15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

VZDĚLÁNÍ: Oběti války

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Milan 29.3.2021 20:59

Vzpomínám. Vyjadřoval se velmi decentně. So geht das.

P. Milan 29.3.2021 20:58

Musí počkat na pokyny z Ulice Politických Vězňů (nebo jak je ten nový pravopis).

P. Milan 29.3.2021 20:57

On blbne i na jiná témata. Prakticky na všechna.

O. Uživatel 29.3.2021 20:49

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 29.3.2021 20:45

I slyšel, dobrý muži. Ovšem Vy letadlům nerozumíte.

Trenéry i Ae-45 a L-200 byly ve své době slušným vývozním artiklem srovnatelným s letouny své kategorie ve světě.

Řada L-29/39 má původ v jednotném cvičném letounu pro Varšavskou smlouvu, díky níž se vyráběly ve velkých sériích. Jinak ovšem byly prodejné jen do spřátelených rozvojových zemí - ne snad proto, že by byly špatné, ale nebyly kompatibilní. L-139 je krásné éro, bohužel už mrtvě narozené do jiné doby, obchodně neúspěch.

A Turbolet 410 je pěkné éro kategorie, v níž je ve světě velká konkurence; původně bylo konstruováno podle sovětských specifikaci pro sovětský trh. Dnes patří byvší Let Kunovice ruské firmě.

U nás byly po sametu pokusy o vývoj letadla podobné kategorie, ovšem jednomotorového, ale do výroby se nedostalo - trh je nasycen (Aero Ae 270 Ibis).

Jinak si najdete firmu Evektor, když se ptáte na vývoj, nebudu Vám dělat osvětáře.

J. Jurax 29.3.2021 20:16

Kolik firem na světě se zabývá právě špičkovou výpočetní technikou? A vy byste čekal, že to bude právě u nás?

No, v diskutované době, tedy do sametu, jich bylo po světě dost.

U nás ovšem nešlo o špičkovou techniku ani omylem, spíš o skanzen.

Letectví - kromě lehkých letadel, kde jsme asi až do půli sedmdesátých byli jakž takž konkurenceschopní, jsme dělali sovětské licence, pak L-29 a L-39 pro tábor míru a socialismu a rozvojové země a Turbolet.

O obuvi mi nemluvte, jsem původem ze Zlína a dělával jsem ve Svitu přes prázdniny jako študák naposled začátkem sedmdesátých robota u kruhu (tak se tam říkalo lince) na strojích z roku 1935 (podle štítku na stroji); celá linka pamatovala Baťu ...

J. Jurax 29.3.2021 20:04

Ale kuš ... ano, jenže Favorit měl přijít o nejmíň deset let dřív. Jako VW Polo z roku 1975, jehož byl víceméně ekvivalentem.

A pochopitelně že i Favorit VW ve škodovce vyráběl, aby se využilo stávajícího strojního vybavení a přípravků. Pro náš trh stačil a i vyvést se dal.

J. Kratochvíl 29.3.2021 19:59

Plně s vámi souhlasím.

J. Jurax 29.3.2021 19:56

Děláte ze sebe většího blba ještě než jste.

Pak by Vám došlo, že sice globální ekonomika vznikla i proto, že v některých celkem výjimečných případech nebylo v silách jednotlivých států a firem ufinancovat vývoj moderních technologii nejen v elektronice, ale hlavně že tábor míru a socialismu na to holt neměl, ač byl dostatečně rozlehlý. Proč, to by bylo dlouhého povídání.

A mimoto na mnohé není třeba globální ekonomiky, ta není ani tak na vývoj a inovace, ale na výrobu a obchod.

J. Kratochvíl 29.3.2021 19:56

Např. naše letectví nestálo na letounech Aero 45 nebo Trenérech. To si asi děláte legraci. Slyšel jste někdy o produkcí letadel L29, L39, L159 a nebo o L410? Musím vám sdělit, že se vyrábějí a používají dodnes. Byly vyvinuty 70 a 80 letech za dvacet let. Kolik bylo podobných letadel vyvinuto za posledních 30 let.?

Běžte již někam s tím antibolševismem. Problém je asi někde jinde.

P. Černý 29.3.2021 19:53

Problém transformace ekonomiky nebyl jen otázkou technologické úrovně a kvality. Některé společnosti a skupiny si zasloužily dostat šanci k nalezení strategického investora. Ne jen Škoda MB. Nebo to prostě mělo nějakou dobu zůstat v majetku státu či obci.

