27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

VOLBY: Čekání na prezidenta

Před mnoha lety mi vyšla knížka aforismů s názvem Čekání na prezidenta. Kdykoli se má na Hrad nastěhovat nový vrchní velitel ozbrojených sil, vzpomenu si na ni. Píše se v ní, že žijeme v době přebytku informací a nedostatku mozků. To zajisté platí, ale patrně to nebude náš největší současný problém. Tím je podle mne chronická absence společné vize.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. De Winter 3.12.2022 10:11

Němci jsou extrémně stádní národ. :-(

F. De Winter 3.12.2022 10:09

Jaroslav Bašta. Nebyl v KSČ, za minulého režimu disident. Takže žádný převlékač kabátů. Zkušenosti v diplomacii i politice. Vlastenec. I když není ideální, vím co od něho čekat, bude hájit české zájmy.

J. Hajský 3.12.2022 10:05

Je to stračně moc špatné, ale myslím, že za posledních 100 let jediným člověkem, který opravdu bez donucení spojil takových 90% občanů své země byl Hitler. Němci za ním šli opravdu z vlastní vůle. Ještě začátkem roku 1945, kdy už bylo jasné, jak Německo, které bylo v troskách, skončí, za ním šli, i když on sám byly zalezlý pod zemí. Ani Rusy nesjednotil Stalin, ale Hitler, když viděli jak se jeho vojáci v dobytých územích chovají. Je jen velmi smutné, že takový dar spojit národ měl zrovna takový zločinec.

V. Mokrý 3.12.2022 9:54

Počet voličů je důležitý i ta % pro vítěze,

to ukazuje, jak moc prezident rozděluje.

T. Diblík 3.12.2022 9:53

Ano. Profesor Vojtěch Cepl tomu říkal dobrověrnost.

T. Diblík 3.12.2022 9:51

Právníci se neshodnou nikdy na ničem, protože kdyby se shodli, neuživili by se. Právník žije povětšinou ze sporu.

P. Čech 3.12.2022 9:51

K Vašemu za a) " neustále tvrdím, a zatím mi to nikdo pomocí argumentů nevyvrátil, že ve skutečné demokracii nesmí žádná z jejích mocí /zákonodárná, výkonná a soudní) jakkoliv zasahovat do věcí moci druhé. Tedy ani moc zákonodárná (parlament) nesmí zasahovat do věcí moci výkonné, což je púrezident a vláda. Jmenuje-li vládu prezident, má také on mít výhradní pravomoc ji odvolat a moc zákonodárná do toho nemá co kecat. Ta se má starat o schvalování kvalitních zákonů, aby moc soudní mohla správně a spravedlivě soudit. Do ničeho jiného parlament nemá co žvanit a zejména ne cokoliv moci výkonné nařizovat. Piokud to takto nebude akceptováno, nic zde pořádně fungovat nebude. On totiž systém řízení , vytvořený podle zásad "chytré" horákyně v reálném životě nikdy fungovat nebude, ten patří do říše hezkých pohádek a ne do reálného života.

L bodu b) zde máte pravdu. Je to však všechno jen důsledkem toho, co uvádíte v bodu a.

J. Rejzek 3.12.2022 9:47

Jsou to bláboly, mluvit o tom , že by měl prezident národ spojovat To by na Hrad musela přijít bytost neznámá, bez minulosti, nejlépe z jiné planety. A také by musela po celé období mlčet, ani hlavou nepohnout, aby nerozdělila národ. A protože takovou bytost nemáme tak se musíme spokojit s lidmi jako jsme my sami, dobráky, hajzlíky, chytráky, pitomci, no prostě lidmi. A pokud pak něco rozdělí, tak to není v národu, ale v naší mysli.

P. Čech 3.12.2022 9:42

Je to ovšem všechno jen tím, že sama ústava je právnickým paskvilem. Je totiž psána ve většině článků naprosto nejednoznačně jazykem právnickým, hádám že úmyslně, a ne jednoznačně úředním jazykem českým. Nerozumí jí nikdo, ani ti ústavní právníci, protože se ani oni mezi sebou neshodnou na jednom názoru na znění kteréhokoliv člkánku. Pokud si toto nepřiznáme, nic se ani nezmění.

P. Čech 3.12.2022 9:35

To by ovšem nějaká "nezávislá" média u nás musela existovat. V současné době totiž všechna naše média hlásají a prosazují vůli politických stran a hnutí, která je v ž d y však rozdílná od vůle většiny občanů. Je to prostě chyba systému, který vůbec není demokratický, jak to o sobě drze prohlašuje. Ale, co to kecám, on ten systém nic neprohlašuje, prohlašují to jen zase politické strany a hnutí a jejich představitelé.

