonec můj názor osobní: Ta myšlenka pana Babiše, pro kterou našel vzor na Slovensku, není vůbec zlá.

P. Černý 29.3.2021 8:33

Taky bych vás rád trochu zarazil v rozletu.

Nikomu jste neprokazoval, že máte ukončené středoškolské vzdělání? Ani když jste se ucházel o přijetí na vysokou? A své nabyté vysokoškolské vzdělání jste tajil? I když jste nastupoval do prvniho zaměstnání?

Samozřejmě, nejde o ten papír. Jde o znalosti a o určitý výcvik. A to je právě ten problém. Všichni, ne jen vláda, se tváří, že půlroční absence mládeže ve škole vlastně nic neznamená. Jenže znamená.

V této situaci opravdu věříte, že motivací letošních maturantů prospěje, kdež se teď z úst premiéra dozvědí, že maturity odpadnou?

S panem Kopeckým nesouhlasim v jiné věci. Deklarovaným zrušením maturit ANO zase tolik preferencí nezíská. Volby jsou až na podzim. Spíš se obávám, že jsme svědky zametání dalsiho vážného problému pod pomyslný koberec.

M. Hartmann 29.3.2021 17:10

Omlouvám se, kvůli nepořádku iDnes, kde se mi najednou ztratil účet M. Ih (proč asi?), musím psát odjinud.

Trochu bych Vás, pane Černý, poprosil o přibrzdění. To abyste nenarazil. Všechno, co jsem v příspěvku napsal, není nic než pravda. Maturitní vysvědčení jsem nepředkládal nikde, tím méně na vysoké škole, kde jsem přijímací zkoušky skládal na základě vlastního zaslaného životopisu a asi hodinové disputace u přijímací komise. Bylo to víc jak dva měsíce před maturitou a byl jsem přijat. Po maturitním vysvědčení posléze neštěkl ani pes. Stačily ty přijímačky. A po VŠ to bylo jednoduché, byl jsem rok na vojně (mimochodem jsem tomu rád, kdo dneska z mladších tu zkušenost má?) a potom jsem nastoupil na své vlastní absolventské katedře na místo aspiranta-asistenta. Možná mi věřili, že jsem za ten rok všechno nezapomněl. A diplom, co mi vystavili, nechtěli. Pro další, zaměstnavatele, a byli jen dva až do penze (!), stačilo, když jsem předložil znovu CV. Tak jde to, nebo ne? Obdobně dopadl i můj syn.

A k té absenci ve škole. To není půlrok, to jsou celá dlouhatánská léta, i když do školy chodili. Za život jsem doučoval mraky středo- i VŠ-školáků a vím, jak úroveň výuky šla dolů. S ní i úroveň znalostí dětí a studentů. Ovšem čest světlým výjimkám mezi kantory, tam smekám! Hovadská nařízení, že ostřílený praktik nemůže učit na průmyslovce nebo gymnáziu, ta tlačí dolů celý stát. A na VŠ učí klidně. Taky se do škol dostávají takoví, kteří by byli velmi potřební šikovností u řemesel a tam spíš překážejí, to stát ubíjí. Školy jsou hodnoceny jak firmy podle počtu výrobků, ne podle jejich kvality. Dostanou zaplaceno podle žáků. Proto ty pohovory jsou mnohem důležitější, než glejt. Papír neříká v gruntu nic. Ukaž se, hošku, co umíš, to je to oč teď běží. Mnohem víc si vážím zručného instalatéra, než hloupého VŠ gendristy. A ten první má být placen zlatem, druhého nepotřebujete!

Pod kobercem je už tolik svinstva, že na to nestačí sentinel. A není to vůbec vada pánů Plagy a Babiše.

P. Černý 29.3.2021 17:38

Dobrý den pane Harmanne.

Děkuji vám za zajímavou reakci na moji reakci na váš komentář.

Nicméně, srážky se neobávám. A když, tak určitě ne s vámi. Jednak jste pravděpodobně hodný člověk. Já jsem taky hodný člověk. Takže se nejspíš jeden druhému vyhneme. Kdyby přeci jen k té srážce měli dojít, pak se můžeme aspoň utěšovat tím, že srážka s chytrým člověkem je lepší než srážka s volem.

Kromě toho mám pocit, že se vlastně ani srazit nemůžeme, protože se ( slušně řečeno) tematicky míjíme. Dalo by se dokonce říci, že jeden píšeme o koze a druhý o voze. Ale tak to obvykle bývá.

Mějte se dobře.

H. Rybnická 29.3.2021 10:41

Pane Ihu, máte pravdu, statně je to takový starorakouský zvyk hodnotit uchazeče o místo především podle nějakých vysvědčení nebo dokonce titulu a může to vést k značným chybám v obsazení důležitých míst.

J. Jurax 29.3.2021 12:33

Nesporně.

Jakákoliv jiná metoda ovšem taky :-)

M. Hartmann 29.3.2021 17:26

Ano, paní Rybnická, bohužel i já to zjistil, když jsem přebíral někým jiným již dříve sestavený kolektiv. Takový je ale už život, k úspěchu se nepropláču, musím zatnout zuby a zkusit situaci předělat ve prospěch ne svůj, ale všech. To dá ex post ovšem odpovídajícně větší makačku, to si pište! A děkuji Vám také za podporu svého názoru výše. Krásný den všem!