Navíc, to, co se dělo s naší energetikou, rozvodnou soustavou, vodarenstvim nebo třeba s OKD, v tom všem by se nejspíš našly prvky organizovaného zločinu. Rozdat, byť minoritní balíky akcií páteřních firem v jakési kuponové privatizaci a pak různými machinacemi, často za aktivní spolupráce státních úředníků, připravit stát o majoritu, takové postupy je těžké nazvat nějak jinak.

Předmětem privatizace se stal obrovský majetek se kterým byla spojena kvalifikovaná pracovní síla a rozsáhlá know-how. Rabování majetkové podstaty firem velmi významně změnilo charakter naší ekonomiky. A rozhodně to nebylo k lepšímu.

J. Kratochvíl 29.3.2021 19:44

Ano, Škoda Favorit, ale již byl na úrovni, jinak by ho VW nevyráběl i po privatizaci.,Ale byly tady další odvětví průmyslu strojírenství jaderná technika, dopravní prostředky, energetika, letecký průmysl,chemie obuvnictví oděvnictví atd.

Kolik firem na světě se zabývá právě špičkovou výpočetní technikou? A vy byste čekal, že to bude právě u nás?

Jistě soudruzi toho hodně zkazili, ale co má na svědomí garnitura tzv. Klausových ekonomů se nedá srovnávat.

J. Jurax 29.3.2021 19:43

Leccos.

Nicméně v už v šedesátých, natož v sedmdesátých a osmdesátých se prodávalo do RVHP nebo do rozvojových zemí. Na rozvinuté západní trhy prorazilo máloco a až na pár výjimek (elektronkové mikroskopy třeba) to na světové špičce už bohužel nebylo. Doba slávy kývaček a Tater osmiček, Trenérů a Ae-45 byla dávno historií. Škoda 100 - sen každého budovatele socialismu, na nějž se létá šetřilo - byl v Británii levným vozem a terčem vtipů, ač se tam vyvážely "luxusně" vybavené varianty.

J. Kratochvíl 29.3.2021 19:33

Děláte ze sebe většího blba ještě než jste. Mohl byste pochopit, že globální ekonomika vznikla hlavně proto, že nebylo v silách jednotlivých států a firem ufinancovat vývoj moderních technologii nejen v elektronice.

Protože nejmodernější technologie jsou schopny produkovat pouze největší nadnárodní firmy jejíž sídlo se nachází ve vyspělých západních případně dnes i asijských zemích. A jaké problémy mají dnes evropské automobilky, když jsou zpožďovány dodávky čipů z Ameriky jste si mohl také všimnout. Tyto nejmodernější technologie zvládají pouze nejbohatší a nejvyspělejší firmy na světě díky spolupráci a specializaci.

Tehdejší RVHP nevynikala ani bohatstvím ani vyspělostí ve srovnání s tehdejšími západními giganty. Přesto si dovolím tvrdit , že i zde a hlavně v tehdejším Československu byla produkce za kterou jsme se nemuseli stydět. Měli jsme prestiž o které se nám může dnes jenom zdát. Zkuste to porovnat co produkují země např. Jižní Ameriky když tam nemají odbočky západní firmy. A určitě to není tím, že by tam měli socialismus. Na rozdíl od Číny, kde ekonomika míří ve své síle a vyspělosti k prvenství i přes jejich komunismus..

Není vám to trochu divný? Vám asi ne.

J. Jurax 29.3.2021 19:30

Ehm ... asi Vám vadí to výpočetní středisko ... :-)

Nuže, my tam měli československé výrobky EC-1021 a později EC-1026 a EC-1027. Bohužel to v době, kdy jsme je jako nové dostali, už nebyly výkřiky techniky a ovšem byly na součástkové základně z tábora míru a socialismu.

A nechápejte kritiku bolševického bačování jako znevažování práce techniků, konstruktérů i dělníků. Ti zajisté za daných podmínek dokázali zajímavé věci. Akorát se toho zhusta nevyužilo (stačí třeba kontaktní čočky) nebo se vyvíjelo už známé, ale pro nás nedostupné (počítače), nebo se toho ne vždy podařilo komerčně využít a taky že nám to že Sojuzu semtam zasekli (HC-3 třeba), neboť delimitace. Nebo že 1 už v nevýkonné ekonomice nebylo na vývoj nových výrobků, na inovace, na modernější technologie. Třeba že se řada 1000MB Š-100 Š-120 vyráběla čtvrtstoletí fakt nebylo ani jejich nadčasovou technickou úrovní ani mimořádnou kvalitou.