P. Hatina 3.12.2022 9:30

Jenomže to je právě to nejtěžší, jak je to správně dle Ústavy nikdo neví. Podívejte se na statistiky Ústavního soudu, a zjistíte že tento rozhoduje každoročně tisíce případů právních sporů o porušování ústavních práv. Píšu sporů - takže není zřejmé kdo je vinen.. Proti tomu je i Zeman žabař..

P. Hatina 3.12.2022 9:25

Že bych tedy napsal něco k oné pravomoci ".. Podle ústavy totiž může jmenovat a odvolat předsedu vlády podle vlastního uvážení, nikoliv podle výsledku voleb, "..

Ani jsem nikdy neslyšel, že by náš prezident kdy odvolal předsedu vlády, takže o tom lze jen hypoteticky teoretizovat.

Ale k tomu "může jmenovat", tak tady jsou dva problémy.

a) V Ústavě taky stojí, že ta jmenovaná vláda musí do měsíce požádat sněmovnu o vyslovení důvěry - hlasováním. Pokud by tedy pan prezident jmenoval premiérem někoho, kdo nemá většinovou podporu v parlamentu, tak po tom měsíci a tímto povinným hlasováním, jde do demise a musí se hledat vláď nová.

b) Ony ty naše vlády nejsou ani schopné vládnout tak jak přikazuje Ústava, čili dle platných zákonů. Většina jejich opatření se uskutečňuje právě formou změn zákonů. Ale pokud by neměla podporu v parlamentu, tak neprosadí nic, a je taky pro kočku...;-D

P. Čech 3.12.2022 9:18

To byste ovšem musel zlikvidovat lidi, jako živočišný druh. Oni ti lidé totiž škodí všemu kolem sebe, dokonce i sami sobě. Člověk je prostě tvor nedokonalý, který si jen drze tvrdí, že dokonalým je.

P. Čech 3.12.2022 9:16

Jakkoliv volený prezident spojovat ani nemůže, ikdyby nakrásně chtěl . Sama volba, a to jakákoliv, totiž rozděluje volící lidi. To je také podle mne jediná věc, která na skutečné demokracii není ideální. Demokracie z toho vybrusluje jen tím, že tanovuje skutečnost, že menšina se musí dobrovolně podrobovat vůli většiny. To je sice nejlepší ze špatných principů, ale ke skutečnému ideálu to má daleko. Lidé jakožto jedinci jsou totiž tak rozdílní navzájem, že je spojit ani nelze.

P. Hatina 3.12.2022 9:12

Jak správně píšete "jinak dopadne jako Zeman". Jinak řečeno, on i ten Zeman někdy těmi svými protesty brání zájmy občanů proti vůli vládnoucím politickým stranám.

Píši někdy, ale to by právě měla být úloha těch naprosto nezávislých médiích, aby to dokázala-li lidem vysvětlit kdy to je , a nenasazovat Zemanovi psí hlavu pokaždé když něco řekne,,

J. Novak 3.12.2022 9:04

Prezident nema spojovat.

Prezident ma jednat a to spravne, v oblastech, kde mu Ustava dava pravomoci.

P. Čech 3.12.2022 8:55

Politické zkušenosti mít nemusí, jinak s Vámi souhlasím. V současné době hlavně musí mít odvahu využívat jediné skutečné pravomoci, kterou má z českého významu textu čl. 62, odst.a )stavy a jmenovat premiéra podle vlastního uvážení a ne podle diktátu politických stran a hnutí. Na tom totiž pohořeli všichni dosavadní prezidenti s výjimkou TGM.

P. Čech 3.12.2022 8:51

Vizi může mít jakou chce, v konečném stádiu se však musí řídit vůlí vládnoucích politických stran a hnutí, jinak dopadne stejně jako dopadá dnešní prezident. Všechno je to vinou nedostatečných ústavních pravomocí prezidenta, kdy celý náš systém je postaven na "volné soutěži politických stran" (čl. 5 ústavy) a ne na výsledku přímých voleb zástupců občanů, jak to v zastzpitelské demokracii být má.

P. Čech 3.12.2022 8:47

Kolik lidí přijde volit není vůbec důležité. Důležité je, že mohou volit všichni a to mohou. Na vůli ignorantů, kteří volit nechodí se totiž přihlížet nemůže, protože bychom se nikdy k ničemu nedopracovali. Vítěz voleb prezidenta tak má vždy podporu nadpolovičního počtu voličů, tedy podporu demokratickou. Jedinou demokratickou v ČR. Ani ta volba senátorů není skutečně demokratická, protože jednotlivé senátory nevolí všichni občané, ale jen trapná menšina z nich. Opět ta "Chytrá" horákyně. Je nutno si uvědomit, že prezident u nás spojovat lidi ani nemůže, protože je výsledkem voleb. A volby (jakékoliv) vždy volící subjekty rozdělují a ne spojují.

