16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

VÝCHOVA: Bít či nebít – tak že stojí otázka?

Máte děti? A přečetli jste si před jejich početím všechny zákony, které na výchovu vašich potomků dopadají? Vsadím se, že kromě rodinných odborníků nikdo z čtenářů neví, že takových právních norem jsou už dnes desítky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Braun 7.11.2022 1:36

Na rozdíl od autorky nejsem právník, nicméně názro, že máme listinu základních práv a svobod a tudíž nepotřebujeme další zákony považuji za poněkud podivný.

J. Krásenský 7.11.2022 5:33

No tedy, kterýpak jste ročník narození? Pokud jste vyrůstal za socializmu, pak Vás jistě neminuly dějiny mezinárodního dělnického hnutí (dějepis, občanská nauka), kde to bylo vcelku podrobně popisováno os marxe, engelse, anarchisty až lenina a stalina. Rodina byla jedním z prvních útoků těchto liberálních revolucionářů. (A pokud jste dobře poslouchal, dozvěděl jste se, že jejich konečným cílem nebyla "sociální spravedlnost" - to byl jen prostředek k podmanění/naklonění si proletariátu, ale totální společenská změna, nejprve destrukce společnosti a pak výstavba na nových základech.) "Žena je proletářem v rodině" (engels) Leninovi a trockému se destrukce rodiny téměř podařila "žena jako studánka, ze které se napije, kdo má žízeň" (bolševická revolucionářka, jejíž jméno jsem zapomněl), což přineslo nezměrné společenské problémy (mimo jiné tisíce dětí bez rodičů, kteří spoléhali na sliby marxistů a společnost). Až zločinec stalin provedl dá se říci kontrarevoluci, když kladl důraz na rodině - základu státu.

V. Pavelka 7.11.2022 6:35

Vždyt to píše jasně Braun !Nikdo ani vy, si nečte zákon jako výchovný prvek ,než si pořídí děti ,a ani potom !

Z. Lapil 7.11.2022 7:31

Nebudu se vracet, jestli jsem dobře četl, ale já to pochopil tak, že v oné listině jsou zakázány ponižující tresty, takže antifackovaci zákon je jaksi navíc.

V. Braun 7.11.2022 8:17

V té listině je zakázáno spousty věcí, přesto máme zákony, které stanovují například konkrétní trestní odpovědnost za konkrétní podkategorii daných činů. Tím neobhajuji zákon o zákazu fyzických trestů dětí, jen upozorňuji, že se autorka ve svatém boji proti tomuto zákonu, dopustila argumentačního faulu.

Z. Lapil 7.11.2022 9:51

Rozumím.

Přesto si myslím, že podobný zákon je nenaplnitelný a zároveň že bití nebo obecněji týrání kohokoliv je trestné, ať jde o vlastní dítě či nevlastního štamgasta v hospodě. Maximálně si dovedu představit nějakou vzájemnou zvýšenou ochranu na způsob podřízený kontra nadřízený. Připomínám: mlátit policajta je stejně "zvýšený" zločin, jako když policajt mlátí vás.

V. Braun 7.11.2022 10:26

Tak raději ještě jednou. Můj původní příspěvek nemá s tímto návrhem zákona nic společného. Komentuji pouze jeden z argumentů paní autorky.

Z. Lapil 7.11.2022 11:21

Přesně takhle jsem vás pochopil :-)

F. Žůrek 7.11.2022 1:32

Bít či nebít - to není tak podstatné. Daleko důležitější je to, že jde o výchovu a že jde o čestnost, o morálku.

Tehdy se jasně říkalo: "Kdo se cítí, ten se vtípí." Člověk, kdo pořádnou dostal, tak delší dobu cítil "výchovný účinek." Dobře si to pamatoval!! Nedá se nic dělat. I slavný Makarenko jednou poznal, že facka musí přijít, že se nedá již nic jiného dělat. Masaryk musel v Brně opustit školu, když vzal do rukou pohrabáč. To bylo vyložené chování puberťáka...

Zcela nesmyslné je vyhrožovat: "Jen počkej, však ty dostaneš!" To je opravdu výchovný nesmysl odkládat trest. To může jen snad někaý soudce. Ale rodič musí vychovávat! To je přece velice důležité!!

Výchova musí být vskutku účinná!! Takže za špatný čin IHNED ODMĚNU! Jinak výchova nemá ani žádnou cenu...!

Zdař Bůh!

PS: Mne maminka poučovala: "Když všichni skáčí do studny, tak ty tam také skočíš?"

Z. Jemelík 7.11.2022 0:19

Politici se zabývají blbostmi. Za mého dětství byla rákoska běžnou výbavou učitele. Všichni jsme to přežili:-)

J. Prečuch 7.11.2022 1:19

Nejlepší učitelé mého života nemuseli svoji autoritu vynucovat násilím . Stačilo slovo . Dodržení oni svoje a předpokládali , ze my dodržíme svoje .