P. Černý 29.3.2021 19:24

To se spíš zeptejte na bolestivost životních zkušeností.

Btw kdyby to bylo na mě, popírání záměrného, systematického a centrálně organizovaného vytunelování všech českých státních bank bych srovnal, samozřejmě zcela nemístně s nepatřičně, s popíráním holocaustu.

K. Salajka 29.3.2021 19:11

ČSSD se běžně v diskusích domnívá, že je opoziční !

I. Lyčka 29.3.2021 19:01

Kolik podniků jste si koupil a jak se jim daří? Mně chybělo 20 korun a Škoda MB mohla být moje.

J. Jurax 29.3.2021 18:59

"Museli jsme používat součástky pouze z RVHP. Za této podmínky by žádná firma na světě nemohla být konkurence schopná"

Ano. Tím je řečeno vše.

Jenže my byli taky v RVHP a vyráběli "součástky" ... :-)

Ś. Svobodová 29.3.2021 18:49

Světová úroveň socialistických podniků, to se povedlo :-):-):-). Hele a znáte někoho v ČSR, kdo v devadesátkách disponoval takovým majetkem, aby si mohl dovolit koupit Škodovku?

J. Kratochvíl 29.3.2021 18:42

Myslím,že to byste se měla vyjadřovat vy k věcem kterým rozumíte, jestli vůbec nějaké takové existují. Ale vidím, že vaše myšlení zamrzlo u podvalníků z 2WW. Zkuste méně myslet ideologicky a více si vzpomenout co se tady ještě vyrábělo před r. 89.

J. Kratochvíl 29.3.2021 18:32

Pane Fráňa, vaše poznámka je hodná fanatického kapitalistického svazáka. Raději se nechci dozvědět jak jste se vy podílel na té "zastalé výrobě". Asi jste také pracoval někde ve výpočetním středisku. Protože vaše hodnocení technické úrovně výrobků je urážka všech těch několika generací výzkumníků, projektantů, konstruktérů a v neposlední řadě dělníků, kteří tady pracovali. A co jim takoví ideologičtí nýmandi jako vy, l Klaus a Mečiár všechno zničili a náš národ uvrhli do ekonomické nesamostatnosti a závislosti.

J. Kratochvíl 29.3.2021 18:20

Co tady v poslední době předvádí pan dvojnásobný Klaus, tak se ho musí zastávat opravdu pouze slepí a hluší magoři. Jako jste vy!

J. Kratochvíl 29.3.2021 18:18

Upozorňuji Vás, že nebyl podnik jako podnik. Já zase pracoval v podniku a odvětví, které mělo světovou úroveň a jejich výrobky se vyrábějí a produkují dodnes s minimální modernizací Jejich modernizace spočívá v tom, že se mohou využívat subdodavatelé, které jsme my využívat nemohli ze strategických důvodů. Museli jsme používat součástky pouze z RVHP. Za této podmínky by žádná firma na světě nemohla být konkurence schopná. Podle vás také asi nebyla konkurence schopna např. el.lok E380, kterou konkurence od Siemensů musela dost nevybíravými způsoby zlikvidovat ze západního trhu.

"Takže podle sebe soudím tebe", praví jedno přísloví. Je vidět, že o tom co se tady vyrábělo nemáte ani páru a snažíte jenom hledat podpůrné argumenty pro svou prohnilou ideologii. Mimo jiné Jaderná energetika ze Škodovky by se dnes také hodila.

J. Kanioková 29.3.2021 18:09

PROBOHA ! Ubožáku ! Rv

J. Kanioková 29.3.2021 18:05

Přesně !

J. Kanioková 29.3.2021 18:04

R^R^R^R^R^

J. Kanioková 29.3.2021 18:03

KRISTOVANOHO !

RvRvRv

J. Kanioková 29.3.2021 17:57

Naprosto přesně ! R^

J. Kanioková 29.3.2021 17:55

Bolí paranoia ? Rv