P. Vychodil 3.12.2022 8:42

Jedním ze způsobů , jak spojit , je zlikvidovat škůdce , kteří rozdělují ...to ovšem je nemožný úkol pro jednoho smrtelníka beze zbraní ...

P. Čech 3.12.2022 8:40

"Prezident by měl mát dar spojovat".

Ano, to je pravda. Na to ovšem, aby spojoval to, co politické strany a hnutí formou "volné soutěže" rozdělují by musel mít mnohem rozsáhlejší pravomoce a to plynoucí z ústavy. Dnes má bohužel důležitou pravomoc jen jednu a tu ještě zprzněnou pravomocí poslanecké sněmovny, které navíc nevyužívá. Tou pravomocí je jmenování předsedy vlády. Podle ústavy totiž může jmenovat a odvolat předsedu vlády podle vlastního uvážení, nikoliv podle výsledku voleb, o čemž ústava nikde nehovoří. Ani vládu nemůže jmenovat a odvolávat sám. Tedy vlastně spojovat nemůže, i kdyby nakrásně chtěl. Náš politický systém je totiž založen na principech pohádky o "Chytré" horákyni, kde všichni kecají všem do všeho, při čemž výsledkem je stav, kdy nikdo neví co obecně platí. Ke všemu je třeba všelijakých "výkladů" mnoha "expertů", kteří se sami neshodnou na jediném. A proto nemůže efektivně fungovat žádná volba, protože nejsou ústavně naplněny podmínky její funkčnosti.

V. Mokrý 3.12.2022 8:36

Zatím vlastně nespojoval ani jeden, z těch tří dosavadních.

A nebude spojovat ani žádný následující - není člověk ten, aby se zavděčil všem.

Ono je to také o tom, kolik lidí přijde volit a jakou podporu/kolik hlasů dostane vítěz, že !

P. Hatina 3.12.2022 8:26

No právě - ale pak by soudný člověk čekal, že jestli má nějaký z těch kandidátů nějakou "vizi" tak už s ní občany seznamuje hezky dlouho.

Čekat, že si jí schovává pod polštářem, ale vytasí se s ním až bude zvolen, by bylo naivní.

Takže zase příště..

J. Herink 3.12.2022 8:24

R^R^R^

F. Kusák 3.12.2022 8:17

Ne, informací je málo, tedy těch, které co nejlépe popisují nějaký jev. Čeho je nadbytek, jsou stupidní komentáře a nefundované názory. Bohužel, i schopnost informace vyhodnocovat, je dost náročné a lze je i záměrně různě interpretovat. A jaký by měl být budoucí český prezident? Pro mě hlavně inteligentní a silná osobnost, která se má politické zkušenosti. A pak, musí zájem o prosperitu České republiky.

F. Navrátil 3.12.2022 8:13

Na rozdíl od autora se nedomnívám, že "skutečné pojivo a podstatné myšlenky, které by měly sílu pozitivně formovat atmosféru ve společnosti, lze asi očekávat pouze od skutečných duchovních autorit". Působení svrchované duchovních autorit obvykle končí společenským a ekonomickým rozvratem nebo občanskou válkou. Prezident není prorok nebo máhdí (bohem správně vedený) a je normální, že ho někdo vnímá pozitivně, jiný negativně a ostatním je to fuk.

J. Kostelanský 3.12.2022 7:35

Bratia Česi, zvoľte si kohokoľvek, len nie niečo podobné (zámerne nepíšem niekoho :-)) ako je súčasná slovenská prezidentka Zuzana Čapútová. To je tragikomická paródia na prezidenta a chodiace nešťastie Slovenska... Bez inštrukcií z americkej ambasády sa nedokáže poriadne ani vys.ať.

R. Langer 3.12.2022 6:30

Pan prezident Zeman spojuje evidentně dost velkou skupinu voličů.

Jsem zvědavý na toho nového. ;-)

V. Vérosta 3.12.2022 6:21

jak to tak pozoruju, tu bandu, tak si pomalu chystám transparentíček s nápisem "zlatej zeman"! ;-D

L. Harvánek 3.12.2022 5:47

Tak s tím nápadem nerozbíjet R -U jste měl přijít tak o 120 - 150 let dřív. A pokud jde o společnou vizi, pochybuji, že se ji podaří někomu vytvořit nebo najít. Já osobně jsem proti manželství pro všechny a ač je to vcelku bezvýznamná prkotina, jsou u nás nejen politici, ale i celé politické strany, které na tom postaví svůj program. Bohužel, to je také jediné, co považují za důležité.