Nejvic mlátili ti, kterým to charisma chybělo .

F. Žůrek 7.11.2022 1:39

Ano. U staršího dítěte, když je to již třeba student, tak tam již stačí velice často jen slovo, či pokyn brvou. Ale u pacholka, který je takový jako nespoutaný živel, tak tam jen se slovem a s odložením trestu, tak moc účinné pouze mluvení není...

R. Langer 7.11.2022 5:38

To proto, že těm, kterým to slovo nestačilo, dostali tak, že příště to slovo stačilo. Zkuste to dneska, a ještě s tou úžasnou "inkluzí". :-P

F. Brnušák 7.11.2022 7:34

Tam je ale predpoklad elementarniho vychovani (uznani autority) pokud sklebak nevi, ze existuje autorita, protoze mu od narozeni hrnou do hlavy ze on je nejlepsi a muze delat co chce (aby se nahodou neomezil pri vyvoji nebo se mu nezpusobilo trauma) tak tam proste ani prirozena autorita nefunguje.

O. Vašíček 7.11.2022 14:02

Nemáte úplně pravdu. Ale je to asi na osobní zkušenosti. I ten nejcharismatičtější (to je slovo) učitel si musí autoritu nějak vybudovat. U starších kantorů je předchází pověst. Např. moje rodiče učil stejný třídní co mě. Hodně jsem o něm věděl dříve než jsem nastoupil do jeho třídy. :) Měl autoritu, hodně naučil a rozuměl žákům. Ale taky občas jste dostali dobře mířenou křídou, když jste nedávali pozor, případně pravítkem přes ruku. To, když jste zapomněli na jeho pověst. :)

Nijak mě to netraumatizovalo. Ani u spolužáků jsem nic takového nevnímal. Byl spravedlivý a to se cenilo.

Stejně tak paní třídní na střední škole. Byla známá tím, že za prohřešek dávala vybrat. Buď facku nebo poznámku. Za celé 4 roky jsem neviděl nikoho, kdo by si vybral poznámku. A fackovat uměla. :) Opět to byla dobrý kantorka, která naučila a rozuměla žákům. A facku jsme si vždy zasloužili.

Dnes je to, bohužel, nemyslitelné. Syn si stěžuje, že spolužáci si v hodině hrají na telefonech, posílají správy, apod. A učitel s tím nic neudělá. Odebrat telefon nemůže - soukromý majetek, a někdy je i využíván při výuce. :(

Poznámka nebo stížnost rodičům taky nic neřeší. Prý tam je od toho, aby si pořádek zřídil sám.

J. Janotová 7.11.2022 10:30

Jsem ročník, který už dost pamatuje i tu rákosku.. Rákoska v rukou bývalé "industriálky" (učitelky ručních prací) nám byla ve 4- třídě spíš pro srandu. Řvali jme jak kdyby z nás stahovala kůži a závodili, kdo dokáže řvát víc .Vyjmenovaná slova, dělení a něco o přírodě jsme asi jakž takž zvládli.... V páté třídě jsme dostali přísného staršího učitele. Vytahání za "šísky", rána ukazovátkem, dloubnutí smyčcem, vše nás dostihlo těsně po "prohřešku", beze slova. Naučil nás hodně, ale do školy jsem ten rok chodila vyloženě s nechutí...Jak strašně jsme ho neměli rádi, připadali jsme si zcela bezmocní , v rukou všemocného krotitele, který nás "strojově" trestá , bez zvýšení hlasu, bez úsměvu, bez vtípku...

Přežít lze téměř vše, to máte pravdu :-). Osobně se domnívám, že větší problém než děti, představují rodiče některých dětí, což je problém relativně novějšího data. Bratrův syn učí na ZŠ a tvrdí, že s dětmi vždy nějak vyjde ale rodiče jsou problém, který řešit neumí.

R. Langer 7.11.2022 11:52

No jo, do školy jste sice chodila s nechutí, ale něco jste se naučila. Nemá přesně tohle dát škola člověku, aby věděl, jak to v životě chodí? ;-)

V. Pavelka 7.11.2022 14:44

Měli jsme kantorku na Matiku ? S ní přišla do třídy nervozita neklid a tichý vztek ,že tam musí být , nikdy jsem nezažil člověka ,který jako ona dokázal tak rozhodit a terorizovat třídu ? Vlastně se nikdy neusmála .

R. Langer 7.11.2022 16:28

Takovou jednu mladou krávu jsme naštěstí měli jenom půl roku jako náhradní učitelku. Dost si na mě zasedla, když jsem si v 10, nebo v 11 (už nevím) letech odmítl nechat dát trojku z písemky s dobře vypočítanými příklady, o kterých tvrdila, že je mám špatně, a dokázal jsem jí (na její výzvu) před celou třídou, že té trojčlence opravdu nerozumí. Docela sranda. ;-D